Gezocht: eiwitten!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:13

Ja snap ik,maar dat kan je dus zoals je zelf ook al aangeeft vaak niet voorkomen dat ze dat eten :(

Koper

Berichten: 30400
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 19:16

Eigenlijk baal ik vooral van de terugval. Dat hij er dik van wordt kan ik nog mee leven. Maar dat hij weer met harde spieren staat vind ik minder. Het ging juist net goed.

Maris
Berichten: 15926
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:24

Kan het niet zijn dat zo'n product ook juist weer ( goede ) vitaminen en mineralen uit het lichaam gaat halen ? Zoals magnesium b.v.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 19:28

Ja dat is ook balen,met mijn merrie is het eigenlijk hetzelfde..Maar ik hoop dat ze hier iets aan heeft..
Afgelopen jaren had ze een graasmasker op,maar ondanks dat ze dan slank is waren haar spieren en manenkam beton..Ik denk dat het haar teveel stress oplevert en dat dat zorgt voor nog hardere spieren..Dus daar ben ik mee gestopt,gelukkig wordt ze nooit hb dus dat scheelt..

Koper

Berichten: 30400
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 19:50

Maris schreef:
Kan het niet zijn dat zo'n product ook juist weer ( goede ) vitaminen en mineralen uit het lichaam gaat halen ? Zoals magnesium b.v.

De ervaring bij melkvee is juist dat ze efficiënter voedingsstoffen opnemen.

Pleiada daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Graasmasker is ook echt geen optie. Ten eerste omdat hij dan geen hooi meer kan eten (uit netten). Ten tweede omdat hij ieder halster en halsterachtige zelfstandig kan uittrekken en ten derde omdat onze betrekkingen dan duurzaam ontwricht zouden worden.

Maris
Berichten: 15926
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:06

Ik heb iemand per pb gevraagd om misschien hier eens te reageren. Zij heeft ook ervaring met het voeren van "een soort norit" aan de paarden. Misschien dat zij je verder kan helpen.

Koper

Berichten: 30400
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 20:10

Mij??

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 20:16

Koper schreef:
Het is niet groen! Misschien helpt dat om je er mentaal overheen te zetten? Het is zwartig en het ruikt naar... nou ja naar Norit eigenlijk. Hier eten ze het zonder problemen, alles gaat schoon op (wat niet het geval is als ik eens slobber of lekkere witlof in mijn merrie d'r bak kieper). Mijn ruin lust sowieso alles behalve Metazoa en banaan dus daar kun je veel in kwijt. Maar allebei eten ze het braaf op en zijn nog steeds even enthousiast als voordat er koolstofklei in het spel was.

Pleiada veel succes +:)+ En xyzutu ook natuurlijk. Laten jullie weten hoe het gaat?

Mijn merrie is nu aan de beterende hand. Nog steeds mok aan twee peutjes maar de jeuk neemt nog steeds af. Mijn ruin is een beetje gestagneerd. Zijn voorkant voelt weer wat stijver aan. Mogelijk door gras. Ik heb ook niet echt de mogelijkheid om hem minder stressgras te geven, zijn paddockje heeft te veel grasplekken en dat groeit nu als een waanzinnige en hij millimetert het elke dag. Lekker stressgras dus :\ Dus misschien moeten we eerst voor de tussenstap die GlucoBalance heet gaan. Aan de leefomstandigheden kan ik nu niets veranderen ( I wish...)

Ben in elk geval blij dat mijn merrietje goed gaat. Zij is gevoelig voor hoefbevangenheid en ik hoop zo dat ze nu niet "overkookt". Maw dat ze nu minder gifstoffen heeft dankzij de koolstofklei en dat dat overschot niet zó groot wordt dat het zich uit in bevangenheid. We zullen zien.

