Pony eet geen hooi, wat geven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Dingetje_

Berichten: 636
Geregistreerd: 11-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:57

Misschien Horse Dinner geven, weet niet of jullie een dealer in de buurt hebben, maar is erg smaakvol hooi om weer aan te sterken. Heel veel sterkte

Anoniem

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:04

Zoals iemand hierboven ook al schreef: kun je de pony niet gewoon laten grazen? Dan krijgt hij de hele dag door beetjes eten binnen en gras is bovendien vochtig waardoor het vocht in maag/darmen ook op peil wordt gehouden. Wortel/appelprakjes zijn leuk, maar als je die hem 5x per dag geeft dan eet hij alsnog 22 uur niet.

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 15:05

Pony heeft net een kwartier non-stop de tuin gegrasmaaid!

Iedereen bedankt voor de gegeven tips, ook via pb.
Uiteraard kijk ik ook naar mijn eigen handelen en wat ik anders en eerder had kunnen doen en wat ik dus in de toekomst anders zal gaan doen. Ik had dit wellicht kunnen voorkomen ja, maar echt de pony heeft mij tot drie dagen terug, echt niet de indruk gegeven ziek te zijn of ergens last van te hebben. Dan relateer je slecht eten (wat is slecht, minder eten vind ik ook slecht) eerder aan niet lekker hooi oid. Deze pony heeft altijd al minder gegeten dan de andere dus het hoort ook een beetje bij haar.

Duidelijk is nu dat ze wel gras en muesli eet, dus dat ga ik maar gedoseerd aanbieden en hopelijk krijgt ze dan ook weer trek in hooi en evt slobber.

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 15:07

xyzutu2 schreef:
Zoals iemand hierboven ook al schreef: kun je de pony niet gewoon laten grazen? Dan krijgt hij de hele dag door beetjes eten binnen en gras is bovendien vochtig waardoor het vocht in maag/darmen ook op peil wordt gehouden. Wortel/appelprakjes zijn leuk, maar als je die hem 5x per dag geeft dan eet hij alsnog 22 uur niet.


Om mij mag ze het land op, ik weet alleen niet of het verstandig is haar nu meteen non stop gras te laten eten.

Anoniem

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:09

Er zit minder vet in gras dan in de gemiddelde slobber/brok. Als je het zeker wilt weten dan zou ik gewoon even de dierenarts bellen over hoe lang ze zou mogen grazen, maar dat lijkt me persoonlijk de beste oplossing, beter dan x keer per dag een papje van het een of ander voorzetten.

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 15:25

Overlegd met da. Gevaar van gras momenteel is dat het vrij kort is en dat ze polletjes mee gaan trekken. Beste was gemaaid gras, maar maaien wordt hem niet. Maar belangrijkste blijft dat ze eet dus als de mogelijkheid tot gras eten er is, dan is dat het beste.

Anoniem

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:28

Anders kun je misschien met de pony naar een berm wandelen als daar langer gras staat? Fijn dat de dierenarts grazen ook de beste oplossing vindt, want dan krijgt ze in elk geval weer vulling en maag en darmen en dat is nu (naar het niet overbelasten van de lever met vet) het belangrijkste.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:54

Misschien eet ze vlozaad met appelmoes

Salora
Berichten: 200
Geregistreerd: 14-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 20:33

pearlie schreef:
Overlegd met da. Gevaar van gras momenteel is dat het vrij kort is en dat ze polletjes mee gaan trekken. Beste was gemaaid gras, maar maaien wordt hem niet. Maar belangrijkste blijft dat ze eet dus als de mogelijkheid tot gras eten er is, dan is dat het beste.

Gemaaid gras? Naar mijm weten is dat ERG slecht! Dat gaat gisten!
Of je moet 2 x per dag vers gaan plukken.

Hoeveel heeft ze nu gegeten? Fijm dat het wat beter gaat!

