Alternatief voor HugHo paardenvoer gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Alternatief voor HugHo paardenvoer gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 15:23

Voor mijn merrie van 21 jaar ben ik op zoek naar een goede brok. 'Vroeger' gaf ik haar HugHo kruidenmix, omdat het verkooppunt in de buurt stopte ben ik overgestapt op basisbrok, dat beviel niet, dus weer overgestapt op PAVO natures best. Helaas deed ze het daar ook niet zo goed op als op de HugHo. Ze heeft toen een hele tijd geen brok gehad, maar doordat ze vitaminetekorten heeft, staat ze nu op advies van de dierenarts weer op brok. Echter is de HugHo kruidenmix nog duurder geworden, inmiddels betaal ik €30,- voor een zak van 20 kg, wat ik toch wel erg duur vind worden. Daarnaast is het erg lastig te verkrijgen. Daarom wil ik op zoek gaan naar een ander merk voer.

Het betreft een rijpaardmerrie van 21 jaar, die alleen nog maar lichtjes recreatief wordt gereden. Ze staat 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer uit slowfeeders en zeer beperkte weidegang. Het is erg belangrijk dat er zo min mogelijk suikers in de brok zitten, vanwege chronische hoefbevangenheid. De brok wordt alleen bijgevoerd om haar te voorzien in haar vitaminebehoefte en om de supplementen door heen te doen, het is dus niet het doel dat ze er van aan gaat komen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 15:26

Dit is allemaal voer laag in suikers : http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... tmeel.html

Maar je kan natuurlijk ook alleen een vit en min supplement geven, dan zit je helemaal laag in suikers. Denk dan eens aan vitalbix, daar kan je veel positieve verhalen over vinden hier op Bokt.

ElCid

Re: Alternatief voor HugHo paardenvoer gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 15:51

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 16:01

Pavo care for life? Bevat ook kruiden is laag in suikers maar bevat meer vitaminen als bv de natures best.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 17:31

Wat ik nog vergat te zeggen, als je toch de vit en min van Hugho brokken wilt blijven voeren ---> volgens mij zit er in die brokken Ursonne van dr Schaette. Dat kan je gewoon los per 10 of 25 kilo voeren. Uit mijn hoofd voer je daar 100 gram per dag van.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 17:50

Ik voer de Hugho kruidenbrok en bestel het altijd bij Agradi. Als je 2 zakken tegelijk besteld bezorgen ze het gratis. De Hugho kruidenbrok hoef je maar een halve kilo per dag te geven om te voldoen aan de dagelijkse vitamine behoefte. Als ze het daar goed op doet zou ik niet wisselen van voer als ik jou was.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 17:53

Als het alleen voor de vitaminen is waarom voer je dan niet gewoon een vitaminebrok? Equilin balancer kost je 20 euro in de maand. Voor een shet nog wel minder maar dan zul je even moeten mailen wat daarvoor de dosering is.

Verder heb je oa vitalbix.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 17:59

astridklomp schreef:
Ik voer de Hugho kruidenbrok en bestel het altijd bij Agradi. Als je 2 zakken tegelijk besteld bezorgen ze het gratis. De Hugho kruidenbrok hoef je maar een halve kilo per dag te geven om te voldoen aan de dagelijkse vitamine behoefte. Als ze het daar goed op doet zou ik niet wisselen van voer als ik jou was.

Je voldoet met een halve kg absoluut niet aan de vitaminen- of mineralenbehoefte van een paard. Een paard van 500kg heeft 1.5mg selenium nodig, uit het ruwvoer halen ze vaak maar 0.5 tot 0.8mg, in Hugho zit 0.3mg/kg. Er zou minimaal 2mg selenium per kg in moeten zitten om te voldoen.

Qua vitamine E hebben ze minimaal 500iu nodig, maar optimaal 1500iu. In hugho zit 250mg (tussen de 167 en 250iu)/kg. In het ruwvoer halen ze meestal 300iu uit (pas gehooid ruwvoer meer, het vervliegt snel. Paarden op gras krijgen eigenlijk altijd voldoende vitamine E binnen). Ook het kopergehalte is zeker niet hoog genoeg om met slechts een halve kg voldoende aan te vullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 21:09

@ ElCid: het hooi is gelukkig prima, het is enkel dat ze een vitamine E tekort had, daarom op advies van de dierenarts wat brok en extra vitaminesupplement. Andere optie was meer op het gras, maar dat wil ik liever niet i.v.m. gevoeligheid voor hoefbevangenheid van haar en één van haar maatjes.

