Mycotoxines voeding paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Mycotoxines voeding paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 14:16

Hoi Bokkers :wave:

Ik ben mij het volgende aan het afvragen nml zou mijn paard last kunnen hebben van mycotoxines?
Zoals sommigen zich misschien kunnen herinneren heb ik al veel topic's geopend over mijn Tinker merrie waar we zo lang als we haar hebben (bijna 4 jaar) mee aant sukkelen zijn.
[MD] spierbevangen of iets anders?
[MD] leverwaarde GGT altijd verhoogd bij leverbot?
[VS] vitamine e versus magnesium
[MD] bloedarmoede maar geen koper/ijzer tekort
[VS] een vraag over vit.e en dextrose en maltodextrine
[MD] latere gevolgen als veulen eerste biest niet meteen krijgt?
[BEH] is dit een zoolkneuzing?
[MD] vit. E gehalte bij paarden
[VS] Paard lijkt op te knappen door het geven van vit.B
[MD] Zou het leverbot kunnen zijn?

Nu waren we onlangs in de kliniek bij EquiTom en daar heeft interniste dr. Picavet een onderzoek gedaan om erachter te komen waar het blaasgruis vandaan komt.(helaas geen echte diagnose gekregen -O- )
Nu kampt het beestje al die tijd met verhoogde spier-en leverwaardes, niet eens shocking hoog maar wel zo dat ze dus verzuurd is maar waar komt het vandaan?

Omdat ik nu weet dat de nieren en urinewegen godzijdank in orde zijn link ik de toestand terug naar maag/darmen/lever.
Het probleem is dat ze gewoon de vitamines en mineralen niet goed opneemt.
echt alles al geprobeerd qua voeding maar die vitamine e en magnesium blijven te laag waardoor ze dus steeds in een verzuurde toestand loopt.

Daar zou dan wellicht ook de oorzaak van het gruis vandaan kunnen komen, die bestaat uit calciumoxalaat en calciumcarbonaat.
Haar mest is ook altijd wat zurig en het zijn geen mooie vaste mestballetjes maar heel los, het valt uitelkaar als het op de grond valt. Soms heeft ze ook wat nattere hopen dan is het een grote mestberg zeg maar.

Nu kwam ik eigenlijk per toeval uit op die mycotoxines en als dat dus zo zou zijn dan zou daar wel eens de kink in de kabel kunnen liggen.

Zijn er mensen met soortgelijke ervaring hierover?
Ik heb inmiddels deze besteld om te zien of het verbetering geeft in de opname van vit.e en magnesium.
http://kroonshop.nl/product/fir-carbonclay/

Ik heb er nog nooit bij stil gestaan bij die mycotoxinen maar het zou toch zomaar kunnen of niet? :?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:12

Geen ervaring,maar ik vond het zelf ook wel een heel interressant onderwerp.
Zat ook al te kijken naar middelen die als mycotoxinebinder werken.
En die zijn er eigenlijk best wel :j

Ik heb wel wat topics van je gezien,maar helaas is je info niet helemaal lijven hangen. :o
Wat zinvol is is om te kijken of er maagzweren aanwezig zijn,
en kijk eens wat er gebeurd met de mesten zurige geur als je een product als havens gastro plus geeft?

Maar denk dat je gewoon een mycotoxinebinder moet gaan proberen.
Ik kan je alleen geen merk aanraden, omdat ik simpel weg nog niet weet welke het beste zou zijn.

wwillemijn

Re: Mycotoxines voeding paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:23

Dat zit ook in equilin, lifeforce, sommige muesli's van equifyt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:43

Klei kan sommige (niet alle) toxines uit het voer binden zodat je ze zonder opname weer uitpoept. Daarom zit het vrij standaard al in veel paardenvoer.
Het trekt niets uit je lichaam of zo, het is vooral een extra voedselveiligheid dingetje.
Als je schimmels vermoed kun je beter eerst gaan afvragen waar die dan zitten in het menu van je paard (hooi, esdoorns, klaver, raaigras, rot fruit, walnoten, mais....etc.)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 19:45

Maar geen van jullie heeft persoonlijke ervaring ermee?

