Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:58

Chubby schreef:
De vraag is waarop dan bespaard wordt; is de locatie al afbetaald, wordt er ondermaatse kwaliteit ruwvoer gevoerd, rekent de stalhouder zijn eigen uren niet, zijn er geen reserveringen voor komende grote uitgaven?

Want onder de €200 zou het mij niet lukken hoor - en ik betaal mezelf ook niet :)


Nou je haalt de woorden uit mijn mond idd! In mijn optiek onmogelijk dit te rekenen!

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 11:59

Chubby schreef:
De vraag is waarop dan bespaard wordt; is de locatie al afbetaald, wordt er ondermaatse kwaliteit ruwvoer gevoerd, rekent de stalhouder zijn eigen uren niet, zijn er geen reserveringen voor komende grote uitgaven?

Want onder de €200 zou het mij niet lukken hoor - en ik betaal mezelf ook niet :)


Volgens mij betaald ze zichzelf ook niet. Het is ook geen echt bedrijf wat ik heb begrepen. het is voor hun een extraatje. Er wordt dus ook geen onderhoud gepleegd. Draden zijn dit jaar voor het eerst in 20 jaar gecontroleerd omdat onze tinker er iedere keer doorheen vloog omdat er breuken inzaten en dus geen stroom op stond.(deze draden zijn nog steeds niet vervangen)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:00

pol1 schreef:
Nou dat vind ik heel dapper maar ik kan er niet mee uit..Zeker niet met wat ik biedt!

Wat bied je dan?

Ik heb het geluk hooi van eigen land te hebben.
Dan weet je dat het goed is en minder duur.
Maar dat is toch echt de prijs hier in de omgeving voor een stal met alleen buitenbaan.
Dus dan kun je daar boven gaan zitten maar er zijn stallen te over.

Ik wisselde ook nog dekens enz.
Elke dag zuivere stal, elke dag paarden buiten in zeer net afgezette weides (wat pensionklanten niet eens herkennen). En ja onbeperkt hooi.
En ja dan zeiken mensen nog, dus heb nu geen pension paarden meer.
Want voor het rijk worden hoef je het niet te doen nee, dat klopt.

sharon2013

Berichten: 806
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 12:03

bruintje123 schreef:
pol1 schreef:
Nou dat vind ik heel dapper maar ik kan er niet mee uit..Zeker niet met wat ik biedt!

Wat bied je dan?

Ik heb het geluk hooi van eigen land te hebben.
Dan weet je dat het goed is en minder duur.
Maar dat is toch echt de prijs hier in de omgeving voor een stal met alleen buitenbaan.
Dus dan kun je daar boven gaan zitten maar er zijn stallen te over.

Ik wisselde ook nog dekens enz.
Elke dag zuivere stal, elke dag paarden buiten in zeer net afgezette weides (wat pensionklanten niet eens herkennen). En ja onbeperkt hooi.
En ja dan zeiken mensen nog, dus heb nu geen pension paarden meer.
Want voor het rijk worden hoef je het niet te doen nee, dat klopt.


Dekens worden ook niet gewisseld hier. Tijdje geleden heeft mijn paard met haar dekens om haar borst de hele dag in de paddock gestaan..
Ik heb ze zelf af moeten doen en het was niet gemeld/gezien. Dat mijn paard kreupel liep is ook niet gezien een paar weken later..

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:07

Ik snap de stalbaas wel. 190€/maand is heel krap gerekend. Als er hooi verspild wordt gaat dat nog van de toch al krappe winstmarge af. Want het hooi moet betaald worden, er gaat werk in om het te voeren en er geeft extra werk bij het uitmesten.
Ik snap ook de bezorgdheid van TS dat haar paard te lang zonder iets te knabbelen staat.
Oplossing lijkt me vrij simpel: vragen aan de stalbaas of je een slowfeeder net mag hangen en dat zelf met hooi vult dat je ook zelf aanbrengt. Normaal gezien gaat je paard eerst het los gevoerde ruwvoer eten en dan pas aan de slowfeeder beginnen. Met een slowfeeder morsen ze zo goed al niet omdat het makkelijker is de plukjes die al los zijn op te eten dan nieuwe plukjes los te trekken. Je kan bv. aan de stalbaas vragen of je het voor een week of 2 als test mag doen en dat je dan samen bekijkt of het mag blijven.

Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:11

Bij ons op stal betaal je 185 excl. krachtvoer en kun je onbeperkt voordroog voeren (je voert hier zelf).
Geen luxe, alleen een buitenbak, wel zomer en winter op de wei en in de ochtend wordt er voor je gevoerd.
Rest doe je zelf, of koop je in bij de zorgboerderij (mesten, binnen/buiten zetten, etc)
Voer komt van eigen land en dat maakt dat deze prijs uitkan.
Enige regel mbt het ruwvoer is dat je niet mag verspillen.
Iets geknoei kun je niet voorkomen, maar elke dag 3 plakken erin en dan de volgende dag 2 naar de mesthoop omdat het is doorgelopen wordende gewaardeerd.
Je moet 'netjes' voeren, maar mag dus wel genoeg voeren.
Dus dat dat niet kan voor onder de 200 euro is niet waar.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:14

Azmay schreef:
pol1 schreef:
170..pfff daar zou ik echt niet mee uitkomen!
Ik reken 300-, daar zit vrijwel onbeperkt ruwvoer bij en dat voer ik middels slowfeeders op stal en in de paddocks in hooibakken. Mest ik 7 dgn per wk voor en wordt je paard buiten en binnen gezet en gevoerd.
Daarom vroeg ik ook al: ts wat betaal je?? Voor bijvoorbeeld 170/200 kun je absoluut geen onbeperkt ruwvoer voeren.

Ik ken toch verschillende stallen die dat wel doen :j

Al zitten daar geen binnenbakken etc bij.



Wij zijn zo'n stal :D Geen luxe, maar wel veilig en onbeperkt ruwvoer :j Ik reken mijn uren dan misschien wel niet, maar dat vind ik niet erg. Ik hoef er niet rijk van te worden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:17

En dat is dus waarom ik toen wel zelf uit mestte en voer gaf.
Omdat mensen anders wel verspillen. Dat heb ik gezien toen ik nog zelf op pension stond en mensen zelf mestte. Als het ze zelf niks kost worden drollen met zuiver stro en al weg gegooid omdat dat minder werk is.
En dan kom je inderdaad niet uit.
En ik geen zin had daarin politie agentje te spelen :)

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:19

Stel je wil dat je paard onbeperkt hooi krijgt in 20 kilo per dag. Dat weegt een klein baaltje hooi gemiddeld en kost pak hem beet 3.50 per baaltje?? Dat is goedkoop genomen want ken die er over de 4 euro per baaltje voor vragen en zelfs nog meer.... Maar reken dat even uit dus een baal per dag 7 dagen en dat dan per maand. Dan zit je al op een gemiddeld 100 euro alleen aan hooi.
Als je dan ook nog arbeids loon gaat rekenen, mest afvoer, stal strooisel, Krachtvoer, elektriciteit, onderhoud in welke vorm dan ook dan zijn de meeste pensionhouders een dief in hun eigen portemonnee naar mijn idee!?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:23

Nee, een baaltje is zo duur niet :)
1,50 van het land direct laden. Beetje pech 2 euro.
En van eigen land dus goedkoper.

Maar dan moet je er wel op tijd bij zijn. Niet uit de schuur kopen.

Mestafvoer heb ik gratis, dat hebben de meeste als ze wat meer boeren in de buurt kennen.

Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:25

Mesten en verspillen kost ons zelf extra vlas.
We hebben een baal vlas per week bij de stalprijs in.
Heb je meer nodig, dan krijg je meer, maar komen die balen op de factuur te staan.
Met ruwvoer gebeurt dat niet, want we hebben 2 grote balen voordroog op de voerplaats liggen waar we van mogen pakken, maar dat houdt hij wel in de smiezen.

Maar nu gaat het wel erg offtopic.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:28

bruintje123 schreef:

uit een ander topic.
Nu doet die link het niet meer natuurlijk.
Maar daar ging het ook over hooiprijzen dat hooi perse zo duur is.
Ja vast in sommige regio's. Maar om te zeggen dat je perse niet uit kunt komen is niet altijd waar.
Maar inderdaad dat is te offtopic.

Ts zal met de stal eigenaar om de tafel moeten.
En ander toch verder moeten gaan kijken.

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:30

Ik wil ook alleen maar zeggen dat onbeperkt wel te realiseren is mits er voor betaald word. ;)

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:32

Inmiddels betaal je zonder blikken of blozen meer dan €5 voor een klein baaltje hooi hoor. Grote balen zijn relatief goedkoper. Zelf hooien kan pas uit als je zelf alle materieel hebt, wanneer je derden plus materieel moet inschakelen betaal je ook zo €4 per baaltje en dan heb je ook nog het risico dat het niet droog binnen komt.

danoesje
Berichten: 2564
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:34

