Voeradvies: pony gevoelig voor maagzweren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Voeradvies: pony gevoelig voor maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 10:10

Afgelopen woensdag ben ik met mijn pony naar de kliniek geweest voor een gastroscopie omdat we maagzweren vermoedde. Helaas werd ons vermoeden bevestigd en heeft ze inderdaad maagzweren. Omdat ik dit in het vervolg natuurlijk wil voorkomen, wil ik uitzoeken wat ik haar het beste kan voeren :) Het voer wat ze momenteel krijgt:

Circa 5:45 - Portie hooi (veel)
Rond 8:00 naar buiten in de paddock - Hooikliko gevuld met hooi (slowfeeder)
Rond 17:00 naar binnen - Bodempje Cavalor FiberForce
18:00 - Portie hooi (veel)
21:30 - Hooi (extra veel)

Ze krijgt nu dagelijks de volle dosis GastroGard tegen de maagzweren. Op aanraden van de dierenarts hebben we het krachtvoer iets omlaag geschroefd, hiervoor kreeg ze een schep Cavalor FiberForce per dag. Nu twijfel ik of ik op dit voer moet blijven of dat er misschien een voer is wat nog extra bescherming voor de maag biedt. Het gaat om een pony die vrij snel stress heeft en dit is ook één van de factoren dat ze maagzweren heeft. Op dit moment krijgt ze als supplement ook Merrie Support omdat ze met de hengstigheid best vervelend wordt. Vorig jaar ben ik overgestapt op de Cavalor omdat ze op de basisbrok van stal (Havens Conditiebrok) ontzettend heet werd. Ze heeft het hier erg goed op gedaan, totdat ze maagzweren kreeg. Sindsdien begon ze selectief te eten en hoefde ze de Cavalor niet meer. Gisteren heb ik 2 handjes gegeven om te kijken hoe ze dit nu eet en dat ging er gelukkig weer smakelijk in. Nu twijfel ik om op de Cavalor te blijven (heb hier nog 8kg van liggen) of dat ik over ga stappen op voer met extra maagbescherming. In de zomer (vanaf mei ongeveer) gaan ze 24/7 de wei op, daar krijgen ze ook hooi bijgevoerd.

Iemand tips wat ik het beste kan voeren aan deze pony? Het is een pony die snel stress heeft en daardoor best wel pittig wordt, dus sportbrok wordt niks :') Na de kuur GastroGard moet ik van de dierenarts een maagsupplement bij gaan voeren, hij raadde Ekygard aan.

Skippy01

Re: Voeradvies: pony gevoelig voor maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 08:27

Hier ook een tijdje gastrogard en daarna ekygard gegeven.
Qua voer heeft hij een hele tijd enkel hooi + 250 gram vitalbix daily complete gekregen.
Later ben ik gaan aanvullen met de active+ van vitalbix.

Inmiddels krijgt hij nog steeds de vitalbix DC, maar ook nog wat fiberforce en een beetje spelt ter aanvulling (ik krijg met geen mogelijkheid gewicht eraan zonder meer koolhydraten, spelt werd door andere paarden die ik trainde/ voerde goed geaccepteerd, dus het meest 'veilige' graan voor mij).

Tegen de spanning van maagzweren krijgt hij standaard 5gr magnesium (nu tijdelijk 20 gram en een te hoog calcium level een beetje te 'counteren') en extra vitamine E.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 08:33

Hele goede ervaringen met Havens Gastro plus voeren. Daar zit natriumbicarbonaat in.
Goede complete brok waar maagzweer gevoelige paarden het goed op doen
Ik heb beide haflingers op gastro plus en ze doe het allebei goed op

beneral

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 08:42

Je bent het gevolg aan het behandelen.
Maar wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Mijn paard kreeg het van te weinig vulling (hooi) en stress (wedstrijden, van huis zijn m.a.w. moeten presteren terwijl hij dingen moeilijk vind).
Ben er gelukkig van af nadat ik de oorzaken behandeld had, 24/7 hooi, 3 x pd krachtvoer (wv tussen de middag slobbermash v Pavo met magnesium en poeder voor de maag v groene Os)
En niet te veel suikers.
Succes!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 08:52

Beneral, we vermoeden dat de oorzaak hier ook een combinatie van stress en te weinig ruwvoer is. Voorheen kregen ze geen hooi in de paddock, waardoor ze overdag in de winter geen toegang hadden tot hooi. Als ik dan zelf op stal was, dan gaf ik haar direct hooi. Sindskort hebben we wel slowfeeders in de paddock en dus altijd toegang tot hooi.

Deze pony is ook snel gestrest, laatst zijn we met de trailer naar country mill geweest voor een nieuw zadel. Dat was de eerste keer weer op de trailer na een jaar, dus gelijk stress natuurlijk.

