Voeradvies half arabische pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveBodin

Voeradvies half arabische pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 15:42

Ik ben op zoek naar een nieuw soort voer voor mijn pony.
Hij heeft eerst een aantal maanden luzerne van havens gehad. Op een gegeven moment moest ik echter (vrij plots) zelf het voer gaan regelen. Ik ben toen overgestapt op Pavo's nature's best. Daar heb ik voor gekozen omdat het in de buurt verkrijgbaar was, het vrij laag in suiker en energie zou zijn en het niet al te duur is.

Ik merk echter dat mijn pony een stuk drukker en onrustiger aan het worden is. Hij is tussendoor ook van stal veranderd, dus daar weet ik het eerst aan.
Maar hij staat hier nu ook al een aantal maanden en hij wordt niet meer de oude rustige hij.

Nu wilde ik sowieso magnesium bij gaan voeren. Maar ik dacht ook aan een ander krachtvoer. Hij krijgt op dit moment twee handjes nature's best per dag. Wat is een goed alternatief hiervoor? Waar ik ook magnesium door kan mengen?
Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer...
Overigens is de pony niet heel dik, dus voer wat iets aanzet/ dikker maakt is geen ramp. Zeker omdat ik hier en daar hoor dat magnesium paarden eenvoudiger laat afvallen. Krachtvoer heb ik liever wel, omdat hij ook wat spieren moet gaan kweken.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 18:30

Hee erin! :D

Coco krijgt Fibra Premium, ik vind het echt top! Het is heel natuurlijk voer zonder onnodige toevoegingen. Ik gaf eerst havens basisbrok maar ze was wat jeukerig en glom niet echt. Nu zit ze echt beter in haar vel, ze krijgt nog wel een kwartje brok voor het idee (extra energie) maar is volgensmij helemaal niet nodig.

Je kunt het bij het molenhuis en bij van der bijl kopen, dus ook in de buurt haha

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 19:39

Denk dat het eerst belangrijk is om t weten wat de pony nu verder eet
Dus wat voor ruwvoer, en hoeveel kilo.
En hoeveel van de nature's best geef je nu?

Verder is er heel,heel veel voer in omloop.
Zelf kun je heel handig op de site van www.voervergelijk.nl kijken en verschillende voeders naast elkaar zetten om te zien wat je aan spreekt.
Zou gaan voor laag zetmeel en suiker en hoog in vitamijes,dan hoef je niet teveel te geven

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 20:48

ellepel schreef:
Denk dat het eerst belangrijk is om t weten wat de pony nu verder eet
Dus wat voor ruwvoer, en hoeveel kilo.
En hoeveel van de nature's best geef je nu?

Verder is er heel,heel veel voer in omloop.
Zelf kun je heel handig op de site van http://www.voervergelijk.nl kijken en verschillende voeders naast elkaar zetten om te zien wat je aan spreekt.
Zou gaan voor laag zetmeel en suiker en hoog in vitamijes,dan hoef je niet teveel te geven

Volgens mij krijgt hij goede kwaliteit voordroog/hooi, 3x per dag. De grootste portie krijgt hij in een hooinet wat denk ik een kilo of 8/10 weegt (gewogen heb ik het niet). De pony zelf weegt rond de 400/450kg.
Bedankt voor die site!
Zal eens kijken :).

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 20:48

Minoes schreef:
Hee erin! :D

Coco krijgt Fibra Premium, ik vind het echt top! Het is heel natuurlijk voer zonder onnodige toevoegingen. Ik gaf eerst havens basisbrok maar ze was wat jeukerig en glom niet echt. Nu zit ze echt beter in haar vel, ze krijgt nog wel een kwartje brok voor het idee (extra energie) maar is volgensmij helemaal niet nodig.

Je kunt het bij het molenhuis en bij van der bijl kopen, dus ook in de buurt haha

Dat klinkt goed! Fijn dat het ook dichtbij te krijgen is haha. Altijd handig! Ik ga even details ervan opzoeken enzo!

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 07:03

Waarom ben je gestopt met de luzerne van Havens? Mij lijkt deze luzerne i.c.m. met een vitaminekorrel (b.v. jepaardgezondenfit.nl) geschikt voer voor je pony.

LadyFiesta

Re: Voeradvies half arabische pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 07:27

Van 2 handjes Nature's Best kan hij bijna niet heet worden, dat is zo ontzettend weinig. En ook om spieren te kweken is dat heel erg weinig. Voeradvies hangt ook samen met het werk dat hij doet.
Luzerne lijkt me sowieso prima, daar zit ook eiwit in voor de spieren.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 09:44

Stelvio schreef:
Waarom ben je gestopt met de luzerne van Havens? Mij lijkt deze luzerne i.c.m. met een vitaminekorrel (b.v. jepaardgezondenfit.nl) geschikt voer voor je pony.

Beetje lang verhaal, maar ik moest ineens overstappen. Daarom gekozen voor nature's best. Maar heb niet idee dat dat echt goed is.

Denk dat ik idd weer ga kijken naar lucerne, maar daar moet dus wel een ander brok bij voor vitamines?

Minoes

Re: Voeradvies half arabische pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 09:57

Fibra zit trouwens ook veel luzerne in, en ook vitaminekorrels dus je hoeft niet bij te voeren in principe.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 17:20

luzerne is echt niet genoeg om alle vit. en mineralen binnen te krijgen.
ik zou in jouw geval weer luzerne voeren met een vitamine korrel van vitalbix.
daar zit met een kleine hoeveelheid brokjes alles in wat hij nodig heeft. en wil je hem wel pittiger kun je ook vitalbix active plus voeren.

en als je hem dikker wilt misschien toch meer/ onbeperkt hooi voeren en kijken hoe hij het daar op doet.