Wat te voeren: Tinker ruin.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snorremans

Wat te voeren: Tinker ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 12:57

Hoi!

Omdat ik er zelf niet meer helemaal uit kom plaats ik maar even een topic in de hoop dat iemand mij advies kan geven! :)

Ik ben opzoek naar wat ik het beste mijn pony kan voeren qua krachtvoer.
Om even alles op een rijtje te zetten:
- gaat om een 16 jarige Tinker ruin
- staat overdag buiten en s'nachts op stal
- krijgt nu 3x per dag een flinke portie goede kwaliteit ruwvoer
- wordt op dit 4/5x in de week gereden (straks in de zomer gaat dit 6 p.w worden) of hij wordt dressuurmatig getraind in de bak of we maken een flinke buitenrit (over de 10km).

Op dit moment krijgt hij s'ochtends en s'avonds een halve kilo sportbrok van Pavo. Ik merk dat hij hier behoorlijk heet van wordt, voornamelijk buiten. Hij is van zichzelf sowieso een bommetje maar ik merk in winterperiode en nu aan het begin van het weide seizoen (dat ze (nog) niet de hele dag buiten staan) dat hij zijn energie niet goed kwijt kan.

Ik ben dus opzoek naar ander voer. Brok waar die alles uitkan halen qua vitaminen en mineralen. Ik heb hem een tijdje geen brok gegeven maar toen viel die erg snel in. Hij heeft voor het mooie op gewicht houden dit dus wel nodig. Daarnaast ook i.v.m de flinke buitenritten die wij maken.

Ik heb hem vorig jaar op brok + vitaminebrok van Höveler gehad. Hier deed hij het erg goed op maar na verandering van stal (waar hij de sportbrok van Pavo krijgt) geen drastische verandering gezien. Dus begon ik te twijfelen aan wat nou echt goed voor hem zou zijn/bij hem past.

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren! :)

De pony waar het omgaat:

Afbeelding

Mara2000

Re: Wat te voeren: Tinker ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:20

Melassevrij, graanvrij, suiker- en zetmeelarm, bijv Marstall Vito, Marstall Faser Light of Vitalbix Daily Complete (zie www.voervergelijk.nl) en onbeperkt ruwvoer. Meer heeft een koudbloed die lichte arbeid verricht niet nodig

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:28

Hoi! Ik heb een tinker kruising die ook altijd erg heet word ik voer 1/4 biks gewoon van stal zelf, 1/4 muesli van equifirst Classic fiber all in one en een handje lucerne omdat ze anders alles binnen 1 minuut op heeft.

Op mijn oude stal voerde ik trouwens pavo liga erg tevreden over. Ben verhuisd en er zit geen pavo dealer in de buurt anders zou ik het zo weer voeren :)
Laatst bijgewerkt door _LiliM_ op 15-05-17 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:29

Waarom brok bijvoeren als t niet nodig is? Ben ik wel benieuwd naar.. :)

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 15:03

Mara2000 schreef:
Melassevrij, graanvrij, suiker- en zetmeelarm, bijv Marstall Vito, Marstall Faser Light of Vitalbix Daily Complete (zie http://www.voervergelijk.nl) en onbeperkt ruwvoer. Meer heeft een koudbloed die lichte arbeid verricht niet nodig

Dankjewel, ik zou eens kijken naar het merk wat je noemt. Met het ruwvoer zit het sowieso goed. Lichte arbeid is bij die van mij niet perse het geval: we maken flinken buitenritten van minimaal 10km tot 25km. Dit is niet een rondje stappen maar het grootste deel op een flink tempo in draf en galop.

_LiliM_ schreef:
Hoi! Ik heb een tinker kruising die ook altijd erg heet word ik voer 1/4 biks gewoon van stal zelf, 1/4 muesli van equifirst Classic fiber all in one en een handje lucerne omdat ze anders alles binnen 1 minuut op heeft.