Ik heb haar ook een tijdje magnesium bijgevoerd, als ik het zo lees is het wel handig om dit weer te gaan doen? Ze eet de FiberForce weer graag afgelopen dagen, dus dat is fijn.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 09:10

Mijn paard is ook erg stress gevoelig en was ook verdacht van maagzweren. Ik ben toen toch met hem over gegaan op Gastro plus van Havens met een maag supplement voor even. De gastro heb ik doorgevoerd en hij had nergens meer last van. Toen ben ik weer gaan overmengen op de muslie van stal... Dit ging heel vlot helemaal mis! Ben nu weer terug gegaan op de gastro plus en hij is weer helemaal beter. Geen last meer van zijn maag.

Ik zou dus aanraden om de Gastro plus van Havens te gaan voeren! Loopt ook een topic over hier op bokt

Zuidpool29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 10:11

Hier ervaring met een enorm groot paard met maagzweren (toen we hem kochten zo mager en geen zin in eten..). Heeft 3 jaar geduurd voordat hij eindelijk echt paard werd.
Mensen hebben een beschermend maagslijmvlies om de wand van de maag te beschermen tegen alle -door de maag geproduceerde- zuren. Paarden hebben dit niet; het enige middel om de maagwand te beschermen tegen schade is door speekselproductie. Speekselproductie bij een paard bereik je alleen door onbeperkt toegang tot voeding.
Dus:
Behandel hem voor maagzweren middels omeprazol (gastrogard).
Onbeperkt ruwvoer
verdeel het voeren van andere dingen dan ruwvoer over 4 porties per dag
Gastro van Havens of voer mengen met luzerne
Eventueel olie voor extra vetten
voer in GEEN GEVAL MAISPRODUCTEN of andere snelle suikers
en natuurlijk verminder stress: dus niet op concours, of op de trailer. Houd het paard rustig thuis en train daar.

Heel veel succes gewenst!!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:08

Groene os maag/ puur maag kun je nog geven als aanvulling. Ik zou het zelf zo natuurlijk mogelijk houden.
Fiberforce is goed ,Evt aanvullen met havens mix of Brix. Volgens mij ben je al heel goed op weg. Respect.

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:25

Ik heb sinds twee weken mijn stresskip die ik ook verdenk van maagproblemen op de Pavo Care 4 Life staan. Zit oa ook probiotica in en weinig suiker. Dit lijkt wel te werken, ze eet haar hooi in elk geval veel beter. Maar is vast ongeveer hetzelfde als die Gastro Plus van Havens.

Ben benieuwd naar je ervaringen, sterkte met je paard.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:38

In ieder geval voor de 17.00 krachtvoerbeurt eerst nog wat ruwvoer.

Krachtvoer mag bij een maagpatient nooit in een lege maag terecht komen.

Al is het maar een plukje hooi voor 5a10 minuten.
In ieder geval wat vulling op dát moment in de maag. Plus al aan het kauwen=speeksel aanmaken. En dat neutraliseert ook weer iets.

Verder, zorg dat je echt hooi hebt. Nooit kuil, en ook liever geen voordroog.

Ik heb een ernstige, chronische maagpatient.
(waar het momenteel goed mee gaat) Dus ik ken de stress.

Verder, als je de omeprazol gaat afbouwen (gastrogard, ekygard, abler = allemaal werkzame stof omeprazol) doe dat dan heeeeel langzaam.
De adviezen van de meeste dierenartsen gaan uit van een te snel afbouwschema. Dat kan een reboundeffect geven, en dat wil je echt niet.
Voldoende lang doorgaan met omeprazol (liever te lang dan te kort) en dan extreem langzaam afbouwen.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 12:31

Ze krijgt weinig vitamine, ik zou dus zeker een vitamine korrel geven en onbeperkt hooi. Jepaardgezondenfit en vitalbix heeft goede vitaminekorrels. Daarnaast heeft de paardendrogist een maagsupplement wat prima werkt en goedkoper is dan de meeste andere merken. Omdat een vitaminekorrel en een poedertje droog niet zo smakelijk is, kun je het mengen door een beetje geweekte bietenpulp/geweekte grasbrok. Havens gastro plus hoor ik ook goede verhalen over, maar moet je vaak veel kg van voeren wil je aan de gewenste vitamine en mineralen komen. Vaak is deze hoeveelheid krachtvoer dan ook weer te belastend voor de maag.
Inderdaad opletten met de omeprazol zoals Femke_Tweety ook schrijft. Dierenartsen geven vaak te weinig. Ik zou je echt aanraden om minimaal 4 weken een volle kuur te geven en hierna in 4 weken af te bouwen.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:27

Ik heb ook een heftige maag darm patiënt. Ik heb hem op Fiberforce staan verdeeld over meerdere porties, en hij krijgt een supplement van het merk Floris gastro reset, wat niet enkel op de darmen werkt maar ook op de maag. Ik ben hier zeer tevreden over, gastro havens heb ik ook gehad, maar voor die van mij gaf dit niet het gewenste resultaat. Fiberforce vind ik wel een heel prettig product, je mag er best veel van geven en ze moeten goed kauwen.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:36

Hier ook een paardje met maagzweren, ik voer onbeperkt hooi en ze krijgt fiberforce met luzerne van de welkoop erdoor. Voor de rest krijgt ze maag compostium van groene oss met lijnzaad olie over haar voer. Dit werkt voor mijn paardje erg goed

AnimalTouch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 15:40

Mocht je magnesium willen gaan "bijvoeren" denk dan ook eens aan magnesiumolie, dit is een zeer zuivere olie die je uitwendig gebruikt.
Voordeel van uitwendig gebruik is dat het oa geen extra belasting is voor de maag- en darmprocessen.
Je kunt het makkelijk op de vacht sprayen en dan in masseren.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 12:04

Fijn zoveel adviezen! Ik vind het wel moeilijk om te besluiten wat het beste voer is voor haar.

