Insuline resistentie en gras

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sem722

Insuline resistentie en gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 23:30

Ik weet dat er al veel topics over zijn, maar ik kan eigenlijk nergens een goed antwoord vinden.

Dus vandaar dit topic met de simpele vraag:

Insuline resistentie en (24uur) weidegang (gras) - is dit een optie?

Wat zijn jullie meningen/ervaringen/tips etc??

Hoor het graag!

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:49

Beste TS

Ook ik heb een merrie met insuline resistentie. Nee 24 uur op het gras is geen optie. Je krijgt problemen als spierbevangenheid, hoefbevangenheid en daar bovenop moet je zorgen dat het gewicht niet toeneemt.

Wij voeren 3 x per 24 geweekt hooi (minimaal een uur). Mijn merrie is ongeveer 450 kg en ze mag maar 2x 1,5 en 1 x 2kg geweekt hooi. Moest haar op houtkrullen zetten en bij iedere voerbeurt krijgt ze ongeveer 1 tot 1,5 kg stro. Verder 2 x per dag 400 gram dieet voer zonder suiker.

Alles in overleg met de kliniek. Nu staat ze niet op de weide maar op een paddock met rubber klinkers, want ze eet ook zand.

In de zomer mag ze max 4 uur op de weide en in het voorjaar moet ik het heel langzaam opbouwen vanaf 1 uur met een half uur per week.

Verder moet ze minimaal 5 x per week lopen om de suikers te verbranden.

Zodra ik afwijk krijgt ze spier problemen. Het is veel management en Zorg. ik wens je heel veel sterkte, want je moet super consequent zijn met een paard dat dit heeft.

Maureen95

Re: Insuline resistentie en gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:56

Ik denk niet dat dat een optie is. De Fjord van mijn pleegouders heeft ook insulineresistentie. Ze mag heel soms in de zomer eens een paar hapjes gras maar meer ook echt niet. Anders merk je het echt wel.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 05:34

Ja hoor wel mogelijk maar hou zijn gewicht in de gaten en niks anders bij voeren dan droog hooi

Daarbij elk paard is anders..

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 07:21

Ik heb ook een IR paard wat 24 uur op het gras staat.Ik denk juist doordat ze het jaar rond op gras staat ze er beter tegen kan.Ze staat ook wel echt op gras niet op een zandpaddock of zoiets.
Ik heb ze op stal gehad met een paddock maar daar werd ze ongelukkig en ziek van.Ze ad herhaardelijk koliek.

Bij nood ben ik op de wei terecht gekomen ,met niet de bedoeling er te blijven staan,maar ze doet het hier zo goed dat ze er al weer 4 jaar staat.Haar gewicht en vetpakken zijn een dingetje ,maar in samenwerking met de glucobalance houden we het onder controlle.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 18:22

Mijn paard zat een paar jaar geleden op het randje, net geen insulineresistentie volgens de DA. Stond toen hele dagen op de wei.
Nu staat hij halve dagen op de wei (andere helft paddock) en dat gaat wel goed.
Het zal per paard verschillen en in welke mate het paard IR heeft.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:09

Mijn paard was binnen 1,5 week zo vet als een dikbil koe, zo zag hij er ook uit en dat met strookbegrazing.

negatief op IR getest evenals op ppid.

Mijne gaat het gras niet meer op.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:16

Ja het kan maar wel op een kaal stukje zeg maar.
Ik hoef hem niet in het volle hoge gras te zetten maar als zijn voorgangers het al afgesnaaid hebben kan hij erop.

Daarbij begin ik in maart met Gluco balance van phytonics als supplement toe te voegen aan zijn voer en dat werkt voor hem prima.
In de zomer staat hij gewoon van 8 tot 8 op het land

Underscore1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:53

24u op de weide met insulineresistentie kan je problemen krijgen met hoefbevangenheid, spierproblemen, ... Miss in overleg met da kan je een tussenoplossing vinden

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:57

Mando schreef:
Ja het kan maar wel op een kaal stukje zeg maar.
Ik hoef hem niet in het volle hoge gras te zetten maar als zijn voorgangers het al afgesnaaid hebben kan hij erop.

Daarbij begin ik in maart met Gluco balance van phytonics als supplement toe te voegen aan zijn voer en dat werkt voor hem prima.
In de zomer staat hij gewoon van 8 tot 8 op het land

Ik denk juist dat de mijne het goed doet op de wei omdat ze op gewoon gras staat.Juist heel kort gras is stress gras en bevat veel suikers.Voordat ik een nieuwe wei opendoet check ik altijd het fructaan index ,als die hoog is gaan ze later op de dag op de wei en krijgen ze wat extra hooi.

Maar ik denk idd dat je vooral moet kijken waar jou paard het goed op doet .De mijne begon bv in een kale paddock gaten te graven en zand te eten dat vond ik nog kwalijker als het gras.Enn doordat ze altijd op de wei staat doseert ze beter.Ik zie ze regelmatig rusten.