Menpaard terug na opleiding: mager en zeer slechte conditie

Moderators: Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Nicky1963

Menpaard terug na opleiding: mager en zeer slechte conditie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-17 13:11

Hoi Bokkers,

Zaterdag hebben wij ons 5-jarige paard opgehaald, nadat hij 5 maanden ergens anders is geweest om beleerd te worden voor de kar.
Hij zag er niet echt goed uit. Mager op ribben en achterhand, grote buik, lang in het haar. De menner waar hij geweest is heeft al zijn paarden schraal staan en heeft ons paard op merriebrok gezet omdat hij met sportbrok te temperamentvol zou zijn.

Wij kregen van deze man ook het advies om hem voor het inspannen eventjes te longeren.
Dat hebben we gisteren gedaan en het viel ons op dat hij na een aantal rondjes draf al buiten adem was. Zichtbaar en hoorbaar ademen en zelfs zweten.

Wij snappen dit niet. Hij is vijf maanden in training geweest, beleerd in enkel- en tweespan en de eerste maanden ook onder het zadel gereden. Dan zou hij toch een veel betere conditie moeten hebben?

Morgen komt de dierenarts hem checken, zijn jaarlijkse enting geven, tanden doen als dit nodig blijkt en bloed trekken. Een wormkuur heeft hij gisteren gehad.

Zijn er bokkers die de slechte conditie herkennen in dit verhaal?
Moeten wij zijn wintervacht toch maar scheren?
Moeten we hem op ander krachtvoer zetten?
Olie gaan bijvoeren?

Graag jullie meningen en tips!

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Anoniem

Re: Menpaard terug na opleiding: mager en zeer slechte conditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:13

Als eerste, zijn jullie daar niet geweest in de tussentijd om hem te checken? Wat voor ruwvoer kreeg hij daar?
Kregen jullie zijn trainingschema door? Was hij braaf?
Ik word hier namelijk heel kriegelig van, paard is slecht verzorgd, dat is duidelijk.

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:17

Joolien schreef:
Als eerste, zijn jullie daar niet geweest in de tussentijd om hem te checken? Wat voor ruwvoer kreeg hij daar?
Ik word hier namelijk heel kriegelig van, paard is slecht verzorgd, dat is duidelijk.

Precies dat vroeg mij dus ook af, zijn jullie tussentijds niet wezen kijken dan ?

Ik zou 'm zelf niet scheren nu als ie zo schraal is.

Het paard en het schone woord brengt louter kunst en gratie voort.
( Willy Mullens )

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-17 13:18

Joolien schreef:

Ik ben niet bij hem geweest, mijn man wel. Hij had al gezegd dat ie er niet heel goed uitzag.
Ik heb mijn man diverse keren gezegd dat hij hem beter weg kon halen, maar mijn man had een grenzeloos vertrouwen in deze kerel omdat hij een gemeenschappelijke vriend zo goed had geholpen.
Na een keer of tig op mijn man inpraten heb ik het maar zo gelaten.

Dat hij slecht verzorgd is zien wij ook, mijn vraag (o.a.) is hoe het kan dat hij zo'n slechte conditie heeft. Daar snap ik echt geen moer van.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

galgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:23

Nicky1963 schreef:
Joolien schreef:

Ik ben niet bij hem geweest, mijn man wel. Hij had al gezegd dat ie er niet heel goed uitzag.
Ik heb mijn man diverse keren gezegd dat hij hem beter weg kon halen, maar mijn man had een grenzeloos vertrouwen in deze kerel omdat hij een wederzijdse vriend zo goed had geholpen.
Na een keer of tig op mijn man inpraten heb ik het maar zo gelaten.

Dat hij slecht verzorgd is zien wij ook, mijn vraag (o.a.) is hoe het kan dat hij zo'n slechte conditie heeft. Daar snap ik echt geen moer van.

