wat extra voeren naast seniores priores?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje

wat extra voeren naast seniores priores?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 13:06

Inmiddels al dagen Bokt aan het afspeuren maar vind teveel info en ben de weg wat kwijt.

Mijn paard krijgt op dit moment Gastro+ en de Mix van Havens ivm maagzweergevoeligheid. Echter zit hij niet lekker in zijn vel en eet hij momenteel heel slecht zijn hooi en lucerne waardoor hij erg is afgevallen.
Op aanraden van de dierenarts besloten om hem over te gaan zetten op seniores priores zodat hij wat meer ruwvoer en buikvulling gaat hebben. Want te weinig eten is ook niet goed voor zijn maag uiteindelijk.

Hij heeft nu gisteren voor het eerst de seniores priores gekregen en hij eet het! Bijzonder want hij heeft nog nooit iets pap/slobber-achtigs willen eten. Wel krijgt hij er nu nog zijn Gastro bij en wil ik dat dus langzaam gaan afbouwen en de SP opvoeren tot maximaal 2 kilo ongeweekt product (paard weegt rond de 550 kilo)
Echter heb ik begrepen dat SP in vitaminen en mineralen te weinig zal zijn en dat ik daar dus ter aanvulling uiteindelijk wat bij moet geven. Maar wat? Wat is goed ter aanvulling en wordt makkelijk gegeten? Een muesli erdoor of een vit/min-korreltje? Marstall Force blieft hij niet, dan laat hij alles staan. Gezien zijn overige klachten wil ik wel graag dat het laag is in suikers e.d., hij krijgt al magnesium extra en omega gold olie.

Metazoa, Vitalbiks, Fibra , Pavo 18+, ? , ik weet het niet meer. Dus wat voeren jullie bij de SP om tekorten op te vangen?

ZzzeiN

Re: wat extra voeren naast seniores priores?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 16:24

Ik denk dat het belangrijk is om er achter te komen waarom je paard niet fit is. Anders kun je er voer in gooien tot je arm wordt maar schiet het niet op. Heeft je paard misschien maagzweren? Gastro helpt hier wel mee maar zorgt er niet voor dat bestaande zweren verdwijnen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:25

Ik zou gaan. Voor vitalbix of pavo vitalcomplete. De exacte hoeveelheid moet ik opzoeken, normaal 75g/100kg (vitalbix) of 30g/100kg (pavo). Ik schat nu resp. 50-60g of 20-25g per 100kg.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:43

Ik zou ernstig overwegen om een flinke kuur omeprazol (via abler.com) te gaan starten, want met preventie kom je er niet als er al zo slecht gegeten wordt, als paard conclusie getrokken heeft dat (hooi) eten pijn doet (en lucerne schijnt te prikken bij maagzweren!), dan gaat enkel preventiemiddelen dat niet oplossen. En als hij de SP wel goed eet, dan is het te overwegen om in eerste instantie op te bouwen tot de 5-6kg die hij nodig heeft om zonder iets anders op gewenst gewicht te blijven en van daar af opnieuw te gaan opbouwen/wennen aan gewoon hooi (wel ondertussen blijven aanbieden, is trouwens ook advies om dat altijd er naast te doen al is het enkel als bezigheidstherapie ipv er voeding uit halen).

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 16:14

Hij heeft onbeperkt hooi tot zijn beschikking, neemt daar af en toe een hapje van maar veel te weinig....
Ik heb nu 2 soorten hooi geprobeerd, geen verschil. Dat andere eet hij ook niet.
Vandaag heb ik compact gras gehaald van Hartog, nu wil ik eens gaan kijken of hij dat wel eet met smaak of misschien ook niet.

Hij is goed nagekeken qua bloed en al. Schijnbaar heeft hij ieder voorjaar een klap te voorduren door iets waar hij allergisch op reageert.
Ik wil hem nu omzeten op de sp vermengd met lucerne (anders eet hij de sp echt te snel), en de gastro laten vervallen en van daaruit kijken of hij wat opknapt doordat zijn maag/darmen weer wat gaan werken.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 16:16

tamary schreef:
Ik zou ernstig overwegen om een flinke kuur omeprazol (via abler.com) te gaan starten, want met preventie kom je er niet als er al zo slecht gegeten wordt, als paard conclusie getrokken heeft dat (hooi) eten pijn doet (en lucerne schijnt te prikken bij maagzweren!), dan gaat enkel preventiemiddelen dat niet oplossen. En als hij de SP wel goed eet, dan is het te overwegen om in eerste instantie op te bouwen tot de 5-6kg die hij nodig heeft om zonder iets anders op gewenst gewicht te blijven en van daar af opnieuw te gaan opbouwen/wennen aan gewoon hooi (wel ondertussen blijven aanbieden, is trouwens ook advies om dat altijd er naast te doen al is het enkel als bezigheidstherapie ipv er voeding uit halen).

Ik heb al de site voor de omeprazol in mijn favorieten zitten, ik wil hem ook zeker gaan kuren als hij dadelijk over staat. Puur omdat ik maagzweren niet kan uitsluiten bij hem....
Echter likt hij ook zand nu (ondanks overal likstenen) en wil ik hem ook nog een psyllium kuur geven, ik ben er nog even niet uit wanneer ik het beste wat kan geven....

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 16:20

Mizora schreef:
Ik zou gaan. Voor vitalbix of pavo vitalcomplete. De exacte hoeveelheid moet ik opzoeken, normaal 75g/100kg (vitalbix) of 30g/100kg (pavo). Ik schat nu resp. 50-60g of 20-25g per 100kg.