Sizzle schreef:
Klei kan sommige (niet alle) toxines uit het voer binden zodat je ze zonder opname weer uitpoept. Daarom zit het vrij standaard al in veel paardenvoer.
Het trekt niets uit je lichaam of zo, het is enkel een extra voedselveiligheid dingetje.
Als je schimmels vermoed kun je beter eerst gaan afvragen waar die dan zitten in het menu van je paard (hooi, esdoorns, klaver, raaigras, rot fruit, walnoten, mais....etc.)

Het is met grote waarschijnlijkheid bij de vorige eigenaar al mis gegaan gezien de staat waarin ze was.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:50

Een leverbiopt heeft ze al gehad?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 20:04

Nee wel spierbiopt en blaasbiopt en nier echo en bronchscopie en tig bloedonderzoeken.
Niks heeft tot een diagnose geleid. Ik ben ook niet meer van plan om een leverbiopt te laten doen want er komt waarschijnlijk ook daar niks uit en het risico is me te groot.
Daarbij waren de leverwaarden al mooi gezakt.

Wat niet wil lukken is de opname van o.a magnesium en vit.e vandaar mijn denkrichting nu naar die mycotoxinen.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:10

Kan ook zijn dat ze ergens een blokkade in dr lijf heeft waardoor de hypofyse niet z'n werk kan doen. Dit was bij mijn merrie het geval. Ze is behandeld door een osteo. Dag later was ze Mega hengstig en dat had ik al in geen tijden gezien. Sindsdien neemt ze ook de magnesium en vit E weer op.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:14

funnyhorses schreef:
...
Nu kwam ik eigenlijk per toeval uit op die mycotoxines en als dat dus zo zou zijn dan zou daar wel eens de kink in de kabel kunnen liggen.

Ik heb inmiddels deze besteld om te zien of het verbetering geeft in de opname van vit.e en magnesium.

Ik heb er nog nooit bij stil gestaan bij die mycotoxinen maar het zou toch zomaar kunnen of niet? :?

Ik heb dit een tijd gevoerd. Bionit-S http://www.agriton.be/be_nl/bionit-s-0 en de mest wordt er absoluut beter van.

Nou is dit een Belgische website maar ik kon zo gauw de Nederlandse niet vinden. Agriton zit gewoon in Nederland namelijk.
Bionit-S is een mengeling van Bentoniet en Montmorillokleideeltjes en vangt veel mycotoxines weg.
Het wordt in meerdere voeders gebruikt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 20:17

wwillemijn schreef:
Kan ook zijn dat ze ergens een blokkade in dr lijf heeft waardoor de hypofyse niet z'n werk kan doen. Dit was bij mijn merrie het geval. Ze is behandeld door een osteo. Dag later was ze Mega hengstig en dat had ik al in geen tijden gezien. Sindsdien neemt ze ook de magnesium en vit E weer op.

Daar had ik het laatst nog over idd.
Toen ik haar pas had is er ook een osteo bij geweest die zei dat ze een scheef s.i.gewricht had en wat ribben zaten niet helemaal goed.
Osteo staat zowiezo op het lijstje.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:18

Jeroen duenk is een hele beste!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 20:19

henny_w schreef:
funnyhorses schreef:
...

Ik heb dit een tijd gevoerd. Bionit-S http://www.agriton.be/be_nl/bionit-s-0 en de mest wordt er absoluut beter van.

Nou is dit een Belgische website maar ik kon zo gauw de Nederlandse niet vinden. Agriton zit gewoon in Nederland namelijk.
Bionit-S is een mengeling van Bentoniet en Montmorillokleideeltjes en vangt veel mycotoxines weg.
Het wordt in meerdere voeders gebruikt.

