Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:22

Jotoma schreef:
Ik denk dat je het niet kan zien in aantal kilo's of zwart/wit kan zeggen dat alle paarden onbeperkt voer moeten. Die van mij groeit dan bijv dicht.

Ik denk dat het belangrijkste is dat je zorgt dat de paarden niet langer dan 4/6 uur zonder ruwvoer staan en vervolgens kijkt naar hoe de paarden eruit zien en dan besluit hoeveel hooi erin moet.
Dus denk dat 3x voeren met slowfeeders prima uit kan en de hoeveelheid hooi die erin gaat per paard verschilt.
Overigens is die van mij vreetzak eerste klas, maar ook hij verkiest zn net boven t hooi dat op de grond ligt. Dat komt pas als t net leeg is.


Eens hoor, mijn haflinger is nu 26 en moet veel eten om op gewicht te blijven, maar dat was vroeger wel anders :D Moddervet, echt bizar. Maar geef dan inderdaad in drie slowfeedernetten over elkaar ofzo kleine porties, waar ze wel lang mee doen zodat je in ieder geval niet het risico loopt op maagzweren en al die ellende.

edit: Maar zoals Diesel aangeeft staan de paarden 8 a 9 uur zonder hooi. Dat is naar mijn mening vragen om problemen, en dit zou ik voor mijn paard niet willen.
Laatst bijgewerkt door Mloes op 09-01-17 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette
Berichten: 4409
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:23

Ja dat vind ik ook echt niet kunnen, hooi uit het net maar weggooien als het nog niet op is. Kan me voorstellen dat dat helemaal verkeerd valt bij je zou het bij mij ook doen.

diesel83

Berichten: 1182
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:29

Mloes schreef:
Maar Diesel83: Dan hebben de paarden om 23u / 00u hun ruwvoer op, en krijgen ze om 08u 's ochtends pas weer nieuw? Dat is toch vragen om moeilijkheden...? Voor mij al een reden om niet op jouw stal te staan. Waarom niet onbeperkt voeren? Volgens mij zijn veel pensioneigenaren bang dat paarden dan eindeloos blijven doorvreten, mijn ervaring is dat een paard zoveel eet als nodig (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk :D).


Ik heb echt nog nooit problemen gehad met de paarden op mijn stal. Misschien ook wel visie verschil randstad/buiten gebied geen idee maar ik doe het op deze manier en mensen zijn vrij in hun keuze om wel of niet bij mij te staan. Immers wij eten snachts ook niet toch? Wij slapen en eten pas weer als we wakker zijn..

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:29

Ik heb paarden aan huis maar geen idee hoeveel kg hooi ze krijgen, ik voer op het zicht. Ze krijgen 3x per dag hooi en staan op stro. Als ik zo inschat dat een baal hooi 25 kg weegt dan denk ik dat de paarden zo rond de 12 kg krijgen en de pony 10.

En baaltjes a 5,= stuk uit de schuur gekocht komen hier ook voor.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:31

Heb niet alles gelezen, alleen de eerste pagina.

Zelf heb ik ook vaak gedacht dat mijn (inmiddels verkochte) pony te weinig hooi kreeg op de stal.
Echter bleek hij toch een grote hoop te krijgen maar at hij het nooit volledig op omdat hij het door de hele stal liep en eigenlijk meer van het stro at ipv het hooi.
Dus ik begrijp uw stalhouder wel op dat punt.
Een hooinet biedt hiervoor dé oplossing.

Mijn zus staat zelf op een zeer nette pensionstal waar ze echter zelf haar hooinetten (2 stuks) moet vullen. Ben al enkele keren meegegaan met haar en wat ik daar zie qua verzorging en uitmesten van stallen is de hoge prijs ook echt wel waard.
Ik weet niet wat jij betaald, maar zij betaald 300€/mnd en elke dag wordt de stal uitgemest en natte plekken weggehaald, paarden gaan de grote weides op, ook in de winter wordt dit gedaan.
Maar hooinetten moet ze zelf vullen. Wel kan ze in geval van nood aan stalgenoten om hulp vragen als ze er niet geraakt (30min met de auto).

Met hooinetten heb je veel beter zicht op hoeveelheid dat je paard krijgt. Mijn zus geeft 2 goed gevulde netten rond 17u en smorgens rond 10u blijft er nog hooi over.

Maar dit moet je uiteraard eerst bespreken Met je pensionhouder of je wel netten mag hangen.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:42

diesel83 schreef:
Mloes schreef:
Maar Diesel83: Dan hebben de paarden om 23u / 00u hun ruwvoer op, en krijgen ze om 08u 's ochtends pas weer nieuw? Dat is toch vragen om moeilijkheden...? Voor mij al een reden om niet op jouw stal te staan. Waarom niet onbeperkt voeren? Volgens mij zijn veel pensioneigenaren bang dat paarden dan eindeloos blijven doorvreten, mijn ervaring is dat een paard zoveel eet als nodig (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk :D).


Ik heb echt nog nooit problemen gehad met de paarden op mijn stal. Misschien ook wel visie verschil randstad/buiten gebied geen idee maar ik doe het op deze manier en mensen zijn vrij in hun keuze om wel of niet bij mij te staan. Immers wij eten snachts ook niet toch? Wij slapen en eten pas weer als we wakker zijn..

Je kan een paard toch onmogelijk vergelijken met een mens?
Paarden in de natuur fourageren 20 tot 22 uur per dag om hun darmen in beweging te houden.

Ik bedoel,een slang kan ook 2 weken zonder eten, dat heeft toch niks te maken met andere diersoorten? :?

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:00

Ik vind 8kilo ook niet idioot weinig... Mijne staat overdag buiten met onbeperkt hooi en krijgt voor de nacht nog een kilo of 5 in de box. Als ik ongeveer reken wat die opeet dan zit ik op 12 kilo en in de zomer zelfs minder. Gaat om een kwpn van 1,62m. Dier heeft een gevoelige maag maar zelfs met onbeperkt hooi eet die niet continu wat je wel zou verwachten.

Hooinet is bij hem geen optie, die trekt de gaten groter zodat hij vlotter kan eten...

realmagic
Berichten: 1590
Geregistreerd: 21-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:01

oef herkenbaar allemaal. wij staan nu op een manege betalen 325 per maand ( all-in)
worden ze 1 keer per week gemest en elke dag bijgestrooid, om 9 uur portie voordroog en om 8 uur,( in het weekend zelfs al om half 6) wij vinden dat veel te weinig, meeste paarden zijn binnen een uur door hun portie heen, en voeren onze paarden dus bij in netten. proberen er zo veel mogelijk met voeren te zijn, zodat het voordroog in de netten erbij kan en ik kan wegen hoeveel het is, en aan de hand daarvan kan bijvoeren, gemiddeld krijgt mijn oudste die snel dik is 4 plakken per dag erbij en de jongste die in de groei is krijgt extra voordroog van een rol ( ook zelf gehaald) en 2 plakken hooi, meestal hebben ze nog een restje als ik de andere avond kom.

Wij gaan binnenkort naar een andere stal, niet zozeer voor het voeren, maar wel voor veel ruimere openingstijden, en hopelijk hoeven we daar niet bij te voeren( heb in mijn omgeving al veelvuldig gehoord dat het daar goed gaat)

moonfish13
Berichten: 18239
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:05

Als ik geen hooinet op mag hangen kom ik niet op een stal staan.
Mijn pony kreeg eerst porties, maar hij is veel relaxter sinds hij onbeperkt hooi heeft.
Echter is hij sowieso een rommelkont, want hoe weinig ook eerst roert hij het door zijn stal en dan eet hij het op.
Geef ik onbeperkt wordt het gewoon een zooitje, en ik ben tegen hooi weggooien.
Met slowfeeder hooinet gaat dat perfect, pony heeft onbeperkt hooi en mijn stalhouder moppert niet over hooi wat de mesthoop op gaat.
Een gevalletje van meedenken met je staleigenaar, maar als je ruwvoer met slowfeeders 6x zo hard gaat geef je te weinig imo.
Op de vorige stal waren ze goed op gewicht, ondanks de caviaporties die ze kregen dus dat zegt helaas niks.
Soms kan ik een dag niet en dan app ik, dan gooien ze los hooi in zijn stal en daar kan hij wel 2 dagen van eten. :+
Dan hang ik soms de dag erna geen hooinet op, omdat er zoveel los door zijn stal ligt en dan moet hij dat eerst opeten van mij.
Dan hang ik zelf de dag erna voor hij op stal terug is een hooinet op.

