Wat een paard nodig heeft aan kracht voer is per paard toch wel degelijk verschillend. Het ene paard heeft van zichzelf meer temperament en zal dus ook sterker op krachtvoer kunnen reageren dan het andere paard. Dit kan ook weer verschillen met wat je met je paard doet en de leeftijd van het paard. Wat voor het ene paard dus goed is om l1 mee te trainen kan voor de andere jongere versie weer te weinig zijn. Afhankelijk van de conditie enz.
Toch hebben alle paarden een bepaalde dagelijkse hoeveelheid vitamine en mineralen nodig. Dit is in de wintermaanden niet uit het gras van de wei te halen.
Toevallig heb ik hier zelf laatst een heel speurwerkje van gemaakt. In de herfst was hij niet heel fit. Niet ziek geen mankementen maar rustig en tam. Hierdoor was ik nou ook wel eens benieuwd of mijn paard alles binnen krijgt wat hij nodig heeft. Ik heb een Andalusier die aan energie geen gebrek heeft. Hij kreeg altijd 2 kilo basisbrok Subli. Ik ben eens gaan kijken hoeveel ik zou moeten voeren om aan zijn dagelijkse behoeften te kunnen voldoen. Tot mijn schrik zou ik volgens de etiketten 3 tot 4 kilo moeten voeren. Aangezien dit geen optie is ben ik verder gaan kijken. Pavo basisbrok heeft meer te bieden. Dan voer je nog steeds 2 kilo maar dit is dan ook voldoende. Om nu in de winterperiode toch iets te kunnen doen aan zijn gestuiter, heb ik ervoor gekozen om over te gaan op 1 kilo en de Pavo summer fit koekjes. Hier zit in principe alles in wat hij nodig heeft. Hier doet hij het tot nu toe erg goed op. Voor de rest hangt er altijd een zoutblok in de stal. En kan hij ten alle tijden ruwvoer eten. Mocht je het echt precies willen weten dan is zoals al eerder genoemd, een bloedonderzoekje via de dierenarts een goede optie.