Voer vraag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirrex

Voer vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 09:02

Hallo allen,

Soms zie je door het voer het bos niet meer ..

Mijn merrie staat hoog in het bloed, kan in het werk behoorlijk heftig zijn en ze is moeilijk op gewicht te houden.. ze krijgt onbeperkt hooi .. Welk voer zouden jullie adviseren.. Voer met weinig suikers heeft mijn voorkeur.. nu voer ik daily plus en cool best van Havens ... dus laat maar horen :) wat zijn jullie ideeën hierover

Nadia
Oppermuts

Re: Voer vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 09:23

Bedoel je de Cool Mix van Havens? Daar zit relatief veel zetmeel in, waardoor dit niet lekker aan je eis voldoet van een voer met weinig suikers. Je kijkt dan namelijk naar zowel de suikers als het zetmeel en telt dat op. Als je echt laag wilt zitten met voer, probeer dan een voer met 10-15% aan s+z samen.
De Cool Mix zit totaal op 37%, ik heb het vergeleken met de Fiber Force van Cavalor en die heeft 8%.

Op www.voervergelijk.nl kan je makkelijk vergelijken.

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 09:42

Je zou eens kunnen kijken naar Vitalbix :) daar zitten alleen dingen in die ze nodig hebben, dus geen granen/melasse etc

Eventueel kan je de nutrimash (slobber) bijgeven als ze lastig op gewicht blijft en de lijnzaadolie (kan je telkens wat opbouwen)

Mocht ze hier te weinig energie uit halen zou je de active+ kunnen voeren ipv de daily complete

Succes :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 09:50

Ik zou voor haar gewicht liever voor pulp (bijv speedibeet als je snel wilt weken) en olie gaan. Dat kun je combineren met een vitamine korrel en eventueel luzerne voor de eiwitten als je veel traint. Dan heeft ze alles wat ze nodig heeft zonder heetmakers erin.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 09:55

Je kunt kijken naar een olierijk dieet. Bijv met Subli omega 369. Ik voer nu ca. 250 ml zonnebloemolie plus vitamine ESL en lijnzaadolie bij (de olie wel eerst opgebouwd). Mijn paard wordt er niet heter van en is mooi aangekomen. Verder is veel/onbeperkt goede kwaliteit hooi/voordroog van belang. Luzerne geef ik ook maar van heel veel luzerne kunnen ze ook heet worden.
Laatst bijgewerkt door LadyFiesta op 07-01-17 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 09:57

Zonnebloemolie is niet zo goed. Zit veel omega 6 is. Dit is ontstekings bevorderend. Je kunt beter lijnzaadolie geven.

Bietenpulp om aan te komen is wel een goede.

Verder ga ik mee met het advies van just bo

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 09:58

Ik zou inderdaad ook kiezen voor pulp (seniores) met eventueel een toevoeging van olie. Dit werkt voor mijn NRPS-pony ook het beste.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 10:01

Nessa schreef:
Zonnebloemolie is niet zo goed. Zit veel omega 6 is. Dit is ontstekings bevorderend. Je kunt beter lijnzaadolie geven.

Bietenpulp om aan te komen is wel een goede.

Verder ga ik mee met het advies van just bo

Je gaat alleen geen 250 ml lijnzaadolie voeren gezien de kosten. Ik meng het daarom (edit in mijn tekst) en ben erg blij met het resultaat.

Verder hoor ik veel goede verhalen over Seniores Priores.

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 10:16

Hoe krijgt ze haar hooi gevoerd eigenlijk? Als ze het nu in een slowfeeder oid krijgt kan je nog overwegen het gewoon los te geven :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 10:27

Staat ze in ieder geval 's nachts op stal (of een andere periode van minimaal 6 uur)? Dan zou ik bietenpulp met zemelen gaan voeren. Beginnen met 500g bietenpulp met 125g zemelen en 50mL olie (bij mij van beide een halve schep, maar dat wisselt per persoon die schept, de schep en de soort bietenpulp dus altijd wegen!), dan iedere 4-5 dagen met 500g bietenpulp, 125g zemelen en 50mL olie opvoeren tot maximaal 1kg bietenpulp per 100kg paard met bijbehorende verhoudingen verder. Dus een paard van 500kg maximaal 5kg bietenpulp, 1.25kg zemelen en 500ml olie. De gewichten zijn droog gewogen, maar je moet bietenpulp altijd minimaal 4 uur weken (1kg bietenpulp met 5L water) en dus nat voeren.