Dankjewel voor de tip Henny_w
Dus de mest gaf goede verbetering das mooi om te weten nml.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 20:19

wwillemijn schreef:
Jeroen duenk is een hele beste!

Waar zit die?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:21

In Aalten, maar doet rondes door NL.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:26

Klei vangt het inderdaad uit de voeding weg, maar als je paard een chronische vergiftiging zou hebben opgelopen door bijv. Aflatoxine dan is er gewoon geen echte bestaande behandeling beschikbaar.
De reactieve stoffen die in de lever daaruit ontstaan gaan aan het DNA zitten (en veroorzaken dan bij mensen bijv. vaak Leverkanker afhankelijk van je genotype).

Klei bijgeven aan een kwakkelend paard is hoe dan ook geen slechte ondersteuning, maar het kan anderzijds ook de opname van belangrijke stoffen ook remmen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 21:06

Dat klopt dat heb ik ook gelezen.
Maar het is het proberen waard. Ook die blaasgruis moet toch ergens vandaan komen. Als het dus in de opname van voedingsstoffen al fout gaat dan kan daardoor dat gruis ontstaan. Nieren zijn in ieder geval in orde en er zijn ook geen stenen aanwezig.
Is echt moeilijk om dit beestje er bovenop te krijgen pfff

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:18

Blaasgruis komt ook bij gezonde mensen en dieren voor. Kan een overblijfsel zijn na een ontsteking of genetische aanleg.
Normaal zou je dan juist de urine zuurder willen maken.
Door het behandelen van spierverzuring met biiv voorbeeld calciumbicarbonaat kun je blaas en nier stenen promoten.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 09:05

Urine aanzuren heb ik al gedaan dmv ascorbinezuur (vit.c) heeft niks gedaan urine ph ligt bij haar tussen de 7,5 en 8.
Ook de lever heeft al veel gehad om te herstellen en te ondersteunen maar nog steeds hapert het in de opname en opslag van vitamines en mineralen.

Ergens gaat het fout in het lijf ik denk dat de toenmalige wormbesmetting en slechte verzorging van haar eerste 5 levensjaren dit hebben veroorzaakt. ;(
Wel denk ik dat het is op te lossen alleen is het verrekte moeilijk om het juiste begin te vinden pfff.

Ze is verder niet mager, eerder wat te zwaar (stokmaat ongeveer 1.50m en weegt 513kg)
Ook dat de mest nooit echt mooie balletjes zijn is een teken dat de vertering niet juist verloopt.
Ik hang de vlag uit :)F als de dag komt dat al haar kwalen de deur uit zijn, echt waar.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:34

TS veel van de problemen die je met jouw paard hebt, behalve de wormbesmetting, herken ik bij 3 van onze paarden hier. Maar die zijn opzettelijk vergiftigd 6 jaar terug met een illegale mix van onkruidbestrijdingsmiddelen.
Onze paarden kregen zeer slechte leverwaardes, darmproblemen, spierwaardes te hoog, bloedarmoede, magnesiumtekort, maar helaas ook ernstige huidproblemen.. We hebben ook even aan leverbot gedacht maar dat bleek het niet te zijn.

Een kuur van pre-en probiotica met een mycotoxinebinder zou de darmwerking kunnen helpen en dagelijks Mariadistelzaad bijvoeren doet hier wonderen bij de ondersteuning van de lever.
De bloedarmoede hebben we kunnen oplossen met Prime humic. Dat is een humusrijke stof die tot in de mitochondrieën van de cellen komt en daar afvalstoffen uittrekt en goed stoffen in brengt.

Is het mogelijk dat jouw paard ergens een keer onkruidbestrijdingsmiddelen binnen gekregen heeft. Bijv. Roundup ? Hetzij een boer die vlakbij de wei aan het spuiten is geweest op zijn land en dat er van die troep is overgewaaid, hetzij een straatje of berm die bespoten werd vlakbij waar jouw paard stond.

