Bietenkom met lekkers gemaakt voor paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Bietenkom met lekkers gemaakt voor paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 10:30

DE BIETENKOM

Afbeelding

Zoals elk jaar, maak ik 31 januari altijd wat lekkers voor mijn merrie.
Ze is jarig dan, en dat moet natuurlijk gevierd worden :D Ik heb al taarten gemaakt, burgers, schotels, en dit jaar heb ik "de bietenkom" uitgevonden!

Biet onthoofden en uithollen - appels en wortels in stukjes snijden - in de bietenkom steken - smullen maar!

Mijn paard vond het geweldig lekker haha.
Voor meer receptjes kan je terecht op onze Facebook pagina --> http://www.facebook.com/LifewithDaisy

Een reactie vind ik fijn *\o/*

Jiildou23

Re: Bietenkom met lekkers gemaakt voor paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:41

Wat tof bedacht zeg! Hijnzalmwel niet eerst netjes zijn bord hebben leeggegeten en dan het bordje opgegeten. Meteen die vernieling in :D

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:42

leuk idee maar dat ligt toch meteen allemaal over de grond..
Hier zou het iig bij alle paarden omgaan, 1 appel/wortelmoes klieder worden :+

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:44

Wij hebben eens slingers van wortels opgehangen. Dat was een groot succes, moesten ze ook nog wat moeite voor doen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:45

mvdbijl schreef:

Hier ook. Het ziet er wel heel leuk uit :D

Maarre... wortels kun je beter niet zo voeren. Altijd even in de lengte doorsnijden. Als ze zich er in verslikken sluit zo'n rond stukje wortel precies de luchtpijp af.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:51

Voeren al jaren wortels, slingers lagen op de grond, die trekken ze er zo vanaf dus het valt wel mee hoor.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:55

Ziet er heel erg leuk uit! Waar heb je de biet gekocht? Vroeger haalde we ze altijd bij de boer van het land, maar heb ze al lang niet gezien hier in de buurt.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 11:52

koenlover schreef:
Ziet er heel erg leuk uit! Waar heb je de biet gekocht? Vroeger haalde we ze altijd bij de boer van het land, maar heb ze al lang niet gezien hier in de buurt.

Ik rij altijd naar een fruitkraam 2 dorpen verderop, 20 kg wortels voor 3.5 euro en een zak met 8 zulke bieten voor 2 euro :D
Waar ik vroeger woonde, was achter in de straat een boerderij waar ik mijn hooi kocht, daar kreeg ik altijd gratis bieten bij.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:56

Ziet er leuk en lekker uit! Maar het binneste van de biet vinden mijne net het lekkerste :P

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 11:57

mvdbijl schreef:

Afbeelding

Ik heb het zo gedaan haha, en ben er bij blijven staan om hem op te vangen elke keer ze hem uit het badje wilde halen haha! :D

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 12:03

Koper schreef:
mvdbijl schreef:

Hier ook. Het ziet er wel heel leuk uit :D

Maarre... wortels kun je beter niet zo voeren. Altijd even in de lengte doorsnijden. Als ze zich er in verslikken sluit zo'n rond stukje wortel precies de luchtpijp af.

Ik moet zeggen, ik doe dit al jaren, fruitsalades maken. Ik kreeg laatst een pb'tje van een meisje die me waarschuwde voor darmobstructies door die kleine stukjes, en toen dacht ik "oh echt?"

Mijn merrie heeft met de kom en de kleine stukjes geen probleem gehad.
Wat er daarna gebeurde...
Ik heb haar de hoed van de biet achteraf ook nog gegeven. Fijn groot stuk waar ze lekker uit kon happen, en geen kleine stukjes meer om in te verslikken, dacht ik. Je wilt niet weten wat ik heb moeten doen om haar heel te houden... Ze heeft haar verslikt in zo'n grote hap, ik ben de wei op gekropen (nog geen week voordien de zwaarste van de wei op mijn voet gehad), op dat moment proestte mijn merrie een hoop biet in mijn haar, maar ze bleef maar lucht happen. Als een gek over haar luchtpijn beginnen wrijven (ze heeft een periode gehad een aantal jaar geleden dat ze haar vaak verslikte in haar hooi, slokop, en ik heb toen ondervonden dat ik het zeg maar omhoog kan wrijven zodat ze het kan uitspuwen), maar nee hoor.. Begint ze daar te trillen op haar benen.. Ik dacht "NEE!" Ik zag haar echt al tegen de grond gaan.. Ik weet niet goed meer wat ik gedaan heb, panikeerde volledig, heb haar opzij gesleurd en haar een pets op haar kont gegeven, met het idee van "loop het er uit" en plots was ze weer oké; kon ze weer ademen. Na een minuutje wilde ze weer verder eten. Eerlijk, ik heb sindsdien geen enkele biet meer durven geven }:0 Raar paard...

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-17 12:06

chimello schreef:
Ziet er leuk en lekker uit! Maar het binneste van de biet vinden mijne net het lekkerste :P

Dat heeft ze achteraf nog gekregen haha. Ik wilde eigenlijk een brood bakken, en dat volledig uithollen en de korst als kom gebruiken, maar mijn broodbakmachine was nog niet gearriveerd :+ Maar goed ook, heb gisteren mijn eerste brood gebakken, en is echt prut hahaha.