Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
realmagic
Berichten: 1590
Geregistreerd: 21-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:19

Kelly08 schreef:
Haha wauw ik dacht heel even dat dit een grap was, maar duidelijk niet. Sinds wanneer slapen paarden 8 uur achter elkaar? Lijkt mij ideaal. Savonds de stal uitmesten en de volgende ochtend is deze nog prachtig schoon als ze continue slapen.






_O- was het idd maar zo.n feest, meestal poepen ze snachts meer als overdag haha ( de mijne dan...)



NB,het denken van mensen op deze manier is dus wel 1 van de redenen dat er nog zoveel mis gaat in het voeren van paarden

MyWup

Berichten: 2523
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:39

Dan heb ik het getroffen!
Sochtends krijgen ze voordroog of hooi en krachtvoer, dat hebben ze op als ze om 13 uur de paddock in gaan, om 16.30 gaan ze naar binnen en daar ligt dan weer ruwvoer klaar, om 21.30 wordt de laatste ronde gedaan, weer ruwvoer en krachtvoer. Er wordt soms te veel gevoerd en geven de eigenaren door dat de paarden wel wat minder mogen omdat ze iets te rond worden :) Te weinig wordt er nooit gegeven.

GamblersCup
Berichten: 13430
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:50

Jij misschien wel, maar je paard niet: 3,5 uurtjes in een paddock betekend dat jouw paard 20,5 uur op stal staat?!? Wow...

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:52

diesel83 schreef:
Mloes schreef:
Maar Diesel83: Dan hebben de paarden om 23u / 00u hun ruwvoer op, en krijgen ze om 08u 's ochtends pas weer nieuw? Dat is toch vragen om moeilijkheden...? Voor mij al een reden om niet op jouw stal te staan. Waarom niet onbeperkt voeren? Volgens mij zijn veel pensioneigenaren bang dat paarden dan eindeloos blijven doorvreten, mijn ervaring is dat een paard zoveel eet als nodig (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk :D).


Ik heb echt nog nooit problemen gehad met de paarden op mijn stal. Misschien ook wel visie verschil randstad/buiten gebied geen idee maar ik doe het op deze manier en mensen zijn vrij in hun keuze om wel of niet bij mij te staan. Immers wij eten snachts ook niet toch? Wij slapen en eten pas weer als we wakker zijn..


Ik sta in Utrecht, dus redelijk centraal NL. Maar dan nog; ook de paarden in Amsterdam slapen niet een hele nacht. Echt heel erg bizar dat er nog zo wordt gedacht! Er is zoveel informatie over te vinden..

GamblersCup
Berichten: 13430
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:54

Het is gewoon ongelofelijk ongezond om de paarden zo te voeren.

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:55

realmagic schreef:
Kelly08 schreef:
Haha wauw ik dacht heel even dat dit een grap was, maar duidelijk niet. Sinds wanneer slapen paarden 8 uur achter elkaar? Lijkt mij ideaal. Savonds de stal uitmesten en de volgende ochtend is deze nog prachtig schoon als ze continue slapen.






_O- was het idd maar zo.n feest, meestal poepen ze snachts meer als overdag haha ( de mijne dan...)



NB,het denken van mensen op deze manier is dus wel 1 van de redenen dat er nog zoveel mis gaat in het voeren van paarden


Ja serieus he! Bizar, ik dacht dat hiee tegenwoordig zoveel onderzoek naar is geweest maar toch niet bij iedereen doorgedrongen dus.

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:56

GamblersCup schreef:
Het is gewoon ongelofelijk ongezond om de paarden zo te voeren.


