Gezocht: eiwitten!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30404
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 15:25

Omdat ik mijn ruin graag meer goede eiwitten wil geven zou ik graag willen weten of iemand mij kan helpen aan een goede tip.

Zijn huidige ruwvoer bestaat uit onbeperkt biologisch hooi, en af en toe wat gras. Aan het ruwvoer wil/kan ik niets veranderen. Ik heb een tijd moeten zoeken naar hooi waar mijn paardjes het allebei goed op doen. De één is gevoelig voor overgewicht en leverproblemen, de andere voor koliek, hoefbevangenheid en ondergewicht. Het hooi wat ze nu krijgen kunnen ze allebei zonder problemen eten en dat blijf ik dus voeren. Ik heb geen gras waar ze staan, wel mogen ze (bijna) elke dag even aan de hand grazen.

Over de vitaminebrok die ik voer ben ik tevreden. Ik voer Vitalbix daily complete met een prutje van haver, lijnzaadolie en de kurkumapasta. De haver ben ik nu aan het opmaken, over een paar weken wilde ik in plaats daarvan de muesli van Feral Horse gaan geven. Voornamelijk omdat mijn merrie van 27 wat moeite begint te hebben met de haverkorrels.

Mijn voorkeur zou dan ook uitgaan naar iets wat ik naast het huidige voer kan geven. GEEN luzerne!!!! Maar bij voorbeeld iets van een eiwitshake-idee maar dan voor paarden (en natuurlijk ook niet persé als shake). Liefst ook iets wat het kauwen/eten niet vertraagt. Hij vreet al langzamer dan mijn merrie en ik wil het verschil niet nog groter maken. Wie heeft de gouden tip?
Laatst bijgewerkt door Koper op 25-04-17 15:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Setteli

Berichten: 3185
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 15:27

Build and Glow van Dodson & Horrell

Niet goedkoop, maar werkt super.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 15:49

Ik voerde op advies van de Da merriebrok om mijn paard een eiwit boost te geven.. daarna stapte ik over op draversbrok maar dat was meer omdat ik hoger in de sport kwam en dus iets meer energie wij voeren.. eiwit percentage is het zelfde.. hij kreeg 1 kilo merrie brok na het rijden. als extra voerbeurt naast zijn 2 normale voerbeurten met normale basisbrok.

Misschien heb je er wat aan.. ook al is het misschien niet wat je zoekt

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70734
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 15:56

Olie ook een optie? Dit gaf ik aan mijn paard op advies van de dierenarts en werkte bij haar erg goed om veel eiwitten binnen te krijgen.

Koper

Berichten: 30404
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 16:00

Olie krijgt hij al. Merriebrok weet ik niet of dat wel een goed idee is, zit daar niet veel suiker in?

Die Build & Glow ga ik eens even naar kijken :)

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:01

Een supplement met het meest complete eiwitprofiel is weipoeder (whey protein). Vitella horse care verkoopt het. Dat is dan meteen ook de meest pure vorm. Veel spier-/aminozuren-/eiwittensupplementen hebben weipoeder als "actief ingrediënt" . Ik geef het ze ook door een prutje. Ze eten het goed.

Ook een mooi puur product is "Essential Amino Acids" van Forage Plus. Nadeel is dat ze dat slecht eten. Bij mij eet 1 van de 3 het zonder problemen. De andere twee vinden het vies.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:03

ivm leeftijd en kauwen kan ik hooicobs van agrobs (wiesencobs) adviseren.
Er zijn een aantal varianten op zoals mais, lucerne of als flaks ruwvoer en musli.

https://www.agrobs.de/futter/de/shop/Ar ... rdefutter/

wij hebben een oudere merrie ook een jaar lang merriebrok gegeven om gewichtsverlies te voorkomen.

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:08

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

hoogendroog
Berichten: 3287
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:53

Mac schreef:
Een supplement met het meest complete eiwitprofiel is weipoeder (whey protein). Vitella horse care verkoopt het. Dat is dan meteen ook de meest pure vorm. Veel spier-/aminozuren-/eiwittensupplementen hebben weipoeder als "actief ingrediënt" . Ik geef het ze ook door een prutje. Ze eten het goed.

Ook een mooi puur product is "Essential Amino Acids" van Forage Plus. Nadeel is dat ze dat slecht eten. Bij mij eet 1 van de 3 het zonder problemen. De andere twee vinden het vies.


