Slagingskans onbeperkt ruwvoer voor sobere pony's?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Slagingskans onbeperkt ruwvoer voor sobere pony's?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 13:32

Ik heb 2 C pony's en een mini op een 'doe het zelf' plek. Helemaal super!
Met een stalgenoot verdeel ik de voerbeurten; 2x pd.... en dus ieder 7x pw.
Dit draait nu een jaartje en is op zich te doen qua planning, maar ik zou toch best graag iets minder 'vast' zitten aan tijden en het makkelijker maken voor een verzorgster wanneer die de paarden komt verzorgen tijdens afwezigheid.

Onbeperkt ruwvoer, en dus 1x pd alles vullen, zou het al stukken makkelijker maken uiteraard.
Maar ze zijn nu perfect op gewicht, en doen het goed... ga ik daarmee sollen?

1 pony wordt snel zwaar, 1 pony heeft maag-/darmklachten en is erg vreterig. De kleinste heeft de minste interesse voor eten.
Beide C pony's lopen ongeveer 20 km pw, en nog wat werk ernaast. Mini gaat af en toe mee.

Ik zie toch heel regelmatig dat mensen met sobere pony's onbeperkt voeren met succes. En dan gaat het weer kriebelen. Ik heb ook gekeken naar automatische systemen, maar die zijn best prijzig....

Enfin, naarstig op zoek naar inspiratie om het goed aan te maken voor 'ukkies'. Ik vind genoeg terug over onbeperkt hooi voeren, maar dat betreft veelal grote paarden/ warmbloeden... toch een ander verhaal.

Anoniem

Re: Slagingskans onbeperkt ruwvoer voor sobere pony's?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:34

Mijn shetjes staan in bruikleen en krijgen daar onbeperkt ruwvoer :j Doen het er prima op. Één van de twee blijft ook vreten maar voordeel van hooi is toch dat ze er vrij veel van binnen moeten krijgen moeten ze er dik van worden. Ik zou het gewoon proberen, werkt het niet dan pas je het beleid weer aan. Dat vreten wordt juist minder als ze door hebben dat ze gewoon altijd kunnen eten. Ik heb op een stal gewerkt waar de paarden dusdanig vaak voerbeurten hadden dat ze niet eens meer begonnen te "joelen" als de voerkar er aan kwam.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Slagingskans onbeperkt ruwvoer voor sobere pony's?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:40

Stro heeft niet zoveel voedingswaarde als hooi, dus dat zou je er door kunnen mengen.
Verder heb je ook in hooi verschillende kwaliteiten. Dus zoek zo grof mogelijk, arm hooi.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Slagingskans onbeperkt ruwvoer voor sobere pony's?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:45

Slowfeeder netten en dan hooi mengen met stro. Doen ze echt lang over.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Slagingskans onbeperkt ruwvoer voor sobere pony's?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 13:54

Maar ja, hoeveel doe je dan he?! Zoveel dat ze het echt niet op krijgen... dat is best wel heel veel.....
En doe je dan eerst een analyse vd partij die je wilt voeren......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:00

Ik zou inderdaad beginnen met een mix van hooi en stro in een slowfeeder. Zo kunnen ze wennen aan dat er altijd eten is, want in het begin (hier duurde dat wel een paar maandjes) zie je toch vaak dat ze gaan turbovreten :Y) Als ze eenmaal gewend zijn aan dat het eten écht niet op gaat, dan gaat het eettempo ook omlaag en kan je eventueel steeds wat minder stro mengen en helemaal op hooi overgaan.

