Hooi weken. Hoe doen jullie het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

claudiadvx

Hooi weken. Hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 13:30

Wegens gezondheidsredenen moet ik mijn Shetlander nu geweekt hooi voeren
Heb al de zoekfunctie gebruikt maar niet echt een duidelijk antwoord gevonden.
Heb het gisteren voor het eerst geprobeerd in een grote ton. Alleen werd mijn hooinet zo zwaar dat ik hem er niet meer uit kreeg :+
Ik moet nog een ander net kopen met fijne mazen (nog tips? :D)

Dus mijn vraag aan jullie:
Hoe weken jullie je hooi? (En hoe lang? Daar vond ik ook veel verschillende dingen over)
En waarin voeren jullie het

8nnemiek

Re: Hooi weken. Hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:33

Je kan een katrol aan het dak maken als je een stal hebt staan, en het hooinet daar mee eruit tillen en even laten uitdruppelen.
Je kan het hooi ook stomen ipv weken, dat is zelfs veel gezonder en ook handiger, maar wel ook duurder en je hebt er stroom voor nodig.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:36

Ik zette het klaar voor de volgende voergang. Maar ik lees nu overal dat 30 min genoeg moet zijn.

Ik deed het in een ronde ton en liet het staan, uitlekken door de ton om te kieperen en dit alles terwijl de ton op een karretje (laag bij grond) stond.

Mijn paard at het buiten uit een badkuip

Ik voerde daarnaast wat vitaminekorrels van pavo zodat de vitaminen en mineralen wel aangevuld werden.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 16-02-17 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:40

Hooi in de kruiwagen, kruiwagen vol laten lopen met water en dan omkiepen zodat het water eruit kan lopen. Ik heb ook een stomer gemaakt maar hij blijft dit jaar in de kudde en voor 4paarden onbeperkt hooi is de capaciteit van de stomer te laag, die moet dan zo'n beetje de hele dag aanstaan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:40

wat is de reden van het weken?

Voor stof? dan voldoet het nat spuiten van het hooi in een net
Voor suikers uit het hooi weken? dan moet je langer weken: wij doen 2 plakken in een kruiwagen en gieten er wat bij, na het weken, kruiwagen leegkiepen en je hebt het natte hooi over.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:42

Los hooi in een bak met water en direct er weer uit in een bak met gaten in de bodem, als het iets uitgelekt is gaat het naar de paarden. In de paddock heb ik een stukje omheind met planken en daar tegels in gelegd, waar het hooi in gaat.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 13:43

Gaat om stof! We zijn gisteren bij de da geweest omdat ze verschrikkelijk aan het hoesten is. En hebben nu kuurtje mee gekregen en moest hooi weken

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:47

Wij kregen ook het advies van geweekt hooi voor onze oude merrie maar getver dat wordt een vieze prut en dat eet ze echt niet. We doen het nu al twee jaar zo: hooi in hooinetten doen en de hooinetten compleet natmaken met de tuinslang. Werkt voor onze merrie prima!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:50

Inderdaad met kruiwagen. Gewoon hooi erin, water erbij en na het weken kruiwagen leeggieten (en soms deden we dat water leeggieten bij de bakken in de paddock's, waren die ook gelijk weer vol)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:52

claudiadvx schreef:
Gaat om stof! We zijn gisteren bij de da geweest omdat ze verschrikkelijk aan het hoesten is. En hebben nu kuurtje mee gekregen en moest hooi weken

Voor mijn pony deed ik dit ook (het hooi is nu goed genoeg van kwaliteit dat het niet hoeft); mijn dierenarts gaf als tijdsadvies: onderdompelen tot het niet meer bubbelt. Als we natmaken, moet dat ook gelijk in grote hoeveelheden, mijn pony staat in een groepje en ze krijgen onbeperkt hooi. We maken dan dus ca 60 kg nat. Daarvoor gebruiken we een IBC-vat, doormidden gesneden. Het hooi zit in hooinetten. Ik zal de plaatjes er even bij pakken...

Afbeelding
Doorgesneden IBC-vat; bovenkant eraf gehaald en ijzerwerk afgeslepen. IJzerwerk wel laten zitten voor de stevigheid.

Afbeelding
Hooinetten in het water, meer dan de helft van het net moet onder water staan. Paar minuten zo laten liggen, dan omkeren zodat de andere helft nat wordt. Twee netten naast elkaar, want dat past :)

Afbeelding
Het ene net rollen we vervolgens op het andere net, zodat het al kan uitlekken. Dan is er een plaatsje vrij en gooien we daar weer een nieuw net neer. Het deels uitgelekte net rollen we over de rand, die landt dan op een plastic pallet om verder uit te lekken. Het laatste net rollen we uit de bak dmv een caravan-trapje.

Als ik in mijn eentje netten nat moet maken, doe ik de netten tot ca 8 kg max. vol. Het laatste net liever iets lichter, rond de 6 kg. Met z'n tweeën doen we ook wel zwaardere netten (10-12 kg).

Op onze vorige stal gebruikten we een badkuip. Het hooi schudden we daarin los, dan badkuip vol laten lopen, even laten staan en dan de stop eruit trekken. Met water uit een put is dat niet zo duur, met kraanwater vind ik het verspilling (want het water kan je best twee dagen achter elkaar gebruiken).

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 13:56

Mijn stalbaas heeft een stop in de kruiwagen gemaakt. Dus wij doen hooi in de kruiwagen, vullen met water, stop er uit en klaar :)

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 14:33

T is wel leiding water dus inderdaad wel zonde als dat elke keer weggespoeld word.
Katrol aan het dak is inderdaad wel een goede!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 14:38

Ook leidingwater moet echt weg na het hooi spoelen of natspuiten. Is echt vies water erna namelijk, niet geschikt voor hergebruik.
Voor stofallergie is vaak idd natspuiten alleen al voldoende. Ook de tip met een hooistomer ( kan je prima zelf maken ) is super. Vaak vinden de paarden hooi uit een hooistomer lekkerder als nat gemaakt hooi + geen gedoe meer met water en koude handen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:11

En stomen scheelt heel veel water.. al met al spoel je heel water weg anders, helaas. Ik zou het trouwens ook niet hergebruiken, kan flink donker zijn na een tijdje weken, lijkt me niet gezond.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 15:16

Wij gebruiken vnl regenwater. Doen een bak vol, hooinet erin, omdraaien en eruit (is slechts voor het stof) en dan op een ijzeren rek of stok uit laten lekken. Vergt wat handigheid om het rek tussen het net en de bak te krijgen, maar is te doen :P

We spuiten het ook wel eens nat, vooral bij mindere kwaliteit hooi of langdurig gebrek aan regenwater, maar dat werkt toch minder goed dan compleet onderdompelen.