Ik ben trouwens wel strikt dat ik weet wat hij eet.
Als ik op een nieuwe stal kom en mijn slowfeeder op wil hangen kan ik zo zeggen hoeveel kilo hij maximaal opeet.
Gemiddeld eet hij 5 tot 7 kilo weg, en 7 is bij een erg arme baal.
Dat is gewoon netjes voor zijn gewicht. :)

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 14:29

In eigen beheer had ik of grote balen van 400/450kg of midi balen van 100/120kg. Die kleine baaltjes van 20/25kg vind ik nog steeds duurkoop.

Voor die grote betaal ik tussen de 45/75 afhankelijk van waaraf het gebracht werd dus incl brengkosten.

Midi balen betaalde ik tussen de 10/25 en haalde ze zelf op.

Kleine baaltjes kosten hier algauw 5,- per stuk

tantesam
Berichten: 790
Geregistreerd: 07-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:33

diesel83 schreef:
Mloes schreef:
Maar Diesel83: Dan hebben de paarden om 23u / 00u hun ruwvoer op, en krijgen ze om 08u 's ochtends pas weer nieuw? Dat is toch vragen om moeilijkheden...? Voor mij al een reden om niet op jouw stal te staan. Waarom niet onbeperkt voeren? Volgens mij zijn veel pensioneigenaren bang dat paarden dan eindeloos blijven doorvreten, mijn ervaring is dat een paard zoveel eet als nodig (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk :D).


Ik heb echt nog nooit problemen gehad met de paarden op mijn stal. Misschien ook wel visie verschil randstad/buiten gebied geen idee maar ik doe het op deze manier en mensen zijn vrij in hun keuze om wel of niet bij mij te staan. Immers wij eten snachts ook niet toch? Wij slapen en eten pas weer als we wakker zijn..


Dit is de visie van vele pensionhouders... wij eten 's nachts toch ook niet had ik nog niet gehoord _/-\o_
spijsvertering mens-paard is een klein verschil.

Mijn paard staat op een pensionstal, in zijn slowfeedernet gaat dagelijks zo'n 25kg hooi, hij eet dit niet op, er zijn dagen dat hij maar een kilo of 8 eet maar ook dagen dat hij 20 kilo eet.
Als ik niet zo zou mogen voeren ben ik weg, als ik hiervoor extra zou moeten betalen zou ik dat geen probleem vinden.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:39

Als paarden in de natuur 20 tot 22uur per dag fourageren, denk ik dat dat eerder is omdat er zo weinig en zo schraal voedsel ter beschikking is dat ze wel zo veel uren moeten bezig zijn met eten zoeken om te kunnen overleven.

Onze paarden staan aan huis en krijgen ook hun laatste hooi in slowfeedernetten rond 20.00u (in de winter). Ze staan op vlas, maar krijgen een hoekje stro om als het hooi op is nog iets te knabbelen.
En 's nachts slapen ze idd. Als ik eens wat vroeger ben 's ochtends, springen ze recht en vinden ze het maar raar dat ze dan al moeten opstaan.

Te weinig ruwvoer is niet goed, maar er zijn ook heel wat paarden met overgewicht, en dat is dan ook niet gezond.

Azmay
Berichten: 18002
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:41

Sclimpre schreef:
Als paarden in de natuur 20 tot 22uur per dag fourageren, denk ik dat dat eerder is omdat er zo weinig en zo schraal voedsel ter beschikking is dat ze wel zo veel uren moeten bezig zijn met eten zoeken om te kunnen overleven.

Onze paarden staan aan huis en krijgen ook hun laatste hooi in slowfeedernetten rond 20.00u (in de winter). Ze staan op vlas, maar krijgen een hoekje stro om als het hooi op is nog iets te knabbelen.
En 's nachts slapen ze idd. Als ik eens wat vroeger ben 's ochtends, springen ze recht en vinden ze het maar raar dat ze dan al moeten opstaan.

Te weinig ruwvoer is niet goed, maar er zijn ook heel wat paarden met overgewicht, en dat is dan ook niet gezond.


Paarden slapen echt niet de hele nacht van nature, was vreselijk dat er nog zoveel mensen zijn die dat denken -O-
De enige rede dat ze dat wel zouden doen is omdat ze geestesdood op stal staan zonder iets te kunnen doen..

