Advies gezocht ivm Redplex en Vitalbix

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

IngridM

Advies gezocht ivm Redplex en Vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-17 21:09

Mijn shet staat per vandaag op de Redplex ivm bloedarmoede.
Hij krijgt echter al flinke dosis van alles binnen door zijn Vitalbix (en ruwvoer, lucerne en lijnzaadolie).

Hoe snel geef je teveel van alles? Kan dat op korte termijn problemen geven? Ijzer overschot bv? Of is dat echt pas na maanden overvoeren?

Ik zit er zelf aan te denken om de hoeveelheid vitalbix te verminderen maar geen idee met hoeveel dan :-)
Iemand ervaring mee of met hoeveel ik mijn vitamine brok zou kunnen verminderen?

IngridM

Re: Advies gezocht ivm Redplex en Vitalbix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-17 22:45

Niemand?

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 04:51

Mijn paard/arabier heeft ook een onverklaarbare bloedarmoede (een jaar). Krijgt al ruim een jaar vitalbix en heeft ook redplex bijgekregen. Meerdere flessen, verdeelt over het jaar. Ze is toen hoefbevangen geraakt. Ik verwijdt het aan de redplex maar de dierenarts heeft er geen verklaring voor. De bloedwaarden werden er niet veel beter van. Toen ik ivm met de hoefbevangenheid terug moest komen voor controle werd er nogmaals bloed geprikt en ineens was het bloed veel beter. Terwijl ze de redplex niet meer kreeg. Geen idee hoe het ineens kon dat het bloed nu wel goed was.

Margarita & Zalinda op de eeuwige paardenweide...
Roos mennen dressuur: ZZ+15
vaardigheid: ZZ+14

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 10:09

Het je wel eens het rantsoen laten berekenen van je shet. Alleen dan kun je eigenlijk kijken wanneer en hoe snel je te snel iets geeft van een voedermiddel en wat voor gevolgen dat heeft.

Ken jij Paardengymnastiek al ?
http://www.paardengymnastiek.nl of kijk op www.paardenmassagehw.nl

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-02-17 12:43

Margarita; lastig he! Mijn shet heeft het door cushing dus reden wel bekend maar vooralsnog lastig.
Ik geef bewust geen Haemolytan meer, want dat is 1 brok suiker. Vond hij ook ERG lekker haha.

Laziezo; nee, nooit gedaan. Ik denk alleen dat er in Vitalbix al genoeg zit en dan nu ook nog de Redplex. Ik heb ondertussen de hoeveelheid Vitalbix verminderd van 130 naar 100 gram en dan 15 ml. Redplex. Hoop dat het redelijk goed is.

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:17

@ Margarita

Ik schrik van jou bericht over hoef bevangenheid ten gevolgen wat jij denkt te wijten aan Red plex.

Mijn draver merrie inmiddels 18 lentes jong is sinds afgelopen augustus aan de Audevard Red plex op aan rade van de Veearts vanwege een onverklaarbare bloedarmoede, slechte weerstand en koliek gevoeligheid van uit het niets. Uit bloed onderzoek kwam naar voren. Redelijk zwaar bloedarmoede, verhoogde leverwaardes, licht spier bevangen, mogelijk bacteriƫle of parasitaire infectie.
Terwijl ze er uit zag/ziet als een goud haantje maar ze zich helaas toch slap en futloos voelt terwijl ze dat normaal gesproken helemaal niet is.

Mijn merrie is dus in augustus dus aan de Red plex gegaan op aan raden van de Veearts. Eerste 2 maanden 30ml dat heeft voor de bloedarmoede en de weerstand niets gedaan. Ze bleef slap en futloos. Uiteraard is ze toen ook ontwormd!

Opnieuw bloed geprikt waardes waren niet verbeterd of in ieder geval de bloedarmoede niet en de weerstand niet, lever en nierwaarden hadden nu geen hoge pieken meer dus toen ook direct maar gegaan voor een cushing test. Als we dan toch bezig zijn.. Want haar veranderende gedrag begon me toch wel ernstig zorgen te maken. Ze heeft overigens geen cushing.

Dus toen op aan raden van de Veearts mijn merrie 2 maanden naar de 50ml Red plex op geschroefd daarbij heb ik haar voer schema ook op geschroefd van 1x per dag 1/4 18+ Pavo muesli naar 2 x per dag 1/4 18+ Pavo muesli en daarnaast krijgt ze 2x een half bekertje volgens mij is dat ongeveer 20 gram van Metazoa en gaf ik haar ook nog af en toe een Summer fit koek Vanwege de vitamine B.
Die ze overigens niet bepaald smaakvol vond. Maar goed het was eten dus kon het er wel in.

Ze krijgt verdeeld over 5 voerbeurten 8 kilo hooi wat ik moet weken vanwege haar allergische reactie op het stof in hooi op haar luchtwegen. Gelukkig hoeft het niet uren in een bak water te liggen, gewoon nat zodat het niet stoft is voldoende.

De Summerfit koeken krijgt ze overigens niet meer.
Maar wel nog wat slobber Mash van Pavo en speedibeet van Pavo. Geen grote hoeveelheden het is voor erbij. Voor als ze klaar is met werken bijvoorbeeld.
Geen bix.

Mijn merrie staat in een basis schema qua beweging. Elke dag minstens een half uurtje tot een uurtje uitbouwend tot anderhalf uur en of in het weekend een lekker ritje buiten. Niet heel zwaar maar wel even lekker onderweg.
Ze loopt aan de longe en/of onder het zadel. Ik kijk en voel altijd hoe haar dag en bui hangt.

Daarnaast komt ze in de winter nog een aantal uurtjes in een paddock met paardgenootjes (uitlaatservice) en in de zomer 8 a 9 uur op de wei al heb ik dat afgelopen zomer niet gedaan vanwege haar in eens gevoeligheid op de darmen door gras en stond ze dus maar een aantal uurtjes op de wei en daarnaast in de paddock.

Op die 50ml Red plex kreeg ik duidelijk mijn over ijverige (hete) merrie terug. Soms iets te overdreven en de andere dagen weer kalm of juist iets te kalm tot uit het niets weer heet en over ijverig. En er is geen peil aan te trekken of het te maken heeft met haar beweging schema. Of druk of niet druk ik pas me er wel op aan.
Het dus is niet zo dat als ze druk is, ik haar even flink aan het werk zet en ze daardoor de volgende dag niet meer in beweging wil. Ik ben zuinig op mijn meisje dus ik denk wel aan morgen en aan over morgen. Spierpijn en verzuring daar hebben we allebei niets aan. Dus wel aan het werk maar met mate.

Nu staat ze alweer een tijdje (2maanden) op de 30ml Red Plex en vorige week is er opnieuw bloed getrokken. Nog steeds zit ze qua bloedarmoede op het randje van net wel net niet bloedarmoede en is de weerstand nou ook nog niet denderend hoog te noemen.

Wel is mijn meisje weer vaker vrolijk en staat er duidelijk weer een paard! Waarvan je kan zeggen, Ja zo is Seven.

Met de Veearts heb ik afgesproken ze tot na de winter op de Red Plex te houden. Nu is de fles leeg en moet ik weer aan een nieuwe. Een andere oplossing of beter voedingssupplement kon ze me niet aan raden naast wat ik haar al geef qua eten en voer.

Maar goed, het zet nog niet echt zoden aan de dijk de Red Plex en als jij aangeeft dat er een mogelijkheid bestaat dat ze er misschien wel hoefbevangen van kunnen raken.

Dus denk ik dat ik toch nog even een belletje ga plegen aan mijn Veearts voordat ik straks een nog zieker paard op stal heb staan.

Daarnaast moet ik nu de slome dagen meer in de gaten gaan houden en zodra er zo'n slome dag tussen zit mijn Veearts bellen om te checken of ze op dat moment dus buikpijn heeft en/of last heeft van haar blinde darm. Daar waar ze afgelopen zomer ineens koliek gevoelig op werd midden in het weideseizoen terwijl ze er nog geen enkele dag meer dan 3 uur op de wei stond.

Het is een lang verhaal geworden excuses daarvoor maar we blijven hier ook maar door worstelen. Het is erg lastig.

Bedankt iig.

Paarden geven mij vleugels op aarde!

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 07:04

Mijn paard was een jaar geleden al eens hoefbevangen geweest zonder duidelijke oorzaak. Het enige wat nu veranderd was, was de redplex. Voeding was het zelfde en gras kreeg ze niet. Ze is toen getest op cushing en insuline resistentie. Had ze ook niet. Daarom denk ik dat een teveel aan ijzer supplement de reden is dat ze hoefbevangen geraakt is. Echter de internist/dierenarts op de kliniek ontkend het. Dus het is een aanname van mijzelf.

Mijn paard heeft overigens ook nooit klachten gehad van de anemie

Margarita & Zalinda op de eeuwige paardenweide...
Roos mennen dressuur: ZZ+15
vaardigheid: ZZ+14

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie