Pigment verandering, te maken met stofwisseling/ voer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Valerie1809
Berichten: 6
Geregistreerd: 02-04-17

Pigment verandering, te maken met stofwisseling/ voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 11:20

Hallo allemaal,

Ik heb een leuke vos Welsh pony. Over een paar dagen 14 jaar oud.
Sinds vorig jaar heeft hij op verschillende plekken witte haren. Deze witte haren trekken ook weer weg.
De witte haren veranderen ook van plek en tot nu toe niet blijvend.
Het is begonnen met vlekjes rond de mond/ neus/ kin , het zag er gespikkeld uit. Ook dit verandert continu.

Zelf heb ik het idee dat als hij in een week wat minder beweegt dan normaal gesproken dat het erger wordt. Ook in de zomer lijkt het erger. Dan staat hij drie uur per dag op het land.
Ik denk daarom dat het zit in zijn stofwisseling/ afvoering van afvalstoffen.

Hij krijgt eigenlijk al bijna tien jaar sportbrok van treurniet.

Wat denken jullie? Zou het aan het voer kunnen liggen, zo ja, welk soort voer zou hier goed voor zijn?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 11:22

Witte vlekjes rond de ogen en/of mond kunnen duiden op kopertekort. Dus dat kan zeker met het voer te maken hebben.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Pigment verandering, te maken met stofwisseling/ voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 11:30

Ik ga even meelezen, die van mij heeft dit al een jaar of 10. Vlekjes rondom de ogen en mond en ze komen en gaan. Als het op een plek zit waar haren groeien dan worden die ook wit (en zodra de vlek verdwijnt komen er weer bruine haren). Ik heb er nooit een patroon in kunnen ontdekken maar het begon tijdens de dracht van haar tweede (en laatste) veulen.

Valerie1809
Berichten: 6
Geregistreerd: 02-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 11:32

Yessy schreef:
Ik ga even meelezen, die van mij heeft dit al een jaar of 10. Vlekjes rondom de ogen en mond en ze komen en gaan. Als het op een plek zit waar haren groeien dan worden die ook wit (en zodra de vlek verdwijnt komen er weer bruine haren). Ik heb er nooit een patroon in kunnen ontdekken maar het begon tijdens de dracht van haar tweede (en laatste) veulen.


Precies wat jij zegt heeft mijn ruin ook. Behalve dan dat ie een veulen heeft gehad haha

Valerie1809
Berichten: 6
Geregistreerd: 02-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 11:34

Maris schreef:
Witte vlekjes rond de ogen en/of mond kunnen duiden op kopertekort. Dus dat kan zeker met het voer te maken hebben.


Ik heb het even na zitten lezen op deze website: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... ennen.html

En het kan inderdaad heel goed kloppen.

Valerie1809
Berichten: 6
Geregistreerd: 02-04-17

Re: Pigment verandering, te maken met stofwisseling/ voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 16:56

Weet iemand ook voer of supplementen voor paarden met koper te kort? Ik heb al zitten googelen maar ik kom er niet 12: zo snel uit

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 16:58

Ik weet dat rozenbottels veel koper ( en biotine ) bevatten. Maar je daarmee voldoende aanvoert ?
Probleem is vaak ook dat je te veel ijzer voert ( omdat dat vaak hoog in hooi zit ) . Daardoor moet je ook erg veel koper voeren om aan de juiste verhoudingen te komen.

Balancers zoals jepaardgezondenfit en die van astrid noordhoek ( oa your horse trace ) bevatten ""veel" koper en geen ijzer.

Valerie1809
Berichten: 6
Geregistreerd: 02-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-17 17:00

Maris schreef:
Ik weet dat rozenbottels veel koper ( en biotine ) bevatten. Maar je daarmee voldoende aanvoert ?
Probleem is vaak ook dat je te veel ijzer voert ( omdat dat vaak hoog in hooi zit ) . Daardoor moet je ook erg veel koper voeren om aan de juiste verhoudingen te komen.

Balancers zoals jepaardgezondenfit en die van astrid noordhoek ( oa your horse trace ) bevatten ""veel" koper en geen ijzer.


Oke dank je wel!