Drift, oftewel het overwaaien van gifstoffen wordt nog steeds zwaar onderschat.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 09:55

Nee bij mij 1000% niet ik werk niet met gifstoffen maar wat ze binnen heeft gekregen bij de vorige eigenaar weet ik niet.
Paardje was 5jaar toen ik haar kocht, ze had afgesleten boventanden van het kribbebijten, mok, erg veel worm, slechte hoeven enz. Dat is erg slordig voor een 5 jarige dan wil ik niet weten hoe ze dat beestje behandeld hebben.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 10:01

Wat ze nu krijgt is : klodder bietenpulp met mariadistelzaad gemalen, artisjok capsules, paardenbloemwortel. Dit is voor de lever.
Verder vit.e en magnesium.
Om de urine nog eens aan te zuren ivm het gruis en bloed in de urine krijgt ze vit.c bij.
En om toxines te binden FIR Carbonclay.

Het is een hele puzzel om een goed begin te krijgen, erg frustrerend als NIKS schijnt te helpen.
Zelf denk ik als die vit.e en magnesium nou eens normaal werden dan was er al een boel opgelost ze staat nu eigenlijk steeds in verzuurde toestand waarbij er enkel spieren in de hals strak staan de rest van haar lijf is lekker soepel nml.
Uiteraard 4x per dag een portie hooi en schoon kraanwater.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:31

funnyhorses schreef:
Urine aanzuren heb ik al gedaan dmv ascorbinezuur (vit.c) heeft niks gedaan urine ph ligt bij haar tussen de 7,5 en 8.
Ook de lever heeft al veel gehad om te herstellen en te ondersteunen maar nog steeds hapert het in de opname en opslag van vitamines en mineralen.

De ph van urine bij paarden ligt gemiddeld op 7,5 maar mag tussen de 7 en 8 liggen. Ik snap niet waarom je de urine nog wilt aanzuren met vit. C ? Volgens mij zit je op de perfecte zuurgraad :)

Een teveel aan kalk drukt mogelijk de magnesium weg. Zou het misschien kunnen dat de FIR Carbonclay een lichte gruisvorming geeft in de urine ?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 13:04

Vit c magnesium en vit e is op aanraden van arts.
Met de clay moet ik nog beginnen die word vandaag geleverd.
Waarom ze wel een goede calciumgehalte heeft in t bloed maar altijd te lage magnesium blijft de vraag.
Ze krijgt echt weinig pulp ik geef t zodat ik de rest erdoor kan mengen.
Dus dat aandeel aan calcium is denk ik te verwaarlozen?
Daarbij heb ik al tig voedingen uitgetest in de hoop dat magnesium doet stijgen. Nu is dat in het bloed niet geheel betrouwbaar natuurlijk maar t feit dat zelfs daar een tekort te zien is dan lijkt t me wel ernstig genoeg.

Ik heb inmiddels bloedtesten van 3 verschillende labs.
Lab 1 zegt tekort, lab 2 zegt niet tekort en lab 3 zegt ook tekort.

Vit e zegt lab 1 net binnen de marge , lab 2 zegt net binnen de marge en lab 3 zegt tekort!

Wat moet je nu geloven he? -O-

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:31

Dat de zuurgraad van de urine zo goed is vind ik heel apart gezien alle andere klachten.

Paarden hebben vaak een stofwisselingsprobleem omdat ze te erg verzuurd zijn van binnen.
Dat is nou net bij die van jou niet het geval.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 14:46

Het hele paard is 1 wazig verhaal we komen daardoor ook niet tot een oplossing.
Zo ziet de dipstick uit als de urine redelijk normaal is met weinig tot geen gruis.

Afbeelding

En zo als er weer bloed en gruis bij zit.

Afbeelding

Dit is het beeld als de urine slecht is.

Afbeelding

Afbeelding

En zo als het goed is.

Afbeelding

De vraag is waar komt dat gruis vandaan? Lever? Of ander orgaan?
We weten het nog steeds niet.