Voor de slechte verstaander: daarmee claim ik natuurlijk niet dat koolstofklei een remedie is tegen hoefbevangenheid ;)

Cambiar eiwitmoleculen zijn te groot om als zodanig te worden opgenomen via de spijsvertering. Ze moeten eerst worden afgebroken in aminozuren. Die aminozuren worden dan daarna weer opgebouwd tot eiwitten, en dus bouwstenen voor allerlei weefsels.

Ah, verkeerd begrepen :-). Ja dat wist ik. Dacht dat je bedoelde dat een paard de eiwit niet uit de whey kon halen, heb net een pot van 5 kg besteld :D.
Nog een vraagje, mijn merrie heeft ook harde spieren, (heb haar zo gekocht, wist dat ze een probleem had maar viel voor haar enorm krachtig charisma). De veearts gisteren doen komen en ze zat iets vast in de rug. Doe jij ook iets van massage en oefeningen om te stretchen? Ik denk dat dat je paardje misschien ook deugd zou doen...

Koper

Berichten: 30400
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 22:56

Er is regelmatig een osteopaat bij :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 23:23

@ Cambiar: wat grappig dat jij nu ineens ook whey gaat voeren! In het PRE topic fulmineerde je nog tegen whey omdat het onnatuurlijk was om dierlijke producten aan paarden te voeren, dat er toch altijd nog een percentage lactose in zit en dat dat slecht is voor paardendarmen, dat het bol staat van de allergenen uit alles wat de moderne bio industrie koeien gevoerd krijgen en dat alleen eiwitten uit plantaardige bron (algen geloof ik?) goed waren voor paarden.
Dan ben ik stiekem toch wel heel erg benieuwd naar wat ervoor zorgde dat je nu toch het grote whey experiment aangaat. ;)

Hier heb ik vanochtend helaas de post gemist met de bak met klei, dus [***] moest het nog een dagje zonder doen. Tot nu toe liet ik zijn esparcette steeds een dag weken voor ik het voerde, maar dat is met deze temperaturen niet meer te doen, dus gaan we vanaf vandaag maar over op het in de week zetten voor de training en na de training voeren. En zo blijft het toch altijd weer aanpassen.
Ik moet zeggen dat ik andere eiwitbronnen ook nog niet vergeten ben. Dat Coolstance Copra is interessant spul (er grappig ook dat het bruin is, het doet me qua geur gek genoeg ook een beetje denken aan speculaas), maar soja bevat op zich een hoger percentage essentiele aminozuren. Blijft boeiend!

Koper

Berichten: 30400
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 23:36

Ja, maar de biologische waarde van de eiwitten in soja is niet zo hoog. En in coolstance zit weinig lysine.

Anoniem

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 23:45

Maar ik dacht dat in verhouding soja wel beter scoorde dan coolstance kokos en dat de opneembaarheid van de eiwitten bij kokos ook minder was, of loop ik alweer achter?
De mooiste bron voor essentiele aminozuren vind ik nog steeds de whey, maar daar ben je helaas gebonden aan maar een kleine portie ivm de lactose. Of je moet die megadure variant zonder lactose kopen, maar als je daar een halve kilo per dag van gaat voeren ben je ook binnen de kortste keren blut. :D

Koper

Berichten: 30400
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 23:54

Tuurlijk, als de lysine laag is dan is de opneembaarheid overall toch laag?

Soja heeft een biologische waarde van ongeveer 80% als ik me niet vergis. Dan blijft er nog best wat bulk over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 00:32

Ik dacht eerlijk gezegd dat ze nog steeds niet zeker weten wat nou de precieze optimale verhouding tussen de verschillende essentiele aminozuren bij paarden is. Je kijkt in principe ook niet alleen naar 1 soort voer alleen, maar ook naar de combi met de rest van het voer. Als Whey bijvoorbeeld in verhouding veel lysine heeft (of je voert een lysine supplement bij) dan kan je paard ook meer essentiele eiwitten uit de soja halen - het gaat er mij vooral om dat ze erin zitten zodat ze er ook uit gehaald kunnen worden. ;)

