Krachtvoer

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Dymo1990

Krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-17 09:01

Hallo

Ik heb een vraag ik voer pavo sport muesli aan mijn paard. Heb alleen het idee dat hij hIer niet voldoende energie uit haalt. Nu ben ik van plan over te stappen op ander krachtvoer.zal even wat over mijn paard vertellen het is een ruin van 12 jaar van trento b starten ongeveer 1 a 2 keer per maand een wedstrijd in de l1 dressuur. Nu is mijn vraag wat voeren jullie aan je paard en hoeveel en waarom. Ben heel erg benieuwd naar het antwoord

Azmay

Re: Krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 09:04

Wat krijt hij precies? Hoeveel musli in hoeveel voerbeurten hoeveel andere brok oid eventueel en hoeveel en wat voor ruwvoer?

Dymo1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-17 09:07

Hij krijgt 3x per dag een 3 kwarts schep muesli en ruwvoer krijgen ze nu het slecht weer bijna onbeperkt als we zien dat het op is in de wei krijgen ze wat bij. We hebben in de winter van die grote balen in de zomer vaak hooi.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:40

Hoe ziet je trainingsweek eruit? Denk eerder dat daar misschien iets anders moet. Je voer zou voldoende energie moeten geven voor het niveau wat je rijdt.

Dymo1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-17 12:52

Ik rij vier a vijf keer per weer een half uurtje en probeer het af te wisselen met buitenritjes. Maar ben meer nieuwschierig welke merken een ander voert omdat ik las dat hier veel troep inzit kwa suikers en ze meer energie uit ander voer kunnen halen. Hij is ook niet sloom zou alleen net iets actiever mogen zijn.

DRhorse2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 16:48

Als je bloedonderzoek laat doen, kom je precies te weten wat jouw paard nodig heeft, hier kun je je voer dan op samenstellen. Dan geef je hem dus niet zomaar iets wat hij eigenlijk niet nodig heeft. Want krachtvoer opnemen kan/kost een paard ook energie (kosten). Je kunt ook op www.voervergelijk.nl kijken en verschillende soorten voer/merken met elkaar vergelijken. Je kunt dan bv de Pavo sport muesli tegen een ander soort zelfde voer zetten en dan zie je wat er allemaal in zit & wat de voor/nadelen van de verschillende soorten voer zijn.

Kingsfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 00:00

Wat een paard nodig heeft aan kracht voer is per paard toch wel degelijk verschillend. Het ene paard heeft van zichzelf meer temperament en zal dus ook sterker op krachtvoer kunnen reageren dan het andere paard. Dit kan ook weer verschillen met wat je met je paard doet en de leeftijd van het paard. Wat voor het ene paard dus goed is om l1 mee te trainen kan voor de andere jongere versie weer te weinig zijn. Afhankelijk van de conditie enz.

Toch hebben alle paarden een bepaalde dagelijkse hoeveelheid vitamine en mineralen nodig. Dit is in de wintermaanden niet uit het gras van de wei te halen.

Toevallig heb ik hier zelf laatst een heel speurwerkje van gemaakt. In de herfst was hij niet heel fit. Niet ziek geen mankementen maar rustig en tam. Hierdoor was ik nou ook wel eens benieuwd of mijn paard alles binnen krijgt wat hij nodig heeft. Ik heb een Andalusier die aan energie geen gebrek heeft. Hij kreeg altijd 2 kilo basisbrok Subli. Ik ben eens gaan kijken hoeveel ik zou moeten voeren om aan zijn dagelijkse behoeften te kunnen voldoen. Tot mijn schrik zou ik volgens de etiketten 3 tot 4 kilo moeten voeren. Aangezien dit geen optie is ben ik verder gaan kijken. Pavo basisbrok heeft meer te bieden. Dan voer je nog steeds 2 kilo maar dit is dan ook voldoende. Om nu in de winterperiode toch iets te kunnen doen aan zijn gestuiter, heb ik ervoor gekozen om over te gaan op 1 kilo en de Pavo summer fit koekjes. Hier zit in principe alles in wat hij nodig heeft. Hier doet hij het tot nu toe erg goed op. Voor de rest hangt er altijd een zoutblok in de stal. En kan hij ten alle tijden ruwvoer eten. Mocht je het echt precies willen weten dan is zoals al eerder genoemd, een bloedonderzoekje via de dierenarts een goede optie.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie