Met varkensmest bemest hooi.... liever niet voeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Met varkensmest bemest hooi.... liever niet voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 13:41

Ik zat even een beetje te googlen op bovenstaande kwestie, en kom tegen dat het verre van ideaal is...
Nu voer ik het al een half jaar... oeps.

Nu heb ik 1 eczemer, dus wil hem sowieso zoveel mogelijk 'schoon' houden.
Wie heeft hier zinnige info over?

MarjanB

Re: Met varkensmest bemest hooi.... liever niet voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:42

Wat is er mis mee dan? Meeste grote paardenhouders bemesten met varkensmest. Het is juist slechter om te weiden of te voeren van onbemest land omdat het gras dan stress krijgt en meer suikers aanmaakt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 13:48

Omdat de mest veel medicatie bevat en tevens drager is van een ziekte die zich verspreid onder paarden die met varkensmest bemest hooi of gras eten.

Ik ben misschien niet direct bang voor die ziekte, maar wel alle troep die varkens krijgen en die dus ook in je paard terecht komt.
Da sta je er reinigingskuurtjes en andere zooi in te stoppen en aan de andere kant gooi je er dan dus misschien wel erg vies hooi/ gras in..... is mijn overweging....

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:51

Ik weet niet in hoeverre hooi dit nog kan overbrengen, maar op varkensmest bemest land laten grazen is sowieso niet verstandig vanwege een bepaalde bacterie. (Lawsonia)
Laatst bijgewerkt door Caesar op 14-02-17 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:51

Ik ben wel heel benieuwd wat voor medicatie dan...
Heb je een link van het stuk?

Het enige wat ik me kan bedenken is dat varkensmest pittiger is dan rundveemest. In varkensmest zit meer N en P dan in rundveemest.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 13:54

De varkensziekte Ileitis, veroorzaakt door de bacterie Lawsonia intracellularis, komt bij steeds meer paarden voor. Paardendierenarts Kees Kalis van de GD spreekt over een ''opkomende ziekte''

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 13:55

Het schijnt overigens ook teveel koper te bevatten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 14:01

Die bacterie komt idd nog wel eens voor.
Dat er veel koper in zit is meer iets van vroeger, toen er nog heel veel koper aan het varkensvoer werd toegevoegd, maar tegenwoordig is dat een stuk minder.

Ik weet niet of het hooi van jezelf is of dit aangekocht hebt?

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 14:02

MarjanB schreef:
Wat is er mis mee dan? Meeste grote paardenhouders bemesten met varkensmest. Het is juist slechter om te weiden of te voeren van onbemest land omdat het gras dan stress krijgt en meer suikers aanmaakt.

inderdaad wij bemesten al jaren met varkensmest en nog nooit problemen gehad er zijn diverse grote paarden bedrijven die bij ons gras kopen en er zeer tevreden over zijn

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 14:04

En antibiotica is echt zoveel verminderd in de varkenshouderij, dat is niet veel anders dan met koeienmest. En bacteriën zullen denk ik minder goed overleven op droog hooi. Ik zou me er niet druk om maken in elk geval :)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 15:47

Ik ken een geval waarbij een paard heel flink schuurde en na heel veel zoekwerk en verschillende zaken uitsluiten bleek dat het paard niet tegen ruwvoer kon wat met varkensmest bemest was.
Sinds omschakeling naar ander bemest ruwvoer klachten weg.

Kan een uitzondering zijn, maar misschien het uitproberen waard.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 16:01

Mijn shetlander is 4 jaar terug aan lawsonia overleden, waarschijnlijk besmet geraakt op de vorige stal of het moet in ons aangekocht hooi hebben gezeten.
Vreselijke hel was het, scheelt denk ook al aan weerstand wat een paard heeft.
Dit was een zwak shet hengstje dus wellicht vatbaarder maar sindsdien houd ik in de smiezen waar het hooi vandaan komt en op het land komt enkel koeien mest

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 16:04

het enige nadeel die bij mij meespeelt is dat varkensmest een vlugwerkende mest is.
het gras schiet in de lucht.
ideaal voor veel mensen,maar voor mijn paarden,die sober gehouden moeten worden,verre van ideaal.
wij bemesten met trage mest(kunstmest),en kopen ook hooi die sober bemest wordt.

qua AB en dergelijken,zou ik me weinig zorgen maken.
ook onze groenten worden soms bemest met deze mest,wij eten ze zonder problemen op,en bij de paarden zou dat dan plots een probleem vormen?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 16:17

Niet altijd, maar het kan best zijn dat sommige paarden er gevoelig voor zijn.
Paarden reageren niet overal hetzelfde op.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 16:28

Hier in de buurt worden eigenlijk alle weides voorzien van varkensmest, of koeienmest.
Nog nooit over nagedacht dat dat gevolgen kon hebben, ga me er toch eens in verdiepen.
Zelf gebruik ik kunstmest omdat de gierton hier niet op het weiland kan komen helaas.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 16:52

het kan idd zijn dat sommige paarden het hooi ook liever niet eten, omdat het bemest is met varkensmest, maar daar kom je vrij snel achter.
Qua AB zou ik mij ook geen zorgen maken.