Merken bietenpulp met in ieder geval een laag suikergehalte zijn: Pavo Speedibeet (5% suiker), Arie Blok pulpbrok (7% suiker) en AgruniekRijnvallei pulpbrok (onder de 10%, weet nog geen exact gehalte).

Ik zou verder inderdaad eens kijken naar vitalbix, en dan zo'n 75g/100kg paard voeren.

Luzernebrok van Arie Blok bevat 4% suiker.

Qua olie zijn er 2 kampen in de paardenwereld. De groep die voor zonnebloemolie gaat en de groep die voor lijnzaadolie gaat. Ik doe zelf 2 delen zonnebloemolie (zo goedkoop mogelijk, bevat namelijk minder omega 6 dan dure zonnebloemolie) en 1 deel vitalbix lijnzaadolie (is prijsgunstige olie met daarbij toegevoegde vitamine E).

Er zijn 3 grote redenen bij de keuze tussen de olieën:
- Prijs: zonnebloemolie kan je voor 1.20€/L kopen terwijl lijnzaad pas vanaf 4€/L begint (bij 20L) en anders minimaal 5€/L kost (bij 5L).
- Vitamine E "tekort": zonnebloemolie heeft nog 50IU vitamine E per 100ml olie nodig, gewone lijnzaadolie heeft 200IU vit.E/100ml nodig en vitalbix lijnzaadolie heeft 100IU vit.E/100ml nodig.
- Omega 3:6-verhouding: Omega 3 en omega 6 zijn meervoudig onverzadigde vetzuren (PUFA), omega 9 is een enkelvoudig onverzadigd vetzuur (MUFA). Omega 3 in ontstekingsremmend en omega 6 is ontstekingsbevorderend. Idealiter is de verhouding 1:1 of meer omega 3.
Zonnebloemolie bevat bijna geen omega 3, de PUFA's zijn vrijwel allemaal omega 6 (verhouding 1:28-1:65). Des te goedkoper de olie, des te lager de PUFA's en des te hoger de MUFA's. Oftewel, de "schadelijke" stoffen zijn veel minder, hoewel deze bij een gezond paard weinig kwaad kunnen, zeker in kleine hoeveelheden. Lijnzaadolie bevat een hoog PUFA-percentage (67%) en heeft een omega 3:6 verhouding van 3:1.

Omdat de meeste paarden (die niet op gras staan) danwel suboptimale hoeveelheden danwel een echt tekort aan vitamine E hebben, is een hoger vitamine E verbruik een groot nadeel. Een paard van 500kg heeft als absolute minimum 500IU vitamine E nodig, maar optimaal is 3000IU vitamine E. Een paard dat maar net 600IU binnen krijgt, heeft bij 100mL lijnzaadolie al een ernstig vitamine E tekort (400IU). Hetzelfde paard dat 100mL zonnebloemolie krijgt blijft binnen de marges (550IU). Bij 2 delen zonnebloemolie en 1 deel lijnzaadolie blijft het paard ook binnen de marges (535IU) maar is de omega 3:6 verhouding rond de 1:3 gaan zitten. Niet het optimum, maar wel ruimschoots binnen de marges.

Vitalbix bevat 2500IU/kg. Dus als je uiteindelijk uitkomt, bij een paard van 500kg, op 10kg hooi (liefst onbeperkt), 4kg bietenpulp, 1kg zemelen, 150ml vitalbix lijnzaadolie, 300ml zonnebloemolie en 375g vitalbix daily complete.

