Subli Basisbrok over datum

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joortjex

Subli Basisbrok over datum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-17 18:53

Hi,

Misschien een domme vraag, maar ik heb vorig jaar met een wedstrijd 2 zakken Subli basisbrok gewonnen. Toen heb ik niet op de datum gelet en kwam er net achter dat het houdbaar was tot mei 2016.. Ik heb gegoogled etc., maar kan niks vinden of je dit nog steeds kan voeren. De zakken zijn nog helemaal gesloten. Graag hoor ik jullie mening/ervaringen!

Afbeelding

Afbeelding

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 18:58

Niks mis mee, het is droog en dicht.
Er zitten hooguit iets minder vitamines in, maar zo'n vaart loopt dat imo niet.
Ik kijk serieus nooit naar de datum op voer, ik vind het echt nonsens.
Ook met medicijnen in strips, dat blijft jaren langer als erop staat goed.

Qimm

Re: Subli Basisbrok over datum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:09

De datum is de datum tot wanneer de fabrilant kwaliteit kan garanderen, niet de datum vanaf wanneer het onbruikbaar is. Als het er nog goed uitziet en ruikt kun je het denk ik nog rustig voeren :j

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 20:55

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 09:40

Als het nu 2 of 3 maanden was ala maar dit is wel ver over de datum. Zou je het zelf nog eten?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 09:43

rapido schreef:
Als het nu 2 of 3 maanden was ala maar dit is wel ver over de datum. Zou je het zelf nog eten?

jawel hoor. iets wat nog droog is en niet muf ruikt kun je nog prima eten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 09:44

rapido schreef:

Je vraagt of ze paardenbrokken zou eten. Wat denk je zelf? :')

Ts: ik zou iig kijken hoe het er uit ziet. Als het droog heeft gestaan zal het vast nog prima zijn. Als het in een vochtige schuur heeft gestaan is het wellicht beschimmelt.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 09:55

Ja hoor, dat kan gewoon nog.
Mijn paarden eten brok dat wat langer in de ton zit (ik weet niet of dat hetzelfde is al in de zak..) minder graag. Dus dan meng ik het vaak met nieuw broek of ik maak er een slobber van. Dan kun je het gewoon op voeren. Zonde om weg te gooien.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:28

rapido schreef:

Als het bijvoorbeeld hagelslag zou zijn, ja hoor.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:37

Ik heb laatst een zak gekocht die was 'bijna' aan de datum, scheelde 70 % korting!
En 2 a 3 maand later begonnen met die zak voeren, zolang het maar droog staat is er niks aan de hand

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 12:42

Als het echt niet te eten is laten de paarden het wel staan. Gewoon voeren is mijn idee

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:36

Nou jullie hebben wel het beste met jullie zo geliefde 4 viervoeter voor zo te lezen :n Mag zeker niks kosten een paard? Durf te wedden dat als jullie op een dure pension stal hadden gestaan en er achter komen ze voer geven die bijna een jaar over datum is jullie op je achterste poten zouden staan!

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:43

Rapido, dat vind ik in mijn geval onzin.. nee mijn stalhouder voert uit een silo.. dus die brok kan ook wel ouder zijn dan de hudbaarheidsdatum, en heb net lasagnebladen gegeten die 2 jaar over de datum waren.. en raad eens, ik leef nog :)
Voedingsstoffen zullen wellicht wat terug zijn gelopen, maar het is een droge geperste substantie.net als honden of kattenbrokken prima op te voeren. weggooien is pas echt zonde

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:49

Als t goed ruikt en t ziet er nog prima uit zou ik t ook wel durven voeren hoor.

Joortjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 19:50

Iedereen bedankt. Op mijn stal zit het voer in een silo, waardoor ik dit niet gebruikte. Discussie is niet nodig ;)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:58

rapido schreef:
Nou jullie hebben wel het beste met jullie zo geliefde 4 viervoeter voor zo te lezen :n Mag zeker niks kosten een paard? Durf te wedden dat als jullie op een dure pension stal hadden gestaan en er achter komen ze voer geven die bijna een jaar over datum is jullie op je achterste poten zouden staan!

Ik doe zelf ook niet moeilijk over over datum eten zo lang je er niets aan ziet of ruikt. Waarom zou ik dat voor mijn dier anders doen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:03

Ik had ook nog oude brokken en ze vonden het heerlijk.. dusja denk dat vitamine wat minder werken maar dat ze er niks van krijgen hoor :)

LiesBakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 22:28

Als het maar droog heeft gestaan, zou ik me geen zorgen maken

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 22:40

Je hebt het voer gratis gekregen of gewonnen, waarom zou je het perse nog willen voeren!?
Ik zou absoluut niet zulk ver over de datum gekomen voer geven aan mijn paarden! Dit is niet een maandje over de datum, maar bijna 10 maanden!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 22:55

Ik zou het rustig nog voeren, als het droog is opgeslagen en er normaal uitziet.
Er was een tijd dat mijn haflinger alleen een handje muesli kreeg na het werken. Dat waren dus 3 handjes muesli per week.
Zak van 20 kg deed ik zowat een jaar mee.
Bij het verpakken in zakken komt er een datum van een half jaar later op als tht en dan ligt die eerst nog een tijdje in het magazijn van de fabrikant, daarna transport naar de winkel en daar ligt die ook nog even te wachten in magazijn tot die verkocht is. Dus er zijn op moment van aankoop zomaar al 3 van die 6 maanden om. Tegen de tijd dat ik aan m'n laatste beetje toe was, zat ik dan ook op een maand of 9 eroverheen, gok ik.
Niet dat ik de zak bewaarde, die gooide ik weg nadat ik de muesli in mijn voerton had gestort.

Nee hoor, zolang je zoiets netjes droog bewaart, bederft dat niet en is weggooien zonde en verspilling.

Mijn moeder heeft de keukenkastjes van mijn oma leeggehaald nadat die was overleden.
Jaar of 15(!) later, ging ze zelf verhuizen en moest de voorraadkast leeg.
We aten ineens elk weekend (door de week was ik op kamers) zelfgemaakte custardvla of pudding. Van, jawel, ingrediënten uit oma's keukenkastjes. Er stond niet eens een tht datum op, zo oud waren sommige verpakkingen.
En inmiddels zijn we weer 10 jaar verder en er is niemand ziek van geworden of wat dan ook.
Was dit weekend nog op de radio dat we met zn allen in Nederland veel te veel voedsel verspillen door producten zonder ze zelf te beoordelen klakkeloos weggooien als het over de datum is. En dat dat echt doodzonde is, omdat dat helemaal niet nodig is.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:06

Een tht is een richtlijn. Het eten/voer/etc goed moet minimaal tot die datum goed zijn, anders kun je er mee terug naar de winkel. Wanneer deze datum verstreken is, wil dat niet zeggen dat het niet meer goed is. Het is gewoon een kwestie van kijken en ruiken. Ik zou dit dus ook nog rustig aan mijn paarden voeren, mits het nog goed uitziet en ruikt.

Ik heb laatst overigens ergens gelezen dat ze bezig zijn met voor elkaar te krijgen dat er naast een tht datum ook een te gebruiken tot datum komt op verpakkingen, zodat er minder onnodig weggegooid wordt. Over de datum is bij een tht datum namelijk niet over de datum, maar de minimale tijd dat het product goed moet blijven is verstreken