Kan een paard op enkel stro leven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kan een paard op enkel stro leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:05

Misschien een rare vraag .. maar ik stel hem toch :P
Stro is ook ruwvoer. Zou een paard op enkel stro kunnen leven en geen (of maar heel beperkt) hooi/voordroog?

Een aantal jaar terug deed ik dat met mijn pony's, ik had ze op een stal in eigen beheer en zorgde dmv netten dat ze 24u stro hadden. Zelf ging ik 1x per dag en gaf ze dan een portie voordroog en "krachtvoer" met vitaminenkorrel. Ze hebben nogal de aanleg om dik te worden. Toen konden ze wel op gras maar dat was ook maar beperkt aangezien ik niks aan onderhoud van de weide deed (wel mestruimen natuurlijk, maar bedoel om het gras te laten groeien).

Nu heb ik een pony die momenteel met een tongprobleem zit ( [MD] Pony last van tong? ) en we verdenken op zich het hooi, wat hij normaal nat krijgt maar wat de voorbije tijd niet is kunnen gebeuren door de vorst. Nu krijgt hij het weer nat, maarja, nu gaat het weer vriezen, dus zit ik te zoeken naar oplossingen ...

Zou ik hem gewoon stro kunnen geven ipv hooi? Al weet ik niet zeker of hij daar geen last van heeft moet ik zeggen ... is natuurlijk ook droog, maar is geen gras (misschien is het bij hooi een combinatie van) .. Hiernaast krijgt hij een mengeling van bietenpulp, lijnzaadvlokken & vitaminenkorrel als "krachtvoer". Dus niet puur alleen maar stro, alleen wel als basis.

Iemand ervaring hiermee? Of haal ik mij dan toch problemen op de hals?

Renske_W

Re: Kan een paard op enkel stro leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:10

Het voeren van uitsluitend stro is geen aanrader. Aangezien stro veel onverteerbare vezels bevat kunnen grotere hoeveelheden een slokdarmverstopping of koliek veroorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:14

Dat lees je inderdaad, maar is dat ook als ze het gewend zijn? Ik heb nooit problemen ervaren toen ik ze eerder op die manier hield. Ook nu ze stro in hun stal hebben eten ze daar veel van (in het begin zelfs heel hun stal leeg, nu ze meer hebben blijft er wel meer liggen maar kan moeilijk inschatten wat ze nu nog eten natuurlijk) en nog geen problemen gezien ..

Ik zou dan bv. wel naast de bietenpulp voordroog kunnen geven (bv. Horse Dinner van Jopack hebben ze in het verleden gehad) maar dat zou dan 1 of 2x per dag een pluk zijn, want anders betaal ik me scheel ... Het is ook maar als tijdelijke oplossing, tot de vorst voorbij is of het tongprobleem opgelost..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:21

Er zijn wel verschillende soorten stro.
Het verschil weet ik niet precies, maar misschien hangt het er vanaf welk soort stro je geeft?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:25

Ik dacht dat in o.a. Spanje stro voeren meer gebruikelijk was, 2-3 delen stro op 1 deel hooi. Maar welk stro dat is geen idee.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:26

Juist omdat ze geen hooi krijgen eten ze hun hele strostal leeg, ze moeten wel, want ze zijn erop ingesteld om van ruwvoer te leven en te eten. Arme dieren.

Is dat om de kosten te besparen op hooi? er bestaan suikerarme hooi voor ponys die te snel dik worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:32

Hmm, dacht dat ik duidelijk geschreven had, maar precies toch niet ...

Soort stro maakt misschien inderdaad ook nog uit, durf niet meer te zeggen wat ik toen gebruikte (kwam ook gewoon via een boer met de rest van de stallevering mee, "een baal stro".. ;) ) en wat de stal nu heeft moet ik eens navragen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:35

Er bestaat een strosoort waar ze van kunnen eten maar volledig en alleen van stro moeten leven, nee dat kunnen ze niet en dat is ook niet eerlijk.

Dat was toch eigenlijk jouw vraag "kan een paard enkel op stro leven?" en daar doel ik dus op.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 12-01-17 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:36

Stro alleen lijkt me niet. Er zitten toch gewoon te weinig voedingsstoffen in. Maar als aanvullend ruwvoer is het prima.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:38

Ik vind het wel een interessante vraag, want waarom kan dat niet Ragdollkat?

Ikzelf zou denken dat er tekorten zullen komen, maar welke tekorten, eigenlijk weet ik niet zo goed wat gras/voordroog/hooi wel bezit en stro juist niet.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:42

tamary schreef:
Ik dacht dat in o.a. Spanje stro voeren meer gebruikelijk was, 2-3 delen stro op 1 deel hooi. Maar welk stro dat is geen idee.