En over de post hierboven, kunstmest is juist een snelle meststof, varkensmest niet.
De werkingscoefficient van varkensmest is wel groter dan die van bijv. rundermest, maar kunstmest is een mestsoort die gebruikt wordt, juist omdat die een we van 100% heeft en de plant zeer snel kan gebruiken cq de mineralen vrij kan maken voor gebruik.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:43

dat is puur afhankelijk van de soort kunstmest hoor.
wij kopen mest met precies allemaal mineraaltjes(echte,dus geen korrels),die smelten enorm traag,geven enorm traag hun voedingsstoffen af en zijn daarom gewoon traagwerkend.

de standaard kunstmest is vlug werkend.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:29

NEE. Geen gras of hooi van varkensmest. Ik heb er zelfs eens mijn paard om verhuisd toen ik nog in pension stond.

Drijfmest is ook niet ideaal, kunstmest ook niet. Onbemest ook niet tenzij het een extensief gebruikt stuk land is (1`keer per jaar hooien en that's it).

Beste wat je kunt hebben is stalmest. Maar hoe veel boeren hebben er nu nog stro in de stal liggen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:20

Eigen stalmest? Dat werkt op lange termijn natuurlijk ook niet. Als je dan een tekort hebt, zullen je paarden daar ook weer minder van uitpoepen en dus ook minder terug brengen op je land. Wordt je tekort nog groter.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:11

Ik begrijp de zorgen van TS wel. Wij hebben hier jaren geleden een merrie met veulen geweid op een stuk dat met varkensmest was geinjecteerd. Niks aan de hand, merrie en veulen prima in orde. Wij vermoeden dat de merrie hier drager is geworden van ileïtis (hier is nog weinig over bekend, maar het wordt niet ontkend/tegengesproken). Merrie kwam weer naar huis en hebben we een jaar over geslagen. Thuis werd met koeienmest gewerkt. Jaar daarop weer gedekt en die winter gevoerd met door varkensmest bemest hooi (was het seizoen dat er bijna geen hooi/voordroog te krijgen was, meen ik 2011?). Veulen werd geboren en werd met vijf dagen ziek, zware diarree. Bloedonderzoek laten doen en laten testen op Lawsonia (waren verdomd dure bloedonderzoeken). De uitslag was dubieus. Wij konden er voor kiezen het veulen vol te pompen met antibiotica (wat ook niet al te best voor de tere veulendarmpjes) of -en dat hebben wij gedaan- we hebben haar op een schoon weiland gezet en de natuur haar werk laten doen. Met antibiotica hadden we volgens de DA absoluut geen zekerheid, dus we kozen voor de wei. Paard is tot het vierde mager geweest. Nu is ze helemaal genezen.
Verleden jaar hebben we hier thuis laten bemesten met varkensmest. Supermooi dik gras. Het groeide nadat de wei leeg was voor de tweede keer (rond juni/juli) weer super dik aan. Dit lukt met koeienmest helaas nooit. Echter hadden we drie paarden slecht op de mest. Voor ons geen varkensmest meer, te veel risico's.
Er komen steeds meer gevallen van paarden met Ileïtis.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 14:26

pol013 schreef:
Eigen stalmest? Dat werkt op lange termijn natuurlijk ook niet. Als je dan een tekort hebt, zullen je paarden daar ook weer minder van uitpoepen en dus ook minder terug brengen op je land. Wordt je tekort nog groter.

en waarom zou dat niet werken?

wij gebruiken al jaren onze eigen mest(die een hele zomer blijft liggen,met stro,en in het najaar uitgereden wordt),is prima mest.

tuurlijk heeft een standaard weide waar het aantal dieren veel te groot is tov de oppervlakte,meer nodig om telkens weer bij te groeien,maar als je voldoende plek hebt,kan dit prima!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 17:23

pol013 schreef:

Nee, koei.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 17:44

Nog nooit gehoord dat varkensmest slecht is voor paarden.
Trekt gewoon veel sneller in en heeft op korte tijd een krachtigere werking, optimaal is stalmest of koeienmest maar bij gebrek aan beter werd bij ons ook gewoon varkensmest gereden...
Wordt eigenlijk ook vaak gebruikt om de koeienmest dunner te maken en wordt gemixt in de ton en zo op het land geïnjecteerd.