Gezocht: eiwitten!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30404
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 14:37

Dan ga ik af op jouw ervaring Henny. Ik heb 'm vanochtend vitamine E met seleen gegeven, dat had ik nog staan omdat mijn merrie dat in de winter nodig heeft. Bij haar merk ik dan binnen een dag of tien resultaat dus de komende anderhalve a twee weken kijk ik even of het wat doet. Mocht dat zo zijn dan is dat een meevaller en zal ik daarna beginnen met gluco balance en de mariadistelzaad. Beide dus begin juni, zoals ik vanmorgen ook al zat te bedenken.

Edit: overigens merk ik wel dat sinds het toevoegen van de koolstof mijn ruin zijn koker schoner is. De link tussen vieze koker en de lever legde ik nog niet zo heel lang geleden. Kennelijk doet 't dus wel wat. Maar ofwel:

- niet genoeg en is verdere ondersteuning nodig
- mist hij nu nog eiwitten
- is er een overschot (aan suiker?) waar zijn spieren nu last van hebben

of...

...iets anders :')

Mizora

Berichten: 18134
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 15:40

Ik zou pssm2 ook in je achterhoofd houden en als je de mogelijkheid hebt laten testen.

Koper

Berichten: 30404
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 15:46

Heb ik zeker in mijn achterhoofd. En als ik nu via het voer het niet kan oplossen zal dat het eerste zijn wat ik zal laten testen hoewel hij bij voorbeeld geen spiertrillingen heeft en ook normaal, gecoördineerd loopt. Maar gezien zijn achtergrond lijkt een levergerelateerd probleem mij het meest voor de hand liggend. Ook omdat hij reageert op de koolstof. Alleen nog niet voldoende.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 08:35

Ook geen lyme?Mijn merrie heeft dus harde spieren door de lyme..Lyme patiënten reageren haast nergens echt op,dat was bij mijn merrie ook tot ik haar een kuur kaardebol gaf..Dit pakt alle facetten van de lyme aan,maar is ook een heel goed middel voor de spieren..Daarna een kuur CAT's claw gegeven en nu geef ik standaard Duivelsklauw,wat haar ook goed lijkt te ondersteunen..Maar sinds de kaardebol merk ik dat ze weer begint te reageren op wat ik haar geef en ze is al enorm opgeknapt,maar komt van ver dus ik blijf toch zoeken naar dingen om haar te ondersteunen zonder dat ik van alles door elkaar heen gooi..Dan weet je ook niet meer wat werkt en het kan ook juist tegenwerken..Esparcette lijkt me ook nog wel de moeite om te gaan proberen voor haar..

Ik lees hier ook over neutradex..Dit heb ik ook gegeven in de winter,maar dat doet ook niets bij haar..Maar ben benieuwd of het bij andere paarden wel iets doet..Het kan geen kwaad want het is geloof ik gewoon een soort zout/elektrolyten

Koper

Berichten: 30404
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 08:43

Hij reageert wel, en best goed ook, maar de afgelopen week is de boel weer harder geworden. De vraag is nu of hij minder goed is gaan reageren op de koolstof (en zo ja: waarom???) of dat het door iets anders komt.

Kaardebol is een plantje toch? Hoe kom je daaraan voor je paard? Moet je velden en wegen afzoeken om het te plukken? En welk deel van zo'n plantje voer je dan?

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 08:55

Ik geef tinctuur van de cruydhof

Het blijft lastig om uit te zoeken waar je goed aan doet

Koper

Berichten: 30404
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 09:00

Dank je wel voor de tip, ik houd het in mijn achterhoofd. Voorlopig zijn er meer dan genoeg dingen die ik wil gaan proberen maar ik zet 'm op de lijst :)

