Kg biks/lichaamsgewicht (vitamine & mineralen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tessxponys

Kg biks/lichaamsgewicht (vitamine & mineralen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 07:57

Hoi bokkers *\o/*
Ondanks dat sommige van jullie het er niet mee eens zullen zijn wil ik mijn vraag graag aan jullie voorleggen, ik ben benieuwd naar de verschillende meningen.

In biks zitten vitaminen en mineralen (en een heleboel andere stoffen) die onze viervoeters nodig hebben om optimaal te kunnen functioneren (zowel qua rijden als darmen en spieropbouw ect. )
Biks is geconcentreerd op de manier dat men per 100 kg lichaamsgewicht van het paard 1 kg biks per dag moet geven om voldoende vitaminen mineralen enz binnen te krijgen.

Voorbeeld, een paard van 1,70 die goed in zijn spieren zit en goed op gewicht is weegt al gauw 700 kg! Dat betekend 7 kilo (!) 7 scheppen biks per dag!

Ik heb uit ondernomen dat het voor een paard erg lastig is om zoveel kracht voer te verteren, dit zorgt voor problemen in het darmstelsel en voor on optimale vertering van het biks (waardoor er weer niet genoeg werkzame stoffen worden opgenomen)

Nu is mij aangeraden om extra vitaminen mineralen te geven, waar mijn vraag uit leid; is er ook biks of ander brok dat beter geconcentreerd is en dus genoeg vitaminen en mineralen bevat voor je paard maar wel (in de juiste hoeveelheden) goed verteerbaar is .

Dus met meer werkzame stoffen per kg
Brand los :j

tamary

Re: Kg biks/lichaamsgewicht (vitamine & mineralen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 08:02

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 08:07

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 08:11

Er zijn veel soorten voer.
Biks zegt niks, ligt aan merk en type. Dus dat je altijd maar 1 kg/100 gram lichaamsgewicht moet voeren klopt ook niet.

En er zijn meer geconcentreerde voersoorten op de markt, met hogere gehaltes aan vitaminen en mineralen. En dan zijn er ook nog de vitamine korrels bv, zoals hierboven ook al genoemd, hoog gedoseerd in vitaminen en mineralen, waardoor je er echt maar weinig van hoeft te voeren.

En er zijn nog allerhande supplementen te koop om vitaminen en mineralen aan te vullen.

Mijn haflingers krijgen iig geen 5 kg krachtvoer, bij lange na niet, maar zijn wel in uitstekende conditie.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 08:12

Waar haal je die hoeveelheid vandaan joh? Wat ik voer mogen ze maximaal 2kg per dag hebben (staat op de zak) en je mag er toch vanuit gaan dat ze snappen dat een paard meer dan 200kg weegt.

Dus ik zou gewoon kijken voor fatsoenlijker voer, want 7kg per dag vind ik idioot

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 08:23

Het hangt echt af van het voer. Ik voer een brok waarvan ze, afhankelijk van de inspanning, 50-80 gram per 100 kilo lichaamsgewicht van krijgen.
Paard is ergens tussen de 350-400 kilo en ik werk licht tot middelmatig met hem, oftewel hij krijgt 200 gram per keer. Aangevuld met een hand Luzerne voor het kauwen.

Ik voer Vitalbix Daily Complete, aangevuld met de grove Luzerne en ik voeg zo nu en dan wat Metazoa toe voor extra pit (maar wat haver zou hetzelfde doen als je paard niet suikergevoelig is)

7 kg... Dan heb je gelijk een paard met darm-, maag- en/of verstoppingsproblemen lijkt me

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 08:30

7kg biks is geen 7 maar 6 scheppen (muesli is overigens vaak 8 tot 9 scheppen), daarnaast is het ook zeker niet altijd het geval dat je altijd een kg biks per 100kg paard moet voeren om voldoende vitamines en mineralen te voeren. Of het paard het al dan niet kan verteren hangt dan ook nog eens af van de hoeveelheid voerbeurten want een gezond paard kan tussen de 1 en 2 gram zetmeel per kg paard verteren en een paard met insuline resistentie kan 0.3g/kg paard verteren.

Laten we er vanuit gaan dat jouw paard een normaal paard is en dat gaan we veilig voeren, dan mag er dus niet meer dan 700g zetmeel gevoerd worden en ik reken de hoeveelheid suiker daar het liefst ook nog bij, hoewel dat op zich niet nodig is want het gaat om de hoeveelheid amylase in dit geval.

Bij 3 voerbeurten betekent dit dat je maximaal 2.1kg zetmeel mag voeren, dus het krachtvoer mag maximaal uit 30% zetmeel (en bij voorkeur zetmeel en suiker totaal) bestaan. Wat bij dit soort hoeveelheden wel belangrijk is, is dat er voldoende ruwe vezel in zit en dat als er mais (en in mindere mate feest of tarwe) in verwerkt zit, dit goed ontsloten is. Anders heeft een paard er niet genoeg amylase voor om het te verteren voordat het in deed blinde darm terecht komt, waar het flink schade aan de darmflora aan kan richten.

