Pony eet geen hooi, wat geven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 20:31

Wiske2 schreef:
Heb je haar temperatuur gemeten? Er heerst een griepvirus waarbij paarden niet willen eten.
Heeft je pony maagzweren? Dat is ook een grote reden voor stoppen met eten. Zie het maagzwerentopic!


Nee. Is dat zo? Niks over gehoord.... Maar ze oogt niet ziek.

Eh, dat weet ik niet, kan niet aan de binnenkant kijken... Hoop dat de da iets vindt morgen!

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 20:35

Bizzybijtje schreef:



Maar het belangrijkste is uitvogelen waarom de eetlust weg is? Dat kan de dierenarts hopelijk. Want of hij heeft zoveel pijn in de mond dat hij niet wil eten of domweg geen eetlust.

Iemand vroeg of je pony wel goed drinkt: paarden drinken alleen als ze eten. Dus eten ze niets, dan drinken ze ook niet.[/quote]

Puur uit interesse, is dat echt waar? Hoe zit dat dan?[/quote]

Volgens mij klopt dat niet nee nu ik er over nadenk. Mijn andere pony heeft een keer slokdarmverstopping gehad en die mocht 12 uur niet eten wel drinken (na de behandeling uiteraard) en dat deed ze ook wel.

Het enige waaraan je kunt zien of ze eten is of ze mesten volgens mij. En dat is niet veel, maar toch ligt er wel wat. Een dun flatsje en een minibultje normale mest..

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:39

een paard kan vaak niet ziek ogen, maar het toch zijn. Als vluchtdier zijnde kunnen ze hun kwaaltjes vaak beter niet laten zien in de natuur en dus ook niet bij ons. Als het al weken zichtbaar is, kan hij/zij al langer ergens last van hebben.

Wanneer is ze ontwormd? Ook tegen horzellarven?
Hoe ziet de mest eruit?
Wellicht toch even de temperatuur opnemen.

Goed van je dat je de tandarts erbij aan het roepen bent al!


Wat voeren betreft ga ik met mijn voorgangers mee. Lucerne, bietenpulp of kuil. Het beste is een laagje in de maag hebben van ruwvoer, zodat het maagzuur niet onnodig irriteert.

Een drie jarige kan best problemen met wisselen hebben, dus dat zou die tandarts moeten kunnen zien. Wanneer komt 'ie?

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:43

Bietenpulp weken, maar dat weet je w.s wel. Kan je pony vol zand zitten? Dan is de eetlust ook weg. Goed ontwormd?

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 20:50

Net nog even wezen kijken, ze stond weer wat aan de luzerne te snuffelen en ik hoorde wat geknaag dus hopelijk eet ze toch een klein beetje. Ze heeft ook een beetje gedronken. Ze oogt gelukkig nog steeds erg alert.

De da die morgen komt kan hopelijk alles bekijken, inclusief gebit. Dan weet ik ook of de afspraak met de tandarts nodig is.

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 10:38

Verslagje van de DA:
- gebit kan niet de oorzaak zijn van het niet meer eten
- wel een flinke lading zand in de mest.....

Waarschijnlijk is dat laatste de oorzaak. Pony krijgt een injectie voor de irritatie van de darmwand en nog een wormenkuur. Verder adviseert hij vlozaad.
Wat eten betreft zo gauw mogelijk weer aan het eten krijgen, wat de da betreft in eerste instantie alles wat hij lekker vindt.
Andere pony ook maar aan de vlozaad, hoewel die nog geen klachten heeft zit het er wel in dat die ook zand binnen krijgt.

En dan maar even kijken hoe ik dat ga doen. Zomers staan ze op het land maar 's winters heb ik ze dus op zand... Ben bang dat ze het land kapot lopen nu met het natte weer . Dus iemand tips?

mystery1980
Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:45

zand ruimte bestraten en wat rubber tegels of matten neerleggen met wat stro?