Interessante discussie hoor! Ik sta voor 400, daarvoor wordt ie doordeweeks op en van paddock gezet, elke dag opgestrooid, tot 3 kg krachtvoer per dag 2 x 20x 60 bak (binnen en buiten) en aan een natuurgebied. Zelf voer ik nog voor zo'n 80 euro bij, betaalde eerst 7 per baal, nu een goedkopere boer die voor 3,5 levert. Als pensionner is t nogal lastig om hooi op te slaan
Als ik staleigenaar was zou ik indien haalbaar misschien proberen om de optie te geven tegen meerprijs, voor niks gaat de zon op. Helaas ziet nog niet iedereen het belang van veel ruwvoer. ' hij is toch niet mager? Geef m anders een kilo ipv een halve muesli' Nee dat klopt, daarvoor voer ik dus zoveel bij...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:38

Wij hebben zelf geen materiaal en betalen geen 4 euro. Sterker nog, we betalen alleen het persen/ wikkelen. Niets voor het maaien en het draaien. Ja dat kan ook :D
En als wij bang zijn dat we er geen kleine baaltjes van kunnen maken laten we het in plastic doen.
Dan heb je prachtig droge voordroog.

En kijk ik op MP zie ik nog steeds geen baaltjes van 5 euro staan :)

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:43

Ik betaalde afgelopen zomer voor een baal hooi 2.50 euro
Nu ben ik zelf ook weer op zoek naar een adresje met pakjes hooi, en op marktplaats ben ik rond de 3.50 euro kwijt
Voor de midi balen betaal je hier tussen 17.50 euro en de 20 euro

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:49

We hadden het over góed hooi toch ;) Dat is natuurlijk subjectief, maar toch.

CK88Jarig

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:50

Niet alles gelezen, maar opzich voert mijn staleigenaar wel genoeg hooi, maar het werd dus door de hele stal heen geschopt en daardoor werd het niet meer gegeten, dat vond ik zelf zonde, en ik wil wel dat ze de hele dag hooi eten. Dus zelf een slowfeeder gekocht, een hele fijne van, die al mijn jonge paarden al heeft overleefd.
http://showshets.nl/slowfeeder-imperial-riding-xl/
Ik vul zelf elke dag de hooitas, en de staleigenaar voert nog wel gewoon hooi op de grond maar het wordt niet de hele stal meer door geschopt. Gekke is dat de paarden liever uit de slowfeeder eten als van de grond. :)
Laatst bijgewerkt door CK88 op 09-01-17 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:50

Ja goed hooi Chubby.
Ik ben er heel precies aan.
Ik begrijp dat Roosendaal duurder zal zijn dan hier Zuid-oost Brabant.
Maar ik heb ook het idee dat mensen elkaar daar op laten jutten.
Het laten maken enz is niet zo enorm duur.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:55


Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:08

Oef, pensionstallen en voldoende hooi... Ook hier slechte ervaringen!
Ik sta inmiddels ruim een jaar op een stal waar ze echt onbeperkt hooi krijgen, en ik vind dat echt een heel fijn idee. Hooi moet naar mij mening gewoon altijd onbeperkt beschikbaar zijn.
Dus ik snap je punt helemaal TS, ben het wel eens met de rest hier: probeer het eerst eens bespreekbaar te maken voordat je met z'n allen gaat klagen. Op mijn huidige stal werd eerst ook niet onbeperkt gevoerd, met één stalgenootje meer hebben we dit toch bespreekbaar gemaakt en voila! Dag en nacht beschikking over hooi.

diesel83

Berichten: 1182
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:12

Rizette schreef:
diesel83 schreef:
Hier een pensionstal eigenaar...eens belicht vanaf de andere kant.
Ik loop hier zelf namelijk vaak tegen aan maar dan dat klanten gaan zitten zeveren over de hoeveelheid. Sommige mensen met paarden denken dat ze alles beter weten en willen dan perse hun visie doordrukken. Ik word er af en toe echt gek van.

Paarden krijgen zat bij mij. Ik kijk per paard naar de conditie niet te dik niet te dun. Ribben niet zichtbaar maar ze moeten ook niet een speklaag eroverheen hebben, flanken gevuld of ingevallen, staan ze rustig of onrustig en zich te vervelen allemaal aspecten. Naar mijn mening krijgen ze bij mij genoeg en ik ga echt niet afwegen hoeveel ik geef. Ik voer zelf 2x per dag een flinke hoeveelheid voordroog. Tussen de middag mogen de paarden een pluk extra maar dit moeten mijn klanten zelf of onderling regelen (ik werk gewoon naast stal). Hoeveel ze tussen de middag mogen pakken is simpel: geen bergen geven en als ze het niet opeten is het teveel geweest. Bij deze herhalingen word je erop aangesproken, en komt er een gesprek over stalverhoging.