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:51

In Nederland ook altijd gezeur wat betreft hooi op pensionstallen, zelfs als je eigen hooi bij koopt (dan gaven ze gewoon geen hooi meer van henzelf als voorbeeld). Nu heb ik ze thuis staan, voor de deur. Ik vind het belangrijk dat ze de hele dag wat te eten hebben, maar ook dat ze eerst alles op eten en dus niet gaan brassen. Zodra ik zie dat het op is, krijgen ze nieuw. Ze staan dus nooit langer dan een half uur zonder, zeker als het hier koud is (net als van de week -25 overdag) moeten ze eten om warm te blijven. Ik voer ze dus ook niet uit een hooinet, maar gewoon vanaf de grond.

Voor de nachten op stal krijgen ze als ze binnen komen hooi en later nog een berg. Dat hebben ze niet op in de ochtend, maar dat leg ik dan buiten neer dat ze dat eerst op eten voor ik nieuw hooi neer leg. De ene keer voer ik ze buiten 1 keer, de andere keer 4 keer. Dus echt puur naar behoefte. Vaak staan ze ook gewoon ergens te slapen of onder de sneeuw op zoek naar grassprietjes, terwijl er gewoon hooi ligt.

Ben nu overigens wel nieuwsgierig geworden hoeveel ze nu eigenlijk daadwerkelijk krijgen. Dus ga eens wegen. Zijn twee grote D-pony's (2 en een 15 jarige) van ca 400 kg die allebei in top conditie zijn, niets te dik of te dun.

Volgens de berekening zouden ze 2% / 100 kg lichaamsgewicht droge stof moeten krijgen als ze verder niets dan ruwvoer krijgen (krijgen ze wel ivm vitamine/mineralen), dat is 8 kg DS. In mijn hooi is het DS 79/80%, dus 10 kg hooi per pony per dag.

Dan vind ik 8 kg voor een paard van ca 600kg niet veel. Daarnaast moet voordroog (veel) meer gevoerd worden dan gewoon hooi. Als voorbeeld zou een paard van ca 600 kg 15 kg hooi (met DS van 80%) moeten krijgen en 18,5 kg voordroog (met DS van 65%) moeten krijgen.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:58

Van de site van voervergelijk:
Citaat:
Een paard heeft geen galblaas, waardoor de verteringssappen doorlopend in de dunne darm terecht komen. Om de vertering op gang te houden is het belangrijk om vaker kleine porties per keer te geven. Verdeel het krachtvoer over 2 - 4 porties per dag en laat een paard niet langer dan 6 uur met een lege maag staan. Voor paarden met maagzweren is dit zelfs maximaal 1 uur. Dus geef minimaal 3 maal per dag ruwvoer. Probeer verder een vast voerschema aan te houden

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 15:07

Tivoli schreef:
Van de site van voervergelijk:
Citaat:
Een paard heeft geen galblaas, waardoor de verteringssappen doorlopend in de dunne darm terecht komen. Om de vertering op gang te houden is het belangrijk om vaker kleine porties per keer te geven. Verdeel het krachtvoer over 2 - 4 porties per dag en laat een paard niet langer dan 6 uur met een lege maag staan. Voor paarden met maagzweren is dit zelfs maximaal 1 uur. Dus geef minimaal 3 maal per dag ruwvoer. Probeer verder een vast voerschema aan te houden

En ik denk dat gewoon het belangrijkste is. Los van de kilo's waar steeds over gesproken word.
Ziet het paard er goed uit zijn de kilo's blijkbaar prima. (ervan uitgaande dat er niet belachelijk veel biks gevoerd word) Alleen zal het op een manier gegeven moeten worden dat hij er lang genoeg over doet.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 15:16

Azmay schreef:
Sclimpre schreef:
Als paarden in de natuur 20 tot 22uur per dag fourageren, denk ik dat dat eerder is omdat er zo weinig en zo schraal voedsel ter beschikking is dat ze wel zo veel uren moeten bezig zijn met eten zoeken om te kunnen overleven.

Onze paarden staan aan huis en krijgen ook hun laatste hooi in slowfeedernetten rond 20.00u (in de winter). Ze staan op vlas, maar krijgen een hoekje stro om als het hooi op is nog iets te knabbelen.
En 's nachts slapen ze idd. Als ik eens wat vroeger ben 's ochtends, springen ze recht en vinden ze het maar raar dat ze dan al moeten opstaan.

Te weinig ruwvoer is niet goed, maar er zijn ook heel wat paarden met overgewicht, en dat is dan ook niet gezond.


