Stro is ook ruwvoer. Zou een paard op enkel stro kunnen leven en geen (of maar heel beperkt) hooi/voordroog?
Een aantal jaar terug deed ik dat met mijn pony's, ik had ze op een stal in eigen beheer en zorgde dmv netten dat ze 24u stro hadden. Zelf ging ik 1x per dag en gaf ze dan een portie voordroog en "krachtvoer" met vitaminenkorrel. Ze hebben nogal de aanleg om dik te worden. Toen konden ze wel op gras maar dat was ook maar beperkt aangezien ik niks aan onderhoud van de weide deed (wel mestruimen natuurlijk, maar bedoel om het gras te laten groeien).
Nu heb ik een pony die momenteel met een tongprobleem zit ( [MD] Pony last van tong? ) en we verdenken op zich het hooi, wat hij normaal nat krijgt maar wat de voorbije tijd niet is kunnen gebeuren door de vorst. Nu krijgt hij het weer nat, maarja, nu gaat het weer vriezen, dus zit ik te zoeken naar oplossingen ...
Zou ik hem gewoon stro kunnen geven ipv hooi? Al weet ik niet zeker of hij daar geen last van heeft moet ik zeggen ... is natuurlijk ook droog, maar is geen gras (misschien is het bij hooi een combinatie van) .. Hiernaast krijgt hij een mengeling van bietenpulp, lijnzaadvlokken & vitaminenkorrel als "krachtvoer". Dus niet puur alleen maar stro, alleen wel als basis.
Iemand ervaring hiermee? Of haal ik mij dan toch problemen op de hals?
) en wat de stal nu heeft moet ik eens navragen.
maar is hele andere kwaliteit stro dan dat we hier voeren. Veel fijner. Het hooi lijkt er overigens enorm veel op

Zag het ook aan de stal).. Maar dat is dus op jaren tijd ...