Ik vind een biologische waarde van 80% voor soja(meel) zeker als het om paardenvoer gaat ook behoorlijk hoog. Veel hoger dan dat vind je niet, behalve dan in whey (of een eitje ;) ). Een hoge biologische waarde betekent ook alleen maar dat er in verhouding veel essentiele aminozuren in zitten, maar de niet-essentiele aminozuren worden net zo goed door het paard gebruikt, alleen kan hij die in principe ook zelf maken. Het is dus niet zo dat de 'normale' eiwitten alleen maar ballast zijn. Je kunt zelfs tekorten hebben aan niet-essentiele aminozuren die dan weer via supplementen verstrekt moeten worden (glutamine is bvb een bekende). Die bulk van 20% niet essentiele aminozuren is dus in mijn ogen net zo goed nuttig, vooral als je niet weet hoeveel niet essentiele aminozuren een paard via zijn ruwvoer binnenkrijgt.
Met sojaschroot liggen de verhoudingen trouwens wel weer anders dan bij sojameel, en dan heb je nog het verschil tussen sojaschroot met hullen en zonder hullen, want dat beinvloedt het percentage eiwitten (essentieel of niet) ook weer, maar daar ben ik nog niet achteraangegaan.

Misschien heb ik het niet helemaal duidelijk geschreven, maar ik bedoelde dat volgens mij in kokos overall minder eiwitten zaten, en dat de biologische waarde daarvan ook lager was dan bij soja. Dus zelfs als je lysine bijvoert dan zit er een grens aan hoeveel essentiele aminozuren eruit te trekken zijn. Een soort 'dubbele handicap' - als je daar al van kunt spreken. Dan gaat mijn voorkeur in theorie toch uit naar soja boven kokos, maar kokos gaat er ook wel in. ;)

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 02:48

xyzutu2 schreef:
@ Cambiar: wat grappig dat jij nu ineens ook whey gaat voeren! In het PRE topic fulmineerde je nog tegen whey omdat het onnatuurlijk was om dierlijke producten aan paarden te voeren, dat er toch altijd nog een percentage lactose in zit en dat dat slecht is voor paardendarmen, dat het bol staat van de allergenen uit alles wat de moderne bio industrie koeien gevoerd krijgen en dat alleen eiwitten uit plantaardige bron (algen geloof ik?) goed waren voor paarden.
Dan ben ik stiekem toch wel heel erg benieuwd naar wat ervoor zorgde dat je nu toch het grote whey experiment aangaat. ;)

Hier heb ik vanochtend helaas de post gemist met de bak met klei, dus Rio moest het nog een dagje zonder doen. Tot nu toe liet ik zijn esparcette steeds een dag weken voor ik het voerde, maar dat is met deze temperaturen niet meer te doen, dus gaan we vanaf vandaag maar over op het in de week zetten voor de training en na de training voeren. En zo blijft het toch altijd weer aanpassen.
Ik moet zeggen dat ik andere eiwitbronnen ook nog niet vergeten ben. Dat Coolstance Copra is interessant spul (er grappig ook dat het bruin is, het doet me qua geur gek genoeg ook een beetje denken aan speculaas), maar soja bevat op zich een hoger percentage essentiele aminozuren. Blijft boeiend!