Hier eten een sobere E-pony en een hoog in het bloed staand paard samen een baaltje hooi per dag weg (15 kilo ongeveer) op de paddock. 's Nachts staan ze op stal en krijgen ze nog wat bij.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:02

Ik voer mijn 24/7 dag en nacht buitenpaarden zelfs niet onbeperkt hooi, gewoon per keer een ruime hoeveelheid, meer als het kouder is zoals nu, maar mijn 2 Shetlanders ook niet, die zouden tonrond worden. Bij de Shetten meng ik het hooi ook met stro, soms gooi ik er zelfs gewoon een paar stroplakken bij in, zijn ze urenlang mee bezig en zet niet zo aan.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:11

Mijn pony kreeg eerst onbeperkt, ca 10 kilo at hij max weg maar was ook schraal.
Deze winter lijkt hij erg bijgetrokken en is hij op dieet, met een slowfeeder gaat het wel heel goed.

CharlottevdH
Berichten: 117
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:14

Mijn shetlanders staan ook op onbeperkt ruwvoer hooi en stro gemengd. Doen ze het super op! Ze aten in het begin ook heel lang door maar toen eenmaal het kwartje was gevallen dat er altijd eten was konden ze er ook rustig bij weg lopen.

Die van mij staan actief in trainen waardoor ze mooi op gewicht bleven.

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:16

Mengen met stro kan inderdaad goed, maar je kan ook het hooi wel wat beperken en er een netje stro bij hangen, als het hooi dan op is hebben ze alsnog wat om aan te knabbelen.

Die van mij (tinker) krijgt 2 per dag een énoorme berg ruwvoer, mijn stalbaas vind dat ze het net niet op moeten hebben als hij ze de volgende lading geeft. Dus krijgen alle paarden zoveel ruwvoer als ze op kunnen (dat is natuurlijk een tijdje proberen en uitvinden, want dat is bij ieder paard anders). Hij doet het er prima op, niet te dik. Krijgt daarnaast enkel wat vitamine korrel en wordt 2x in de week gereden en werkt daarnaast nog 2x in de week aan de longe of leadrope en vaak nog een wandelingetje aan de hand.
Ik zie bij paarden van stalgenoten dat ze het teveel gewoon lekker laten liggen en dat is soms best wat, wat ze dan door de stal heen lopen. Die van mij doet zijn best alles op te vreten en laat weinig liggen. Maar het is zat, anders zou je het wel merken, want dan vreet hij gewoon zijn halve stal leeg (stro).

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:26

ik heb 3 shetlanders en een c-pony. die kunnen dus echt niet op onbeperkt ruwvoer.
ze zijn dan zo dik dat je er nauwelijks iets mee kunt.
ze blijven eten. ik heb het een half jaar geprobeerd maar dat was dus geen succes.
de shetlanders liepen toen gemiddeld 60 km per week voor de wagen. en zelfs met dat werk waren ze nog te dik.
de c-pony is dan altijd bol.com. die kon je bijna rollen. ik voerde in slowfeeders, hooi en wat stro.

nu krijgen ze 3 keer per dag een afgewogen hoeveelheid hooi in slowfeeders, en er hangt altijd een net met stro.
nu zijn ze mooi op gewicht. soms zelfs nog iets té, maar nog binnen de marge zeg maar.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Slagingskans onbeperkt ruwvoer voor sobere pony's?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 22:18

Ik heb 2 sobere dames. 1 mini shet en 1 fjord. De shet staat op onbeperkt voordraagt. Zij heeft het echt nodig zeker in de winter.
Mijn fjord krijgt 4x daags een plakje hooi ( van een 25kg pakje) en 2 plakjes stro. In principe ook onbeperkt omdat het stro nooit op is. Dus ook onbeperkt maar wel met ander ruwvoer. Vorig Jr heb ik de fjord op onbeperkt hooi (pakjes ) gehad en die plofte uit elkaar..

