Vitamine tekort?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bollebuik

Vitamine tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 06:46

Ik ben er laatst achter gekomen dat alle drie mijn paarden zodra ze de wei op gaan zand eten. Ik denk dat dit een vitamine tekort is maar hoe weet ik dit zeker en wat kan ik hiervoor bij geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 06:52

Sowieso een mineralen/zoutliksteen(geen Likit!), wat krijgen ze voor krachtvoer?

Edit: ook een zandweg/psylliumzaad kuur geven.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 06:58

Ik voer zelf pavo vitalcomplete of marstall force, 30g/100kg paard (dat is meer dan de aanbevolen hoeveelheid, maar dan zijn pas alle mineralen volledig aangevuld) of vitalbix Daily complete en dan 75g/100kg. Van metazoa zie ik te veel paarden die het er toch niet lekker op doen (correcte dosering is 100g/100kg paard).

Een voorbeeld berekening met een paard van 500kg en 12kg grof voordroog (gras levert wel meer vitamine E maar niet meer mineralen). Rechts onderin staat de hoeveelheid mineralenbrok die het voorbeeldpaard heeft gekregen, het meest links gekleurde rijtje is de variant zonder mineralenbrok, de waardes moeten minimaal 1 zijn (Het zijn fracties, dus een percentage gedeeld door 100), behalve vitamine E, daarbij is minimaal 1 gewenst maar is het vanaf 0.35 voldoende volgens het boekje.
Afbeelding

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 08:42

Vitaminetekort is met een bloedonderzoek te zien, om geen tekort in mineralen en vitaminen te krijgen kun je een mineralen-/vitaminebrok of korrel geven. Marstall force geef ik aan mijn paard en daar doet zij het goed op.

IngridM

Re: Vitamine tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 08:44

De enige manier waarop je het zeker komt te weten is via bloed onderzoek.
Ik voer mijn pony Vitalbix, een vitamine- en mineralenbrokje

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 16:10

Zandweg kuur heb ik nog staan dus daar kan ik sowieso mee beginnen.
Likstenen hebben ze al.
Ze krijgen pavo condition en pavo care for life

Bollebuik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 17:42

Afbeelding

Is dat onderste de datum tot wanneer de sand oil goed is? Zo ja, is het nu nog te gebruiken of niet?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:45

Gras trekt de natrium / kalium verhouding scheef en daardoor gaan paarden vaak zand eten.
Zout bijvoeren zou al een optie kunnen zijn. Of even kijken naar een balancer die een hooi- / gras- rantsoen recht trekt.
Sinds ik hier de balancer van ''Je paard gezond en fit'' bijvoer, eet er nooit nog eentje aarde.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 18:05

Pandora2 schreef:
Gras trekt de natrium / kalium verhouding scheef en daardoor gaan paarden vaak zand eten.
Zout bijvoeren zou al een optie kunnen zijn. Of even kijken naar een balancer die een hooi- / gras- rantsoen recht trekt.
Sinds ik hier de balancer van ''Je paard gezond en fit'' bijvoer, eet er nooit nog eentje aarde.

Zou je dat kunnen uitleggen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:27

madamX schreef:
Pandora2 schreef:

Ikzelf niet, aangezien ik geen wetenschapper/voedingsexpert ben :D Maar dit kwam enkele jaren geleden aan bod op een clinic over voeding en alles wat ermee te maken heeft. Ik ben toen zelf in het voorjaar zout gaan bijgeven en later die balancer heel het jaar rond. Geen enkele die hier nog aan de aarde gaat likken/eten sindsdien. :)

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:31

Inderdaad is 09/2015 de uiterste houdbaardsheidsdatum, of het nog goed is hangt af van wat er in zit.
Zijn de vezels nog goed, is de olie niet ingedikt. ....
Ik zou nieuwe halen, paarden zijn gevoelige dieren ...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 22:26

madamX schreef:
Pandora2 schreef:

Mineralen moeten met elkaar in balans zijn. Als een paard ineens van het ene mineraal (in dit geval kalium, dat zit veel in vers gras) binnen krijgt moet je er voor zorgen dat hij ook meer natrium en chloor binnen krijgt. Natrium, chloor en kalium horen bij elkaar, net als bij voorbeeld magnesium, seleen en vitamine E bij elkaar horen.

Natriumchloride (oftewel keukenzout) aan het voer toevoegen is de simpelste manier. Pak wel zout zonder jodium, jodium is ongezond voor paarden.