En vaak dan wel kilo's brok / muesli er in. Begin eens met voldoende ruwvoer, en je zal zien dat je paard verder niet eens zoveel nodig heeft :D

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:56

bruintje123 schreef:
Pol1
Achterberg kun je inderdaad niet betalen van 170.
Gelukkig hier ook een kurkdroge bak.
Staat ook nu geen plasje in. Vandaag alweer droog na de sneeuw en ijzel.
Daarom kan ik (en de hele omgeving) jaar rond weide gang aan bieden.
Natuurlijk niet als je te veel paarden hebt in vergelijking met het aangeboden aantal grond dan lopen ze het alsnog kapot. Maar er zijn best veel stallen dus veel paarden verspreid.
Met wat jij bied met achterberg 210,- en dan is het op. 220 heb je al binnenbak. Met jaar rond buiten.
Ook met onbeperkt hooi.
Hier geen gelovige buurt dus ook 7 dagen Open.
Prijzen van 300 is vaak met springtuigen of twee binnenbakken of echt weer meer luxe.
Ik kan het ook niet anders maken :)
Wat dat betreft is een klein landje erg verdeeld.


Ik weiger t daar voor te Doen..Kan niet..onmogelijk!! Blij dat ik in een regio woon waar de grond schaars en duur is.. Voor genoemde geld stopte ik acuut!
Laatst bijgewerkt door pol1 op 09-01-17 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Berichten: 6358
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:58

Dat is bij ons op stal ook, daar krijgen ze 's morgens een portie hooi en royale portie stro, en 's avonds ook hooi als je bijbetaalt. Ik zet gewoon van die voertonnen klaar met hooi (kan wel een dikke plak of twee in, is ruim voldoende bij onze balen) en dat voeren ze wel gewoon voor mij zonder dat ik moet bijbetalen. Dat hooi koop ik dan wel gewoon zelf uiteraard. Maar zoals je zelf zegt, hooi is erg belangrijk en daar moet je echt niet zuinig op gaan doen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:59

Sorry maar ik dacht ook dat er een grap werd gemaakt met de opmerking dat ze slapen in de nacht. Maar zo heeft iedereen zijn eigen ideeën over paarden en is het belangrijk om ergens te staan waar jij dezekfde denkbeelden van de stal eigenaar hebt.

Overigens schreef een stal eigenaar hier ook dat "klanten alles beter weten en hun visie door willen drukken" Nou sorry maar misschien weet de klant het ook wel beter en kent zij haar paard zelf het beste?

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:02

Ik vind de juiste verzorging om je paard gezond te houden niks te maken hebben met 'het beter weten'.
Dat klinkt me meer in de oren als een stalhouder die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en de klanten hebben maar te slikken?
Zo werkt dat inderdaad als je batterijen koopt,niet als je de verantwoordelijkheid hebt voor een dier.

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:04

Mloes schreef:
Ik sta in Utrecht, dus redelijk centraal NL. Maar dan nog; ook de paarden in Amsterdam slapen niet een hele nacht. Echt heel erg bizar dat er nog zo wordt gedacht! Er is zoveel informatie over te vinden..


Maar paarden in Amsterdam en Utrecht hoeven in de nacht ook geen eten, want die gaan dan stappen in de stad. Net zoals mensen op zaterdag avond *\o/*

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:04

IngridM schreef:
Sorry maar ik dacht ook dat er een grap werd gemaakt met de opmerking dat ze slapen in de nacht. Maar zo heeft iedereen zijn eigen ideeën over paarden en is het belangrijk om ergens te staan waar jij dezekfde denkbeelden van de stal eigenaar hebt.

Overigens schreef een stal eigenaar hier ook dat "klanten alles beter weten en hun visie door willen drukken" Nou sorry maar misschien weet de klant het ook wel beter en kent zij haar paard zelf het beste?


Inderdaad.. leer van elkaar! Iedereen wil het beste voor z'n paard, ga ik toch vanuit? En uiteraard, visies over stal- en voermanagement kunnen verschillen. Als pensionklant heb je je aan te passen, probeer samen de middenweg te vinden die voor iedereen werkt. Maar sta alsjeblieft open voor tips en ideeen! Als je denkt dat een paard een hele nacht slaapt, zoals een mens, dan is mijn tip: koop een boek over natuurlijk gedrag, of google het eens.

