Ik ben mij het volgende aan het afvragen nml zou mijn paard last kunnen hebben van mycotoxines?
Zoals sommigen zich misschien kunnen herinneren heb ik al veel topic's geopend over mijn Tinker merrie waar we zo lang als we haar hebben (bijna 4 jaar) mee aant sukkelen zijn.
[MD] spierbevangen of iets anders?
[MD] leverwaarde GGT altijd verhoogd bij leverbot?
[VS] vitamine e versus magnesium
[MD] bloedarmoede maar geen koper/ijzer tekort
[VS] een vraag over vit.e en dextrose en maltodextrine
[MD] latere gevolgen als veulen eerste biest niet meteen krijgt?
[BEH] is dit een zoolkneuzing?
[MD] vit. E gehalte bij paarden
[VS] Paard lijkt op te knappen door het geven van vit.B
[MD] Zou het leverbot kunnen zijn?
Nu waren we onlangs in de kliniek bij EquiTom en daar heeft interniste dr. Picavet een onderzoek gedaan om erachter te komen waar het blaasgruis vandaan komt.(helaas geen echte diagnose gekregen
)Nu kampt het beestje al die tijd met verhoogde spier-en leverwaardes, niet eens shocking hoog maar wel zo dat ze dus verzuurd is maar waar komt het vandaan?
Omdat ik nu weet dat de nieren en urinewegen godzijdank in orde zijn link ik de toestand terug naar maag/darmen/lever.
Het probleem is dat ze gewoon de vitamines en mineralen niet goed opneemt.
echt alles al geprobeerd qua voeding maar die vitamine e en magnesium blijven te laag waardoor ze dus steeds in een verzuurde toestand loopt.
Daar zou dan wellicht ook de oorzaak van het gruis vandaan kunnen komen, die bestaat uit calciumoxalaat en calciumcarbonaat.
Haar mest is ook altijd wat zurig en het zijn geen mooie vaste mestballetjes maar heel los, het valt uitelkaar als het op de grond valt. Soms heeft ze ook wat nattere hopen dan is het een grote mestberg zeg maar.
Nu kwam ik eigenlijk per toeval uit op die mycotoxines en als dat dus zo zou zijn dan zou daar wel eens de kink in de kabel kunnen liggen.
Zijn er mensen met soortgelijke ervaring hierover?
Ik heb inmiddels deze besteld om te zien of het verbetering geeft in de opname van vit.e en magnesium.
http://kroonshop.nl/product/fir-carbonclay/
Ik heb er nog nooit bij stil gestaan bij die mycotoxinen maar het zou toch zomaar kunnen of niet?
als de dag komt dat al haar kwalen de deur uit zijn, echt waar.