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 22:03

Maaien is sowieso geen optie. Gras te kort en land te nat.
Maar uiteraard werd er vers gras bedoeld, alleen binnen voeren zodat je zeker weet dat ze geen zand mee eet.
Vanmiddag heeft ze twee uurtjes op het gras gestaan. Vanavond twee keer een halve emmer gesnoeid gras gegeven, dat eet ze direct op.

Nog weer overleg gehad met de da. Hij komt sowieso vrijdag weer langs om de situatie te beoordelen.

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 22:10

nou toch fijn dat het nu wat beter gaat al!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 22:14

pearlie schreef:
Maaien is sowieso geen optie. Gras te kort en land te nat.
Maar uiteraard werd er vers gras bedoeld, alleen binnen voeren zodat je zeker weet dat ze geen zand mee eet.
Vanmiddag heeft ze twee uurtjes op het gras gestaan. Vanavond twee keer een halve emmer gesnoeid gras gegeven, dat eet ze direct op.

Nog weer overleg gehad met de da. Hij komt sowieso vrijdag weer langs om de situatie te beoordelen.



Fijn!!!Als ze zo door eet zou je kunnen overwegen om volgende week weer bloed te testen.Dan kun je zien of ze verbetert

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 22:19

geerke schreef:
pearlie schreef:
Maaien is sowieso geen optie. Gras te kort en land te nat.
Maar uiteraard werd er vers gras bedoeld, alleen binnen voeren zodat je zeker weet dat ze geen zand mee eet.
Vanmiddag heeft ze twee uurtjes op het gras gestaan. Vanavond twee keer een halve emmer gesnoeid gras gegeven, dat eet ze direct op.

Nog weer overleg gehad met de da. Hij komt sowieso vrijdag weer langs om de situatie te beoordelen.



Fijn!!!Als ze zo door eet zou je kunnen overwegen om volgende week weer bloed te testen.Dan kun je zien of ze verbetert


Zou dat zo snel zichtbaar zijn?

Ik moet helaas morgenochtend werken, maar denk dat ik de pony's samen op het land zet zodat ze in ieder geval gras kan eten. Dan morgenmiddag verder zien..

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 22:29

maar ze mocht toch niet op de wei vanwege te kort gras?

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 22:34

Annalies03 schreef:
maar ze mocht toch niet op de wei vanwege te kort gras?


Beter niet, maar afhankelijk van hoe het land is en hoogste prioriteit is eten. En omdat gras bijna het enige is wat ze eet, is dat toch de beste optie.
Zoals ze vanmiddag stond te grazen ging het goed.

Marsu

Berichten: 2112
Geregistreerd: 11-03-03
Woonplaats: ZUIDLAND

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 22:45

Je schreef dat je dichtbij de Welkoop woont. Ze verkopen daar Subli psyllium slobber. Speciaal om zand uit de darmen te krijgen.

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 23:10

Marsu schreef:
Je schreef dat je dichtbij de Welkoop woont. Ze verkopen daar Subli psyllium slobber. Speciaal om zand uit de darmen te krijgen.


Bedankt voor de tip!

Momenteel wil ze geen slobber, maar wellicht voor in de toekomst goed om de pony's af en toe te voeren!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 00:22

wat geweldig om te horen dat het beter gaat!

Appelmoes, wortelprut, dat kan ook gebruikt worden om ander eten binnen te krijgen.

nu maar duimen dat het beter blijft gaan!

Rizette
Berichten: 4428
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 15:23

Hoe is het nu?

BigOne
Berichten: 38525
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 15:34

Grootste gevaar van op gras is met zonnig weer en koude de hoeveelheid suiker. Het lichaam heeft al zoveel afval te verwerken, daar wil ook niet nog eens hb bij krijgen dus pas op. Geen gemaaid kort gras geven, desnoods wel wat gemaaid gras door hooi mengen en dat in een net. Kans dat het hooi er ook in gaat. Een uurtje op de wei is niet erg maar langer zeker niet, het is een shet en die heeft het zo te pakken. Vooral omdat ze nu allerlei voer krijgt waar ook al suiker in zit.