Paarden slapen echt niet de hele nacht van nature, was vreselijk dat er nog zoveel mensen zijn die dat denken -O-
De enige rede dat ze dat wel zouden doen is omdat ze geestesdood op stal staan zonder iets te kunnen doen..


In de natuur is slapen een gevaarlijke bezigheid. Onze paarden leven nu eenmaal niet in de natuur, ook niet als we die natuur proberen na te bootsen. Ze hebben minder de nood om constant op hun hoede te zijn.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 15:27

Ja die theorie klinkt heel logisch, maar dat is niet hoe evolutie werkt :D

Tuurlijk verschillen gedomesticeerde paarden en wilde paarden inmiddels van elkaar. Maar het hele wezen en lichaam van een paard is gebouwd op verteren en relatief weinig slaap.
Dat een paard op stal in theorie meer en veiliger kan slapen, wil niet zeggen dat alle stalpaarden ineens 8 uit per nacht op hun zij liggen. We hadden vroeger camera's in de stallen en het zal je verbazen hoeveel de paarden tussendoor wakker waren. Ze doen hazenslaapjes. Staan weer even op,knabbelen wat,staan even op rust, struinen weer een rondje....

GamblersCup
Berichten: 13430
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 15:29

Maar 2 voerbeurten per dag en dan met zoveel tijd ertussen is een dikke vette no-go. Iemand hier laat geen hooinetten/slowfeeders toe in de stal: dikke vette no-go. Ik snap niet dat er zo moeilijk gedaan wordt en dat men klaagt (heb ik hier ook al gezien) dat de betere stal op "wel" 30 minuten rijden is. Iemand anders was hier heel duidelijk in, die zei gewoon "ik wil" onbeperkt hooi, elke dag naar buiten etc. Dat zeg ik ook. Ik ga geen concessies doen, het gaat om de gezondheid en het welzijn van je dieren. Mijn dieren staan ook op een half uur rijden afstand. Toen ik nog in de randstad woonde reed ik in het begin ook bijna 45 minuten, want daar stond mijn paard goed en dichterbij moest het dier er op inleveren.

Het grapje "ik voer extra bij met eigen gekochte hooibalen" en dan de pensionstal die minder of helemaal niet meer van hun hooi voert (terwijl je er wel voor betaald volpension) ben ik persoonlijk ook al tegen gekomen.
Ik vind het helemaal niet erg (en zelfs logisch!) als je een nette stalprijs betaald inclusief een "bepaalde hoeveelheid" hooi. Een pensionstal runnen is geen vetpot, hooiprijzen veranderen letterlijk tegelijk met het weer, en het zou niet eerlijk zijn als mevrouw met de haflinger die maar 10 kilo per dag eet net zoveel moet betalen als mevrouw met het paard dat rustig 25 kilo op een dag weg eet. Maar dan moet er wel de mogelijkheid zijn om extra hooi bij te voeren als jij vindt dat je paard meer moet krijgen. Hetzij door zelf balen ergens te kopen, hetzij door meer aan de pensionstal te betalen zodat zij meer hooi kunnen voeren. Als je dit onmogelijk wordt gemaakt, is het gewoon een pensionstal die je heel hard moet overslaan.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 15:45

Zo heb ik al bij twee stallen gestaan die zeiden dat het stalgeld 'inclusief onbeperkt hooi' was.
Bij de ene stal mocht je inderdaad zoveel hooi in je (max 2) netten doen als je wilde.
Alleen stonden ze van 08:00 tot 18:00 in een zandpaddock zonder eten.
Hooi in de paddock mocht niet,alleen op stal.
Bij de tweede stal kreeg je twee kratjes welke je mocht vullen,1 voor de ochtend en 1 voor de avond. Heb een paar keer commentaar gehad dat ik teveel hooi in mijn kratten deed. Er werd 's avonds om 18u voor het laatst gevoerd,en als ik om 20u op stal kwam had hij het al op.