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 08:31

Roos, dat klopt maar dat ging over het probleem, dat hij te mager is, uiteindelijk zijn we erachter dat het kwam doordat de darmen niet goed konden functioneren.

De heer Jonas is bij ons langs geweest en heeft mij uitgelegd over het 1kg/100kg.

Mizora, het gaat niet om mijn paard op dit moment, die is bezig met herstellen en krijg Idd losse ruwe vitaminen en mineralen. Maar als hij hersteld is en zijn darmflora en alvleesklier weer gezond functioneren wil ik er graag voor zorgen dat hij genoeg vitamine en mineralen binnen krijg en dit niet te moeilijk te verteren is (omdat hij gevoelige darmen heeft)
Laatst bijgewerkt door Angela op 02-05-17 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 08:38

Afbeelding

Hier is trouwens een overzicht van verschillende soorten mineralenbrok. De gebruikte hoeveelheid is niet de geadviseerde hoeveelheid maar altijd meer, totdat alle tekorten behalve vitamine E (die is eigenlijk vanaf 0.35 al niet te kort, maar wel pas optimaal vanaf 1) en natrium (kleine tekorten van natrium zijn op te lossen met een liksteen, grote tekorten zijn dat niet!).

De meest linker kleurrij is alleen ruwvoer, de kleuren betekenen niets meer dan laagste (rode) waarde en hoogste (groene) waarde. Het is een hulpmiddel om rare waardes te ontdekken.

De door de voerfabrikant geadviseerde hoeveelheden zijn bij force en vitalcomplete 10-20g/100kg, nu 30g/100kg, bij vitalbix 50-65/100kg nu 75g/100kg en bij metazoa 50g/100kg en nu 100g/100kg.

tessxponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 08:41

Mizora schreef:
[ [url=m/q3hRA8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier is trouwens een overzicht van verschillende soorten mineralenbrok. De gebruikte hoeveelheid is niet de geadviseerde hoeveelheid maar altijd meer, totdat alle tekorten behalve vitamine E (die is eigenlijk vanaf 0.35 al niet te kort, maar wel pas optimaal vanaf 1) en natrium (kleine tekorten van natrium zijn op te lossen met een liksteen, grote tekorten zijn dat niet!).

De meest linker kleurrij is alleen ruwvoer, de kleuren betekenen niets meer dan laagste (rode) waarde en hoogste (groene) waarde. Het is een hulpmiddel om rare waardes te ontdekken.

De door de voerfabrikant geadviseerde hoeveelheden zijn bij force en vitalcomplete 10-20g/100kg, nu 30g/100kg, bij vitalbix 50-65/100kg nu 75g/100kg en bij metazoa 50g/100kg en nu 100g/100kg.

Zou je bij deze vitalcomete of vitalbix ook nog ander biks of brok voeren? Of zitten alle nodige werkzame stoffen er in? Ook voldoende eiwitten?

Mizora

Re: Kg biks/lichaamsgewicht (vitamine & mineralen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 09:30

In principe zit er in het ruwvoer, mits je daar 1.5% droge stof lichaamsgewicht van voert (ezelsbruggetje: 2kg hooi of 2.5kg voordroog per 100kg paard, is iets aan de ruime kant, maar niet overdreven. Ik heb bij het paard uit het voorbeeld 2.4kg voordroog per 100kg paard gedaan), voldoende energie en eiwitten voor een gezond paard. Maar soms is het ruwvoer extreem arm en is dit niet het geval. Daarvoor moet je naar je paard blijven kijken. Zo hadden wij pas een partij met deze uitslag van pavo quickscan (20€, dus bij twijfel al snel heel rendabel): Energiewaarde (EWpa) < 0.51 /kg DS (op schaal van 1 tot 5, laagste waarde), Ruw eiwit (RE) 76 - 91 g/kg DS (op schaal van 1 tot 5, waarde 2). Het ruwvoer wordt hier in de omgeving overigens door veel pensionstallen gevoerd, zowel groot als klein.

Een paard van 500kg heeft 4.1ewpa nodig en 720 RE (317.5g VRep). Met 1.5% ds aan ruwvoer, dus 7.5kg droge stof ruwvoer en deze uitslag, komt het paard dan wel degelijk tekort. Met de meest gunstige waardes, namelijk 0.5 EWpa en 90g RE per kg droge stof, komt het paard aan 3.75 EWpa (9% tekort) en 675RE (6% tekort). Met ongunstigere waardes, namelijk 0.42 EWpa (minimum volgens CVB in grove kuil) en 76 RE, komt het paard aan 3.15EWpa (23% tekort) en 487.5g RE (32% tekort).

Ondanks dat de paarden onbeperkt ruwvoer hadden, vielen ze toch in. Op de veel te dikke tinker na, krijgen ze er nu allemaal merriebrok naast om op gewicht en bespiering te blijven. Terwijl ze eerder goed op gewicht bleven (en de tinker te dik werd) op alleen maar ruwvoer en een vitaminekorrel.