Op mijn oude stal voerde ik trouwens pavo liga erg tevreden over. Ben verhuisd en er zit geen pavo dealer in de buurt anders zou ik het zo weer voeren :)

Ben inderdaad verder wel tevreden over Pavo maar hij wordt er helaas erg heet van. De Liga beviel goed?

nine1987 schreef:
Waarom brok bijvoeren als t niet nodig is? Ben ik wel benieuwd naar.. :)

Ik voer brok omdat hij dit juist wel nodig heeft. Zonder valt hij onwijs snel af (ookal krijgt hij onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer) en ik merk dat hij wat nodig heeft i.v.m de flinke buitenritten die ik maak. Op de Pavo sportbrok doet hij het verder prima maar wordt hij iets te heet van.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 15:06

Hier luzerne(brok) icm vitaminenbrok van Jepaardgezondenfit. Zij hebben de Balancer, Balancer Pro en zelfs de Bodybuilder als je paard wat meer spiermassa kan gebruiken. Ze eten het hier goed. :j Meer hebben ze niet nodig als ze ook nog eens goed kwaliteitsvol hooi krijgen.

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 15:27

Jackytje schreef:
Hier luzerne(brok) icm vitaminenbrok van Jepaardgezondenfit. Zij hebben de Balancer, Balancer Pro en zelfs de Bodybuilder als je paard wat meer spiermassa kan gebruiken. Ze eten het hier goed. :j Meer hebben ze niet nodig als ze ook nog eens goed kwaliteitsvol hooi krijgen.

Ik had die vitaminebrok even opgezocht maar ik schrok van de prijs. Hoeveel kilo krijg je daarvoor? En hoelang doe je er ongeveer mee?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 16:15

Je doet er echt lang mee. Wij voeren het aan 2 Tinkers en 2 Shetten en met een zak doen we zeker een paar maand. Je moet slechts 200gr voeren per dag. Duur in aankoop, maar op termijn wel goedkoop!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 16:18

Heb je hem al eens laten testen op tekorten ts? Onze tinker wordt nu ingereden en krijgt enkel ruwvoer met nu en dan een worteltje of een appeltje voor de lekker..

En mijn fries loopt op hetzelfde recept.. :)

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 16:22

Jackytje schreef:
Je doet er echt lang mee. Wij voeren het aan 2 Tinkers en 2 Shetten en met een zak doen we zeker een paar maand. Je moet slechts 200gr voeren per dag. Duur in aankoop, maar op termijn wel goedkoop!

Ah oke, bedankt! Dan is het zeker wel een interessant product!

nine1987 schreef:
Heb je hem al eens laten testen op tekorten ts? Onze tinker wordt nu ingereden en krijgt enkel ruwvoer met nu en dan een worteltje of een appeltje voor de lekker..

En mijn fries loopt op hetzelfde recept.. :)

Die van mij is 100% gezond en heeft geen tekorten. Niet elk paard/koudbloed is hetzelfde ;)
Hij is moeilijk netjes op gewicht te houden met alleen ruwvoer. Hij heeft er echt wat bij nodig. Niet alleen om hem op gewicht te houden maar ook i.v.m de prestatie die hij moet leveren. Met alleen ruwvoer trekt hij het dan niet.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 16:24

Ik geef mijn drumhorse zelf Equillin Balancer. Dit is mineralen, vitaminen brok (100gr per dag) en ze doet het er super op. Ook niet meer zandeten, glanst, appeltjes. Had het veel eerder moeten doen.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 16:38

Voor wat meer gewicht zou ik eerder denken aan bietenpulp en/of luzernebrok voor erbij. Want vitaminen brok is niet echt gemaakt om van te verdikken. Dan is de Bodybuilder van Jepaardgezondenfit misschien wel een fijn product voor je Tinker.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 16:39

Mijn pony deed het altijd heel erg goed op marstall champion toen ze even veel deed als jouw paard.
Is ook snel heet, maar dat had ze van marstall champion niet.
Ze heeft momenteel een blessure en staat op rust dus nu voer ik alleen een vitaminebrokje, maar mocht ze weer in het werk komen ga ik direct weer naar de champion over.