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 09:14

Zeer interessant, Pleiada. Ik kende Kaardebol niet.
Het is inderdaad zoeken en uitproberen. De neutradex heeft de veearts voorgeschreven om de verzuring in de spieren te neutraliseren. Ik heb het vroeger ook gegeven, aan haar zus en het deed absoluut niets. Ik denk dat het eerder iets is voor paarden die echt acuut spierbevangen staan na harde werk, zoals type maandagziekte aandoeningen en zo. Symptoombestrijdend maar doet niets aan de oorzaak...
Het probleem van mijn merrie is chronisch, dat het eerder de situatie ontwarren zal zijn op lane termijn en langzaam tempo, veel stappen/ bewegen, de stijfheid aanpakken door zachte massages/ effleurages/stretching/yoga en ondersteunen met natuurlijke producten. Mijn merrie is ooit eens goed geweest (dat merkte ik aan slappe manekam) bij een trainer die haar elke dag longeerde en biergist gaf. Dat neemt ook de verzuring weg. Ik heb nu gebeld naar brouwerij in de buurt en ga om 5 liter levende biergist. Baat het niet, het schaadt niet.
Die kaardebol en duivelsklauw, is dat ook zaad, geef je het vers of is het een gedroogde samenstelling die je kunt kopen aub?

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 09:19

mag ik even inbreken? hoeveel geef je van die koolstofklei en hoeveel weegt je paard? of is het een standaarddosering?

Koper

Berichten: 30404
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 09:43

Hoi Billy, er is een standaarddosering (10 gram per 100 kilo paard per dag) maar daar ben ik uiteraard niet mee begonnen. Eerlijk gezegd heb ik niet gewogen hoe veel klei ik geef per keer. Ik heb een maatschepje van magnesium gepakt (zo'n 5 ml schepje) en in de eerste twee weken heb ik mijn ruin (ongeveer 400 kilo) daar 4 afgestreken schepjes per dag van gegeven en mijn merrie (ongeveer 200 kilo) twee. Sinds woensdag heb ik het iets opgehoogd.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 09:56

Cambiar schreef:
Zeer interessant, Pleiada. Ik kende Kaardebol niet.
Het is inderdaad zoeken en uitproberen. De neutradex heeft de veearts voorgeschreven om de verzuring in de spieren te neutraliseren. Ik heb het vroeger ook gegeven, aan haar zus en het deed absoluut niets. Ik denk dat het eerder iets is voor paarden die echt acuut spierbevangen staan na harde werk, zoals type maandagziekte aandoeningen en zo. Symptoombestrijdend maar doet niets aan de oorzaak...
Het probleem van mijn merrie is chronisch, dat het eerder de situatie ontwarren zal zijn op lane termijn en langzaam tempo, veel stappen/ bewegen, de stijfheid aanpakken door zachte massages/ effleurages/stretching/yoga en ondersteunen met natuurlijke producten. Mijn merrie is ooit eens goed geweest (dat merkte ik aan slappe manekam) bij een trainer die haar elke dag longeerde en biergist gaf. Dat neemt ook de verzuring weg. Ik heb nu gebeld naar brouwerij in de buurt en ga om 5 liter levende biergist. Baat het niet, het schaadt niet.
Die kaardebol en duivelsklauw, is dat ook zaad, geef je het vers of is het een gedroogde samenstelling die je kunt kopen aub?


Ik geef die van mij ook voldoende beweging(voor zover mogelijk)en ik doe ook een opleiding cranio en heb ook al een dag shiatsu gehad,dus ze kan goed fungeren als oefenpaard,.Het ondersteunt haar wel heb ik het idee..Ben benieuwd wat de biergist doet :j De duivelsklauw is gemalen van Jacob hooy en de kaardebol is tinctuur van de cruydhof..Deze zijn ook nog betaalbaar vind ik zelf..

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 10:12

Koper schreef:
Hoi Billy, er is een standaarddosering (10 gram per 100 kilo paard per dag) maar daar ben ik uiteraard niet mee begonnen. Eerlijk gezegd heb ik niet gewogen hoe veel klei ik geef per keer. Ik heb een maatschepje van magnesium gepakt (zo'n 5 ml schepje) en in de eerste twee weken heb ik mijn ruin (ongeveer 400 kilo) daar 4 afgestreken schepjes per dag van gegeven en mijn merrie (ongeveer 200 kilo) twee. Sinds woensdag heb ik het iets opgehoogd.

dank je wel.....ik heb een merrie die gauw wat jeukerig is en moeilijk spieren opbouwt, misschien zou dit haar wat kunnen helpen. Ze is ongeveer 1,76 en ik gok 650 kilo

Anoniem

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:51

Gisteren heb ik Kopers klei voor het eerst aan [***] gevoerd, en hij stond ook zijn voerbak uitgebreid uit te likken. Ik heb het zelf toch ook maar geproefd en mij al voorbereid op de groene leemsmaak, maar het smaakt echt helemaal nergens naar. Grappig dat paarden het toch zo lekker vinden.