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:48

Ik was er bang voor, fijn dat je het gevonden hebt maar moest er geen paraffine ingegeven worden om het zand er uit te krijgen? Of iets anders. Meestal komt het niet van zand eten. Maar doordat het hooi niet in een bak ligt maar op zand komt er zand mee naar binnen. Of omdat ze in het grasland het gras met wortel en zand uit de grond trekken als ze kaal staan. Je pony moet inderdaad gaan eten, eet je pony het vlozaad wel ? Lekkere dingen voeren, wat je er maar ik kan krijgen worteltjes of wat anders En vraag even na of er geen parafine of iets door moet om door te spoelen. Hoop dat je pony het mag halen. Veel sterkte met alles.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:48

Een plek maken waar je kunt voeren zonder dat ze zand binnen krijgen, dus bijv in een (verlaagd) IBC vat op de stenen. Verder zorgen dat ze voldoende vitamine en mineralen binnen krijgt (vitaminebrokje en liksteen) zodat ze iig niet de neiging heeft om zand te eten.

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 10:53

Rizette schreef:
Ik was er bang voor, fijn dat je het gevonden hebt maar moest er geen paraffine ingegeven worden om het zand er uit te krijgen? Of iets anders. Meestal komt het niet van zand eten. Maar doordat het hooi niet in een bak ligt maar op zand komt er zand mee naar binnen. Of omdat ze in het grasland het gras met wortel en zand uit de grond trekken als ze kaal staan. Je pony moet inderdaad gaan eten, eet je pony het vlozaad wel ? Lekkere dingen voeren, wat je er maar ik kan krijgen worteltjes of wat anders En vraag even na of er geen parafine of iets door moet om door te spoelen. Hoop dat je pony het mag halen. Veel sterkte met alles.


Ze eten inderdaad het hooi van de grond, daar zal het van komen. Mijn paard likte altijd aan het zand (gek beest) maar dat doen deze pony's niet. Ben al heel lang aan het nadenken over slowfeeders, maar de uitvoering heeft helaas nog niet plaatsgevonden.
Weet niet of hij het vlozaad eet want ik zit nu op mn werk, de da heeft me net telefonisch verslag gedaan. Hij heeft een injectie gegeven, ik weet niet met wat zou wel paraffine kunnen zijn, maar ik ga er wel vanuit dat een dierenarts van een gerenommeerde kliniek wel weet wat hij geven moet....

Zal zsm vlozaad halen en iets van slobber, dan maar kijken wat hij wil eten.
Ik mengde Sand Clear altijd met muesli dus dat ga ik ook maar halen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:57

Parafine injecteer je niet, dat wordt met een sonde toegediend. Ik vermoed iets richting een pijnstiller, want wellicht sluimert er toch een koliekje.

Femke_Tweety

Berichten: 12014
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:00

Paraffine is geen injectie.

Dat wordt via de neus, slokdarm en maag naar de darmen gebracht. (slang in neusgat)

Wordt vaak gedaan bij verstoppingskoliek.

De injectie zal -gok ik- een pijnstiller of darmverslapper (buscopan) zijn.


Zand wegwerken is nu belangrijk dus.

Inderdaad vlozaad, maar daarnaast nog een extra kuur zandweg of aangemaakte (gekookte) lijnzaad kan normaal gesproken zeker geen kwaad, en kan wel helpen.

Succes met de pony!

Elvi_Elisa

Berichten: 1781
Geregistreerd: 28-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:02

Grasmix van hartog ! Is wen ruwvoer "vervanger" !

