Alvast sorry, het gaat een heel verhaal worden maar ik probeer het in te korten.
Voor ik begin stel ik graag even eerst mijn jaarling voor, met het hele verhaal er rond in een notendop.
Zijn naam is Duke, hij wordt op 3 juni een jaar oud, het is een Clydesdale geboren in York, Engeland en hij is op 4 december 2016 bij mij gekomen, hij was toen dus een half jaar oud en net van de mams af.
Hij was verrassend snel gewend bij de rest van de kudde hier, wij staan gestald op een trekpaardenfokkerij en hij mocht lekker de wei op met hun veulentjes.
Echter begin februari kwamen we er achter dat hij helemaal niet zo rond was, maar dat hij dus gewoon wormen had

Nu, half april was het weer prijs. Ik heb 4 dagen thuis gezeten met een gekneusde voet en toen ik terug op stal kwam waren zijn 4 benen open, tot bloedens toe. Mijten.

Hij heeft zijn vervolg-ontworming gekregen, die moest hij sowieso krijgen, en weeral kwamen er wormen uit. Hierdoor waarschijnlijk weer zwak geworden en vatbaar voor mijten, de rest zit blinkend in de zomervacht en heeft nergens last van. Weeral een kwaaltje dat opgelost moest worden! Hij heeft antibiotica gekregen omdat zijn achterbenen warm en gezwollen waren, hij is gewassen met sebacil, 2x nu met een week tussen en hij krijgt om de 4 dagen een zeewaterbadje ter ontsmetting. Zijn benen zijn nu mooi terug de normale kleur en de wondjes gaan stilaan dicht.
Hij zit nog steeds lang in de haren en staat er schraal op.
Wat ik me afvraag:
- Moet ik hem wat bij geven voor zijn weerstand? Misschien door een nieuwe stal, nieuwe omgeving, andere paarden,.. dat zijn weerstand wat achteruit is gegaan?
- Een idee wat bij mij speelt: is ruinen een idee? Hij is heel rustig, geen hengstenstreken, hij staat nog samen met merrie-jaarlingen maar heeft er niet echt oog naar. Maar misschien dat het hengst-zijn wat veel energie van hem vraagt? Ik zou hem normaal gewoon nog een tijdje hengst laten, hij komt dan aan huis te staan met de jaarling hengsten van hun en heeft zo geen afleiding van merries.
De DA is vaker geweest maar hij is verder gewoon gezond, het zijn steeds weer kleine kwaaltjes, maar het is dus wel weer hele tijd iets
Dit is Duke in de periode tussen februari en april

En dit is hij nu

En zijn voetjes

Hopelijk is het een beetje duidelijk wat ik bedoel, excuses dat het alsnog zo'n lang verhaal is geworden