Alternatief voor luzerne deel 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Alternatief voor luzerne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 16:18

Had ik eindelijk een lucerne gevonden waar mijn pony niet van aan de race ging en die hij goed eet; nu moet ik helaas op zoek naar iets waar veel minder eiwitten in zitten.

Ik zoek een ruwvoer buiten het hooi om met weinig zetmeel/suiker en dus weinig eiwitten. Liever ook geen melasse ivm cushing.
Nu heb ik een aantal dingen opgezocht zoals pre alpin aspero en dat soort producten.
Wat is een fijn product? Wat niet alleen maar gruis is (lees ik over dat soort producten veel)maar waar hij moet kauwen en speeksel aanmaakt?
Ik hoor graag ervaringen.
Oh ja graag zonder toegevoegde vitamines en mineralen (geen compleet voer) omdat hij al vitalbix krijgt ook :-)

troi

Re: Alternatief voor luzerne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:36

Wat is je doel met het bijvoeren?

Misschien voldoet grasbrok?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:34

IngridM schreef:
Had ik eindelijk een lucerne gevonden waar mijn pony niet van aan de race ging en die hij goed eet; nu moet ik helaas op zoek naar iets waar veel minder eiwitten in zitten.

Ik zoek een ruwvoer buiten het hooi om met weinig zetmeel/suiker en dus weinig eiwitten. Liever ook geen melasse ivm cushing.
Nu heb ik een aantal dingen opgezocht zoals pre alpin aspero en dat soort producten.
Wat is een fijn product? Wat niet alleen maar gruis is (lees ik over dat soort producten veel)maar waar hij moet kauwen en speeksel aanmaakt?
Ik hoor graag ervaringen.
Oh ja graag zonder toegevoegde vitamines en mineralen (geen compleet voer) omdat hij al vitalbix krijgt ook :-)

http://www.hayster.nl en dan het product "Basic Nature"

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:42

Fiber force van cavalor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:50

Waarom mag je pony geen eiwitten? Hier bevalt esparcette erg goed, maar dat is juist omdat mijn paard met de eiwitten uit de esparcette wel spieren kan maken en met die uit de luzerne niet.
Ik zou dan inderdaad kijken naar grasbrok (Healty Herbs?). En zoals Troi al vraagt: wat is je doel? Moet je pony dikker worden of is het vooral tegen verveling? In het laatste geval zou je namelijk ook stro bij kunnen voeren, eventueel gemengd door het hooi.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:57

Bietenpulp ... weinig suiker en eiwitten.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 22:00

Bedankt voor de opties.

Cavalerie Fiberforce is geen ruwvoer en lust hij bovendien niet :-)

Ik wil hem gewoon graag wat meer ruwvoer voeren. Hij kan genoeg krijgen op stal maar dat is veel te rijk en vet voor hem.
Dus ik wil huidige rantsoen aanvullen met iets. Grasbrok niet handig want die moeten geweekt worden toch?

Evelijn, had daar ook aan gedacht maar moet ook geweekt worden.

Stro krijgt hij ook erbij dagelijks maar dat wordt niet zoveel gegeten.

Iemand ervaring met Marstall Wiesen Fasern misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:03

Als het echt alleen maar tegen verveling is en alles is te rijk en te vet voor hem (wat betekent dat je pony te dik is/wordt?) dan zou ik me beperken tot stro bijvoeren.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 22:13

Pony nu niet te dik maar dat houd ik ook graag zo :-)

Hij krijgt er nu luzerne bij en dat kan hij goed hebben qua hoeveelheid ruwvoer dus ik wil "bij blijven voeren" en ga zeker niet iets weglaten. Alleen wil ik dus iets met weinig eiwit, zetmeel en suiker ipv die luzerne . Stro krijgt hij nu ook al dagelijks maar daar doet hij niet heel veel mee.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:18

Timothee? Graszaadhooi?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:21

Wat gebeurt er als je ruwvoer zoals luzerne, hooi en grasbrok voert waar wel eiwitten in zitten?

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 22:54

Timotheegras is ook los te koop zag ik en een goede optie ook!

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:08

Optie Form van Mijten?

kverhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 23:24

Ik zou dan als je het zonder weken wilt doen denk ik gaan voor de agrobs aspero. Word er op stal hooi of kuil gevoerd? Anders kan je evt zelf hooi bijvoeren

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 23:24

JustLizz schreef:
Optie Form van Mijten?

Bedankt die kende ik niet. Jammer alleen dat de waardes (suiker, zetmeel en eiwit) niet op hun site staan......

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 23:27

kverhage schreef:
Ik zou dan als je het zonder weken wilt doen denk ik gaan voor de agrobs aspero. Word er op stal hooi of kuil gevoerd? Anders kan je evt zelf hooi bijvoeren

Pre Alpin Aspero zit ik zelf naar te kijken ziet er goed uit.

Marstall Wiesen Fasern ook niet maar daar heb ik geen suiker en zetmeel waardes van. Zo irritant als ze dat niet vrijgeven :-(

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 00:13

Zou al lang naar bed zijn maar ik geloof dat ik toch op de Pre Alpin Aspero uit ga komen. In de Wiesen Fasern zit toch bijna 3% meer eiwit nog. Maar met verzenden wel prijzig voertje zo -O-

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:56

Hoeveel luzerne voer je nu? Waarom voer je de luzerne? (in begin post lijkt het als toevoeging bij krachtvoer voor extra speeksel aanmaak)
Wat is het probleem van weken? Speedibeet is na 20 minuten voldoende geweekt dus dat is na het rijden/lange poetsbeurt wel goed te doen.