Als ie niet genoeg gevoerd is, en toch vol in het werk heeft gestaan...zal ie waarschijnlijk zijn reserves hebben aan gesproken. En dan blijft er weinig energie meer over. Ik zou 'm eerst buiten zijn krachtvoer en ruwvoer speedi beets van Pavo bijvoeren. Dat geeft wel energie en komen ze goed van aan is mijn ervaring, zonder dat boven je kop uitspringen.

Het paard en het schone woord brengt louter kunst en gratie voort.
( Willy Mullens )

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:28

Met welke wormenkuur hebben jullie hem ontwormt?

Ik zou hem zetten op onbeperkt fijn ruwvoer en bijvoeren met subli seniores priores of met bietenpulp en zemelen (verhouding 1kg bietenpulp met 0.25kg zemelen). Beginnen met 3x per dag 1 schep (droog gemeten =800g, met bietenpulp en zemelen even wegen, dus 600g bietenpulp en 200g zemelen) en dan iedere 4e dag met een halve schep verhogen (totaal dus 1.5 schep) tot maximaal 3x3 scheppen. Als ze eenmaal goed beginnen aan te komen niet verder verhogen.

Op het moment dat ze zo vermageren, zeker als er ook nog een worminfectie onder zit, raken ze ook hun conditie kwijt. Ze eten dan hun spieren op en kunnen hun glycogeenvoorraden in de spieren niet bijvullen.

Ik heb een 4.5-jarige Groninger sinds de kerst die ik al vanaf de zomer ken, al heel lang een dood vogeltje qua gedrag en conditie, hij was door een tandprobleem veel te mager. Met seniores priores en aangepast ruwvoer (fijn rijke voordroog) in 4 weken op gewicht gebracht (volgens de fysio zo'n 100kg eraan) en opeens heeft hij energie voor 10, weer streken en een goede conditie. Ondanks dat er 6 weken nauwelijks mee gewerkt is terwijl er eerder 5 dagen in de week mee getraind werd (moest verkoopklaar gemaakt worden, lang verhaal).

Qua bietenpulp kan je speedibeet (12.75€/15kg) gebruiken, maar AgruniekRijnvallei = AR (9€/20kg) en Arie Blok (10-12.50€/25kg) pulpbrok is ook geschikt, beide hebben een suikergehalte van onder de 10%. Andere merken kunnen ook, maar ik zou het suikergehalte niet boven de 12% laten zijn, dus dan wordt het goed op de zak kijken.

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:35

Tja, dat kan idd gewoon een kwestie zijn van te weinig voer. Maar ook gebeurt het wel eens dat paarden bijv dagen geen water krijgen om zo braaf te worden, en zo zijn er nog wel meer onvriendelijke manieren om paarden braaf te maken... Dat zal gissen zijn. Hij kan ook gewoon ziek zijn, door bijv een wormontsmetting oid.
Ik zou de dierenarts even bloed laten afnemen, ook om te kijken voor wormen etc.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:36

Vind je het serieus raar dat het paard een slechte conditie heeft als hij zo weinig te eten/ goede zorg heeft gekregen bij die trainer? Een paard kan alleen spieren en uithoudingsvermogen opbouwen als hij genoeg te eten krijgt. Arm dier, hij heeft nu moeten interen op zijn vetreserves.Een goeie les voor jullie voor de toekomst: altijd gaan kijken als je je paard ergens in training zet. Dat doe je toch ook uit betrokkenheid, je bent toch benieuwd hoe je paard het doet in de training?
Lekker laten bijkomen nu, even geen werk, onbeperkt ruwvoer geven en pas weer met hem aan de slag als ie weer op gewicht is en er goed uitziet.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-17 13:40

Askja schreef:
Vind je het serieus raar dat het paard een slechte conditie heeft als hij zo weinig te eten/ goede zorg heeft gekregen bij die trainer? Een paard kan alleen spieren en uithoudingsvermogen opbouwen als hij genoeg te eten krijgt. Arm dier, hij heeft nu moeten interen op zijn vetreserves.Een goeie les voor jullie voor de toekomst: altijd gaan kijken als je je paard ergens in training zet. Dat doe je toch ook uit betrokkenheid, je bent toch benieuwd hoe je paard het doet in de training?
Lekker laten bijkomen nu, even geen werk, onbeperkt ruwvoer geven en pas weer met hem aan de slag als ie weer op gewicht is en er goed uitziet.

