Vetbulten als reactie op voer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vetbulten als reactie op voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 21:16

Terwijl mijn paard helemaal niet dik was en zelfs arm was qua bespiering., kreeg hij toen hij grasbrok (later luzernebrok) kreeg steeds vetbobbels op zijn ribben. De vetlaag zelf was op de ribben goed, alleen zaten er her en der op de ribben drillerige bulten vet ter grootte van een platte hand. Mede om die reden is hij overgegaan op Esparcettebrok, waarvan hij eerst een week helemaal opzwol (de hele ribbenkast bestond ineens uit drillerig en dus vochtvasthoudend vet) en daarna zijn ze helemaal verdwenen.
Nu gaan we deze week over op een andere vitaminebrok (van Formula 4 Feet naar Je paard gezond en fit Balancer) en ik ben dus benieuwd of de vetbobbels wegblijven of dat ze weer terugkomen. Daardoor was ik wel benieuwd naar of anderen dit ook kennen, en bij welke voersoorten je paard die vetbobbels kreeg en hoe ze weer verdwenen?

Angela

Re: Vetbulten als reactie op voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:50

Ik heb dergelijke vet bulten nog nooit gezien, zijn ze op foto vast te leggen? Wel interessant om te volgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 22:56

Helaas niet, ze zijn ook net weg. ;) Fotograferen is lastig omdat het gewoon platte plaatselijke vetpockets zijn, maar ze zijn er wel. Volgens mijn dierenarts/osteopaat kwamen ze wel vaker voor bij paarden die een slechte stofwisseling hadden of voor hen verkeerd voer kregen. Ik heb het ook wel eens voorbij zien komen in de topic, maar vond er geen apart topic over. Ik ben dus wel benieuwd of anderen dit ook kennen en bij welke soort voer het dan vooral voorkwam.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:37

Ik ken het inderdaad ook ja. Maar had nooit het idee dat het een allergische reactie was.
Wij hebben het voornamelijk in het zomerseizoen wanneer er beperkt gras word gegeten.
want nu is alles weg en het voer is niet verandert.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 08:09

Ik denk aan een minder functionerende lever die niet goed in staat is om afvalstoffen af te voeren.
Ik ken verschillende paarden met lever problemen. Bij ieder paard uitte het zich op een andere manier. Extreme jeuk, kleine bultjes en hele plakkaten vocht bijvoorbeeld.
Wij hebben gekozen voor een holistische aanpak met o.a. homeopatische druppeltjes.
Dit werkte bij al onze paarden goed.
Daarnaast letten we goed op de voeding. Ben ik eigenwijs en geef ik mijn pony toch een keer een wortel? Dan heeft ze binnen een kwartier jeuk.

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:38

Het paard van mijn zusje kreeg ook bulten. Wij voerden toen pavo. Na bloedonderzoeken ed wat allemaal goed was kwamen we erachter dat ze niet goed reageert op veel suiker/zetmeel. Wij voeren inmiddels Höveler en dan de graan- en melassevrije lijn. Hier doet ze het super op en sindsdien ook geen bulten meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 00:35

Interessant om te lezen dat anderen die vetbulten ook herkennen! :j
[***] is nu helaas moddervet (staat sinds een maand 24/7 onder een dek en blijkbaar geeft hij nu echt nergens meer energie aan uit nu hij zichzelf niet meer warm hoeft te houden >;) ) dus de esparcette ben ik weer aan het afbouwen, maar het vet ligt mooi verdeeld over de ribben, dus dat is positief. Ik blijf wel esparcette voeren aangezien zijn vetbulten en hoeven er erg van opgeknapt zijn, maar voer dan gewoon minder.
Toevallig kwam ik er gisteren achter dat de vitaminebrok die ik wilde voeren niet alleen melasse maar ook granen ('geen hele granen' >;) ) bevat, dus die gaat er weer uit. Ik hoop dat hij dan bultloos blijft. Zetmeel en suiker zie ik in [***]'s geval sowieso als vijand omdat hij daar in het verleden gruwelijke jeuk van kreeg en er zelfs ondervoed van raakte, maar ook op mijn zetmeel- en suikerloze dieet kreeg hij vetbulten van grasbrok en vervolgens ook van luzerne. Gelukkig nu niet meer sinds we dat vervangen hebben door esparcette, maar zo'n nieuwe vitamine/mineralenbrok vind ik dat toch wel weer spannend.

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:43

Probleem hadden wij ook bij de luzerne, kreeg ze ook bulten van. Wij hebben nog care4life geprobeerd maar daar haalde onze merrie niet voldoende uit kwa energie en vitamines ed. Maar van die care4life kreeg ze ook geen bulten :)
Inmiddels hebben we luzerne in een soort brokvorm (geheel graan en melassevrij) die we weken hier reageert ze niet op gelukkig