Haha Xyzutu, als jij iets zegt ga ik er toch over nadenken :D
Ben terug opnieuw mijn lievelings, maar veel te dikke Lusitano merrie in opbouwend trainingsschema te zetten (we gaan stappen aan hand afwisselend met grondwerk, veearts heeft eergisteren checkup gedaan voor ik vertrok en ze zit idd wat vast in de rugspieren,gecheckt door met iets hard over rug en kruis te wrijven, waarna ze haar kruis optrok. Zijn advies was ook veel gaan stappen).
Haar zoon heeft twee jaar bij haar gelopen, heb haar met rust gelaten maar nu moet mammie weer gerevalideerd worden, voorjaar is een bar slechte periode voor haar. Rust roest en ze is te dik (toen ik haar kocht uit dor natuurgebied in Frankrijk was ze nog dikker, ik wist dat ze een probleem had, jaar over getwijfeld maar haar dan toch gekocht omdat ik een crush had voor deze bijzonder intelligente/charismatische alfa merrie.)
Het is dus een aangeboren probleem, vermoed IR aanleg? Haar zussen hadden het ook...
Dus nu hoog tijd voor opbouwende training gecombineerd met mg en vit E. Ik ben dus ook gaan googelen over die whey nav jouw posts en kwam op dit uit:
http://anis.au.dk/en/current-news/news/show/artikel/valleprotein-som-vaaben-i-kampen-mod-overvaegt/
Dus ja, in haar geval misschien te proberen waard....
Ikzelf ben kapot, ben drie dagen gaan stappen, maar god wat stapt die merrie door....ik kan bijna niet mee...ze is flink afgevallen, maar wil dat ondersteunen met supplementen. Veearts heeft ook fles neutradex aangeraden om overtollig melkzuur uit haar hypertone spieren af te drijven, maar iets in me zegt dat dit onnantuurlijk spul is en ik zoek nog naar een meer natuurlijk middel tegen dat melkzuur (biergist? Mariadistelzaad? Die Norit die Koper geeft...?), gecombineerd met oefeningen van April Battle, Horse yoga, stretching en massage:
https://youtu.be/CpXq04194Do
Ik heb helaas mijn fysio studie's niet afgemaakt maar wil me nu volop bijscholen om mijn schat van een merrie te helpen, dus heel interessant allemaal. Ik hoop zo op een geslaagde voor-en na foto. Is een hele opgave! Ik denk dat die whey met mate gegeven in dit revaliderend trainingsprogramma past en nog meer zelfs, ik ben van plan om al mijn paarden in zo'n aangepast programma te steken, inclusief mezelf.
De jonge paarden krijgen mager maar mooi kruidenhooi uit Ardennen mee met hun moeders (tja, ze lopen allemaal samen en dat gaat prima) en denk dat ze ook baat zullen hebben met juiste dosage whey voor goed opneembare eiwitten. Dus, thx voor jouw info ;-). Morgen ga ik de pot van Vitella halen, ook msm bijbesteld, dat ga ik mengen voor de smaak in wat esparcette geweekt met geextrudeerd lijnzaad en de alpengru muesli. Ook de versie 'relax' van liqui horse besteld. Las dat je schreef dat metazoa met spirulina teveel ijzer bevatte. Ze deden het er wel heel goed op deze winter, maar durf het toch niet meer te geven...
Owja, hier zie je filmpje van tijdens de wandeling, hoe dik ze is en de manier waarop ze beweegt...
Ja-knikken ipv wiegen met hoofd en stijf in de broekspieren, hele lijfje lijkt wat op slot te zitten van voor tot achter:
https://youtu.be/L6Bitr-ePf4

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 10:13

Koper schreef:
Tuurlijk, als de lysine laag is dan is de opneembaarheid overall toch laag?

Soja heeft een biologische waarde van ongeveer 80% als ik me niet vergis. Dan blijft er nog best wat bulk over.


De meeste sojaprodukten die voor paarden en ander vee op de markt zijn is GMO. Het residu van het gifmiddel Roundup wordt steeds hoger in deze soja.
Soja doet o.a. iets met de eiwitvertering maar dan in negatieve zin. Bokkers als je paard je lief is begin dan niet aan sojaschroot e.d.

TS ik denk dat je al heel goed bezig bent met de Vitalbix daily complete. Ik voer het zelf hier ook aan de paarden sinds dit jaar die ook problemen hebben met de opname van eiwitten door o.a. leverproblemen. Dat is veroorzaakt door landbouwvergif.

Wat ik nog mis in dit topic is Mariadistelzaad. Dat geeft de lever wel zo'n geweldige ondersteuning.
De stofwisseling is daardoor stukken verbeterd. Ze krijgen het elke dag. Ik koop het bij Pit&Pit en maal het zaad zodat de opname nog beter is.
Wij hebben in het verleden meerdere bloedonderzoeken laten doen met en zonder Mariadistelzaad toevoeging.
Het verschil is heel groot. Zonder werkt de lever bij onze paarden nog ongeveer voor de helft. Met Mariadistelzaad werkt de lever bijna normaal !
Ik geef per paard dagelijks 10 tot 15 gram Mariadistelzaad bij.

Ze moeten het hier levenslang bijgevoerd krijgen maar ik kan Mariadistelzaad anderen die paarden met leverproblemen hebben van harte aanbevelen.

Verder hebben onze paarden ook een tijd Primehumic gehad. Dat is een soort van humusprodukt wat bestaat uit humine-en fulvinezuren. Ook dat heeft ze best wel goed gedaan.
Maar ik denk dat je met die koolstofklei ongeveer hetzelfde resultaat krijgt?

Anoniem

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 10:35

Toevallig las ik gisteren net over Equi Total Balance, wat ook een humusproduct schijnt te zijn, zou dat hetzelfde zijn?
Hier krijgt [***] ook al anderhalve dag elke dag 15 gr mariadistelzaad. Zijn laatste bloedonderzoek was goed (op de resten van een wormsbesmetting na), maar dat alleen was voor hem helaas niet genoeg om spieren aan te maken.

@ Cambiar; als je weet hoeveel ijzer er in je water/ruwvoer zit dan hoeft de extra ijzer in chlorella/spirulina op zich geen probleem te zijn. Bij ons weet ik die gehaltes alleen niet (hooi komt overal vandaan) dus dan is het voor mij teveel en gok, dus ga ik dan in onze situatie voor de whey. Maar die heeft weer als nadeel dat er lactose in zit en ik kan me voorstellen dat paarden die daar gevoelig voor zijn er bijvoorbeeld wat winderig van worden. Zo heeft elk ding weer eigen voor/nadelen.
Ik moet zeggen dat ik de combi van arm bespierd paard dat wel dik is ook erg lastig vind, want dat maakt het bijvoeren een stuk complexer dan wanneer je gewoon én vet én eiwitten kunt voeren.

Ik ga eens kijken naar de oefeningen die jij doet, klinkt interessant. Hier ben ik met [***] begonnen aan Equikinetic, een trainingsprogramma ontworpen door de man achter de Dual Aktivierung. Een soort micro intervaltraining die je longerend met duidelijke stelling door een vierkant parcours aflegt. Beginnersschema is 1 minuut stap gevolgd door 30 sec rust, dat 4x herhalen (elke keer een andere kant op), dan 4x 1 minuut draf met daartussen ook weer die 30 secondes pauze. Als een paard van nature snel draaft/stapt vraag je hem langzaam te draven/stappen, als hij van nature langzaam is dan vraag je om een vlotte draf/stap. Leuk is ook dat je dit longerend kunt doen en aan de hand. Het heeft onze aan de hand-communicatie ook verbeterd.
Ik vond het erg fascinerend om te zien dat [***]'s coordinatie tegen het eind echt afnam terwijl hij op deze manier in principe maar 8 minuten werkt, waarvan maar 4 minuten in draf. Daar gaan wij dus mee aan de slag.

Koper

Berichten: 30400
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 10:44

henny_w dank je wel voor je post. Ik heb eerder berichten gelezen van jou in een ander topic, jouw paarden waren vergiftigd door de buurman toch? Mede dankzij jouw berichten daar heb ik mij voorgenomen om juist mariadistelzaad en prime humic te gaan geven.