Even mijn tekst lezen.. En ja, ik vind het serieus raar dat hij zo'n slechte conditie heeft. Ook al ziet hij er niet doorvoed uit op zijn ribben en achterhand, zijn voorhand is wel redelijk 'bevleesd'. Ik had oprecht niet gedacht dat zijn conditie zo bizar slecht zou zijn.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

liss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:41

Te weinig eten gehad, dat is volgens mij duidelijk.
Maar weet je zeker dat ze hem (genoeg) getraind hebben? Dat kan ook een verklaring zijn van de slechte conditie. Ik ken de verhalen van paarden die vol in training zouden zijn maar in het echt maar 1 of 2 x per week eventjes gepakt werden... Makkelijk geld verdienen zo

voor portretten: http://www.marianstenekes.webklik.nl
Aprose (Wup x Zelhem) Z1 dressuur, met mijn dochter L2 dressuur

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:42

Heb je die trainer hier eigenlijk op aan gesproken?

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:42

Als paarden slecht/weinig gevoerd worden, dan is er waarschijnlijk ook slecht/weinig ontwormd. Om van tandartsbezoeken en dergelijke nog maar niet te spreken. Goed dat je dat dus meteen aanpakt.

Ik snap je openingspost alleen niet helemaal; je schrijft dat de menner aangaf dat je eerst moest longeren voor je ging mennen, en dus hebben jullie gelongeerd, maar wilden jullie daarna dan een paard dat er zo slecht uitziet ook nog voor de koets zetten? Dat zou ik toch echt de eerste maanden even uit mijn hoofd zetten, in elk geval tot de bespiering van de bovenlijn genoeg is hersteld dat het paard op een goede manier zichzelf kan dragen - pas dan kan hij ook het extra gewicht van een ruiter/koets op een goede manier afhandelen.

Een grote buik kan trouwens duiden op maag/darmproblemen, helemaal als een paard een flinke dosis merriebrok heeft gekregen kan hij last hebben gehad van een overdosis zetmeel in maag en darmen. Dikker maken kan goed met ruwvoer (hooi, maar ook bijvoorbeeld grasbrok, luzernebrok, esparcettebrok) en lijnzaadolie, plus een goede vitaminebrok zodat hij geen tekorten oploopt. Als een paard geen grote hoeveelheden wil eten dan is gras/luzerne/esparcettebrok handiger in gebruik dan bietenpulp omdat je bij bietenpulp een hoop water moet doen en dus een heel groot volume voer krijgt, terwijl de ruwvoerbrokken die ik hierboven noem weinig of geen water nodig hebben, en de porties dus kleiner kunnen blijven. Zo heb ik mijn paard ook in een maand 100 kilo aan kunnen laten komen. Toen was hij er nog niet, maar verder komt het verhaal wel redelijk overeen met het jouwe; Rio kocht ik vrij uitgemergeld van een handelsstal en omdat hij daar zo had was afgevallen hadden ze hem ook op merriebrok gezet (een dubbele dosis) en doordat hij dat al helemaal niet kon verteren is hij toen nog verder afgevallen. Het klinkt heel tegenstrijdig, maar juist door het krachtvoer te schrappen is hij weer aangekomen.

Via deze ruwvoerweg (en ook die van Mizora) weg kweek je bovendien vet en spieren zonder dat hij er heter van wordt, want dat was volgens de menner blijkbaar een probleem?