Het is dus echt paard gerelateerd wat en waar die het goed op doet

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Slagingskans onbeperkt ruwvoer voor sobere pony's?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 22:33

Wij hebben veel Shetlanders (fokkerij) en alles krijgt onbeperkt hooi in bakken. Lopen 24/7 buiten met schuilstallen. Ik voer niet in slowfeeders. Ze stoppen vanzelf met eten als ze genoeg hebben en zijn niet te dik. De jeugd en de merries lopen apart. Zodra het gras minder wordt ga ik al bijvoeren met hooi. Ik gooi alles 1x per dag vol en er ligt altijd nog hooi in de bakken als ik weer ga voeren. Als het regent gooi ik de bakken die buiten staan leeg op de mesthoop. Als het droog is vul ik ze gewoon bij. Merk wel dat er met koud weer zoals nu meer gegeten wordt en uiteraard met sneeuw omdat ze normaal ook nog altijd wat gras in de wei scharrelen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Slagingskans onbeperkt ruwvoer voor sobere pony's?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 22:37

1 shet kruising en een haflinger (en een draver maar das geen sober ras) krijgen hier onbeperkt ruwvoer dmv slowfeeders zijn (voor de tijd van het jaar) perfect op gewich!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Slagingskans onbeperkt ruwvoer voor sobere pony's?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 22:41

Ik gaf een tijd onbeperkt stro, aangevuld met de juiste hoeveelheid hooi. Dat kan prima.

Pony kan nu niet meer tegen stro, dus nu onbeperkt kuil. Gaat prima, als ze weten dat er altijd eten is ontspannen ze op den duur en gaan ze ook rustig andere dingen eten tussendoor. Het valt bij mij best mee hoeveel ze eten.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 22:45

Ik heb er hier een staan die wordt toch echt te dik.
En er staat een jonkie nu nog in de groei. Maar nu al aan de zware kant.
Ik ben bang als die dadelijk de grootste groeispurt heeft gehad ook voor haar onbeperkt niet meer gaat.
En beide zijn toch gewend altijd eten te hebben.

Dan heb Ik er nog twee staan die wel stoppen met eten.

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 22:47

Hangt volledig af vd voedingswaarde van je hooi of t onbeperkt kan of niet.

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 22:48

Mijn paard heeft vorige winter een tijd 24/7 op het land doorgebracht en die kreeg daar "onbeperkt". Dat hield in dat ze 4x per dag een hooinet van 8-10 kilo ophingen. Bij hem ging iedere dag alle 4 de hooinetten leeg. Dat is toch zo een 32-40 kilo per dag. Hij stond dan alweer te wachten op zijn vorige portie. Vanwege de kou verbruikte hij ook veel energie in het warmhouden van zichzelf maar ze durfde hem toch niet gewoon een grote baal te geven dat ze die een paar dagen konden laten staan. Dat durfde ze niet aan met mijn vreetzak. Hij kwam niet eens dik van het land af maar denk oprecht niet dat ieder paard/pony geschikt is voor onbeperkt voeren.

Het is altijd even kijken en eventueel aanpassen dus het proberen waard. Maar ik zou het wel in de gaten houden.

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 23:03

kim1207 schreef:
Hangt volledig af vd voedingswaarde van je hooi of t onbeperkt kan of niet.

Mee eens. Zo zie ik veel die stro adviseren, maar dan moet je wel gerste of Rogge stro pakken. Tarwe stro is minder geschikt voor een paard.
Ik voer onbeperkt wat ik 2x per dag aanvul al zou dat 1 keer kunnen maar ja ze staan aan huis dus makkelijk te doen.
Ik heb 2 soorten hooi (2e en 3e snede) Komt allemaal van land dat 1x per jaar bemest wordt. Zitten 4-5 soorten gras in (weinig raaigrassen).
Nu heb ik geen sobere paarden maar wel 1 die snel dik zou worden (volgens de vorige eigenaar). De eerste weken was ik duidelijk meer hooi per dag kwijt dan nu. Ik ben voor 2 paarden per week gem. 10 kleine baaltjes kwijt (incl verlies). En m'n dames zien er tip top uit.

Ik zou het alleen proberen als je echt goed hooi kan voeren. En als je het probeert het wel zeker een paar weken volhouden om te kijken of ze het zelf mooi gaan regelen. Nadeel is dat je ook echt moet zorgen dat er altijd hooi is. Want als er ook maar 1 uur even niets ligt dan gaan paarden weer "hamsteren".