Volgens mij zie ik ook van die grote potten daarvan bij het Kruidvat en de Action, zou dat ook werken? Ik ga morgen eens kijken naar de samenstelling daarvan, zou een interessante optie zijn voor een van onze paarden.

Vroeger gaven ze trouwens de hengsten tijdens het dekseizoen gewoon eieren door het voer en ik gaf een van mijn stalkatten -als ie weer eens slecht te pas was- een geklutst eitje.

Koper

Berichten: 30404
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 17:01

BMHP mijn ruin is 17 en kauwt nog prima :) De opmerking mbt de haver en switchen naar muesli ging over mijn merrie, ik wilde zo volledig mogelijk zijn over dat de haver er uit gaat en waarom. Omdat ik voor mijn merrie straks die muesli heb krijgt mijn ruin dat ook, ze krijgen het zelfde op eventuele supplementen na. Mocht iemand in de tussentijd iets weten wat de rol die de haver nu vervult kan overnemen dan hoor ik dat graag, als ik toch ga wisselen van haver naar iets anders en er is een beter alternatief dan de muesli die ik op het oog heb dan is dat natuurlijk het overwegen waard.

Mac schreef:
Een supplement met het meest complete eiwitprofiel is weipoeder (whey protein). Vitella horse care verkoopt het. Dat is dan meteen ook de meest pure vorm. Veel spier-/aminozuren-/eiwittensupplementen hebben weipoeder als "actief ingrediënt" . Ik geef het ze ook door een prutje. Ze eten het goed.

Ook een mooi puur product is "Essential Amino Acids" van Forage Plus. Nadeel is dat ze dat slecht eten. Bij mij eet 1 van de 3 het zonder problemen. De andere twee vinden het vies.

Dat klinkt als iets waar ik me graag verder in wil verdiepen :) Mag ik eens vragen waarom jij dit aan je paarden geeft? Welke klachten hebben ze? En kan ik bij voorbeeld ergens terugvinden welke eiwitten er in zitten? Ik weet dat lysine en... nog 2 die ik niet uit mijn hoofd ken de belangrijkste zijn. Die zitten dan neem ik aan ook in de weipoeder? En is het niet raar om weipoeder aan een paard te geven? Wei is van melk gemaakt toch?

Copra ook veel over gehoord. Destijds (jaren geleden) heb ik me er wat in verdiept en toen vond ik nergens in Nederland een adres waar je het kon krijgen. Is dat inmiddels veranderd?

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 17:43

Koper schreef:
BMHP mijn ruin is 17 en kauwt nog prima De opmerking mbt de haver en switchen naar muesli ging over mijn merrie, ik wilde zo volledig mogelijk zijn over dat de haver er uit gaat en waarom. Omdat ik voor mijn merrie straks die muesli heb krijgt mijn ruin dat ook, ze krijgen het zelfde op eventuele supplementen na. Mocht iemand in de tussentijd iets weten wat de rol die de haver nu vervult kan overnemen dan hoor ik dat graag, als ik toch ga wisselen van haver naar iets anders en er is een beter alternatief dan de muesli die ik op het oog heb dan is dat natuurlijk het overwegen waard.


Beide paarden staan op zero grazing, je schrijft dat de ruin langzamer eet als de merrie van 27 en dat hij goed kauwt, ik vind dit een beetje tegenstrijdig. Ik adviseer om het zoveel mogelijk bij ruw voer te houden ipv krachtvoer. Je kan bij agrobs zoeken wat het beste bij jouw past, maar er zijn natuurlijk ook genoeg andere mogelijkheden dat is jouw keus.
De gouden tip is misschien om hun gebit toch nog eens te laten checken door een goede tandarts.

Koper

Berichten: 30404
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 17:45

Mijn merrie heeft gewoon een hoger eettempo ;)

Agrobs heb ik een tijd geleden al naar gekeken en wiesencobs zie ik niet zitten. Prima dat jij er goede ervaringen mee hebt maar het is niet wat ik zoek ;)

