vitamine B

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje

vitamine B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 11:28

Ik kom er echt niet meer uit...

Volgens de dierenarts is het verstandig als ik vitamine B12 extra geef aan mijn paard.
Wil ik graag proberen, maar dan ga ik googlen en zie ik uiteindelijk door de vitamines de B1 niet meer :D

Waar moet ik me nou op richten?
- oud bruin bier geven (zitten wel suikers in natuurlijk...)
- biergist tabletten (rijk aan allerhande vitamine B)
- vitamine B Complex voor humaan gebruik afstemmen op paard)
- biergist poeder voor paarden (30-50 gram per dag)
- levende of dode gewone gist....
- of is er gewoon een supplementair vitamine B12 in druppels/poeder/brokje dat ik nog niet gevonden heb?

Kan er iemand met me meedenken, helpen met dit gedoe? Hoe meer ik zoek hoe ingewikkelder het wordt.

dieseltje

Re: vitamine B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 16:59

niemand?

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 18:08

Mag ik vragen waarom B12?
Voer zelf Equilin. Zit alles in wat mijn paarden nodig hebben. Ben er zo tevreden over dat ik het zelf ben gaan verkopen. Kon geen passend voer vinden voor de paarden met uiteenlopende behoeften. Nu met 1 merk klaar en zelfs de pony met IR en de oudere merrie met de nodige probleempjes doen het er goed op. En ook de paarden die geen lichamelijk probleem hebben. Kijk anders even op hun site.
www.equilin.eu/nl/

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 20:02

mijn paard lijk wat stressig en vertoont een soort neurologische tics waarvoor B12 goed zou kunnen zijn. Het is uitproberen. Ds ter ondersteuning van de werking van het zenuwstelsel.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 09:10

Ik zoek ook een vitamine b poeder of wat ook. Het zou ook jeuk kunnen verminderen bij excemers. Ik hoop dat er nog reacties komen over goede supplementen

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 11:03

dierenarts hier heeft het enkel over injecties Biodyl....maar dat kan ik niet zelf geven.
Paardendrogist gebeld, er is geen los supplement van B12. Echter heb ik wel B12 in mijn handen gehad bij het Kruidvat, alleen dan voor humaan gebruik....
Ik twijfel daar nog over, nog niet gekocht maar het bestaat voor mensen dus wel zo als alleenstaand supplement. Voor paarden zit het verder altijd ergens bij in.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 11:05

ivm neurologische symptomen heb voor mezelf een vitB complex preparaat gebruikt met positief resultaat, wat ik met B12 injecties niet had...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 11:10

Dan zou gecombineerd met Magnesium weleens goed kunnen werken.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 11:12

kruidvat eigen merk heeft dus zowel vitamine B complex als ook enkel vitamine B12....
Ik heb al op internet gestruind maar kan weinig vinden over het toedienen van deze humane toevoegingen, maar dan dus aan paarden.
Ik heb het voorgelegd aan de dierenarts maar zij komt met biodyl....tsja...

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 11:13

B vitamine kun je bij de Welkoop/boerenbond gewoon halen alleen moet je het dan inspuiten. Het wordt niet in de bloedbaan gespoten, dus je mag het dan gewoon zelf geven.
Wat ook kan is dat je DA het in een Depot spuit waardoor het langzamer wordt afgegeven maar je een hogere dosering spuit (zoals je de pil bijv ook in een buisje in je arm kan krijgen).

Ik ben wel benieuwd welke tics je paard dan heeft wat een vitamine B12 te kort aanwijst. Heb je ook bloed laten prikken? Is het daar geconstateerd? Heb je toen ook op magnesium laten prikken?
Wat voor voer krijgt je paard en wat zijn de vitamine waardes in je voer?

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 11:27

brighteyes85 schreef:
B vitamine kun je bij de Welkoop/boerenbond gewoon halen alleen moet je het dan inspuiten. Het wordt niet in de bloedbaan gespoten, dus je mag het dan gewoon zelf geven.
Wat ook kan is dat je DA het in een Depot spuit waardoor het langzamer wordt afgegeven maar je een hogere dosering spuit (zoals je de pil bijv ook in een buisje in je arm kan krijgen).

Ik ben wel benieuwd welke tics je paard dan heeft wat een vitamine B12 te kort aanwijst. Heb je ook bloed laten prikken? Is het daar geconstateerd? Heb je toen ook op magnesium laten prikken?
Wat voor voer krijgt je paard en wat zijn de vitamine waardes in je voer?

Mijn paar heeft veel problemen en momenteel tasten we in het duister met hem waar de problemen vandaan komen.
Hij heeft last van headshaken, hij heeft een vorm van narcolepsie of sleep deprevation, hij reageert ergens zwaar allergisch op (al paar jaar op rij) waar hij vooral erg veel jeuk van heeft, schuurt zijn hoofd open, er ontstaan kleine bulten onderhuids die op een gegeven moment open gaan en waar het haar inclusief een geel serum vanaf komt. Vanwege de jeuk advies voor B12.

Zijn bloed is getest, hij is op cushing getest, bloeddruk, hart en longen nagekeken.
Heeft pijnstilling en ontstekingsremmer gehad wat niet veel deed.

Hij krijgt Gastro+ (1 kilo per dag verspreid over 2 beurten) en Hartog mix. nu met magnesium toegevoegd en een scheut omega gold olie van de paardendrogist.
Hij staat ongeveer 6 uur per dag op het gras, de rest overdag aan het hooi op de paddock en 's nachts op stal met hooi. Altijd fris kraanwater ter beschikking.
Ik heb geprobeerd brandnetel te voeren, maar dat lijkt hij echt niet lekker te vinden en dan laat hij de rest ook maar staan.
Ik smeer zijn geschuurde plekjes nu met leovet huidolie om de jeuk ook te stoppen/verminderen. Ik wil hem graag binnenkort compleet met betadine wassen, maar daar is het weer nog niks voor.