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 17:25

Bralindy schreef:
Ik geef mijn drumhorse zelf Equillin Balancer. Dit is mineralen, vitaminen brok (100gr per dag) en ze doet het er super op. Ook niet meer zandeten, glanst, appeltjes. Had het veel eerder moeten doen.

Je geeft alleen de vitamine brok?

Jackytje schreef:
Voor wat meer gewicht zou ik eerder denken aan bietenpulp en/of luzernebrok voor erbij. Want vitaminen brok is niet echt gemaakt om van te verdikken. Dan is de Bodybuilder van Jepaardgezondenfit misschien wel een fijn product voor je Tinker.

Echt meer gewicht heeft hij niet nodig. Alleen puur hem op gewicht houden en dat lukt met alleen brok en ruwvoer prima maar zodra ik het krachtvoer weg haal valt hij snel af.

Def schreef:
Mijn pony deed het altijd heel erg goed op marstall champion toen ze even veel deed als jouw paard.
Ze heeft momenteel een blessure en staat op rust dus nu voer ik alleen een vitaminebrokje, maar mocht ze weer in het werk komen ga ik direct weer naar de champion over.

Heb even gekeken en lijkt me erg interessant! Alleen jammer dat er in de buurt geen Marstall dealer zit..

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:22

Ja, was erg tevreden over pavo liga ze kreeg toen maar een kwart en deed het er goed op. Prima brokje en de prijs is ook goed

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:33

snorremans schreef:
Bralindy schreef:

Je geeft alleen de vitamine brok?

Klopt, naast een handje Pavo Nature's best (omdat zij het lekker vind) en een mini schepje van mix van knoflook, Foenegriek en zeewier.

Het is een aanvulling voor het hooi ;) Ze doet het er prima op. Energie voor 10! Maak zelfs ritten van 4u (met kleine pauze), kan zij prima aan en krijgt genoeg voedingsstoffen. Nooit stijf ;)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:35

Zijn zijn benen geschoren voor het "mooie" of heeft hij mok/mijt/CPL? Tinkers zijn een sober ras, die hebben niet veel extra's nodig. Teveel komt er vaak via jeuk/mok uit.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:46

Als je paard het goed doet op pavo, kun je dan niet gewoon een stapje terug, dus naar Pavo Condition?

Zelf voer ik Cavalor Action Mix, daar ben ik erg tevreden mee

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 18:52

KootMiraDrum schreef:
Zijn zijn benen geschoren voor het "mooie" of heeft hij mok/mijt/CPL? Tinkers zijn een sober ras, die hebben niet veel extra's nodig. Teveel komt er vaak via jeuk/mok uit.

Zijn toen der tijd eraf gehaald ivm behandeld van mok maar inmiddels zijn ze eraf voor het mooie. Heeft nu nooit meer last van mok. Ik weet inderdaad dat Tinkers sober zijn maar na inmiddels 9 jaar weet ik dat die van mij wel wat extra's nodig hebt. De mok is niet veroorzaakt geweest door voer. :)

MarianneW schreef:
Als je paard het goed doet op pavo, kun je dan niet gewoon een stapje terug, dus naar Pavo Condition?

Zelf voer ik Cavalor Action Mix, daar ben ik erg tevreden mee

Op pavo condition stond hij net weer niet goed, daar werd hij haast weer wat sufjes van net als een aantal andere 'simpele' basisbrokken.

Ga eens kijken naar de Cavalor!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:55

Def schreef:

Heb even gekeken en lijkt me erg interessant! Alleen jammer dat er in de buurt geen Marstall dealer zit..[/quote]

Je kan via de webshop van marstall gewoon thuis laten bezorgen. Bij mij in de buurt zit ook geen dealer dus ik bestel ook altijd in de webshop en laat het thuis of op stal bezorgen.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 19:04

Onze dame doet t goed op cavalor fiber force.

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 22:46

Def schreef:
Je kan via de webshop van marstall gewoon thuis laten bezorgen. Bij mij in de buurt zit ook geen dealer dus ik bestel ook altijd in de webshop en laat het thuis of op stal bezorgen.