Ik was heel tevreden over de FiberForce, maar toch lijkt ze het niet meer zo graag te eten. Kan ook komen door het supplement wat ik er doorheen doe, maar ik doe er toch ook een flinke scheut lijnzaadolie bij. Voor nu denk ik dat ik de Gastro+ wil gaan proberen, omdat ik hier ook makkelijk aan kan komen. Is het ook een optie om Gastro+ en een vitamine korrel o.i.d. te combineren? Nu twijfel ik ook een beetje om binnenkort even bloed te laten trekken om te kijken of ze eventueel tekorten heeft.

Ze krijgen hier echt hooi en geen kuil/voordroog :) En wat betreft de omeprazol, we gaan inderdaad heel langzaam afbouwen.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:13

Gastro plus in combi met een vitamine korrel lijkt mij erg verstandig. In gastro plus zit natriumbicarbonaat wat het maagzuur neutraliseert. Je kan bijvoorbeeld 's ochtends en 's avonds 250 gr?? gastro mengen met de vitamine korrel en het maagsupplement (paardendrogist). Zo geef je wat van de maagzuurremmer gecombineerd met alle vitamines. Let wel op dat je suiker, zetmeel, knoflook, veel granen etc. vermijdt want dit is echt slecht verteerbaar voor een maag.

In de vitaminekorrel van jepaardgezondenfit zit een heel hoog magnesium en vit e gehalte waardoor je niet nog extra magnesium poedertjes hoeft te kopen. De korrel is prijzig maar je doet er lang mee, helemaal voor een pony

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 14:26

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:37

Ghostattack schreef:

Klopt, ik ben er onwijs tevreden over en je kan haar ook even mailen voor een voeradvies. Zo heeft zij mij ook als advies gegeven om 20 ml lijnzaadolie extra te geven als ze niet op het gras staan. Na een spierverzuring ben ik deze korrel gaan geven en mijn stresskip doet het hier heel goed op. Nooit meer last van haar spieren en de hoge magnesium is ook heel fijn. En dat je zo weinig hoeft te geven is weer heel gunstig voor de maag.

Ik geef mijn stresskip die snel last heeft van maagzweren (paard van 700 kg)
eigen gemaakte slobber:
100 gr bietenpulp (langzame energie)
40 gr zemelen (calcium fosfor verhouding rechttrekken van de bietenpulp en ze vind het lekker)
60 gr grasbrok (fetura van agrobs voor eiwitten)
280 gr balancer jpg&f
20 ml lijnzaadolie (ze staat niet op de wei)

Dit werkt top voor mijn merrie die Z1 dressuur loopt. Ik voer verder geen poedertjes voor haar maag, omdat ze dat echt niet wilt eten. En zo gaat het eigenlijk best heel goed. Heb vorig jaar ook wel een hoop veranderd om meer stress weg te nemen. Zo staat zij nu 24/7 in een merriekudde in een loopstal en heb ik mijn trainingsschema aangepast naar dingen die zij leuk vind (rechtrichten, vrijheidsdressuur en schriktraining) Wedstrijden ben ik even mee gestopt. Als ik merk dat zij last krijgt van haar maag begin ik gelijk met een kuur omeprazol (die van mij gaat extreem gapen). Ik bestel de omeprazol bij abler, stuk goedkoper dan de omeprazol in nederland.
Laatst bijgewerkt door Kelly08 op 10-03-17 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:39

In luzerne zit veel calcium wat een beschermlaagje in de maag aan brengt. Mocht dit te stengelig zijn kan luzernebrok ook

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 14:43

Dankjewel voor je advies Kelly08! Klinkt goed die brok, dus ik ga eens kijken of dat wat is in combinatie met de Gastro+ :j

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 14:48

Ghostattack schreef:
Dankjewel voor je advies Kelly08! Klinkt goed die brok, dus ik ga eens kijken of dat wat is in combinatie met de Gastro+ :j

Het is zo super lastig een paard met maagklachten. Het is ook een kwestie van testen. Voor die van mij werkt dit al 2 jaar onwijs goed qua voer, maar er zijn er ook een heleboel die goed reageren op de gastro plus. Ze zal ook erg gaan opknappen van de omeprazol.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 14:52

Zorg ook dat de maag op het moment van training goed gevuld is met hooi.
Hierdoor krijgt het maagzuur niet de kans om te gaan klotsen naar de bovenkant van de maag, de bovenkant is nl zeer gevoelig en kan niet tegen het maagzuur wat onderin de maag zit.
Net vorige week een lezing over gehad bij de paardenkliniek.