Gisteren is toevallig de dierenarts geweest, helaas heeft ze hem het verkeerde middel ingespoten. Ik wilde dexaject...hij heeft dectomax gekregen -O- Ik wilde de dexaject niet erbij geven dus nu maar zien of hij er baat bij heeft qua jeuk en anders alsnog eind van de week de dexaject...

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:10

Misschien paard door laten meten door bijvoorbeeld Erik Laarakkers. Moeilijk als ze niet weten wat het is. Wens jullie veeel succes, sterkte en beterschap. Ik zou zelf een second opinion doen en iemand op het alternatieve/natuurlijk gebied inschakelen. Een lever en zo wie zo het dier heeft veel te verwerken met meerdere soorten medicatie in zijn lijf. Dit kan sommige symptomen verergeren.

KnoLLyBoLLy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:40

Kijk eens naar de schadelijke E-nummers in je voer.Havens en Hartog gebruiken helaas nog steeds BHA en BHT in hun voer,wat allerlei klachten kan veroorzaken.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 00:15

Heb je zijn rantsoen al eens goed laten analyseren? Wie weet komen daar nog andere tekorten of scheve verhoudingen uit die ermee te maken kunnen hebben. Niet alle tekorten zijn namelijk aantoonbaar in het bloed, of pas na een hele lange periode van onderdosering.
Als je zeker weet dat de voeding op orde is kan je dat in ieder geval alvast afstrepen! Kijk eens bij www.nbequinesupport.nl, goede begeleiding en duidelijke rapporten.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 10:01

Probleem is dat ik vanwege zijn aanleg voor maagzweren redelijk vast zit aan die Gastro (op aanraden dierenarts) en dat krijgt hij inmiddels al zeker 2 jaar...
Van het scheve beeld in het bloed is mij bekend, voor mij is het nu hoofdzaak om eerst zijn jeuk te bestrijden en dan kijken we weer verder, ik kan niet alles tegelijk aanpakken. Magnesium-tekort kan ik wel vanuit gaan dus dat krijgt hij bij. De vitamine B12 zou hem tegen zijn jeuk kunnen helpen, vandaar mijn interesse daarin.

Maar nu eerst zien of hij op de dectomax reageert (wat ik dus niet verwacht) end an alsnog voor een dexaject kiezen....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:16

Waarom probeer je niet een gewoon vitamine en mineralen supplementen schrap je dat andere voer?eventueel gemengt met een handje zemelen of lucerne,en wat olie.Ik geef reformin plus van hoveler,100gram per dag voor een paard van 500 kilo.Verder zou ik in jou geval denken dat dat genoeg is met goede kwaliteit hooi.Vitamines en mineralen hebben elkaar nodig om goed hun werk te doen....waarschijnlijk bereik je meer met een op elkaar afgestemd suppplement?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:18

dieseltje schreef:
Echter heb ik wel B12 in mijn handen gehad bij het Kruidvat, alleen dan voor humaan gebruik....

Een paard heeft toch ook een hoofd en benen? Zo'n Cyanocobalamine molecuul weet echt niet of ie in een paard, een mens of ander zoogdier zit.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Cobalamine

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:19

Vermoed dat een paard een andere dosering nodig heeft

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:21

Maar het blijft niet verstandig om met losse vitamines aan te klooien,beter is een gewoon supplement

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 10:40

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 10:48

Dat aanklooien valt wel mee, het voer dat hij krijgt krijgt hij al een hele ruime tijd, dat is niets nieuws en daar zullen zijn problemen niet vandaan komen. We zijn dat voer ook niet voor niks gaan geven.
Hij krijgt nu alleen pure magnesium over zijn voer en een scheut olie.
Een vitaminekorrel hebben we in het verleden veelvuldig geprobeerd (verschillende merken en vormen), maar dat eet hij niet.... Wil ik hem dus iets extra's kunnen geven ter ondersteuning voor zijn problemen nu moet ik wel een krachtvoergift hebben waar ik het aan toe kan voegen.

Veel supplementen bevatten allerlei vulstoffen, smaakstoffen, suikers....en die wil ik er allemaal juist niet bij hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 12:13

Hoeveel krijgt hij van dat voer per dag?In veel voer zitten antischimmelmiddelen,dat kan meer kwaad dan een vulmiddel in 100gram vitamine korrel

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 12:46

Niet veel, minder dan eigenlijk zou 'moeten', paard is met pensioen (omdat ik wegens gezondheidsredenen niet meer mag rijden). Hij krijgt ongeveer 1 kilo gastro verdeeld over 2 voerbeurten en maar ongeveer 400gram van de mix verdeeld over 2 voerbeurten (dit omdat hij de mix niet zo lekker vindt, hiervoor kreeg hij lucerne van hartog maar ik wilde de melasse niet meer voor hem). Als ik er meer mix bij doe eet hij het niet meer.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 12:50

Als ik een vitaminekorrel of mix zou weten die hij wel lust, zou dat ook zeker mijn voorkeur hebben, maar ik heb er al een hoop geprobeerd en telkens kan ik zakken/emmers weggooien omdat hij er niks van wil weten.

(met supplementen ook dat probleem hoor, nu staat er weer een emmer brandnetel die hij niet te nassen vindt....ik bedoel het goed maar hij is helaas geen goede alleseter)