Ik geloof dat de Pavo wel hoger zit in suikers enzo?
De vitalbix klinkt interessant, ik weet inderdaad alleen niet wat hij daarvan zou moeten krijgen.
Ik wil toewerken naar iedere ochtend:
750 gr. SP ongeweekt (dus nog 2250 ml water erop) met 250 gram lucerne

avond:
750 gr. SP met 250 gram lucerne
magnesium
olie

Verder heeft hij altijd toegang tot hooi en vers drinkwater (maar het hooi doet hij nu dus nauwelijks wat mee) en hij mag 6 uur per dag op de weide (normale wei, geen vet hoog gras)

Wat zou hij kunnen gebruiken aan vitalbix?

Ik heb ook nog gekeken naar Fibra, hun een mail gestuurd maar helaas nog niks van gehoord.

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 16:32

mijn oudjes zijn 33 (shetlander) en 31 (Am. Standardbred) en krijgen bij de weidegang een mengsel van 18+ met zemelen en een halve Summerfit vermengd met warm water, hooi naar behoeve maar daar talen ze niet meer naar, Summerfit zorgt voor alle mineralen en vitaminen e.d. baat dit niet zal het zeker niet schaden, hoe leger de maag hoe meer last want ook een paard heeft maagzuur, heb al gehoord dat rijden met een lege maag voor een paard heel vervelend kan zijn ivm overloop van maagzuur bij beweging, succes !!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 16:57

Pavo vitalcomplete bevat 4% suiker en 7% zetmeel, vitalbix DC zit daar met een zetmeel- (2,7%) en suikergehalte (3,0%) iets onder, maar niet extreem. Hooi zit rond de 10% suiker om het in perspectief te zetten. Daarnaast kan een gezond paard prima wat zetmeel en suiker verteren.

Hoeveel weegt je paard ongeveer? 500kg? Dan zou hij van SP als totaalvoer 6kg moeten krijgen om aan de mineralen en vitamines op orde te krijgen. Je voert daar een kwart van. Je kan dan dus ongeveer een kwart tot een derde (i.v.m. het ruwvoer ernaast) minder aan mineralen voeren. Dat komt op 100g pavo vitalcomplete (20g per 100kg paard) of 250g vitalbix daily complete (50g per 100kg paard).

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 21:33

Mizora schreef:
Pavo vitalcomplete bevat 4% suiker en 7% zetmeel, vitalbix DC zit daar met een zetmeel- (2,7%) en suikergehalte (3,0%) iets onder, maar niet extreem. Hooi zit rond de 10% suiker om het in perspectief te zetten. Daarnaast kan een gezond paard prima wat zetmeel en suiker verteren.

Hoeveel weegt je paard ongeveer? 500kg? Dan zou hij van SP als totaalvoer 6kg moeten krijgen om aan de mineralen en vitamines op orde te krijgen. Je voert daar een kwart van. Je kan dan dus ongeveer een kwart tot een derde (i.v.m. het ruwvoer ernaast) minder aan mineralen voeren. Dat komt op 100g pavo vitalcomplete (20g per 100kg paard) of 250g vitalbix daily complete (50g per 100kg paard).

Bedankt! Heel fijn, dit geeft me een richtlijn en kan ik mee verder. Het is een fries van zo'n 550/600 kilo....tenminste, dat zou hij moeten zijn. Momenteel is hij wat te schraal door al het gedoe.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:57

Mijn oudje is enorm opgeknapt op de combi sp met naf opkikker voor de aanvullingen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 22:08

Masters vitbrix een vitamine brok zoe de samenstelling is dat niks?

Van Masters heb je ook een goede senioren slobber.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 23:01

Je hoort zijn correcte gewicht aan te houden als richtlijn. Dus in zijn geval 6.6-7.2kg SP, dus voer je krap een kwart (22%). Ik zou dan dus gaan voor 120-140g vitalcomplete of 300-350g vitalbix. Door dat naar boven af te ronden kom je dan op de gewenste hoeveelheid vitamines en mineralen uit.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 23:10

Hoe vindt je paard het compact gras van Hartog?
Bij mij werd deze minder goed gegeten door mijn oudje, wat wel super goed ging is de grasmix van Hartog. Beetje hetzelfde als de compact gras maar dan smakelijker voor de moeilijke eters.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-17 10:06

Patt schreef:
Hoe vindt je paard het compact gras van Hartog?
Bij mij werd deze minder goed gegeten door mijn oudje, wat wel super goed ging is de grasmix van Hartog. Beetje hetzelfde als de compact gras maar dan smakelijker voor de moeilijke eters.

Ik heb het pak vanochtend open gemaakt en hem ervan laten knabbelen, ik kreeg niet de indruk dat hij er zo dol op is....
Ik zou hem graag vannacht wat aanbeden en dan kijken of hij het opeet, maar ik heb niet zo'n speciale bak en weet dus niet hoe ik hem dat dan aan moet bieden....?

Grasmix heb ik ook naar gekeken, maar ik vind die melasse erin niet super.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 10:23

De hoeveelheid melasse in grasmix is heel beperkt, maximaal 3% en dus maximaal 1.5% toegevoegd suiker (melasse is 50% suiker). Het is niet ideaal, maar een stuk idealer dan onvoldoende ruwvoer eten.

Compact gras kan je, als hij het niet in één keer naar binnen schrokt, gewoon los in een bak voeren. Wij gebruiken zelf deze veel: https://www.agradi.nl/pfiff-flexibele-k ... -40ltr.htm

We mengen krachtvoer, luzerne en gehakseld ruwvoer door elkaar, eventueel inclusief de seniores priores.