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 23:28

Bij ons zit voordroog bij de prijs in, maar dat is veel te rijk voor ze. Dan kunnen we ze rollen. Ik koop hooibaaltjes bij, en ze kunnen nu kiezen tussen een (slowfeeder) zak hooi, voordroog en stro. Hooi en voordroog samen 12 kg ongeveer, en de rest is stro om te knabbelen. Ze beginnen nu af te vallen, kam wordt merkbaar dunner, dus de opgebouwde spekjes van het najaar nemen mooi af. Echt slank zijn ze nog niet, maar het is ook nog geen voorjaar. De winter duurt nog even.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 23:38

Hier gaat het super met twee IJslanders die op de vorige stal met 3 voerbeurten veel te vet waren, maar de truc is dat het ruwvoer hier arm is. We vullen aan met een korrel die gemaakt is op basis van hooianalyse.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 23:48

Hier krijgen zowel de warmbloeden (Nederlands, Engels en Duits bloed) als onze koudbloed onbeperkt. Dat wil zeggen, ik zet een baal hooi in de wei en als hij op is krijgen ze een nieuwe.
Naast het hooi staan ze 24/7 op de wei waar ze hun hapje bij elkaar sprokkelen. In de winter is er nouwelijks gras dus gaat het hooi harder, in de zomer krijgen ze geen hooi omdat ze er dan niet naar kijken. Een baal staat dan makkelijk 2 of 3 maanden onaangeraakt in de ruif te wachten op de tijd dat het te warm is voor het gras.

Met z'n 4en eten ze rond de 400 kilo in net geen week.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Slagingskans onbeperkt ruwvoer voor sobere pony's?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 00:11

Beetje vreemd misschien maar ik heb een tijdje eens in de 1,5 / 2 dagen gevoerd.
Voerde dan vrij veel hooi maar onbeperkt hooi was echt niet aan te slepen. Binnen 24 uur was het grootste deel wel op. Daarom voerde ik er stro bij. Dag 1 aten ze hooi, daarna aten ze nog een halve tot een hele dag alleen stro (wel speciaal stro wat volgens de boer goed eetbaar en verteerbaar was voor paarden). Geen problemen mee gehad. Pony's waren alsnog wel iets te dik, maar niet zo overdreven als met onbeperkt alleen hooi.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 00:22

Of het voor jouw pony's werkt kun je alleen maar uitvinden door het zelf uit te proberen. Bij mijn pony werkt onbeperkt hooi voeren fantastisch goed. We voeren nu hooi uit hooinetten. Dit omdat de andere pony's nogal makkelijk met hooi strooien en knoeien. Maar voor mijn shetlander zou ik prima onbeperkt hooi kunnen voeren zonder hooinet. Sterker nog, ze heet een eigen schuilstal met een eigen voorraad hooi waar ze niet naar omkijkt. Pony heeft een perfecte bcs.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Slagingskans onbeperkt ruwvoer voor sobere pony's?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 00:37

Hier een haf, dpony en 2jarige anda op onbeperkt hooi in netten van 40mm maaswijdte. De netten zijn twee meter breed en 1.25 hoog, hier passen drie dikke plakken van een baal in (een 50-60 kilo schat ik?)
Ik sta er met een paard, staleigenaresse de andere twee. Zij vult wekelijks 5 grote netten en dat is ongeveer voldoende voor de ganse week, overige werk is dan gewoon uitmesten en om de drie dagen nieuwe netten hangen. Verbruik iets minder dan een grote baal per week.
Ze staan alledrie prima op gewicht.
De drie trekpaarden hebben we grote hooiruiven met een schuine plank erin, onderkant is ook net, de bovenkant zijn grote mazen. Hier kunnen ze in het begin door de grote mazen eten en eenmaal die leger gaat door de net. Die ruiven vul ik drie keer per week bij met de kniklader
Verbruik ook ong een grote baal per week.

Hier staan de twee jonge goed gekweekt, mijn 21jarige wat mager.