Verschil hooibrok en wiesencobs?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Verschil hooibrok en wiesencobs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 23:00


Anoniem

Re: Verschil hooibrok en wiesencobs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:29

Niemand een idee? Dan wordt het gewoon proberen, zal het wel merken :+
Het is ook niet als voer bedoelt, maar als beloning, dus de hoeveelheden zijn ook niet zo groot.

Tilmar

Berichten: 3365
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 11:57

Het verschil weet ik niet. Je kan de ingrediënten lijst vergelijken.

Ik heb pas een zak gekocht, nog weer een ander merk. Geef ze aan mijn konijnen, die eten ze wel, maar alleen als er niets anders is.
Mijn paard en pony vonden ze ook niet super lekker, dus of het heel geschikt is als beloning weet ik niet.
Het is gewoon heel strak geperst hooi he?

Ander dingetje is dat je ze heel droog moet bewaren, anders zwellen ze op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:06

Tilmar schreef:
Het is gewoon heel strak geperst hooi he?


Dat is de bedoeling ;)

Qua ingrediënten kom ik er niet zo echt uit .. Hooi is ook gras natuurlijk dus ik weet niet goed wanneer je het grasbrok moet noemen en wanneer je het hooibrok mag noemen en of daar uiteindelijk zoveel verschil in zit.

Als je het gewoon in de zak laat in een garage, en er telkens uithaalt wat je die dag wil geven, zou dat dan een probleem zijn qua opslag denk je? Of zou het beter in een ton bewaard worden?

Tilmar

Berichten: 3365
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:54

Ik heb het in de open zak in mijn schuur staan en daar zwellen ze op van het vocht.
De schuur is wel dicht, maar waarschijnlijk minder droog dan een garage.

Anoniem

Re: Verschil hooibrok en wiesencobs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:25

Ok, dank je, kan nog even testen hoe het gaat en wat dingen proberen ..
Is dat opzwellen verder een probleem? Gewoon wat onhandig denk ik, maar voor de rest.. ?

Tilmar

Berichten: 3365
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 15:04

Ik vraag me af of het gaat schimmelen.. Dat lijkt me toch niet lekker..

Sunke
Berichten: 201
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Verschil hooibrok en wiesencobs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 16:48

Ik heb geen idee wat het verschil is, want bij de Original Landmühle staat geen ingrediëntenlijst..
Mijn ervaring met grasbrok/wiesencobs is dat grasgevoelige paarden er hier thuis niet op reageren, deze paarden krijgen Marstall Wiesencobs. Daar hebben wij positieve ervaringen mee, met de 2 genoemde geen ervaring

Anoniem

Re: Verschil hooibrok en wiesencobs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:28

Dank je Sunke, daar hoop ik ook op.
Nu heeft mijn pony een hele tijd grasbrok gekregen als extra (van Hartog), dit was voor ik wist dat hij "allergisch" is aan gras. Heb toen ook nooit iets gemerkt van reactie, maar het idee is toch niet zo fijn, om grasbrok te geven aan een gevoelige pony. Vandaar mijn twijfel ..

Ik heb vandaag een zak wiesencobs van Agrobs gehaald, is praktisch gezien makkelijker dan de andere (en goedkoper, maar daar is het mij niet persé om te doen, is gewoon mooi meegenomen ;) ). Moet zeggen dat het mij meevalt, het lijkt veel meer op hooi dan ik dacht, het uitzicht, het gevoel en de geur. Zeker als je dat dan vergelijkt met die eerdere grasbrok van Hartog bv. Het staat bij voervergelijk ook onder hooibrok, in tegenstelling tot de gewone grasbrok.

Dus ik denk dat het wel ok is, ook omdat de hoeveelheid in totaal wel meevalt. Moest hij toch reageren merk ik dat snel genoeg ;) En qua bewaring zal het hopelijk ook wel meevallen.

blue_sky
Berichten: 945
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Verschil hooibrok en wiesencobs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:32

Kan je dat dan geven zonder te weken? Zwelt dat niet enorm op in de maag? Voor onze oude pony doen wij een halve schep in een halve emmer water en dat neemt het allemaal op.

Anoniem

Re: Verschil hooibrok en wiesencobs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:36

Als ik het goed begrepen heb kunnen die van agrobs zowel droog als nat, die van Marstall bv moeten geweekt. (en die uit de link van Kramer kunnen ook droog, daar heb je nog een versie van en die kan enkel geweekt).

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Verschil hooibrok en wiesencobs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:55

Ik voer de Marstall ook droog. Nat at ze het niet. Wel fijn als extra aanvulling; wiesencobs.

Volgens mij is t allemaal redelijk vergelijkbaar met elkaar.

Sunke
Berichten: 201
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Verschil hooibrok en wiesencobs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 09:33

Je kunt ze inderdaad droog voeren..
Wij voeren ze nat en het neemt inderdaad best wel veel water op, daarom doen wij ze ook weken.

Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat er zoveel verschil in allemaal die verschillende merken brokken zit, want ziet er allemaal ongeveer hetzelfde uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 11:10

Denk dat het inderdaad misschien wel allemaal op hetzelfde neerkomt :j
Je leest ook verschillende verhalen over nat & droog voeren, ook bij verschillende merken, dus denk dat het gewoon van het paard afhangt .. Nu krijgt die van mij dat als beloning tijdens clickertraining en een handje ofzo na het werk of als ik naar huis ga. Heb ze gisteren beiden achtergelaten met een handje (zijn een brokje of 10 denk ik, heb niet zo grote handen, haha) en heb toch niks gehoord gisterenavond of vandaag, dus ze zullen er wel gewoon bij staan zoals anders..

Straks eens kijken of hij geschuurd heeft, maar dat zou me sterk lijken van die paar brokjes .. het is ook niet dat hij geen gras kan eten, maar gewoon geen uur volop grazen .. en hooi kan hij natuurlijk wel gewoon eten (gelukkig) dus dan moeten zo'n hooibrokken als deze ook wel lukken :)