claudiadvx schreef:Gaat om stof! We zijn gisteren bij de da geweest omdat ze verschrikkelijk aan het hoesten is. En hebben nu kuurtje mee gekregen en moest hooi weken
Voor mijn pony deed ik dit ook (het hooi is nu goed genoeg van kwaliteit dat het niet hoeft); mijn dierenarts gaf als tijdsadvies: onderdompelen tot het niet meer bubbelt. Als we natmaken, moet dat ook gelijk in grote hoeveelheden, mijn pony staat in een groepje en ze krijgen onbeperkt hooi. We maken dan dus ca 60 kg nat. Daarvoor gebruiken we een IBC-vat, doormidden gesneden. Het hooi zit in hooinetten. Ik zal de plaatjes er even bij pakken...

Doorgesneden IBC-vat; bovenkant eraf gehaald en ijzerwerk afgeslepen. IJzerwerk wel laten zitten voor de stevigheid.

Hooinetten in het water, meer dan de helft van het net moet onder water staan. Paar minuten zo laten liggen, dan omkeren zodat de andere helft nat wordt. Twee netten naast elkaar, want dat past 

Het ene net rollen we vervolgens op het andere net, zodat het al kan uitlekken. Dan is er een plaatsje vrij en gooien we daar weer een nieuw net neer. Het deels uitgelekte net rollen we over de rand, die landt dan op een plastic pallet om verder uit te lekken. Het laatste net rollen we uit de bak dmv een caravan-trapje.
Als ik in mijn eentje netten nat moet maken, doe ik de netten tot ca 8 kg max. vol. Het laatste net liever iets lichter, rond de 6 kg. Met z'n tweeën doen we ook wel zwaardere netten (10-12 kg).
Op onze vorige stal gebruikten we een badkuip. Het hooi schudden we daarin los, dan badkuip vol laten lopen, even laten staan en dan de stop eruit trekken. Met water uit een put is dat niet zo duur, met kraanwater vind ik het verspilling (want het water kan je best twee dagen achter elkaar gebruiken).