@meiske1577: pavo care for life ga ik naar kijken, de natures best was ik niet zo'n fan van, maar wellicht dat dit wel een optie is.

@maris: ga ik naar kijken! gaat me niet specifiek om die vitaminen, maar de op de muesli deed mijn paard het zo goed.

@astridklomp: helaas is mijn ervaring dat ze er wat meer van nodig hebben, ik bestel het ook bij agradi, maar de levertijd is vaak lang omdat ze niet zoveel voorraad hebben. Mocht iets anders niet bevallen, kan ik er op terug stappen, uiteraard wil ik het beste voor mijn paard. :)

@ wwillemijn: de vitaminebrok vind ik erg interessant, maar daar kan ik haar medicatie niet goed door mengen. Helaas wil ze het niet eten als ze die smaak te veel proeft, dus dat moet ik altijd maskeren in een schep voer. Moeilijk paard :o

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 08:05

Is het dan geen idee om een goede vitaminebrok te gaan voeren, bijv. Marstall Force? Een bewezen vitamine brok, wij voeren die al jaren en dat bevalt prima. Een 10 kg emmer kost ca. 21,- en je voert 100 gram per dag. De "chunks" van Venhorst zijn ook verrijkt met vitaminen en mineralen en een prima alternatief voor gewone brok. Omdat je dat ook als slobber kan voeren is het ideaal om medicijnen door heen te mengen. De Wafer Fioc is er met en zonder vitaminen http://www.trailsend.nl/waferfioc.php ( maar is lastiger te verkrijgen hier, wij voeren het nu nog en verkochten het maar we gaan nu overstappen op de chunks van Venhorst, dan is er ook nog de Carli Wafer http://www.carliwafer.com/samenstelling .

Je kan ook een enkel Vitamine E supplement voeren.

Succes met het vinden van het juiste voer/ supplement.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 08:13

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 08:45

Ik heb de marstall Force vitaminebrok besteld. Bleek dat haar medicatie ook in brokvorm verkrijgbaar is, dus die kan ik dan door de vitaminebrok mengen. Eens kijken of ze dit wil eten :)

Bedankt voor al het advies! +:)+

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:35

Force vinden veel paarden niet zo lekker, dus ik ben benieuwd !

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:29

Maris schreef:
Force vinden veel paarden niet zo lekker, dus ik ben benieuwd !

Ik ben er nog nooit 1 tegengekomen die het niet lekker vind ;) , die van ons eten het al jaren met smaak.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 16:20

Ik gaf de VItalbix na jaren Force, maar moest er 2 medicijnen geven en dat ging niet erin zo. Wij hebben voor Equifyt gekozen. Proberen de pre active en de green power nu, maar ook omdat ze niet alle 4 dezelfde behoefte hebben.
We hadden de sainfoin besteld om het aan te vullen, maar die is nu later bezorgd. We kregen toen de pre alpin, die ook prima is om wat aan te vullen.

Bij ons wordt bezorgd door paardenvoer.eu en dat werkt erg fijn vind ik.

HugHO zit voor mij nog wat teveel granen in. Mocht je extra vit E willen,, kun je ook naar westen/quarter voeren kijken. Vaak zit er dan wat meer vit E in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 07:32

De force is helaas ook niet wat, geen van drieën wil het eten :( Dus de zoektocht gaat verder. :)

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 07:47

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 20:56

Kijk eens naar Hayster Healthy Herbs www.hayster.nl misschien is dat wel wat!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:17

Caballos schreef:
Kijk eens naar Hayster Healthy Herbs http://www.hayster.nl misschien is dat wel wat!

Healthy herbs raad ik af. Veel te veel paarden met slokdarmverstopping en ze weigert een duidelijke ingrediëntenlijst en analyse te geven.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:53

Ik ben er anders erg blij mee.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:03

astridklomp schreef:

Precies dit
En dan is het op maandbasis niet veel duurder als een andere brok