Maag proberen gezond te houden . . .

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

room10

Maag proberen gezond te houden . . .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-17 14:46

Ik zag laatst een filmpje op You tube over maagzweren/problemen en de bijpassende symptomen bij paarden aan de hand van voorbeelden van paarden en de verschillende mate van klachten. Ik voeg de link onderin toe, erg intressant. Sommige wist ik, bv de irritatie op de singelplek, geeuwen, lluchtzuigen, tandenknarsen, andere wist ik niet, met name de klachten/gevoelige punten achter in de rug, staken met rijden, algeheel chagerijnig bij benaderen etc. Mijn merrie is zeker gevoelig met aansingelen maar dat zie ik zoveel om mij heen, verder herken ik de andere klachten niet op mijn paard maar ik ben er van op de hoogte dat het gros kampt met maagproblemen van licht tot ernstig, veelal niet herkend als zodanig ! Rijtechnisch kan de maag zeker van invloed zijn op de prestaties, dus een te strakke singel kan hinderen (zowiezo) of door het staken heen rijden alzijnde dat het paard eigenwijs is, of sperriem strakker omdat ze tandenknarsen of onrustig zijn in de mond. Het voer beleidt is erg belangrijk, onbeperkt ruw, nooit langer als paar uur zonder, geen kracht voor ruwvoer voeren, geen inspanning binnen bepaald tijdsbestek van voeren. Ik vraag mij af of er verder suplementen of dergelijks zijn om de maag te ondersteunen, ter voorkoming van zou ik willen zeggen, of dat wat er wel is te verzachten . . .
Hoop dat er mensen zijn die ervaringen hierover willen delen.
https://youtu.be/Fr05hMmLCY4

Kelly08

Re: Maag proberen gezond te houden . . .

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:10

Er is een topic in MD: maagzweer, ervaringen. Hier staan een heleboel ervaringen in

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 01:35

Ondanks dat m'n paard onbeperkt ruwvoer krijgt, was ze volgens de osteopaat wat gevoelig op de maag. Hij adviseerde om dagelijks natriumbicarbonaat (ook wel bekends als maagzout, backing soda) te geven. Sinds ze dit nu een tijdje dagelijks krijgt, reageert ze helemaal niet meer gevoelig op de singelplek.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 15:52

Stelvio schreef:
Ondanks dat m'n paard onbeperkt ruwvoer krijgt, was ze volgens de osteopaat wat gevoelig op de maag. Hij adviseerde om dagelijks natriumbicarbonaat (ook wel bekends als maagzout, backing soda) te geven. Sinds ze dit nu een tijdje dagelijks krijgt, reageert ze helemaal niet meer gevoelig op de singelplek.

Thanks ! Lees ik toevallig net meer over, in dit geval ook 30min voor het rijden, zou ik graag uit proberen, haal ik gewoon de supermarkt versie ? En welke dosering is gezond ?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:12

Ik ben ook wel benieuwd..Mijn ruin had ook ondanks onbeperkt ruwvoer ect ect last van zijn maag en darmen..Hij was erg gevoelig op de singelplek,had de neiging om te gaan luchtzuigen en had een hele dikke harde buik..Hij krijgt nu een klein beetje havens gastroen dat heeft hem bijzonder goed geholpen,de dikke harde buik is weg en hij is niet zo gevoelig meer.Maar ik las laatst dat je dat niet te lang mag blijven geven..

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 16:56

Ik geeft 2x per dag een flinke theelepel door het voer, dus niet speciaal voor het rijden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 18:52

Hele goede ervaringen met het voeren van Havens Gastro plus, daar zit natrium bi carbonaat in.