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:05

Kelly08 schreef:
Mloes schreef:
Ik sta in Utrecht, dus redelijk centraal NL. Maar dan nog; ook de paarden in Amsterdam slapen niet een hele nacht. Echt heel erg bizar dat er nog zo wordt gedacht! Er is zoveel informatie over te vinden..


Maar paarden in Amsterdam en Utrecht hoeven in de nacht ook geen eten, want die gaan dan stappen in de stad. Net zoals mensen op zaterdag avond *\o/*


:') lekker aan de speciaalbiertjes!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:06

Onze kudde staat 24/7 buiten dus voldoende ruwvoer is noodzakelijk (vind ik).
ZE krijgen hooi uit grote bakken met een rooster erop zodat ze dag en nacht kunnen eten.

In het verleden voerde de staleigenaar maar die bepaalde ook hoeveel...dat werkte niet.
Wij bepalen reeds jaren gezamenlijk hoeveel er gevoerd wordt en doen dat zelf.

Kun je niet bij de pensioneigenaar iedere week (bijvoorbeeld) een extra baaltje inkopen en dit zelf in de avond voeren? Evt in een hooinet of slowfeedernet?

Zo doen de klanten het bij ons die het paard in de nacht op stal hebben staan..

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:14

Pol01
Het kan blijkbaar wel.
Vele doen het al tientallen jaren. :)
En ik zie ze echt niet in oude lompen lopen.
Ik zal ook niet beweren dat ze leven als een rijke sjijk.
Maar het kan niet is onmogelijk wordt door vele toch wel het tegendeel bewezen.

Maar goed. Te veel off topic.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:22

Kelly08 schreef:
Maar paarden in Amsterdam en Utrecht hoeven in de nacht ook geen eten, want die gaan dan stappen in de stad. Net zoals mensen op zaterdag avond *\o/*


_O- _O- _O-

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:26

GamblersCup schreef:
Jij misschien wel, maar je paard niet: 3,5 uurtjes in een paddock betekend dat jouw paard 20,5 uur op stal staat?!? Wow...

Goh wat lekker veroordelend weer. Hoe weet jij nou wat er nog meer geregeld wordt en hoe lang en vaak zij zelf op stal is? Helaas staat ons paard vanaf pak'em beet half november tot half maart afhankelijk vd nattigheid ook meer op stal dan we zouden willen. Maar hier in de randstad mag je jezelf al gelukkig prijzen als ze in voorjaar en zomer überhaupt royale weidegang hebben.

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:27

Ik ken en begrijp de theorie van niet langer dan 6 uur zonder ruwvoer. Op de vorige stal van alles bedacht en gecreëerd om dit te voorkomen (in 8 jaar tijd zijn verschillende slowfeedsystemen de revue gepasseerd), gelukkig vond de staleigenaar dit goed. Ondertussen bleef de situatie voor de andere paarden hetzelfde, 2 voerbeurten met ruwvoer. Hij zag geen reden om het voor zijn paarden aan te passen, zo voert hij al van oudsher en zijn paarden doen het (van buiten gezien) er prima op.

En ik moet eerlijk zeggen dat ik zonder bokt mij er misschien ook nooit mee bezig had gehouden uit onwetendheid. Maar dat helpt mij ook relativeren, want ik denk dat de meerderheid van alle paarden in Nederland vooral in de winter elke nacht wel 8-10 uur zonder ruwvoer staan. Dit praat het niet goed, maar dan vind ik mijzelf er soms wel te spastisch in.
Ze staan nu sinds een half jaar op een andere stal, krijgen nu vier maal daags goed hooi, qua conditie krijgen ze genoeg en als we ze meer willen geven is dat geen probleem. Maar tussen de laatste hap en eerste hap 's ochtends zal geregeld 7-8 uur zitten. Hooguit wat grassprieten die ze onder het draad door weten te bemachtigen.
En ik betrap mij erop dat ik weer van alles bedenk, maar probeer het toch los te laten. Ze hebben een stal, kunnen 24/7 de paddock op die ook in de natste tijden nog droge plekken heeft, in de winter een uurtje op de wei, in het weideseizoen een paar uur. En eigenlijk vind ik het wel prima zo en heb geen zin om weer trukendozen open te moeten trekken. Slowfeeden werkt niet, die van ons zijn daar zo bedreven in geworden, netten remmen amper af en er zit een paard bij die alles stuk krijgt.

