Tandenloos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Tandenloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 08:34

Onze (bijna) 27 jarige heeft sinds deze week nog 1 boventand. Idioot gezicht natuurlijk maar voor haar ook zeker lastig. Het lijkt me handig als ze die laatste ook kwijt raakt, ze kwijlt nu nogal.
Ze lopen overdag buiten, om 17.00 uur ( of eerder donker) naar binnen. Ze krijgt hooi, luzerne, muesli, speedibeet en maismeel bijgevoerd en heeft een deken met hals op. Alles om op gewicht te blijven en zich happy te voelen. Ze doet regelmatig nog even vrolijk gek mee met de andere twee, dus zo te zien is nog best tevreden.
Heeft iemand daar ervaring mee hoe een paard dat met gras gaat doen? Kunnen ze er wel iets af krijgen? Ik weet dat katten met hun tandvlees zelfs brokjes kunnen eten maar gras afhappen lijkt me bijzonder lastig. Tandarts komt zeer regelmatig en gelukkig zijn haar kiezen nog voldoende en kan ze goed kauwen. Ze heeft ook nooit proppen gemaakt, alles gaat schoon op.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 08:57

Margee schreef:
Onze (bijna) 27 jarige heeft sinds deze week nog 1 boventand. Idioot gezicht natuurlijk maar voor haar ook zeker lastig. Het lijkt me handig als ze die laatste ook kwijt raakt, ze kwijlt nu nogal.
Ze lopen overdag buiten, om 17.00 uur ( of eerder donker) naar binnen. Ze krijgt hooi, luzerne, muesli, speedibeet en maismeel bijgevoerd en heeft een deken met hals op. Alles om op gewicht te blijven en zich happy te voelen. Ze doet regelmatig nog even vrolijk gek mee met de andere twee, dus zo te zien is nog best tevreden.
Heeft iemand daar ervaring mee hoe een paard dat met gras gaat doen? Kunnen ze er wel iets af krijgen? Ik weet dat katten met hun tandvlees zelfs brokjes kunnen eten maar gras afhappen lijkt me bijzonder lastig. Tandarts komt zeer regelmatig en gelukkig zijn haar kiezen nog voldoende en kan ze goed kauwen. Ze heeft ook nooit proppen gemaakt, alles gaat schoon op.

De paarden die ik ken zonder snijtanden (EOTRH komt helaas nogal eens voor onder IJslanders) kunnen redelijk vooruit met gras, zolang het maar niet al te kort is gegraasd. Alleen op het einde van de graasperiode op een wei, wanneer de hele boel kort is, merk je dat ze daar wat moeite mee hebben terwijl de andere paarden er nog wel mee vooruit kunnen. Als je dus een of meerdere paarden zonder snijtanden hebt, dan zou ik ofwel de hele groep eerder verweiden dan je normaal zou doen, of (individueel?) bijvoeren zodra het gras niet meer genoeg is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 09:05

Tja.... als er helemaal geen bovensnijtanden meer zijn wordt het tandvlees hard en eten ze daarmee het gras. Het lastige lijkt me juist dat ie ene snijtand "in de weg zit" waardoor ze met het overige dus niets kan. Het lijkt logisch om die ene tand ook te verwijderen en dan kan ze met dat hele stuk gewoon grazen.... hier stond een friesje die na een ongeluk ook geen bovensnijtanden meer had en die graast gewoon met haar tandvlees.... Even overleggen met je DA of Tandarts

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 09:18

Mijn paard mist al anderhalf jaar al haar snijtanden en dat gaat prima. Ze eet gras, ook als het kort is en hooi uit een slowfeeder gaat ook prima.
Zie ook het topic over EOTRH bij medisch