Ufurio4e

Berichten: 1396
Geregistreerd: 14-10-12
Woonplaats: Giesbeek

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:02

Zak sojaschroot kopen. Goedkoop en werd als een tierelier

Anoniem

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:10

Ik durf het haast niet te noemen... Esparcette. 8-)
Niet omdat het zoveel meer eiwitten heeft dan luzerne, maar omdat het een hoger gehalte aan essentiele aminozuren bevat dan luzerne. Een gebrek aan essentiele aminozuren blokkeert de aanmaak van spieren, ook als je wel genoeg niet-essentiele aminozuren voert.
Lijnzaadolie voeren voor eiwitten is onzin; in 100 ml lijnzaadolie zit 0,1gr eiwitten.
Omdat [***] erg slecht is in het opnemen van (essentiele) eiwitten krijgt hij sinds begin maart Whey poeder en volgens 2 onafhankelijke osteopaten is in de tussenliggende maand zijn spiermassa van 40% naar 60% gegaan. De Vitalle website heeft alle gegevens die je over whey poeder wilt weten, ook het lactosegehalte, dat is verwaarloosbaar bij een dagelijkse dosis van 45gr. Whey poeder bevat alle essentiele aminozuren in (voor zover bekend) de juiste verhoudingen voor paarden. Je kunt ook los 100% Lysine kopen, maar dan voer je maar 1 van de essentiele aminozuren.

Koper

Berichten: 30404
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 18:15

Alleen lysine lijkt me inderdaad wat aan de eenzijdige kant.

Moet ik je bericht lezen als dat je weipoeder en esparcette allebei voert xyzutu? Versterkt het elkaar?

Ibbel

Berichten: 49243
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:16

hoogendroog schreef:
Volgens mij zie ik ook van die grote potten daarvan bij het Kruidvat en de Action, zou dat ook werken? Ik ga morgen eens kijken naar de samenstelling daarvan, zou een interessante optie zijn voor een van onze paarden.


Paarden kennen meer essentiele (= aminozuren die paarden niet zelf kunnen maken uit andere aminozuren) aminozuren dan mensen. Dus humane preparaten zijn niet volledig qua aminozuren om in de behoefte te voldoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:24

Yes, ik ben in december begonnen met esparcette omdat grasbrok/hooi/luzerne/gras niets deden qua bespiering; [***] werd wel dik maar bleef onderbespierd. Toen ik esparcettebrok begon te geven zag ik ineens dat hij een subtiel laagje spieren erbij kreeg, terwijl hij daarvoor door training altijd maar 1 spierpartij oppompte (bv broek of schouders of trapezius) maar voor de rest even slank bespierd bleef, en zelfs spieren verhuisde; dus als we eerst een tijdje bezig waren met de trapezius en vervolgens met de broekspier, dan verdween de trapezius zodra we met de broek in de weer gingen. Door de esparcette leek hij echter voor het eerst een heel dun laagje spieren over zijn hele lichaam erbij te krijgen.

Dat zette me aan het nadenken; als het verschil tussen esparcette en luzerne is dat de eerste in verhouding meer essentiele eiwitten bevat, en een gebrek aan essentiele eiwitten het omzetten van gewone eiwitten naar spieren kan blokkeren, heeft [***] dan niet gewoon een probleem met de opname van essentiele eiwitten uit verder wel eiwitrijke voer? Gezien zijn geschiedenis van ondervoeding/verwaarlozing voor ik hem kreeg is het zeer reeel dat zijn darmen niet 100% functioneren.
Dus ben ik op zoek gegaan naar een andere manier om nog meer essentiele eiwitten toe te voegen. Niet alleen omdat hij er dan meer binnenkreeg, maar omdat hij ze dan ook in een andere vorm kreeg, en wie weet kan hij ze in de ene vorm wel makkelijker opnemen dan in de andere. Dus zijn we begin maart met Whey begonnen omdat dat in de VS al tientallen jaren gebruikt wordt voor paarden met spierproblemen en het daar een hele goede reputatie heeft.

Je mag alleen geen 'whey shakes'/essentiele aminozuurpreparaten voor mensen voeren aangezien die uit allemaal extra zooi bestaan en veel teveel lactose bevatten. De Vitella is de enige die ik ken die echt veilig is (bestaat bijna volledig uit aminozuren, bevat geen vet, heel weinig lactose, geen suikers en andere toevoegingen). Er zijn nog maar weinig whey-gebruikers in NL maar al wel veel tegenstanders 8-) omdat het onnatuurlijk zou zijn om whey te voeren aan paarden en lactose slecht is en er een 100% plantaardig alternatief zou zijn in de vorm van spirulina & co. Het nadeel van die algen is dat ze erg veel ijzer bevatten, gemiddeld 50% of meer, en dat moet je maar aan je paard durven voeren.
Ik voer [***] liever 4,5 gram lactose dan 20 gram ijzer, maar die afweging moet ieder voor zich maken. Als je weet dat je paard een ijzergebrek heeft, dan zouden algen juist wel weer goed kunnen zijn. Als je niet weet hoeveel ijzer je paard dagelijks binnenkrijgt via eten en drinken dan zou ik ie gok op een overdosis niet durven te wagen.