Grootste gedeelte is tevreden maar ik heb er altijd mensen tussen zitten die meer willen. Simpel ik heb 3 opties:

Kijk hoe je paard eruit ziet dit zegt genoeg. Je mag zelf ook nog een pluk pakken tussen de middag.

Wil je echt meer dan betaal je er ook voor. Alles wat op de mesthoop verdwijnt vind ik zonde en ik ga niet geld daarvoor weg gooien.

Ik heb alles uitgelegd toen wanneer men kwam kijken en verwijs naar het stalcontract daar hebben ze voor getekend. Als het dan niet naar wens is en ze komen niet overeens met mijn regels verwijs ik ze te gaan zoeken naar een andere stal.

Hooinetten zijn bij mij niet toegestaan. Vroeger wel maar mijn kuil ging 6x zo snel en die marge heb ik niet in mijn stallingskosten. Dit liep zo erg uit de hand dat ik dit niet meer wil.

In jouw geval zou ik het wel bespreekbaar maken en uit jezelf aangeven dat je eventueel meer wil betalen of eigen balen wil aanschaffen voor het extra wat je wil geven. Dit zou ik als pensionstal eigenaar wel waarderen. Daarbij wel kijken waar je je balen wil opslaan en wat de mogelijkheden zijn op stal. Niet elke stal heeft de ruimte waar dit kan.

Zo heeft ieder zijn eigen werkwijze.Ik weet niet hoe je het bij jou op stal geregeld hebt maar het is denk ik niet alleen de hoeveelheid maar ook de tijdstippen van voeren. Als je maar 2 keer op een dag ruwvoer geeft dan kan het zijn dat ze het vies maken, omdat ze hun maag op dat moment vol hebben zitten maar de nacht wel honger hebben. Dan lijkt het te veel maar is het te weinig. Ik zou zelf eigenlijk 3 voerbeurten verdeeld over het etmaal wel minimaal vinden maar in mijn beleving is voeren om 20.00 uur s avonds al laat voor sommige stallingen. Ik zeg dan als je met dieren werkt weet je dat je geen 9 tot 5 baan kunt hebben dat heeft ook geen enkele boer ook geen paardenboer of hij moet onbeperkt voeren wat vaak bij de veeboeren wel gebeurt met hun vee anders weten ze dat ze geen produktie krijgen. Voor je zo weinig dat de paarden echt 6 keer zo veel ruwvoer aten als ze netten kregen? Dan zou je maar een 3 of 4 kilo zo moeten voeren want het gemiddelde paard krijgt geen klein baaltje aan de maat (25 kilo) weg per dag.


Wij voeren s ochtends rond 8u en savonds rond 19u a 20u. Beide rondes doen de paarden zeker 4u tot het echt op is..tussen de middag voeren de mensen onderling of zelf kuil. Waarom de hooinetten sneller ging kwa kuil verbruik, mensen propte er zoveel mogelijk in en de netten werden steeds groter. Paarden aten het raakte verzadigd maar gingen ermee spelen alles viel op de grond dat aten ze niet meer op omdat ze toch in het net hadden. Net bleef zeg maar half vol over en ik voerde volgende voerbeurt en dan gooide mensen het kuil van de dag ervoor uit het hooinet weg vulde het opnieuw stampvol en zo verdween het op mijn mesthoop. Ik vind dat gewoon echt zonde. Maar goed ieder zijn eigen mening. Ik heb iig regels aangemaakt op mijn stal :)

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:19

Maar Diesel83: Dan hebben de paarden om 23u / 00u hun ruwvoer op, en krijgen ze om 08u 's ochtends pas weer nieuw? Dat is toch vragen om moeilijkheden...? Voor mij al een reden om niet op jouw stal te staan. Waarom niet onbeperkt voeren? Volgens mij zijn veel pensioneigenaren bang dat paarden dan eindeloos blijven doorvreten, mijn ervaring is dat een paard zoveel eet als nodig (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk :D).

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 13:20

Ik denk dat je het niet kan zien in aantal kilo's of zwart/wit kan zeggen dat alle paarden onbeperkt voer moeten. Die van mij groeit dan bijv dicht.

Ik denk dat het belangrijkste is dat je zorgt dat de paarden niet langer dan 4/6 uur zonder ruwvoer staan en vervolgens kijkt naar hoe de paarden eruit zien en dan besluit hoeveel hooi erin moet.
Dus denk dat 3x voeren met slowfeeders prima uit kan en de hoeveelheid hooi die erin gaat per paard verschilt.
Overigens is die van mij vreetzak eerste klas, maar ook hij verkiest zn net boven t hooi dat op de grond ligt. Dat komt pas als t net leeg is.