Dat de voorhand/borst wel bespierd is en de rest van het lichaam niet zie je trouwens heel vaak bij verkeerd gereden menpaarden: die worden door de menner en het gewicht van de koets op de voorhand gegooid en trekken/dragen alles vanuit de borst/onderhals in plaats van uit de bovenlijn. ik vind deze onbalans in bespiering dan ook helemaal niet zo gek als ik je verhaal lees.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:45

Ik zou dit ook even terugkoppelen naar de trainer. Wat voor training kreeg hij daar enige deed hij het toen?hoe vaak, hoe lang en hoe intensief werd er getraind?

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
http://www.willowranchvalemount.com voor paardvriendelijke trailrides en cabins in de Canadese Rocky Mountains!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:46

Wat is echt schraal? Tegenwoordig zijn bijna alle paarden te dik en vinden veel mensen dat dan ' goed op gewicht of bespierd' ? Zijn conditie kan door vele oorzaken slecht zijn natuurlijk. Is er wel serieus getraind met hem? Inderdaad slechte voedingstoestand? Wormen of iets anders onder leden?

Feline3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:56

mager op de ribben en dikke buik klinkt als wormen, dus dit kan zeker een major issue zijn hier. slechte conditie kan inderdaad ook komen door teveel werken met te weinig eten. misschien ook handig om even op te zoeken hoe paarden eruit zien die te weinig te eten hebben gekregen en hoe paarden eruit zien die te weinig bespiering hebben.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:08

Ik denk dat er weinig mee is gedaan + slechte voeding en verzorging...........dan vind ik het niet zo vreemd dat ie geen conditie heeft.

En ik vind het raar dat jij niet zelf bent gaan kijken hoe het ging, maar dat je alleen jouw man liet gaan en zelfs niet eens toch ging kijken nadat jouw man aangaf dat ie er niet goed uitzag en liet je het gewoon maar zo.............Raar dat jouw man het wel oke vond zo........enkel en alleen omdat ie een ander goed had geholpen. Het gaat toch om jullie en jullie paard en niet een ander.

Jouw man is toch niet de baas over wat je wel en niet mag doen, nee toch.
Ik was allang direct erheen gegaan en er direct aan het regelen om het dier er z.s.m. weg te halen.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-17 14:14

Ragdollcat schreef:
Ik denk dat er weinig mee is gedaan + slechte voeding en verzorging...........dan vind ik het niet zo vreemd dat ie geen conditie heeft.

En ik vind het raar dat jij niet zelf bent gaan kijken hoe het ging, maar dat je alleen jouw man liet gaan en zelfs niet eens toch ging kijken nadat jouw man aangaf dat ie er niet goed uitzag en liet je het gewoon maar zo.............Raar dat jouw man het wel oke vond zo........enkel en alleen omdat ie een ander goed had geholpen. Het gaat toch om jullie en jullie paard en niet een ander.

Ik was allang direct erheen gegaan en er direct aan het regelen om het dier er z.s.m. weg te halen.

Je hebt gelijk. Maar het is zijn paard, zijn keus. Neem maar van mij aan dat ik (en niet alleen ik) mijn twijfels heb uitgesproken over deze 'trainer'. Meerdere malen. Tot ruzie toe. Wat ik al zeg, het is zijn paard, zijn keuze en als ik dan wat afstand neem is dat mijn keuze.
Het paard komt er heus wel weer bovenop, daar ben ik van overtuigd. En mijn relatie blijft in stand, ook niet onbelangrijk.
Dit topic heb ik geopend omdat ik nogal wat vraagtekens had: dat wij hier NOOIT meer een paard laten beleren lijkt mij overduidelijk.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:15

Klinkt als wormen inderdaad. ook met het slecht in de vacht zitten. Je zou eventueel ook bloed kunnen laten trekken om te zien of het paard tekorten heeft.

Verder zou ik er nooit meer een paard naar toe brengen. Sowieso alleen al vanwege de verzorging, maar als je een paard moet longeren voor het inspannen terwijl het net 5 (!!) maanden in training is geweest dan is hij in mijn ogen niet goed getraind.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-17 14:19

Ania schreef:
Klinkt als wormen inderdaad. ook met het slecht in de vacht zitten. Je zou eventueel ook bloed kunnen laten trekken om te zien of het paard tekorten heeft.

