Pony eet geen hooi, wat geven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:52

gaf je wat anders erbij behalve hooi?
Mijn vriendin haar paard heeft dit ook gehad....ze was te dik,en moest afslanken op een manege....na vier weken ingeslapen,niet meer te redden.

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 12:10

Ze krijgen hooi en af en toe wortels. Verder eigenlijk niet. De andere shet doet het er al jaren goed op.
Zomers op gras

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 12:18

geerke schreef:
gaf je wat anders erbij behalve hooi?
Mijn vriendin haar paard heeft dit ook gehad....ze was te dik,en moest afslanken op een manege....na vier weken ingeslapen,niet meer te redden.


Ja ik vroeg ook aan de da of zoiets dan zo snel kan gaan of dat het ongemerkt gaat.
Hij zei dat vooral de sobere rassen hier heel gevoelig voor zijn en mn bij shetten kan het dus heel snel gaan

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:25

Agossie dat is vreselijk nieuws :(:) Ik duim voor je! Laat jezelf vooral geen schuldgevoel aanpraten,. Ik wens je veel sterkte.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 17:55

Er moet een reden zijn waarom ze veel minder is gaan eten.Als ze genoeg hooi aangeboden krijgt en het niet eet ligt de oorzaak toch ergens anders.Ik denk dat het nu te laat is ,maar goed...

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 18:18

geerke schreef:
Er moet een reden zijn waarom ze veel minder is gaan eten.Als ze genoeg hooi aangeboden krijgt en het niet eet ligt de oorzaak toch ergens anders.Ik denk dat het nu te laat is ,maar goed...


Ehja dat heeft de da vastgesteld toch? Zand in de darmen...

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 18:19

Ze heeft inmiddels wat slobber gegeten dus dat is een goed teken.
Ze ligt veel in de stal, maar als er iemand gaat kijken gaat ze meteen overeind.
Straks nog maar wat slobber en hopen dat ze de vlozaad wil eten.

En verder afwachten.....

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 18:19

HippoLogic schreef:
Agossie dat is vreselijk nieuws :(:) Ik duim voor je! Laat jezelf vooral geen schuldgevoel aanpraten,. Ik wens je veel sterkte.


Dankjewel!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:33

pearlie schreef:
Ze heeft inmiddels wat slobber gegeten dus dat is een goed teken.
Ze ligt veel in de stal, maar als er iemand gaat kijken gaat ze meteen overeind.
Straks nog maar wat slobber en hopen dat ze de vlozaad wil eten.

En verder afwachten.....



wat goed dat ze eet,probeer zo vaak mogelijk haar kleine beetjes te laten eten,dat is de enige manier wat helpt.
Ze is dus minder gaan eten door zand in de darmen?Maar als ze altijd hooi kunnen eten is de kans op zand zeer gering,het hooi werkt het er weer uit.
Ze is wel ontwormd?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:57

Hoe vaak krijgt je pony nu de kans iets te eten? Lijkt me dan het beste zo snel mogelijk ook zandweg erbij te krijgen (in overleg met da), en dus alles proberen wat mogelijk is.

Vreselijk nieuws... heb je een deadline om te wachten met de kliniek, of vind je het eerder 'als het nu niet lukt, is het mooi geweest'? Voor beide is wat te zeggen, dat is je eigen keuze natuurlijk

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 20:14

geerke schreef:
pearlie schreef:
Ze heeft inmiddels wat slobber gegeten dus dat is een goed teken.
Ze ligt veel in de stal, maar als er iemand gaat kijken gaat ze meteen overeind.
Straks nog maar wat slobber en hopen dat ze de vlozaad wil eten.

En verder afwachten.....



wat goed dat ze eet,probeer zo vaak mogelijk haar kleine beetjes te laten eten,dat is de enige manier wat helpt.
Ze is dus minder gaan eten door zand in de darmen?Maar als ze altijd hooi kunnen eten is de kans op zand zeer gering,het hooi werkt het er weer uit.
Ze is wel ontwormd?


Tja en toch zit er blijkbaar een berg zand in haar darmen dus dat is er niet uitgewerkt door het hooi.

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 20:16

khirshanta schreef:
Hoe vaak krijgt je pony nu de kans iets te eten? Lijkt me dan het beste zo snel mogelijk ook zandweg erbij te krijgen (in overleg met da), en dus alles proberen wat mogelijk is.

Vreselijk nieuws... heb je een deadline om te wachten met de kliniek, of vind je het eerder 'als het nu niet lukt, is het mooi geweest'? Voor beide is wat te zeggen, dat is je eigen keuze natuurlijk


Net weer een portie slobber neergezet. Ze kwam wel nieuwsgierig haar box uitwandelen toen ik met haar wateremmer bezig was en liep op de gang overal aan te snuffelen.
Verder ligt er continu hooi, luzerne en nu dus ook slobber waar ze bij kan.
Ze ging net wel plassen dus er is ook vocht ingekomen.