Maar esparcette & whey bevallen hier dus erg goed; aangezien hij 100% meer spieren heeft gekweekt in twee maand tijd zonder dat de training verzwaard is (nog steeds alleen maar grondwerk) lijkt [***] dus inderdaad een gebrek te hebben gehad aan essentiele aminozuren. Nu is hij daar wel in voorzien en kan hij opeens spieren aanmaken. In zijn geval is/was het ook belangrijk dat hij dat snel doet, want zolang hij nog onderbespierd is kan hij elke keer dat hij scheef opstaat na het rollen weer iets verrekken/scheef trekken of zijn wervels weer krom trekken. Hoe sneller hij een normale bespiering heeft, hoe meer weerstand zijn lichaam krijgt tegen verkeerde bewegingen. Scheelt weer een abonnement op de osteopaat... 8-)

Anoniem

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:38

Nog een andere optie is trouwens (gemicroniseerd) lijnzaad.
Helaas heeft [***] hier besloten dat hij geen lijnzaadolie meer lust, dus heb ik nu gemicroniseerd lijnzaad besteld in de hoop dat hij dat wel eet. Het voordeel daarvan is dat je het niet hoeft te verhitten, er geen blauwzuur in zit en dat het voor 20% uit eiwitten bestaat.

Floorg18

Berichten: 250
Geregistreerd: 06-09-15

Re: Gezocht: eiwitten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:57

Ik voer mijn paard pavo 18 en daarnaast subli seniores priores. Ook omdat hij te mager is en gebitsproblemen heeft. In de pavo zitten veel eiwitten in wat te vergelijken is met merriebrok (volgens mijn DA). Wat ik het voordeel vind van 18+ is dat je het ook nat kan voeren en er veel essentiele aminozuren inzitten, maar het suiker/zetmeel gehalte is wel aangepast voor het oudere paard.

Je zou de seniores priores kunnen proberen voor het paard met ondergewicht en omdat het in slobber vorm is, remt het niet de eetsnelheid

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:59

Koper schreef:
Dat klinkt als iets waar ik me graag verder in wil verdiepen :) Mag ik eens vragen waarom jij dit aan je paarden geeft? Welke klachten hebben ze? En kan ik bij voorbeeld ergens terugvinden welke eiwitten er in zitten? Ik weet dat lysine en... nog 2 die ik niet uit mijn hoofd ken de belangrijkste zijn. Die zitten dan neem ik aan ook in de weipoeder? En is het niet raar om weipoeder aan een paard te geven? Wei is van melk gemaakt toch?

Ik weet sinds een paar maanden dat twee van mijn paarden PSSM2 hebben, meer specifiek zijn ze n/P2. Dat is genetisch en er is dus geen genezing mogelijk, maar deze paarden hebben een enorm verhoogde behoefte aan eiwitten. De essentiële eiwitten lysine, methionine en threonine blijken het meeste resultaat te hebben. In Amerika is dat beschikbaar als "Tri Amino". Hier heb je dat produkt niet, vandaar dat ik voor de essentiële eiwitten van Forage Plus ben gegaan.

Forage Plus verkoopt ook whey protein en zij hebben daar een heel informatieve pagina over:
https://forageplus.co.uk/product/whey-protein/

Het alternatief is idd luzerne/alfalfa of esparcette.
Onderaan de pagina staat welke eiwitten er in weipoeder zitten en in welke verhoudingen.

Wei is idd van melk gemaakt en daarom was ik in het begin ook huiverig om het te voeren.
Toen ik naar andere eiwitsupplementen ging kijken, vond ik daar bij de meeste ook wei in terug, dus daar schoot ik niks mee op.
Wei isolaat schijnt beter te zijn, maar dat kon ik niet vinden (en schijnt heel duur te zijn)

Enige plantaardige alternatieven die in de buurt komen van wei zijn luzerne/alfalfa, esparcette en soya.
You choose :D

Koper

Berichten: 30404
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 19:04

Klinkt als een goed doordacht plan xyzutu :) Dat van die algen had ik ook al aan zitten denken maar als jij nou zegt dat er zo veel ijzer in zit dan ga ik dat absoluut niet geven. Hij heeft eens een ijzeroverschot gehad en dat was naar. Ik heb de Vitalbix ook juist uitgezocht op een laag ijzergehalte in verhouding tot andere aanwezige mineralen.