Koper

Berichten: 30404
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 14:14

:D Heb je het zelf geproefd? :D Wat grappig :D

Het ruikt zo sterk dat ik de aanname had gedaan dat het ook wel ergens naar zou smaken. Zo zie je maar weer: aanname is de moeder van teleurstelling. Ik denk trouwens wel dat paarden weten dat ze 't nodig hebben. Iemand vertelde me ooit een verhaal over een barbecue waar een paard wel errug in geïnteresseerd is, dat paard wou toen de kooltjes hebben. Die kwam daar echt op af.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 15:11

Volgens mij smaakt het een beetje naar oude veengrond. Wij wonen hier op een mix van veen - en zandgrond. Overal in onze buurt is vroeger turf afgegraven. Ook waar wij wonen. Af en toe komen we nog wel eens een stukje oud gereedschap tegen. Een oude turfsteekschep of een stuk rail waar ze schijnbaar turf karretjes overheen trokken vroeger. Maar we vinden soms ook nog van die oude veenklompen. Sterker nog, de paarden weten het perfect te vinden.

Ze schrapen met een voorhoef het gele zand weg, soms tot een best diep gat tot ze zo'n stukje vinden langs de rand van de rijbak en eten het met veel smaak op :D Hun snuit ziet dan modderzwart. Dat veen zoeken kwam een paar jaar terug erg veel voor, vandaar dat ik een tijd die Primehumic ingezet heb.

Na de vergiftigingsproblematiek kregen ze allemaal behoorlijk bloedarmoede. Het tandvlees zag spierwit.
Door die Primehumic begon na een week of 6 hun tandvlees weer mooi roze van kleur te worden en is ook zo gebleven :)

Koper

Berichten: 30404
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 16:54

En hoe lang heb je de prime humic gevoerd?

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 18:05

Koper schreef:
En hoe lang heb je de prime humic gevoerd?


Ongeveer 15 maanden.
Vorig jaar april zijn ze helaas opnieuw vergiftigd. Nu door een buurvrouw die wist van de vergiftiging en al eerder ook onze wei teveel geraakt had met die zooi :(
We hebben haar al eerder gewaarschuwd maar dat interesseert haar kennelijk niets.
Ze heeft notabene zelf paarden maar gebruikt illegale onkruidbestrijdingsmiddelen alsof het appelsap is.
Ik heb vorig jaar de paarden nog 1 maand doorgevoerd op de Primehumic maar ze hadden wederom zo'n schade opgelopen dat ik overgestapt ben op andere middelen om te kijken of ik ze er weer doorheen kon slepen.

Koper

Berichten: 30404
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 19:55

Wauw... wat voor buren heb jij???

Ik hoop dat dat andere spul dan wat voor je paarden doet. Sterkte.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 21:56

Koper schreef:
Wauw... wat voor buren heb jij???

Ik hoop dat dat andere spul dan wat voor je paarden doet. Sterkte.


Buren die belang hebben bij de helft van ons weiland en dan staan de paarden dus in de weg _-:(

De 1e keer kregen we nog hulp van de politie. Bij de 2e keer was de 1e reactie van de politie, "wij hebben eigenlijk geen zin in weer zo'n grote zaak. Dat heeft ons veel tijd en energie gekost" |o

Mijn echtgenoot heeft het tegenwoordig niet meer over wijkagenten maar ontwijkagenten.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:30

Koper schreef:
Ja, maar de biologische waarde van de eiwitten in soja is niet zo hoog. En in coolstance zit weinig lysine.


misschien dom vraagje van een blondje -O- :D maar heeft coolstance copra hierdoor geen nut om als eiwitbron te geven ? Of is dat ook weer erg zwart/wit?