Echter... ben ik zo iemand die om de paar weken dingen verandert. Om te kunnen zien wat de verandering doet. De koolstofklei geef ik sinds begin mei. Begin juni wou ik dan de volgende verandering doorvoeren. En ik weet op dit moment echt niet of die verandering (toevoeging) nou Gluco Balance, mariadistelzaad, prime humic of eiwitten moet worden. Misschien doe ik wel 2 dingen. Gluco Balance heeft hij een paar jaar geleden gehad en ik weet ongeveer wat daar de resultaten van zullen zijn. Maar wat kan ik dan op dit moment het beste nog meer veranderen? Het duurt te lang, en ik weet niet zo goed wat ik van het nu weer opnieuw hard worden van mijn paard zijn front moet denken. Ik begrijp dat terugslagje niet en ik weet niet wat ik nu het beste kan doen. Soja ga ik sowieso niet doen, ik heb daar geen goed gevoel bij. Onder andere vanwege het GMO-verhaal.

De monnikspeper van mijn merrie is bijna op en die bestel ik bij pit pit. Dus als ik dat binnenkort weer bestel koop ik sowieso ook mariadistelzaad :j De vraag is alleen of ik dat als eerste in zijn bak moet kieperen of juist bij voorbeeld de prime humic. Beide klinken logisch. Maar als ik allebei tegelijk doe weet ik niet waar hij op reageert.

En ik ben heel blij dat iedereen meedenkt met constructieve berichten en dat er een uitwisseling van ideeën op gang is gekomen. Bokt kan best goed zijn :P

Anoniem

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 10:57

Hier hielp de 'gepofte' lijnzaad erg bij harde Cushing-spieren bij de Cushing pony, alleen maakt lijnzaad wel dik.

Koper

Berichten: 30400
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 11:01

Hij heeft geen PPID. Daar is hij op getest. En hij heeft er verder ook geen kenmerken van.

Anoniem

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:33

Ik vermoed dat het bij onze Cushingpatient ook vooral aansloeg omdat hij verder als ruwvoer alleen hooi krijgt. Vanuit de lijnzaad kreeg hij zo ineens de essentiele vetzuren die uit het hooi verdwenen zijn en blijkbaar had hij die nodig. Maar een paard dat bvb 24/7 met harde spieren op de wei staat (niet in jouw geval) zal waarschijnlijk minder spectaculair reageren op die lijnzaad omdat hij die essentiele vetzuren en vitamine E zelf al uit het gras haalt. Maar je loopt met paarden toch altijd tegen dezelfde drie vragen aan als je vermoed dat hij ergens gebrek aan heeft:
- heeft hij echt gebrek aan X?
- of krijgt hij genoeg X maar neemt hij het moeilijk op?
- of ligt het probleem helemaal niet bij X maar ergens anders?
En zo kun je eindeloos doorgaan over elk voedingsstofje, want helemaal zeker weten doe je het over het algemeen nooit...

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:36

xyzutu2 schreef:
Toevallig las ik gisteren net over Equi Total Balance, wat ook een humusproduct schijnt te zijn, zou dat hetzelfde zijn?
Hier krijgt Rio ook al anderhalve dag elke dag 15 gr mariadistelzaad. Zijn laatste bloedonderzoek was goed (op de resten van een wormsbesmetting na), maar dat alleen was voor hem helaas niet genoeg om spieren aan te maken.

@ Cambiar; als je weet hoeveel ijzer er in je water/ruwvoer zit dan hoeft de extra ijzer in chlorella/spirulina op zich geen probleem te zijn. Bij ons weet ik die gehaltes alleen niet (hooi komt overal vandaan) dus dan is het voor mij teveel en gok, dus ga ik dan in onze situatie voor de whey. Maar die heeft weer als nadeel dat er lactose in zit en ik kan me voorstellen dat paarden die daar gevoelig voor zijn er bijvoorbeeld wat winderig van worden. Zo heeft elk ding weer eigen voor/nadelen.
Ik moet zeggen dat ik de combi van arm bespierd paard dat wel dik is ook erg lastig vind, want dat maakt het bijvoeren een stuk complexer dan wanneer je gewoon én vet én eiwitten kunt voeren.

