Vitamine e + selenium en gedrag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Vitamine e + selenium en gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-17 22:04

Sinds ik mijn paard vitamine e en selenium geef lijkt hij veel rustiger in zijn hoofd. Hij kon in de winter nogal schrikkerig reageren, maar plotseling is dat helemaal weg. Kan iemand mij vertellen waarmee dit te maken zou kunnen hebben?

Ik geef dit preventief tegen spierpijn, mijn paard herstelt altijd goed van de training en lijkt geen last van zijn lichaam te hebben.

hwn

Re: Vitamine e + selenium en gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:08

Vreemd, zit er magnesium in je supplement ook misschien?

Of mss heeft je paard in de winter toch last van zijn spieren, en is zijn schrikreactie een pijnreactie, die nu weg is door het supplement?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 22:11

Selenium en vitamine E kunnen inderdaad ook gedragsveranderingen veroorzaken als ze daarvoor onder het optimum zaten, wat bij heel veel paarden het geval is.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 07:30

@hwn, nee ik weet zeker dat hij geen overmatige spierpijn had. Anders kan hij niet zo soepel en los door de baan gaan. Magnesium doet bij mijn paard niks. Het supplement is van Pharmahorse, vit e excellent (met msm wat hij ook altijd al kreeg).

@mizora, ok, ik heb zijn bloed nooit laten testen maar dit komt dus vaker voor? Ik vind het zo opvallend! Van wakkere Harry naar een heerlijk cool paard. Eerder gaf ik wel equiturbo, daar zit een beetje vit e in, maar wellicht dat de selenium hier zijn werk doet dan. Ik ben er in ieder geval blij mee.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 08:08

Selenium heeft een minimale behoefte van 0.2mg (per 100kg paard), veel paarden zonder krachtvoer krijgen maar 0.1mg (per 100kg paard) binnen waarop ze geen duidelijke gebrekszoektes ontwikkelen en optimaal lijkt rond de 0.4mg (per 100kg paard) te zitten. Maximaal zou ik op 1mg (per 100kg paard) gaan zitten vanwege dat voor een enkel paard hier al de grens ligt. Maar het cvb houdt 4mg (per 100kg paard) aan voordat ze op langere tijd toxische effecten verwachten.

Bij vitamine E zie je iets vergelijkbaars, opnieuw alles per 100kg paard:
Op enkel hooi zie je paarden vaak maar 75 iu vit E binnen krijgen, de minimaal aanbevolen hoeveelheid is 100iu en optimaal lijkt tussen de 300 en 500iu te zijn. Er is voor vitamine E geen maximum uit onderzoek op paarden gekomen maar afgeleid van andere diersoorten hebben ze de maximale hoeveelheid op 1000iu gezet. Een paard van 500kg mag dus maximaal 5000iu per dag hebben. Op enkel hooi krijgen ze vaak maar 350 tot 400iu binnen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 08:24

Oh wauw, nou mijn paard (450kg) krijgt naast voordroog 0,5 basisbrok en 0,5 muesli op een dag. Veel te weinig dus om aan zijn dagbehoefte te komen.

Ik vul dit wel aan met 60gr marstall force, ik zal eens kijken hoeveel daar precies in zit. Mijn paard loopt wekelijks 3/4x en hij zit op Z1/2 niveau. Dus gedoseerd wordt er wel wat krachtinspanning van hem gevraagd.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 08:40

Nou ik heb het eens globaal bekeken, ik vraag me afvof ik de Force nog moet geven, daar zit eigenlijk maar heel weinig in. Of zou dat een mooie aanvulling op het weinige krachtvoer zijn, of zou ik daar meer van moeten geven? Lastig hoor. Die vitamine e excellent blijft er bij nader inzien maar in. Daar krijgt hij 2 schepjes van nu. In eerste instantie vond ik het qua gevoel tijdens het tijden niets toevoegen en moest er zelfs aan wennen dat mijn paard minder heet was :))

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 09:39

Die force zou ik zeker blijven geven, maar eerder iets meer. In principe reken ik met 25g/100kg paard. Omdat het paard ook wat krachtvoer krijgt en een los vit e+sel supplement zou ik voor nu 100g voeren. Als hij geen extra selenium zou krijgen zou 150g optimaal zijn. Force is juist een behoorlijk geconcentreerde mineralenkorrel. Veel geconcentreerder zijn ze er niet. Het voegt dus echt wat toe.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 15:19

Bedankt voor je uitleg en advies :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 10:28

Starbreeze schreef:
@hwn, nee ik weet zeker dat hij geen overmatige spierpijn had. Anders kan hij niet zo soepel en los door de baan gaan. Magnesium doet bij mijn paard niks. Het supplement is van Pharmahorse, vit e excellent (met msm wat hij ook altijd al kreeg).

@mizora, ok, ik heb zijn bloed nooit laten testen maar dit komt dus vaker voor? Ik vind het zo opvallend! Van wakkere Harry naar een heerlijk cool paard. Eerder gaf ik wel equiturbo, daar zit een beetje vit e in, maar wellicht dat de selenium hier zijn werk doet dan. Ik ben er in ieder geval blij mee.

Het is de combinatie. Vitamine E, magnesium en seleen (wat vaak selenium genoemd wordt, dat is de Engelse term voor seleen) moeten in balans zijn. Je paard kan bij voorbeeld pas magnesium opnemen als de andere twee ook op peil zijn.

Ruim een jaar geleden kreeg mijn pony kale plekken van het schuren. Ze had veel jeuk. Dat kon ik toen oplossen met magnesium. Afgelopen winter kwam het terug. Ik ben toen naast de magnesium die ze al die tijd al kreeg ook vitamine E bij gaan geven. Vanwege het verhaal over seleenvergifting koos ik een supplement met alleen vitamine E. De klachten bleven. Toen ik haar een supplement met ook seleen er in ging geven ging het weer over. Ik geef ook die van Pharma Horse. Zowel magnesium als de vitamine E excellent.