Anoniem

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:41

Dat is inderdaad te zwart-wit: kokos is een prima eiwitbron. Biologische waarde van een product zegt alleen maar iets over de hoeveelheid & verhouding van de essentiele aminozuren, dus de aminozuren die een paard niet zelf aan kan maken. Maar niet-essentiele aminozuren zijn ook erg belangrijk. Zoals ik op de vorige pagina schreef: een paard kan zelfs een tekort aan niet-essentiele aminozuren krijgen als die niet voldoende in het voer zitten. Ook al kan hij die namelijk zelf aanmaken, dat betekent nog niet dat dat de makkelijkste weg is. In soja en kokos zitten behoorlijk wat essentiele aminozuren, maar ook veel niet-ssentiele en die heeft een paard ook nodig.

Koper

Berichten: 30404
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 13:11

IngridM schreef:
Koper schreef:
Ja, maar de biologische waarde van de eiwitten in soja is niet zo hoog. En in coolstance zit weinig lysine.


misschien dom vraagje van een blondje -O- :D maar heeft coolstance copra hierdoor geen nut om als eiwitbron te geven ? Of is dat ook weer erg zwart/wit?

Een paard kan niet eiwitten één op één opnemen in het bloed. Daarvoor zijn eiwitmoleculen te groot. Deze moleculen moeten dus eerst worden afgebroken tot aminozuren. Er zijn maar een paar verschillende aminozuren (stuk of 20 meen ik) waar heel veel verschillende soorten eiwitten van kunnen worden gemaakt. Als je paard de aminozuren eenmaal heeft opgenomen in het bloed worden deze in het lichaam weer opgehouwd tot het benodigde eiwit. Bij voorbeeld in de spieren.

Het is daarbij wel belangrijk dat een paard verschillende soorten eiwitten (die hij dus kan afbreken tot aminozuren) binnen krijgt. Één van de belangrijkste eiwitten is lysine. En net dit eiwit ziet weinig in kokos.

Als een paard weinig van een bepaald eiwit (en dus aminozuren) binnenkrijgt zal hij anderen, ook al zitten die wel genoeg in het rantsoen, ook niet optimaal kunnen benutten. Het is vergelijkbaar met mineralen en sporenelementen: stel je paard krijgt 100% de benodigde magnesium binnen, en 120% van de vitamine E die hij nodig heeft en maar 80% van wat hij moet hebben aan seleen. Dan zal hij ook de magnesium en de vitamine E maar voor 80% van wat hij eigenlijk nodig heeft kunnen benutten. Balans is minstens net zo belangrijk als de absolute hoeveelheden.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:27

Als ik dit zo lees zijn wilde paarden ten dode opgeschreven....in copra zit wel lysine..maar ik weet niet hoeveel,en of dat voldoende is

Anoniem

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 23:12

Tenzij er een kokospalm in de wei groei. :D

Ik geloof niet dat eiwitaanvulling nodig is voor het gros van de paarden. Zelfs [***] zal gewoon oud worden zonder eiwitaanvulling, alleen wordt hij dan wel spierloos oud, kun je er nooit echt iets mee doen qua training en blijft hij heel blessuregevoelig omdat hij geen spierkorset heeft dat zijn skelet en pezen beschermt.

In copra zit inderdaad gewoon lysine, maar wat ook al op de vorige pagina staat: dat in copra misschien minder lysine in zit betekent niets; als het paard via andere bronnen (gras, hooi, supplementen, vitamine/mineralenbrokje) genoeg lysine binnenkrijgt dan kan zijn lichaam met de overige aminozuren uit de kokos nog steeds mooie spiertjes bakken. Essentiele aminozuren bijvoeren heeft bij sommige paarden heel veel zin, maar dat betekent niet dat eiwitbronnen met minder essentiele aminozuren voor die paarden allemaal maar verspilling zijn. Je moet ook als het om eiwitten/aminozuren gaat altijd het grotere geheel in de gaten houden, zeker omdat 'minderwaardige' niet essentiele aminozuren ook van levensbelang zijn voor het paard, en ze daar ook echt tekorten aan kunnen hebben ook al kunnen ze die in theorie allemaal zelf maken.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:05

Bedankt voor jullie antwoorden op mijn vraag; mega interessant allemaal!