Bijna twenter eet verse mest van vriendje.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Bijna twenter eet verse mest van vriendje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 13:00

Hoi,
Ik heb gister voor het eerst gezien dat Jorie Alex zijn verse mest opeet. En vandaag deed hij het helaas weer. Ik heb dus vandaag ook al mest ingeleverd en daar kwam uit dat ie geen wormen heeft. Verder krijgt hij metazoa superfit broxx (daar doen ze het verder goed op) met esparcette, luzerne, algae vitalis en 20 ml lijnzaadolie. Het is sowieso al ingewikkeld om hem zelf mooi mestballen te laten produceren, maar sinds hij de esparcette erbij heeft, is dat nu alweer wat beter. Ze hebben momenteel geen liksteen meer, maar ik zal eens tegen mijn vader zeggen dat ie dat ding weer moet ophangen. Ik heb Jorie er verder trouwens nooit echt aan zien likken, Alex wel. Ik heb gewoon zo'n koeienzoutblok van de welkoop trouwens, dus er zit geen suiker in. Het smaakt gewoon naar zout (ja ik proef alles wat mijn paarden krijgen). Verder probeert Jorie ook een beetje de macht over te nemen nu, hij poept ook over Alex zijn mest heen en dan liggen er drie hopen op elkaar, want Alex pikt dat niet. Verder staan ze op onbeperkt hooi. Ik ga ook nog even de zandtest doen met Jorie zijn mest. Zijn er meer mensen waarbij hun ene paard de mest van het andere paard als lekker beschouwd? En valt er wat aan te doen? Ik heb zijn metazoa nu maar wat verhoogd, maar niet te hoog. Hij kreeg altijd 50 gram, nu ongeveer 80-100 gram.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:01

Ik zie dat je veel calcium voert en weinig fosfor. Luzerne is vooral calcium en naar mijn weten is de metazoa ook hoog in calcium. Ook de algae vitalis is hoog in calcium. Je zou dit recht kunnen trekken door zemelen te voeren, hier zit veel fosfor in. Ik weet niet hoeveel luzerne je voert, maar dit is erg eiwitrijk. Hierdoor zou de mest wat dunner kunnen zijn. Zeewier kan heel goed helpen tegen mest/zand eten. Kijk maar eens op paardendrogist.

Ik zou als ik jou was een andere vitamine korrel zoeken waar de verhoudingen beter zijn, stoppen met de luzerne en algae vitalis en starten met zeewier, vitamine korrel met juiste verhoudingen en esparcette
Laatst bijgewerkt door Kelly08 op 17-03-17 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

_Melanietje_

Re: Bijna twenter eet verse mest van vriendje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:11

Mijn 3 jarige eet ook mest, iemand die veel verstand heeft van tekorten bij paarden vertelde mij dat dit een vitamine B tekort is. Dit kan door wormen komen dus ik moet een mestonderzoek laten doen (gelukkig staat dit dit weekend gepland) en ik kon hem een paar biertjes geven voor het tekort. Wel natuurlijk even open laten staan voordat je het aan je paard voer zodat het alcohol kan vervliegen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:15

mest eten wijst meestal op een tekort.

Op zich kan het geen kwaad als het andere paard gezond is. Het is juist goed om de darmflora te verbeteren. Heb al meermaals gehoord dat paarden met een goede algemene gezondheid en bloedwaardes, maar toch steeds platte mest hadden, geholpen waren met het opgieten van mestwater van een gezond paard. Veulens eten ook de mest van de moeder om hun eigen darmen te voorzien van flora.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 11:45

Ik heb ook een vermoeden dat hij het doet, omdat hij vorig jaar geen goede darmflora heeft weten op te bouwen. Zijn mest is sinds dat algae vitalis erbij voer echt heel erg verbeterd (was daarvoor een koeienvlaai). Nu zit er nog maar een klein beetje water bij de mest. De algae vitalis is dus wel het laatste supplement waar ik mee ga stoppen, want ik heb hem een paar dagen zonder gehad en toen werden steeds meer mesthopen weer koeienvlaaien (het was op toen, dus ik had geen keuze). Ik voer hem trouwens maximaal 20 gram luzerne per dag, juist voor wat extra eiwitten, want hij groeit nog. En de esparcette 100 gram per dag. Zemelen ga ik niet doen, want dan kan mijn moeder ze niet meer voeren 's ochtends, want die kunnen niet droog gevoerd worden. Mijn andere doet het gewoon heel goed op de metazoa, dus een andere vitaminekorrel ben ik nu ook nog niet van plan om te gaan geven, misschien wel als de zak op is, maar ik wil eerst zien hoe het eczeemseizoen gaat met metazoa. In algae vitalis zit overigens ook een deel zeewier. Mijn andere pony is trouwens kerngezond, die glimt je tegemoet en hij produceert echt mooie stevige mestballen. Jorie glimt inmiddels ook, ik gok dankzij de lijnzaadolie en hij verhaart goed en is hyperactief. Vorig jaar was het echt een dood vogeltje, dus hij is al goed aan bijkomen. Hij begint zich nu ook echt hengst te voelen en uit dit helaas ook naar mij toe.

Hij krijgt trouwens via de metazoa 2 gram calcium per dag en 0,16 gram P.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:36

Dat zijn inderdaad geen grote hoeveelheden waardoor de eiwitten te veel zouden zijn of de calcium fosfor verhoudingen erg van invloed zouden zijn. Mijn merrie had wel heel veel baad bij extra zeewier. Ondanks zoutblok, vitaminen korrel en elektrolyten deed zij ook mest/zand eten. Ik geef 3x per week 15 gr zeewier en nu is het over

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 17:54

Even weer update:
Zijn mest is nu net zo stevig als die van mijn andere pony, ook als ze in gras hebben gestaan. Oftewel vermoedelijk deed hij het mest eten om de goede bacterieën van zijn vriend over te nemen. Ze staan voor een groot deel in een paddock, maar zand eten doet hij gelukkig niet.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:56

Het kan ook gewoon aan de hoeveelheid voer liggen. Weides zijn best kaal en als ze daarnaast te weinig ruwvoer krijgen gaan ze mest eten.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 14:10

Knert, dan heb je mijn weide nog niet gezien, dat gras groeit heel mooi nu (ze staan er nu gemiddeld 2-3 keer per week een middagje in) :D
Verder krijgen ze onbeperkt hooi in de paddock, dus dat zit ook wel goed. Ik denk echt dat hij het gedaan heeft om de bacteriën van zijn vriend over te nemen. Ik zie hem nu ook geen mest meer eten en ik kan dat gelukkig heel goed controleren, want zodra ik aan kom lopen op een ander tijdstip dan de voerbeurten dan mest Alex al. Gewoon zodat hij leeg is en met mij op pad kan haha, hij haat het om onderweg te moeten poepen, plassen onderweg maakt hij dan weer geen probleem van. Maar Jorie doet het gelukkig nu beter, hij heeft nog niet eerder zulke mooie mest gemaakt en dan heb ik hem al meer dan een jaar.