Als ze niet verbeterd is morgen bel ik de da weer en ga dan overleggen. Als ze naar de kliniek gaat wil ik ook een reeele kans dat ze daar opknapt. Als die kans nihil is wil ik haar die stress niet aan doen.

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:03

Wat fijn dat ze toch wat eet en drinkt dan is er nog hoop! Zo naar als je pony ziek is.

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 23:47

De tweede portie slobber staat er helaas nog, ze nam wel wat happen toen ik de emmer vasthield, maar toen ik net weer ging kijken had ze er niet meer van gegeten en net wilde ze ook niet meer.

Wel is ze nog steeds alert en nieuwsgierig, weer de gang op en neer gewandeld zelf en overal aan gesnuffeld. Ze lijkt echt op zoek naar iets eetbaars, maar echt eten doet ze niet. Er ligt hooi in haar box, luzerne en een emmer slobber dus hopelijk eet ze vannacht toch weer iets.

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 00:14

Ja.. Dat is rot.. Maar ze wilt wel eten als je haar iets aanbied? Of begrijp ik dat verkeerd?

Hannanas
Berichten: 13030
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 00:14

Misschien met een grote spuit of slagroomzak wat slobber op haar tong spuiten zodat ze extra binnen krijgt?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 00:15

Jeetje ts, wat naar allemaal.
Misschien lees ik er over heen, maar gaat er ook wortel, appel of bijs door de slobber om het nog aantrekkelijker te maken?
Kan het zijn dat ze door die vervetting misselijk is of buikpijn heeft dat ze daardoor wel honger heeft maar niet wil eten?

Sterkte om zelf de nacht door te komen!

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:08

Waarom doe je geen vlozaad bij de slobber?
Je kan vlozaad echt niet zo voeren met niets, dat eet bijna geen paard op.
Het vlozaad word dan we nat maar het is misschien beter als niets.

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 10:13

Slobber eet ze helaas nu niet meer. Wortel wel, dus zo maar even extra halen.

Het vlozaad krijg ik niet naar binnen, iemand daar nog een tip voor? Heb begrepen dat je het droog moet geven dus beetje lastig het te mengen..

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 10:15

Wiske2 schreef:
Waarom doe je geen vlozaad bij de slobber?
Je kan vlozaad echt niet zo voeren met niets, dat eet bijna geen paard op.
Het vlozaad word dan we nat maar het is misschien beter als niets.


Omdat ik dus begrepen had dat dat niet mocht. En volgens de da vinden de meeste paarden het erg lekker. Nou die van mij dus niet. De andere pony heb ik er ook aan gezet, die eet er wel van gemengd met luzerne.

Sure_lee

Berichten: 10424
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:18

Psyllium zaadjes mag je ook met water geven. Een vriendin van mij gaf het haar paard gwoon met een grote spuit. Hup er in! Dat zand moet er toch uit.
Ik meng het zelf altijd met water en slobber. Gaat er goed in.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:19

Ojee,ze eet nu geen slobber meer?Dit klinkt niet goed,met wortels ga je het niet redden denk ik.Eet ze gewone biks wel?Paarden met een bloedvervetting zijn ziek,de lever is overbelast ,kan het verwerken van het vet niet aan...ze zijn misselijk en hebben geen eetlust.De enige manier is eten,maar daar zijn ze dus te ziek voor.Ik zou me even niet druk maken om dat vlozaad,eerst eten er in krijgen.

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 10:19

Sure_lee schreef:
Psyllium zaadjes mag je ook met water geven. Een vriendin van mij gaf het haar paard gwoon met een grote spuit. Hup er in! Dat zand moet er toch uit.
Ik meng het zelf altijd met water en slobber. Gaat er goed in.


Oke bedankt. Ga het proberen!
Op dit moment is de enige mest die eruit komt bijna puur zand...

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:21

Puur zand??Hoe kan dit?En ze heeft geen koliek?

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 10:21

geerke schreef:
Ojee,ze eet nu geen slobber meer?Dit klinkt niet goed,met wortels ga je het niet redden denk ik.Eet ze gewone biks wel?Paarden met een bloedvervetting zijn ziek,de lever is overbelast ,kan het verwerken van het vet niet aan...ze zijn misselijk en hebben geen eetlust.De enige manier is eten,maar daar zijn ze dus te ziek voor.Ik zou me even niet druk maken om dat vlozaad,eerst eten er in krijgen.


Ga straks wortelen, appels en muesli halen, maar kijken wat ze wil eten. Misschien mengen met de slobber.

Het gekke is dus dat als je de boxdeur openzet ze rond gaat scharrelen echt aan al het eetbare snuffelen, zelfs een plukje hooi van de stapel, maar eten ho maar...