voeding voor hoefbevangen pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eenhoorn94

voeding voor hoefbevangen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 15:06

Hoi iedereen

M'n pony heeft een grote gevoeligheid voor hoefbevangenheid. Ze is eenmaal echt hoefbevangen geweest, maar toen waren we er 'snel' bij en sindsdien is ze niet meer bevangen geraakt.

Toen ze hoefbevangen was, was ik slechts vijftien. Wat wist ik over paarden... Ik was misschien een beetje te jong om helemaal zelfstandig een paard te houden. Maar uit fouten leer je nu eenmaal.

Hebben jullie advies qua voeding? Nu krijgt ze hooi, onbeperkt, en dagelijks een kleine hoeveelheid brokken voor koudbloeden. In de zomer wisselen we af tussen een weide met veel gras, maar dan heel beperkt en in een klein stuk van de weide. Verder staat ze op een kale weide waar ze ook hooi krijgt. Veel arbeid verricht ze niet. Ik ben op zoek naar een verzorgruiter omdat ik zelf chronisch ziek ben geworden. Nu doet ze vooral grondwerk en wordt ze aan de longe in het werk gezet.

Mijn vragen zijn vooral: heeft een paard per sé brokjes nodig, of haalt het genoeg voeding uit hooi & gras? Dit kan echt een stomme vraag zijn, maar ik ben hier om te leren. :-)

Ik weet niet precies welk hooi wij geven. We maaien het gras in juni. Dan laten we het enkele dagen liggen, en draaien we het in balen. We kopen ook droger hooi om daarmee af te wisselen. Ik geloof dat dit graszaadhooi is. Maar ergens las ik dat dit niet zo goed is?

Iemand verder advies voor mij? Ik kan dom overkomen, maar leer graag bij en heb graag het beste voor m'n dier.

Groetjes
Julie

Chess
Woonplaats: een uur rijden van mijn paard en dat heb ik er voor over.

Re: voeding voor hoefbevangen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:57

Beste Julie,
Vragen zijn nooit dom. Graag wil ik je adviseren om de site van denken over paarden eens te lezen, daar staat een heleboel informatie over hoe je je paardje het beste kan verzorgen en ook heel veel over voeding. Zeker als je paardje al een keer hoefbevangen is geweest en brokken hebben ze eigenlijk niet nodig. Wat heel belangrijk is om iets te geven waar heel weinig suikers inzetten liefst onder de 10 %.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 20:09

Nederlands ruwvoer is niet gevarieerd genoeg voor een paard. Ze hebben dan een vitamine/mineralenbrokje nodig zodat ze geen tekorten krijgen.

Een heel korte wei is niet zo geschikt voor een paard wat gauw hoefbevangen raakt. Het groeipunt van gras ligt op ongeveer 5 cm hoogte. Gras wat stelselmatig tot op de bodem wordt afgekloven is gestresst gras, en bevat veel suiker.

Zo lang het gras aan het groeien is maakt het veel fructaan (suiker) aan. Dit is namelijk de groei-brandstof voor het gras. Zodra het gras volwassen is maakt het minder fructaan en is dus minder schadelijk. Volwassen gras herken je aan de aren of pluimen die het gras dan maakt. Die zitten bovenin, net zoals bij bij voorbeeld tarwe en rogge. Daar zitten de zaden van het gras.

Bovenstaande geldt ook voor hooi. Als je hooi wil maken kun je het beste maaien op het moment dat het gras volwassen is. In het hooi zie je dan verschillende aren en pluimen zitten. Hoe meer je er daarvan vindt, en hoe meer verschillende soorten, hoe beter.

Ook geldt nog dat niet alle soorten gras geschikt zijn voor een paard wat gauw bevangen is. Engels raaigras wordt veel gebruikt omdat het voor een stevige grasmat zorgt en omdat koeien het er goed op doen. Maar voor paarden is het veel te rijk. Als je de mogelijkheid hebt zorg dan voor een grasmengsel met andere grassoorten er in. Dit geldt zowel voor gras als voor hooi.

En als laatste natuurlijk de bemesting. Als je bemest met kunstmest of drijfmest (injecteren) dwing je het gras om sneller te groeien dan het van zichzelf zou doen. Het gras wordt dan slap en suikerig. Slap omdat het niet de tijd heeft om stevige celwanden te maken en suikerig omdat het zo hard moet groeien.
Natuurlijk moet het gras wel iets van voedingsstoffen krijgen. Stalmest is daar heel geschikt voor. Je kunt ook bemesten met mineralen.

Succes! Geschikt ruwvoer vinden voor een pony die snel hoefbevangen wordt is niet makkelijk.