hoe hartog compact gras voeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje

hoe hartog compact gras voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 10:09

De titel zegt het, hoe kan ik het hem geven voorlopig?
Ik wil het hem 's nachts geven in zijn stal, maar ik heb (nog) niet zo'n speciale voerbak ervoor aangezien ik nog niet weet of hij het wel of niet gaat eten. Zo'n bak wil ik gerust voor hem kopen als hij het compact gras accepteert, geen probleem, maar voor het uitproberen ben ik even op zoek naar een tijdelijke oplossing.

Ik dacht eerst het gewon zo los in zijn voerbak te leggen, maar dan is er geen slowfeeder effect en ben ik enigzins bang voor te gulzig eten/slokdarmverstopping...

Wie heeft er tips? Wie voert er compact gras op een andere manier dan met zo'n voerbox?

superpony

Re: hoe hartog compact gras voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 09:41

Wij trokken het uit elkaar en gaven het gewoon zo. Het is erg zuinig in gebruik, stimuleert kauwen etc. Maar het was wel eenzijdig en een dikmaker, dus mee gestopt. Nog nooit problemen gehad met slokdarmverstoppingen. OOk niet als we wiesencobs voeren bijv.

Dat baaltje is echt enorm veel als je het los geeft zoals wij deden. Het is echt heel strak geperst, dus om te proberen is het wel veel.
Als je niet zo een bak wil, moet je het loshalen of het baaltje zo in een bak aanbieden.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 10:02

Ik heb het hem vannacht gegeven, een halve kilo losgemaakt en in een flexibele bak vast aan de muur op de grond.
Hij had het op, ook meer gemest. Deze week wil ik het op deze manier blijven aanbieden en kijken of hij het blijft eten en de hoeveelheid wat opschreven. Als het goed blijft gaan koop ik denk ik gewoon zo'n bak, ik kan daar allerlei ruwvoeders en ook krachtvoer in aanbieden dus dan is het geen weggegooid geld.

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:17

ik heb het op verschillende manieren gevoerd. Het kan in een hooinet, je kan het los voeren. Ook heb ik wel eens de baal gewoon uit plastic gehaald maar die bandjes er om gehouden en m zo gegeven

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 14:22

@linda-gigant

Ik heb er ook wel eens over gedacht om zo'n baaltje in de stal te leggen zonder de bak.
Ook dan met de plastic strips er omheen, maar durfde het toch niet aan omdat ik bang was dat er iets zou gebeuren als de baal kleiner zou worden en die bandjes los kwamen te zitten..

Wat is jou ervaring daarin?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 08:06

Ik heb het een hele tijd in de hartog bak gevoerd, met en zonder rooster.
Dat is altijd goed gegaan, geen slokdarm problemen e.d.
Ik mengde het ook wel eens met lucerne.

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:37

Mijn ervaring qua bandjes is dat hij m helemaal opeet en dan vind ik de bandjes terug in de stal. Eerst eet hij de zijkanten op en word hij bijna helemaal rond als een bal en daarna vallen langzaam de bandjes eraf. Je kan ze ook als hij bijna bij t bandje is deze er zelf vanaf halen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 11:31

Je moet wel de hele baal er in doen en niet steeds een beetje want dan eten ze het snel op. Als de hele baal er in zit doen ze er langer mee want dan nemen ze pauzes tussen het eten.
Ik vond het rooster wel tikkeltje onhandig want ze eten een kuil en dan zakt het rooster niet mee naar beneden. Je moet dan af en toe de boel in de bak even egaliseren zeg maar