Heb ik idd gezien :j maar is hele andere kwaliteit stro dan dat we hier voeren. Veel fijner. Het hooi lijkt er overigens enorm veel op :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:42

Ragdollcat schreef:
Er bestaat een strosoort waar ze van kunnen eten maar volledig en alleen van stro moeten leven, nee dat kunnen ze niet en dat is ook niet eerlijk.

Dat was toch eigenlijk jouw vraag "kan een paard enkel op stro leven?" en daar doel ik dus op.

Dat was mijn vraag ja, of ze op stro kunnen leven ipv hooi, naast hun bietenpulp/lijnzaadvlokken/vitaminenkorrel. Of voor mijn part zonder de pulp etc (want er zijn ook paarden die enkel gras/hooi krijgen) maar dat is bij mij persoonlijk niet aan de orde.

Maar je eerste reactie is nogal erg beschuldigend, weet niet of je dat zelf ziet?
Lijkt mij omdat je niet alles goed doorgelezen hebt (en het tong-topic ook niet bekeken, maar dat is niet verplicht natuurlijk, enkel als aanvullende info) en dat is jammer om dan meteen maar wat te gaan roepen.

En zoals RianneH vraagt: waarom kan dat niet? Wat missen ze dan dat ze persé nodig hebben?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:48

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:49

Ik heb alles gelezen.

Je vraag is en blijft toch hoofdzakelijk of ze op stro kunnen leven. Enkel vitaminenkorrel is voldoende om aan dagbehoefte aan vitaminen en mineralen te komen naast ruwvoer (afhankelijk van het dier en de behoefte wat ie heeft en het gebruiksdoel) en dat is het stro beslist niet.

Het dient ter bodembedekking maar je paard gaat er niet dood van als ze eens hun box leegvreten maar volledig ervan leven naast vitaminenkorrels, is niet zo gezond voor de maag en de darmen.

Dat is dan in het kort, er staat voldoende hierover op het internet, via google kun je info. over vinden.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:51

Ik heb geen idee of dat kan... Wat me nu wel te binnen schiet is dat er ook heel veel soorten hooi zijn. Heb je daar al eens mee getest? Graszaadhooi, luzernehooi, er zijn zo veel soorten!
En anders een ruwvoervervanger voor oude paarden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:53

Lijkt mij dat het stro veel harder is dan hooi en dus voor nog meer mondproblemen zal zorgen.
Zou er dus niet aan beginnen,
zou wel het hooi nat maken, het bevriest wel ,maar ergens kan ik me voorstellen dat als ze het eten,....en dat gaat hapje voor hapje, het net zo snel weer smelt in de mond en lijkt me dat het geen problemen veroorzaakt..

Of kijken naar zachter hooi,maar stro zou ik niet doen, zeker nu je een hebt die ook steeds tekorten overal van heeft,
niet weer in je voer gaan veranderen :(

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:57

Ruwvoer is het belangrijkste eten voor een paard! Ik zou ze echt niet alleen stro voeren en al helemaal niet als ze dat niet gewend is. Veel paarden die door overmatig stro eten verstopt raken/koliek krijgen. Stro is niet voor niks een bodembedekker, vind ik dan.

Gewoon ruwvoer dus. Dan maar nat maken of een ander soort zoeken. :j

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:58

Maar nu even iets anders........Ik zou gaan proberen voor ruwvoervervanger voor oude paarden, zoals wat tennan hierboven zegt.

Het is en blijft moeilijk om een pony te helpen die last heeft van te dikke/ grote tong door allergie. Het is een kwestie van proberen en kijken hoe het gaat.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:02

@ ellepel : Ik verander het liefst niks, vind het prima zoals het nu gaat (of het ook dingen oplost is nog maar afwachten natuurlijk, maar in theorie vind ik het fijn) maar ik zit er gewoon mee dat het weer gaat vriezen en dat hij dan weer droog hooi moet gaan krijgen... Dacht dat bevroren hooi wel kwaad kon? Weet alleen niet meteen waarom. Echter denk ik ook niet dat het op dit moment leuk voor hem is, die bevroren dingen in z'n mond ... Hij doet nu wel langer over zijn hooi, dat wel :+

Ik ben niet in de gelegenheid om zelf hooi te kopen, heb geen opslagruimte. Verder reageert hij naast gras ook op luzerne, dus heel veel opties vallen al af. Hooi nat maken is geen probleem, maar het is helaas geen zomer op dit moment. Ik vind het wel jammer dat er gedaan wordt alsof het allemaal niks is en ik mij overal makkelijk vanaf wil maken. Ik moet maar even dit of dat. Jullie moesten eens weten .. (en degene die ons vaker zien op bokt & IRL weten dit ook, gelukkig maar).