Wat ik ermee wil zeggen, is dat goed soms ook goed genoeg is. Voldoende ruwvoer over meerdere beurten is logisch, maar dat er 's nachts langer tussen zit dan 6 uur neem ik nu voor lief, sorry paardjes. Zou dit meer richting de 9-10 uur gaan, zou ik er wel moeite mee hebben.

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:37

Grit schreef:
Ik ken en begrijp de theorie van niet langer dan 6 uur zonder ruwvoer. Op de vorige stal van alles bedacht en gecreëerd om dit te voorkomen (in 8 jaar tijd zijn verschillende slowfeedsystemen de revue gepasseerd), gelukkig vond de staleigenaar dit goed. Ondertussen bleef de situatie voor de andere paarden hetzelfde, 2 voerbeurten met ruwvoer. Hij zag geen reden om het voor zijn paarden aan te passen, zo voert hij al van oudsher en zijn paarden doen het (van buiten gezien) er prima op.

En ik moet eerlijk zeggen dat ik zonder bokt mij er misschien ook nooit mee bezig had gehouden uit onwetendheid. Maar dat helpt mij ook relativeren, want ik denk dat de meerderheid van alle paarden in Nederland vooral in de winter elke nacht wel 8-10 uur zonder ruwvoer staan. Dit praat het niet goed, maar dan vind ik mijzelf er soms wel te spastisch in.
Ze staan nu sinds een half jaar op een andere stal, krijgen nu vier maal daags goed hooi, qua conditie krijgen ze genoeg en als we ze meer willen geven is dat geen probleem. Maar tussen de laatste hap en eerste hap 's ochtends zal geregeld 7-8 uur zitten. Hooguit wat grassprieten die ze onder het draad door weten te bemachtigen.
En ik betrap mij erop dat ik weer van alles bedenk, maar probeer het toch los te laten. Ze hebben een stal, kunnen 24/7 de paddock op die ook in de natste tijden nog droge plekken heeft, in de winter een uurtje op de wei, in het weideseizoen een paar uur. En eigenlijk vind ik het wel prima zo en heb geen zin om weer trukendozen open te moeten trekken. Slowfeeden werkt niet, die van ons zijn daar zo bedreven in geworden, netten remmen amper af en er zit een paard bij die alles stuk krijgt.

Wat ik ermee wil zeggen, is dat goed soms ook goed genoeg is. Voldoende ruwvoer over meerdere beurten is logisch, maar dat er 's nachts langer tussen zit dan 6 uur neem ik nu voor lief, sorry paardjes. Zou dit meer richting de 9-10 uur gaan, zou ik er wel moeite mee hebben.


Maar als je meer mag geven waarom geef je voor de nacht dan niet extra? Gewoon dat voeren wat ze overdag ook in 12 uur opeten. Bij mij in de loopstal wordt 2x gevoerd om 9 uur en 22 uur. Krijgen 2x hetzelfde gevoerd en staan bijna nooit zonder.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:50

bruintje123 schreef:
Pol01
Het kan blijkbaar wel.
Vele doen het al tientallen jaren. :)
En ik zie ze echt niet in oude lompen lopen.
Ik zal ook niet beweren dat ze leven als een rijke sjijk.
Maar het kan niet is onmogelijk wordt door vele toch wel het tegendeel bewezen.

Maar goed. Te veel off topic.


Die stallen leggen erop toe..Ik weet precies wat de kosten zijn..Dus nogmaals in mijn ogen kan t niet..Waar staan die pensionhouders voor te werken..euro per uur :evaw:

Ts kan voor 190 euro dan ook niet onbeperkt of 15 tot 20 kg hooi krijgen voor dat geld!