Ik denk dat ik jouw strategie in omgekeerde volgorde ga proberen. Beginnen met de whey en als dat niets oplevert iets toevoegen. Kun je dat poeder ergens online bestellen?

Mac dank je wel voor je toelichting. PSSM is een spierstofwisselingsziekte toch? Wat naar dat je paarden er mee te kampen hebben. Ik ga je linkje doorspitten.

Wat fijn dat jullie meedenken, er zijn wel voeders die hoog in eiwit zijn maar daar zit meteen ook weer veel suiker in. Fijn dat ik nu een beetje wijzer ben geworden :)

Luzerne gaan we niet doen, dat durf ik niet aan. Ben al lang blij dat hij weer gras kan eten zonder meteen problemen te krijgen. Soja lijkt me ook een slecht plan. Het zal wel goedkoop zijn maar ik heb er zo'n beeld bij van GMO-gewassen waar eerst regenwouden voor gekapt zijn voordat er een lading bestrijdingsmiddelen overheen is gegaan :o
Laatst bijgewerkt door Koper op 25-04-17 19:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:07

xyzutu2 schreef:
Yes, ik ben in december begonnen met esparcette omdat grasbrok/hooi/luzerne/gras niets deden qua bespiering; Rio werd wel dik maar bleef onderbespierd. Toen ik esparcettebrok begon te geven zag ik ineens dat hij een subtiel laagje spieren erbij kreeg, terwijl hij daarvoor door training altijd maar 1 spierpartij oppompte (bv broek of schouders of trapezius) maar voor de rest even slank bespierd bleef, en zelfs spieren verhuisde; dus als we eerst een tijdje bezig waren met de trapezius en vervolgens met de broekspier, dan verdween de trapezius zodra we met de broek in de weer gingen. Door de esparcette leek hij echter voor het eerst een heel dun laagje spieren over zijn hele lichaam erbij te krijgen.

Hoeveel esparcette voer je dan per dag bij hoeveel kg paard/pony?

Mac

Berichten: 11652
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:08

Koper schreef:
Mac dank je wel voor je toelichting. PSSM is een spierstofwisselingsziekte toch? Wat naar dat je paarden er mee te kampen hebben. Ik ga je linkje doorspitten.

Ja klopt.
PSSM1 is een suikeropslagprobleem in de spieren; PSSM2 is een eiwitprobleem

Vitella Horse Care verkoopt weipoeder voor paarden.

Koper

Berichten: 30404
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 19:13

Dank je wel, ik ga op zoek :) Ik wist niet dat dat PSSM er in 2 varianten was.

Floorg mijn ruin is verre van mager. Mijn merrie wordt wel gauw te dun, en zij is nu (voor het eerst in de winter/voorjaar) mooi op gewicht. Zo lang zij netjes in het vet zit, en ook haar voer op de haver na nog goed kan kauwen wilde ik voor haar zo min mogelijk veranderen. Ik heb voor haar eindelijk haar voer + supplementen voor elkaar en het gaat nu goed op de haver na. If it aint broke don't fix it, dat idee :) Ze houdt bovendien niet van slobberachtigen (mijn ruin wel... die vrat de dikmaakslobber van mijn merrie met smaak op :roll: )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:21

Ik gebruik ook die van Vitella Horse Care.

@ Barvrouwke; in december heb ik de espacette opgebouwd tot 1,2 kilo/dag. Je moet zo'n 1,5 kilo/dag voeren om in de buurt te komen van de dagelijke behoefte aan essentiele aminozuren, maar omdat [***] weliswaar nauwelijks spieren aanmaakte maar wel vet 8-) en esparcette ook behoorlijk duur is ben ik niet verder omhoog gegaan en ben in plaats daarvan op zoek gegaan naar andere, rijkere bronnen van essentiele aminozuren, dat is wat efficienter qua vethuishouding.

@ Koper; ik zou ook beginnen met de Whey, dan kun je daarna altijd nog kijken naar esparcette. Het voordeel van esparcette zou zijn dat de niet giftige looizuren de darmwerking verbeteren, dus als je paard bijvoorbeeld diarree heeft of bepaalde vitamines/mineralen niet opneemt dan zou esparcette wel iets kunnen toevoegen, maar als het echt alleen om de eiwitten gaat zou ik ook met de Whey beginnen.