Ah, oke! Dat is een mogelijkheid dus.

smileydees schreef:
Onze dame doet t goed op cavalor fiber force.

Dank voor de tip; ga ik ook eens naar kijken.

Vandaag naar een aantal voermerken een mailtje gestuurd. Wie weet komt daar ook nog wat goed advies uit! :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:07

Is de Marstall Vito niks voor jullie? Eigenlijk bedoeld voor paarden met stofwisselingsproblemen, zonder melasse, graan enz. Maar werkt natuurlijk ook prima als gezonde (sport)muesli voor andere paarden. Mijn pony met cushing heeft er heel lang op gestaan toen hij nog getraind werd. Pony was van zichzelf al heet, en liep er super op. Had genoeg uithoudingsvermogen zonder heter te worden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 09:28

Ik zou voor de basis naast het ruwvoer uitgaan van een vitaminebrokje. Zo weet je zeker dat hij alle vitamines en mineralen binnen krijgt. Er zijn er genoeg van op de markt, loopt ook een heel topic over.

Daarnaast zou ik kijken naar iets wat hem op gewicht gaat houden en langzame energie afgeeft. Over het algemeen kom je dan wat hoger in de eiwitten terecht. Daar is ook van alles voor te vinden. Ik zie zelf goede resultaten van Agrobs Fetura, maar daar houdt niet ieder paard van. Verder kun je ook denken aan luzerne, olie of voer dat meer gericht is op senioren (dikmakers).
Ikzelf voer mijn haflinger nu een tijdje zwarte haver. Normaal is hij een bommetje op granen en suikers, maar hiermee blijft hij steady, maar heeft wel meer uithoudingsvermogen heb ik het idee. Plus dat het wat hoger is in de eiwitten dan bijvoorbeeld gele haver. Hij kwam er ook echt wat van aan, helaas bij de mijne niet helemaal de bedoeling overigens :+

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 15:29

Susanne schreef:
Is de Marstall Vito niks voor jullie? Eigenlijk bedoeld voor paarden met stofwisselingsproblemen, zonder melasse, graan enz. Maar werkt natuurlijk ook prima als gezonde (sport)muesli voor andere paarden. Mijn pony met cushing heeft er heel lang op gestaan toen hij nog getraind werd. Pony was van zichzelf al heet, en liep er super op. Had genoeg uithoudingsvermogen zonder heter te worden.

Die had ik inderdaad zelf ook al gezien, klinkt goed! Bedankt voor de tip.

Amanda schreef:
Ik zou voor de basis naast het ruwvoer uitgaan van een vitaminebrokje. Zo weet je zeker dat hij alle vitamines en mineralen binnen krijgt. Er zijn er genoeg van op de markt, loopt ook een heel topic over.

Daarnaast zou ik kijken naar iets wat hem op gewicht gaat houden en langzame energie afgeeft. Over het algemeen kom je dan wat hoger in de eiwitten terecht. Daar is ook van alles voor te vinden. Ik zie zelf goede resultaten van Agrobs Fetura, maar daar houdt niet ieder paard van. Verder kun je ook denken aan luzerne, olie of voer dat meer gericht is op senioren (dikmakers).
Ikzelf voer mijn haflinger nu een tijdje zwarte haver. Normaal is hij een bommetje op granen en suikers, maar hiermee blijft hij steady, maar heeft wel meer uithoudingsvermogen heb ik het idee. Plus dat het wat hoger is in de eiwitten dan bijvoorbeeld gele haver. Hij kwam er ook echt wat van aan, helaas bij de mijne niet helemaal de bedoeling overigens :+

Een vitaminebrokje staat zeker op mn lijstje, nu nog even kijken voor welke ik ga.

Luzerne en olie kreeg hij altijd al maar merkte ik niet zo hoeveel verschil qua op gewicht houden. Misschien met een nieuw brok toch maar weer bijvoeren om te kijken hoe hij het er nu op doet.

Zwarte haver nog nooit van gehoord. Van gele haver is die van mij helemaal niet meer te houden :+