Grit

Berichten: 6147
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:05

Kelly, ik weet ook niet hoe lang ze er precies over doen, ze krijgen een dubbele portie en meestal zitten ze na een plak weer even vol genoeg om naar buiten te gaan en later terug te komen. Dus ik schat het op 7-8 uur. Geven we ze meer, dan kunnen we het er 's ochtends uit scheppen. Ze lopen continue van de een naar de andere stal, nog een rondje door de paddock, komen met hun zandvoeten weer binnen, mesten er een keer overheen en dan is het hooi op een gegeven moment gemengd met zand en mest en hoeven ze het niet meer. Netten worden door een paard gesloopt. So be it, verder denk ik dat ze een prima leven hebben.


TS haar probleem nu is te weinig ruwvoer in het algemeen, als dit zometeen meer wordt zal er wellicht nachts ook nog steeds meer als 6 uur tussen zitten. En dan is het toch schipperen tussen je mogelijkheden.

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:11

Grit schreef:
Kelly, ik weet ook niet hoe lang ze er precies over doen, ze krijgen een dubbele portie en meestal zitten ze na een plak weer even vol genoeg om naar buiten te gaan en later terug te komen. Dus ik schat het op 7-8 uur. Geven we ze meer, dan kunnen we het er 's ochtends uit scheppen. Ze lopen continue van de een naar de andere stal, nog een rondje door de paddock, komen met hun zandvoeten weer binnen, mesten er een keer overheen en dan is het hooi op een gegeven moment gemengd met zand en mest en hoeven ze het niet meer. Netten worden door een paard gesloopt. So be it, verder denk ik dat ze een prima leven hebben.


TS haar probleem nu is te weinig ruwvoer in het algemeen, als dit zometeen meer wordt zal er wellicht nachts ook nog steeds meer als 6 uur tussen zitten. En dan is het toch schipperen tussen je mogelijkheden.


Ja je kunt wel bezig blijven met die beesten. Hier maken de meiden er soms ook een bende van. Moeten ze het onderste plukje uit de bak hebben en gooien het bovenste eruit (zucht). Maar ze staan in ieder geval buiten met een mega stal, hebben sociaal contact en bijna altijd ruwvoer.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:17

pol1 schreef:
bruintje123 schreef:
Pol01
Het kan blijkbaar wel.
Vele doen het al tientallen jaren. :)
En ik zie ze echt niet in oude lompen lopen.
Ik zal ook niet beweren dat ze leven als een rijke sjijk.
Maar het kan niet is onmogelijk wordt door vele toch wel het tegendeel bewezen.

Maar goed. Te veel off topic.


Die stallen leggen erop toe..Ik weet precies wat de kosten zijn..Dus nogmaals in mijn ogen kan t niet..Waar staan die pensionhouders voor te werken..euro per uur :evaw:

Ts kan voor 190 euro dan ook niet onbeperkt of 15 tot 20 kg hooi krijgen voor dat geld!


Jeetje Pol1
Wat ben jij eigenwijs zeg. Alsof jij de enige bent die de kosten weet.
Die stallen leggen er niet bij, dan waren ze er toch al lang niet meer. Ik heb het echt niet alleen over zwarte stallen hoor. De meeste bestaan gewoon al 25 jaar als het niet langer is.
Misschien eens je eigen management eens onder de loep nemen. Eens gaan babbelen bij die stallen als je toch zo goed je kosten weet. Kun je er wat van opsteken misschien.
Dat is het laatste wat ik er tegen jou over heb gesproken in dit topic.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:28

Misschien is bovenstaande de reden dat onze pensioneigenaar de kosten van het hooi apart rekent?

Ik betaal een vaste prijs per maand en apart voor verbruik hooi.
Als de prijs van het hooi stijgt dan gaan voor mij ook de kosten omhoog en andersom.
Ik vind het prettig omdat niet iemand anders voor mij bepaald hoeveel hooi mijn paard nodig heeft, daar irriteer ik me gruwelijk aan en daarom ook bewust voor deze stalling gekozen.
Ik bepaal, ik voer en ik betaal wat mij betreft prima!