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 11:04

Slecht nieuws....
de dierenarts belde net weer. Met het geven van de injectie heeft hij ook wat bloed afgenomen om te kijken of er sprake was van vervetting van de lever (?). Helaas is dat zeker het geval en ook al in een ver stadium....
Er zijn 3 opties;
- thuis toch proberen zo snel mogelijk weer te laten eten waardoor hij wellicht nog een kans heeft
- zelfde, maar op laten nemen in de kliniek
- euthanasie
Dierenarts was eerlijk en schatte het niet positief in....
Heb in eerste instantie gekozen voor optie 1, dan kijken hoe de komende uren verlopen.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:06

Dat is inderdaad slecht nieuws.... maar lees ik het goed dat in de 2 weken dat de pony al slecht eet, de dierenarts dus nu pas is komen kijken?

Femke_Tweety

Berichten: 12014
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:07

Oef.
Dan eet hij al een poos slecht denk ik?


Is zand de enige oorzaak?
Want ook bijvoorbeeld wormen kunnen nogal problemen geven.
Of andere interne ellende.


Ik hoop dat je hem aan het eten krijgt.
Desnoods even alleen wortel en muesli of zo.
Als er maar wat in gaat.

Ik hoop voor je dat hij het haalt.

Koper

Berichten: 30343
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:13

De pony heeft de reflex om te eten. Dat lijkt me een belangrijk gegeven.

TS heb je nu al geprobeerd om iets zachts te voeren? Iets van slobber of iets dergelijks?

Welke ideeën heeft de veearts aangedragen over het behandelen van de lever?

Femke_Tweety

Berichten: 12014
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:15

Ts,

De bokt wiki heeft een redelijk duidelijk artikel over
Leververvetting/bloedvervetting.

Misschien handig om die te lezen.

Pony aan het eten krijgen is echt het belangrijkste.

Femke_Tweety

Berichten: 12014
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:16


geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:20

in di geval kun je het beste de pony naar de kliniek brengen,daar kunnen ze nog misschien iets doen...maar ik vrees het ergste.
Een pony stopt niet zomaar met eten,dat heeft een oorzaak,als eenmaal het bloed vervet is krijgt de lever het heel moeilijk en daarom heeft hij geen eetlust.Hetgeen het nog erger maakt.Je krijgt dit soort gevallen niet aan het eten,vermoed dat het te ver heen is.
Daarom is het ook heel belangrijk om meteen alarm te slaan als een paard niet eet,en dat ook volhoudt.

Femke_Tweety

Berichten: 12014
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:26

Ik denk ook dat kliniek wijs is.

Desnoods dwangvoer voor een paar dagen en/of infusen.

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 11:38

Ninx schreef:
Dat is inderdaad slecht nieuws.... maar lees ik het goed dat in de 2 weken dat de pony al slecht eet, de dierenarts dus nu pas is komen kijken?


Het is niet zo dat hij al twee weken niet eet.
Dat is sinds gister zo.
Maar dan ga je terugdenken en dan at hij inderdaad al slechter gedurende een week of 2. Dat is wel vaker zo, hangt ook wel eens van de kwaliteit van het hooi af. Soms laten ze wat liggen, soms niet. Ik voer zeker niet te weinig dus als er wat blijft liggen is dat soms ook omdat ze genoeg hebben. Zo weet ik dus niet meteen dat die pony weinig eet. Maar blijkbaar toch al een tijdje te weinig.
Het afvallen is echt van de laatste week.

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:46

Ben bang dat meteen naar de kliniek en de leververgiftiging meteen behandelen via infuus en daarbij misschien wel parafine de enige kans is voor je pony, dan moet je w.s. nog heel snel zijn ook. Het is een behoorlijk kostenplaatje maar ik verwacht de enige kans. Wou dat ik iets anders kon zeggen. Heel veel sterkte nog.

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 11:50

Koper schreef:
De pony heeft de reflex om te eten. Dat lijkt me een belangrijk gegeven.

TS heb je nu al geprobeerd om iets zachts te voeren? Iets van slobber of iets dergelijks?

Welke ideeën heeft de veearts aangedragen over het behandelen van de lever?


Ben zelf aan het werk (balen) maar mijn vader, die ook bij de da is geweest, gaat zo slobber en muesli halen en hem proberen te geven.

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 11:50