Voer a-pony 24/7, wat het beste?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_flower

Voer a-pony 24/7, wat het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 08:11

Hi bokkers,

Ik heb een a-pony staan, 6 jaar, staat 24/7 buiten. Momenteel op zand met hooi uit plasticbalen en straks weer op gras.

Ik voer haar eigenlijk altijd:
Pavo nature best
Subli ponybrok

En daar doet ze het op zich prima op. Maar ben benieuwd of er iets is wat ik nog beter kan voeren.

- ze is iets aan de dikke kant, echter is minder kuil voeren geen optie omdat ze in een groep loopt.
- wordt bijna dagelijks gereden en krijgt na het rijden haar voer.
- rijden is ongeveer half uur tot een uur, veel stap en draf.

Wil wel een beetje een betaalbare optie
Laatst bijgewerkt door Blue_flower op 16-05-17 08:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Kabayo

Re: Voer a-pony 24/7, wat het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 08:12

Als ze 24-7 buiten staat , kan ze dan niet zonder voer?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 08:14

Vitaminekorrel is voldoende mits er genoeg gras staat.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 08:14

Ik zou zeker de ponybrok weg laten, de natures best zou eventueel vervangen kunnen worden door C4L oid om toch aan de vitaminen te komen. Op zich is veel ruwvoer normaal al bijna genoeg.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 08:15

Is hooi in plaats van kuil een optie? Kuil is niet bedoeld als paardenvoer.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 08:16

tanjaatjuhh schreef:
Vitaminekorrel is voldoende mits er genoeg gras staat.

Momenteel staan ze dus niet op gras :)

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 08:17

__elise__ schreef:
Is hooi in plaats van kuil een optie? Kuil is niet bedoeld als paardenvoer.

Het is niet van dat koeienkuil. Volgens mij worden de benamingen door elkaar gebruikt haha! Maar het is meer hooi achtig maar dan in plastic balen
Laatst bijgewerkt door Blue_flower op 16-05-17 08:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 08:20

Azmay schreef:
Ik zou zeker de ponybrok weg laten, de natures best zou eventueel vervangen kunnen worden door C4L oid om toch aan de vitaminen te komen. Op zich is veel ruwvoer normaal al bijna genoeg.

Klinkt als een goede optie, bedankt!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 08:39

Mijn 24/7 buiten-op-zand Welsh A (eerder te dun dan te dik) krijgt onbeperkt hooi (niet in plastic, daar kan zij en haar vriendjes niet tegen), een vitaminebrokje (de Balancer van Je Paard Gezond en Fit) en zelf gemalen lijnzaad. Omdat deze pony snel invalt en haar tanden inmiddels wat minder worden (ze is 22), krijgt ze er nog Seniores Priores, bietenpulp en wat luzerne bij, maar dat kun jij dus weglaten. Wij gebruiken de bietenpulp voornamelijk om de brokjes en lijnzaad aan elkaar te laten plakken en eventuele supplementen door te roeren.

De Balancer is duur om te kopen, maar je voert er maar weinig van per dag, dus dan smeer je de kosten uit over een lange periode. Even kort door de bocht gerekend: 120 gram per dag, zak is 25 kg, dus doe je er 200 dagen mee. Zak kost 75euro, dus ca. 40 cent per dag.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 08:43

Hilary schreef:
Mijn 24/7 buiten-op-zand Welsh A (eerder te dun dan te dik) krijgt onbeperkt hooi (niet in plastic, daar kan zij en haar vriendjes niet tegen), een vitaminebrokje (de Balancer van Je Paard Gezond en Fit) en zelf gemalen lijnzaad. Omdat deze pony snel invalt en haar tanden inmiddels wat minder worden (ze is 22), krijgt ze er nog Seniores Priores, bietenpulp en wat luzerne bij, maar dat kun jij dus weglaten. Wij gebruiken de bietenpulp voornamelijk om de brokjes en lijnzaad aan elkaar te laten plakken en eventuele supplementen door te roeren.

De Balancer is duur om te kopen, maar je voert er maar weinig van per dag, dus dan smeer je de kosten uit over een lange periode. Even kort door de bocht gerekend: 120 gram per dag, zak is 25 kg, dus doe je er 200 dagen mee. Zak kost 75euro, dus ca. 40 cent per dag.

Ik zal de vitaminebrok eens opzoeken. bedankt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 07:34

Kabayo schreef:
Als ze 24-7 buiten staat , kan ze dan niet zonder voer?

Nee dat kan ze niet. Nederlands ruwvoer is veel te eenzijdig, er zitten onvoldoende vitamines en mineralen in.

TS ik zou ook kijken voor een vitaminebrokje. Daar zit minder zetmeel in dan in wat je nu voert en is dus wat gezonder voor zo'n pony. Ik voer aan mijn 24/7 buitenpaardjes Vitalbix Daily Complete maar er zijn verschillende merken op de markt.

Mijn paardjes krijgen geen hooi uit plastic (voordroog), daar worden ze veel te dik van. Maar als je op een pensionstal staat kun je dat natuurlijk niet zomaar veranderen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 08:00

Ik zou ook het huidige vier vervangen door een vitaminebrok, zelf voer ik Marstall Force.

Krijgen ze hun kuil echt boven het zand? Want dat moet je wel uitkijken voor zandkoliek!

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 08:09

Situatie is niet helemaal te vergelijken want mijn A-tjes staan 24/7 op gras en werken niet intensief (2-3x per week, 20-30min longeren of een uur wandelen) en krijgen op dit moment naast het gras 'niks' dwz een maatschepje (50gr, is een klein handje vol) Equi Parex kruidenbrokjes. Wat wel prijzig spul is, dus ik lees even mee voor andere opties.
Ze zijn eerder te vet dan te slank (er staat meer gras dan ze op kunnen), blinken als een spiegel en hebben voor het werk wat ik van ze vraag een prima conditie.
In de wintermaanden krijgen ze royaal hooi bij dagelijks. Doordat de bodem dan slechter is, werken ze ook minder.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 08:31

Kidde schreef:
Ik zou ook het huidige vier vervangen door een vitaminebrok, zelf voer ik Marstall Force.

Krijgen ze hun kuil echt boven het zand? Want dat moet je wel uitkijken voor zandkoliek!

Nee hoor dat ligt gewoon op stenen.