Anoniem

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 15:50

Alleen heeft het gras nu geen fructaanpieken omdat het nu niet extreem zonnig is, plus dat het gras nu niet geblokkeerd wordt in de groei door kou of droogte. Integendeel; het is hier in het midden van het land al twee weken lang bewolkt, warm en nat; de perfecte omstandigheden voor gras om te groeien en dus is de fructaandruk helemaal niet zo hoog.

Ik zou de pony dus wel gewoon in de wei houden, want nu wegen de voordelen van maar 1 uurtje gras eten en voor de rest van de dag ruwvoer weigeren gewoon niet op tegen die van de darmen 24/7 vol houden en wat meer suikers verteren. Vetten en lege darmen vormen voor deze pony nu namelijk het grootste gevaar, niet suikers.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:26

Xyzutu: ik weet niet waar ts woont, maar hier in het noorden vroor het vannacht en vanaf 7/8u vol de zon erop. Dat is helaas wel ideaal voor fructaan.

Ben ook erg benieuwd naar hoe het is met t paard van ts.

BigOne
Berichten: 38525
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:26

Hangt er vanaf waar ts woont, dagelijks even op de fructaanindex kijken kan helpen om de risico's beter in te schatten. Voor Groningen is het risico hoog vandaag en in de meeste andere provincies stijgende.
Dan kan ze hem beter een aantal keren per dag aan de hand laten grazen dan twee uur achter elkaar op de wei. Is ook beter want dan krijgt hij met tussenpozen de hele dag iets binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 16:34

Wat grappig, dan verschillen de regio's inderdaad sterk, want hier is het al twee weken warm en grijs en zie je het gras gewoon groeien. Twee weken geleden moest de pony's naar een nieuwe wei en vandaag konden ze alweer terug op de oude wei omdat het gras alweer aangegroeid was. :Y)
Dit hele weekend is het hier bijvoorbeeld tussen de 6 en 13 graden..
Als het gras niet te kort is en hij dus niet nog meer zand binnenkrijgt, dan zou het hier perfect graasweer zijn voor de pony en zou ik hem ook langdurig op het gras laten staan om aan te sterken als hij geen geschiedenis met hoefbevangenheid heeft.

pearlie

Berichten: 2432
Geregistreerd: 14-06-07

Re: Pony eet geen hooi, wat geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 00:45

Even een update;
Pony werd erg enthousiast van gras, dus na overleg met de da gistermiddag op het gras gezet. Toen ik de pony's ging halen eind van de middag kwamen ze beide aanrennen. Toch een goed teken. Pony reageert ook met een hinnik elke keer als je in de stal komt en oogt wat energieker. Naast gras gaat er alleen muesli in, dus voor de vlozaad is het nog een beetje zoeken.
Vanmorgen twee keer een half uur aan de hand laten grazen in de tuin (daar staat momenteel het beste gras) en vanmiddag 3 uurtjes op het land nadat de dierenarts weer was geweest.

Vanmiddag dus de dierenarts weer op bezoek gehad, die vomd het eerste beeld ook positiever dan de vorige keer. Slijmvliezen zagen er goed uit, hartslag normaal. Nog een injectie gegeven om reactie van de darmwand wat tegen te gaan en een wormkuur. Ook weer wat bloed afgenomen om te kijken of de vervetting minder geworden was. En dat was duidelijk het geval! Plasma zag er veel helderder uit.
Het gras is dus een beetje de redding geweest, hoewel we er nog niet zijn.
Dierenarts adviseert nog steeds te laten eten wat ze eten wil, dus als dat gras is, zoveel mogelijk op gras. Ze moet gewoon de energie weer uit het eten gaan halen ipv uit haar eigen lichaam. Wellicht gaat ze zich dan beter voelen en uiteindelijk ook weer andere dingen eten.
Ik ben mij bewust van de gevaren van gras, zeker ook voor de andere pony. Maar wat dat betreft is het kiezen tussen twee kwaden nu en heeft eten nog steeds de hoogste prioriteit.