Verder zou ik er nooit meer een paard naar toe brengen. Sowieso alleen al vanwege de verzorging, maar als je een paard moet longeren voor het inspannen terwijl het net 5 (!!) maanden in training is geweest dan is hij in mijn ogen niet goed getraind.

Dit dus. Precies wat ik ook vind. Samen met het conditieverhaal, de slechte bespiering en het longeren vooraf zeg ik ook dat deze meneer niet weet wat hij doet. We hebben nog nooit een paard eerst moeten longeren voordat je het zou kunnen inspannen.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:22

Ragdollcat schreef:

+1
Ik had hem er direct weggehaald! Al was ik in 5 maanden tijd echt wel vaker bij hem geweest...

Dat gezegd hebbende denk ik dat je er goed aan doet dat hij morgen compleet wordt doorgelicht met bloedonderzoek, tanden etc.
Ik zou ook zeker even overleggen met de dierenarts hoe je hem weer zo snel mogelijk op een normaal-gewicht kunt krijgen. In ieder geval onbeperkt goed ruwvoer om te beginnen.

Ook zou ik het even uit mijn hoofd laten om met hem daadwerkelijk te gaan mennen, jullie hebben hem zaterdag pas opgehaald en wilden de dag daarna al met hem aan de bak. Laat hem even 'thuiskomen' sowieso en als hij er zo slecht bij staat al helemaal! Eerst weer zijn gezondheid en gewicht op peil krijgen, dan pas ermee werken.
Longeren zou trouwens niet nodig moeten zijn als hij 5 maanden in training is geweest....heb je gevraagd aan de trainer hoe dat dat precies zit?

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:24

Te weinig te eten gehad, reden geeft die kerel zelf al aan. Je moet hem even longeren voor het rijden/mennen. Dus hij heeft dat dier zo weinig gegeven dat hij niet al te actief was zodat hij hem kon beleren. Gevalletje mishandeling vind ik. Maar zoals altijd is het paard de dupe van ondeskundig gedrag(van jouw man en die kerel). En fijn dat je man nu inziet dat het niet goed geweest is en hem de schellen van de ogen zijn gevallen met betrekking tot dit figuur.
Laatst bijgewerkt door bigone op 06-02-17 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:24

Ragdollcat schreef:

Of juist teveel. Dier oververmoeid. Met wellicht te weinig voer / water.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.

Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:25

Dan snap ik het beter.

Helaas, het is het paard van jouw man........en begrijp ik jouw situatie beter, zeker als je bang bent dat jullie relatie onder gaat lijden (ik heb er wel mijn vraagtekens bij, maar goed. Hier gaat het niet over).

Maar als ie van mijn vent was geweest had hij het echt wel gewaardeerd dat ik er direct heen ging en er weghaalde............want het dier hoeft er niet onder te lijden en het bespaard je ook nog eens maandenlange kosten aan die neptrainingen.

Dan maar effe ruzie op dat moment (nou en? gaat wel weer over) en een paar uurtjes later is alles weer oke en koek en ei. Tenminste wel bij ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:36

Is jouw man een ouderwetse Twentenaar? Dan snap ik dat eigenwijze wel wat betreft paarden :P

Ik ben benieuwd wat de dierenarts zegt. Ik zou eerst even afwachten wat er uit het onderzoek komt, voordat je het paard weer aan het werk zet. En wellicht even goed bijvoeren zodat hij weer op krachten komt.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:49

Ik lees net dat het het paard van je man is en zijn keuze was. Ik snap het wat afstand nemen van jouw kant dan beter. (al zou het binnen onze relatie anders zijn verlopen, maar dat terzijde).
Wat ik niet snap is dat jij en je man wel al direct aan het werk willen gaan terwijl je allebei ziet dat het mis is met hem, dat hij ondergewicht heeft en geen conditie en hij is pas net weer thuis (1dag).

Heel goed dat de arts er morgen bijkomt, hou je ons op de hoogte?

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]