De stal waar ik nu sta is gelukkig heel makkelijk met het hooi. Als ze zelf zien dat je paard zonder hooi staat,gooien ze er gewoon een plak bij in. 'S middags wordt er tussendoor ook nog wel eens wat hooi toegestopt. Ik heb nog nooit iets gehoord over het te veel wat ik zou voeren. (En nee,ik maak er geen misbruik van. Ze krijgen ook niet teveel en houden ook niks over)

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 15:58

@bruintje: wat bieden wij: qua verzorging: dagelijks mesten, elke dag buiten en binnen zetten, in de wintermaanden staan ze op paddocks met goeie bodem ( net vernieuwd) + voordroog in hooibakken, 2 xdaags krachtvoer + 1x daags slobber. 2x daags mooi voordroog. Wij werken op de stal allemaal met slowfeeders! ( eten rond middernacht nog)..
Faciliteiten: agterberg rijbaan + longeerton, overdekte trainingsmolen, warm/ koud water, kantine/ wc/ genoeg opbergruimte/ 24/7 iemand aanwezig, weidegang, paddocks, op 10 min stappen van bosgebied, 7 dgn geopend!

darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:28

Zeker bekend probleem, al valt 8kg me nog mee, maar dan hangt het inderdaad nog erg van de kwaliteit af. Mijn ene krijgt rond de 12-15kg per dag en de andere onbeperkt (2 verschillende stallen). Bij de ene stal mag je zelf bij pakken en aan je paard geven. Stal voert hier maar 2x per dag ruwvoer, porties afhankelijk van wie voert. Ik geef hem dus zelf onbeperkt bij. De ene dag eet hij inderdaad meer dan de andere dag, en hij is mooi op gewicht. Daarbij is hij gevoelig voor slokdarmverstopping, dus belangrijk dat hij altijd iets te knabbelen heeft. EN ivm luchtwegen staat hij op vlas.
De andere stal krijgen ze 4x daags hooi, maar naar mijn mening voor de grotere paarden onvoldoende. Dit is besproken met de staleigenaar, en na wat discussie mag ik nu eigen hooi bijvoeren dus daar ben ik blij mee. Verder fijne stal.

Betreft de afstanden: de 1e stal is voor mij 1,5u enkele reis (door verhuizing van mijzelf), maar ook ik kies voor het welzijn van mijn paard en de mogelijkheden die de stal biedt voor hem. Kan om die reden niet zelf 7 dagen naar hem toe, maar heb wel een hele fijne bijrijdster.
De andere is op 15min fietsen vanaf mijn huis, maar wat beperkter in de opties. Toch ben ik daar ook wel tevreden over.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:07

Pol1
Achterberg kun je inderdaad niet betalen van 170.
Gelukkig hier ook een kurkdroge bak.
Staat ook nu geen plasje in. Vandaag alweer droog na de sneeuw en ijzel.
Daarom kan ik (en de hele omgeving) jaar rond weide gang aan bieden.
Natuurlijk niet als je te veel paarden hebt in vergelijking met het aangeboden aantal grond dan lopen ze het alsnog kapot. Maar er zijn best veel stallen dus veel paarden verspreid.
Met wat jij bied met achterberg 210,- en dan is het op. 220 heb je al binnenbak. Met jaar rond buiten.
Ook met onbeperkt hooi.
Hier geen gelovige buurt dus ook 7 dagen Open.
Prijzen van 300 is vaak met springtuigen of twee binnenbakken of echt weer meer luxe.
Ik kan het ook niet anders maken :)
Wat dat betreft is een klein landje erg verdeeld.

Kelly08
Berichten: 224
Geregistreerd: 05-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:08

diesel83 schreef:
Mloes schreef:
Maar Diesel83: Dan hebben de paarden om 23u / 00u hun ruwvoer op, en krijgen ze om 08u 's ochtends pas weer nieuw? Dat is toch vragen om moeilijkheden...? Voor mij al een reden om niet op jouw stal te staan. Waarom niet onbeperkt voeren? Volgens mij zijn veel pensioneigenaren bang dat paarden dan eindeloos blijven doorvreten, mijn ervaring is dat een paard zoveel eet als nodig (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk :D).


Ik heb echt nog nooit problemen gehad met de paarden op mijn stal. Misschien ook wel visie verschil randstad/buiten gebied geen idee maar ik doe het op deze manier en mensen zijn vrij in hun keuze om wel of niet bij mij te staan. Immers wij eten snachts ook niet toch? Wij slapen en eten pas weer als we wakker zijn..


Haha wauw ik dacht heel even dat dit een grap was, maar duidelijk niet. Sinds wanneer slapen paarden 8 uur achter elkaar? Lijkt mij ideaal. Savonds de stal uitmesten en de volgende ochtend is deze nog prachtig schoon als ze continue slapen.

Popstra
Berichten: 13836
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:18

Ik dacht ook dat dit een grap was :=

Paarden doen snachts precies hetzelfde als overdag.