@ Ragdollcat : dat zou het hooi dan wel vervangen? En kan geen kwaad naast de bietenpulp (krijgt hij momenteel 2 kg/dag van, wordt nog opgebouwd naar 3 kg) ? Ik heb een tijdje All-In-Soup gegeven van Aveve (gewoon als lekkers na het werk) maar hij staat nu zo puur/natuurlijk mogelijk vanwege zijn allergieën & vitaminen-issues. Ik wil eigenlijk liever niet nu vanalles weer gaan aanpassen/veranderen, maar als het niet anders kan .. tijdelijk ... Ik vind het echt zo moeilijk -O-

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:03

Change3x schreef:
Ruwvoer is het belangrijkste eten voor een paard! Ik zou ze echt niet alleen stro voeren en al helemaal niet als ze dat niet gewend is. Veel paarden die door overmatig stro eten verstopt raken/koliek krijgen. Stro is niet voor niks een bodembedekker, vind ik dan.

Gewoon ruwvoer dus. Dan maar nat maken of een ander soort zoeken. :j

Maar stro is ook ruwvoer, hoewel ik het zeker eens ben met het verstoppingsrisico.
Ik ga dus met ts mee en vraag me af wat nu écht het verschil is tussen beide. Is dat enkel de voedingsstoffen en de hardheid van de gedroogde plant? Hoe zit het dan met grofstengelig hooi dat vaak aangeraden wordt.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:05

Ik snap dat het lastig is [***]. Als je na tijden prutsen eindelijk iets hebt gevonden dat werkt en dat wil niet meer, is dat heel vervelend.
Even heel simpel gedacht he: bevriest het hooi ook (zo snel) als je het stoomt?

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:06

En wat is de reden dat hij geen gewoon hooi krijgt? Waarom wordt het nat gemaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:09

@ RianneH : Dat dus :j
Mijn pony's hebben door de tijd heen al heel wat stro naar binnen geduwd (en neen, niet omdat ze geen hooi kregen, gewoon als extraatje omdat ze dat nodig vonden ofzo ;) ) en nog nooit iets van koliekproblemen gehad. Bij 1 pony eens 1x dat zijn blinde darm wat gevoelig was, toen had hij wel écht teveel gegeten (als je voor hem stond dacht je dat er elk moment een tweeling uit kon komen := Zag het ook aan de stal).. Maar dat is dus op jaren tijd ...

Het artikel heb ik ook gelezen, maar dat gaat vooral over het feit (als ik het goed begrijp) dat in stro veel meer suikers kunnen zitten dan mensen denken, en dat het dus zonder analyse niet geschikt is voor insuline-resistente paarden. Nu verdenk ik die van mij wel voor gevoelig op suikers (niet insuline-resistent) maar misschien reageert hij ook wel gewoon op iets in het gras/hooi zelf, en aangezien stro geen gras is ...

@ tennan : geen idee ... Als iemand het antwoord weet ..
Zat ook al te denken om het in de stal te geven ipv buiten (in een hooibak). Misschien helpt dat ook al? Gewoon nat maken in de kruiwagen en dan in een hoek van de stal droppen waar het minste aankan qua koude/wind.. Of zou dat niet uitmaken?

@ Eight : omdat hij ook gezegend is met een stofallergie en dus gaat hoesten op droog hooi. Al blijkt dat nu niet het probleem, maar er is verder ook praktisch geen stof in de omgeving natuurlijk in de winter. Nu vindt zijn tong het droge hooi niet meer leuk (vermoeden we, is niet zeker).

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:17

Maar gaat stro dan beter? Dat is toch nog ruwer? Er wordt ook hooi verkocht dat maar net is gedroogd en meteen ingepakt, daar doet onze merrie met stofallergie het erg goed op. Alleen stro zou ik persoonlijk niet doen, maar iedereen zijn keuzes natuurlijk :)

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:19

Ragdollcat schreef:
Juist omdat ze geen hooi krijgen eten ze hun hele strostal leeg, ze moeten wel, want ze zijn erop ingesteld om van ruwvoer te leven en te eten. Arme dieren.

Is dat om de kosten te besparen op hooi? er bestaan suikerarme hooi voor ponys die te snel dik worden.

Niet mee eens, die van mij hebben hooi maar eet liever het stro.