Ik ga eens kijken naar de oefeningen die jij doet, klinkt interessant. Hier ben ik met Rio begonnen aan Equikinetic, een trainingsprogramma ontworpen door de man achter de Dual Aktivierung. Een soort micro intervaltraining die je longerend met duidelijke stelling door een vierkant parcours aflegt. Beginnersschema is 1 minuut stap gevolgd door 30 sec rust, dat 4x herhalen (elke keer een andere kant op), dan 4x 1 minuut draf met daartussen ook weer die 30 secondes pauze. Als een paard van nature snel draaft/stapt vraag je hem langzaam te draven/stappen, als hij van nature langzaam is dan vraag je om een vlotte draf/stap. Leuk is ook dat je dit longerend kunt doen en aan de hand. Het heeft onze aan de hand-communicatie ook verbeterd.
Ik vond het erg fascinerend om te zien dat Rio's coordinatie tegen het eind echt afnam terwijl hij op deze manier in principe maar 8 minuten werkt, waarvan maar 4 minuten in draf. Daar gaan wij dus mee aan de slag.

Sorry voor je topicvervuiling Koper, maar het is toch mooi als we mekaar een beetje helpen om ons paardevrienden zo gezond mogelijk te houden?
@ Xyzutu, helaas neen, ik weet dus niet hoeveel ijzer ze binnen krijgen via hooi en water, hooi wisselt nogal omdat het overal op raakt... ga misschien eens laten nagaan of die spiru+metazoa toch ok was...mooie met spirulina is dat je ook ontgift, wat je bij whey niet hebt, maar ik wil het toch graag eens proberen...zeker whey in combi met opbouwende training!
Thx voor je tip van Dual activerung. Ik ben nu het wandelen aan het combineren met vrij longeren in de paddock, maar weet echt niet of ik het goed doe. Ben dus heel erg blij met de tip!!! Thx!!!
Ja, die massages en yoga zijn enorm enorm interessant. Ik geloof ook niet dat enkel supplementen zonder het lichaam te behandelen/los te maken de problemen kunnen oplossen bij onze cushing of IR resistente paarden...
Mijn merrie is een kruidje roer me niet, misschien omdat ze zo gevoelig is door blokkades, maar is niet zo simpel om te doen bij haar maar wel goede oefening!
April Battles vind ik nog beter dan de cursus osteo die ik volgde, ik ga even na of ik online bij haar cursus kan volgen, op haar website lees ik dat er mogelijkheden zijn:http://www.holistichorseworks.com, echt interessant...
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 19-05-17 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30400
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 11:38

xyzutu2 schreef:
Ik vermoed dat het bij onze Cushingpatient ook vooral aansloeg omdat hij verder als ruwvoer alleen hooi krijgt. Vanuit de lijnzaad kreeg hij zo ineens de essentiele vetzuren die uit het hooi verdwenen zijn en blijkbaar had hij die nodig. Maar een paard dat bvb 24/7 met harde spieren op de wei staat (niet in jouw geval) zal waarschijnlijk minder spectaculair reageren op die lijnzaad omdat hij die essentiele vetzuren en vitamine E zelf al uit het gras haalt. Maar je loopt met paarden toch altijd tegen dezelfde drie vragen aan als je vermoed dat hij ergens gebrek aan heeft:
- heeft hij echt gebrek aan X?
- of krijgt hij genoeg X maar neemt hij het moeilijk op?
- of ligt het probleem helemaal niet bij X maar ergens anders?
En zo kun je eindeloos doorgaan over elk voedingsstofje, want helemaal zeker weten doe je het over het algemeen nooit...

Ja, het puzzelniveau ligt hoog.

Vetzuren krijgt hij wel binnen. Vitamine E weet ik eigenlijk niet. Heb ik wel staan maar ik weet eigenlijk niet of dat ook in dit geval zou helpen?

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:43

Koper schreef:
henny_w dank je wel voor je post. Ik heb eerder berichten gelezen van jou in een ander topic, jouw paarden waren vergiftigd door de buurman toch? Mede dankzij jouw berichten daar heb ik mij voorgenomen om juist mariadistelzaad en prime humic te gaan geven.

Echter... ben ik zo iemand die om de paar weken dingen verandert. Om te kunnen zien wat de verandering doet. De koolstofklei geef ik sinds begin mei. Begin juni wou ik dan de volgende verandering doorvoeren. En ik weet op dit moment echt niet of die verandering (toevoeging) nou Gluco Balance, mariadistelzaad, prime humic of eiwitten moet worden. Misschien doe ik wel 2 dingen. Gluco Balance heeft hij een paar jaar geleden gehad en ik weet ongeveer wat daar de resultaten van zullen zijn. Maar wat kan ik dan op dit moment het beste nog meer veranderen? Het duurt te lang, en ik weet niet zo goed wat ik van het nu weer opnieuw hard worden van mijn paard zijn front moet denken. Ik begrijp dat terugslagje niet en ik weet niet wat ik nu het beste kan doen. Soja ga ik sowieso niet doen, ik heb daar geen goed gevoel bij. Onder andere vanwege het GMO-verhaal.

De monnikspeper van mijn merrie is bijna op en die bestel ik bij pit pit. Dus als ik dat binnenkort weer bestel koop ik sowieso ook mariadistelzaad :j De vraag is alleen of ik dat als eerste in zijn bak moet kieperen of juist bij voorbeeld de prime humic. Beide klinken logisch. Maar als ik allebei tegelijk doe weet ik niet waar hij op reageert.

En ik ben heel blij dat iedereen meedenkt met constructieve berichten en dat er een uitwisseling van ideeën op gang is gekomen. Bokt kan best goed zijn :P


Yep "Koper" ik ben inderdaad diegene waar 3 paarden opzettelijk vergiftigd zijn door een buurman en daardoor o.a. chronische leverschade opgelopen hebben.
Als ik jou was zou ik eerst de Mariadistelzaad inzetten voor je wat anders nieuws probeert. De lever heeft prioriteit om weer zo goed mogelijk te kunnen functioneren omdat de lever een impact heeft op de hele stofwisseling.
Mijn ervaring is dat je met ongeveer 3 weken al duidelijk verschil ziet van de Mariadistelzaad op de leverwerking in bloedonderzoeken.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 11:44

Koper schreef:
xyzutu2 schreef:
Ik vermoed dat het bij onze Cushingpatient ook vooral aansloeg omdat hij verder als ruwvoer alleen hooi krijgt. Vanuit de lijnzaad kreeg hij zo ineens de essentiele vetzuren die uit het hooi verdwenen zijn en blijkbaar had hij die nodig. Maar een paard dat bvb 24/7 met harde spieren op de wei staat (niet in jouw geval) zal waarschijnlijk minder spectaculair reageren op die lijnzaad omdat hij die essentiele vetzuren en vitamine E zelf al uit het gras haalt. Maar je loopt met paarden toch altijd tegen dezelfde drie vragen aan als je vermoed dat hij ergens gebrek aan heeft:
- heeft hij echt gebrek aan X?
- of krijgt hij genoeg X maar neemt hij het moeilijk op?
- of ligt het probleem helemaal niet bij X maar ergens anders?
En zo kun je eindeloos doorgaan over elk voedingsstofje, want helemaal zeker weten doe je het over het algemeen nooit...

Ja, het puzzelniveau ligt hoog.

Vetzuren krijgt hij wel binnen. Vitamine E weet ik eigenlijk niet. Heb ik wel staan maar ik weet eigenlijk niet of dat ook in dit geval zou helpen?

Ik heb vit E met een aparte bloedtest moeten laten uitvoeren, omdat regulier bloedonderzoek geen betrouwbare waarden geeft voor vit E. Bloed moet na afname rechtstreeks in labo onderzocht worden. Bij mij was het redelijk grote deficiëntie van vit E omdat cushing/ of IR paarden veel verbruiken in hun verkrampte spieren. (Uitgegroeid) Gras alleen is niet voldoende, ik gaf toen chevivit bij.