Het paard krijgt dan 11.53 EWPa binnen, 921VREP en olie-gecorrigeerd 1125IU vitamine E binnen. De Ca:P:Mg verhouding is op orde, de Fe:Cu:Zn:Mn-verhouding is voor het mooi scheef maar dat komt door het hooi en is wel al beter dan alleen hooi. Het hoort 4:1:3:3 te zijn, met alleen hooi is het 54:1:11:10 en nu is het 19:1:5:6. Dat blijft niet ideaal, maar komt wel een stuk meer in de buurt.

Het seleniumgehalte ligt zo op 2.5mg. Voor een paard van 500kg moet dat tussen de 1 en de 5 mg liggen, waarbij de voorkeur is tussen de 2-4 mg. CVB houdt een toxische waarde van 20mg aan voor een paard van 500kg, maar daarvoor zijn er best al een aantal paarden die problemen tonen.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:47

Helder stukje, Mizora! Ingewikkelde kost.
Ik vind de vitalbix olie nog wel prijzig met €5 per liter en 150 ml/dag.
Kun je ook iets zeggen over koolzaadolie versus zonnebloemolie?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 16:52

kijk eens naar omega olie van "de paardendrogist". die bevat de juiste verhouding omega 3-6-9 en is ook nog vaak in de aanbieding.
vitalbix is ook aan te raden vanwege de vitaminen en mineralen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:15

Een normaal paard van 500kg heeft ±4.5EWPa nodig (het genoemde rantsoen levert 11,5EWPa op, dus meer dan het dubbele). Ik verwacht dus dat je absoluut niet zoveel hoeft te voeren, maar boven deze hoeveelheid moet er opnieuw naar de samenstelling gekeken worden. Paarden die zoveel nodig hebben zijn altijd dure kostgangers. Het enige wat ieder paard van 500kg moet krijgen is minimaal 7.5kg hooi en 325g vitalbix, ±4.4EWPa. De rest kan in verhouding opgebouwd worden.

Koolzaadolie, canola oil, bevat 17mg vitamine E en 28% PUFA. Dat betekent dat er een tekort van 67mg vitamine E is ongeveer (1ml pufa verbruikt 3IU vitamine E. Dus 28*3-17). Daarvan is 9% omega 3 en 19% omega 6. Koolzaadolie is dus ook een alternatief en is ongeveer gelijk aan lijnzaadolie met zonnebloemolie. Het hangt dus af van de hoeveelheid PUFA die op de verpakking genoemd staat en de prijs die je ervoor moet betalen of koolzaadolie een handig alternatief is. De hoeveelheid PUFA wisselt namelijk met de kwaliteit.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:21

Hoeveel werkt ze?
En vind je 't erg dat ze wat heet is of juist wel fijn?

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:02

Mizora schreef:
Koolzaadolie, canola oil, bevat 17mg vitamine E en 28% PUFA. Dat betekent dat er een tekort van 67mg vitamine E is ongeveer (1ml pufa verbruikt 3IU vitamine E. Dus 28*3-17). Daarvan is 9% omega 3 en 19% omega 6. Koolzaadolie is dus ook een alternatief en is ongeveer gelijk aan lijnzaadolie met zonnebloemolie. Het hangt dus af van de hoeveelheid PUFA die op de verpakking genoemd staat en de prijs die je ervoor moet betalen of koolzaadolie een handig alternatief is. De hoeveelheid PUFA wisselt namelijk met de kwaliteit.

Aha, ik geef ook vaak koolzaadolie ipv zonnebloemolie, net wat ik heb staan. Koolzaadolie kost maar €0,99 per liter bij de supermarkt in Duitsland. Dan is dat dus een beter idee dan zonnebloemolie. En meteen een tip voor TS :) In Nederland is koolzaadolie wel erg duur, weet niet in hoeverre dat samenhangt met de kwaliteit.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:04

Kijk even wat op de verpakking staat aan meervoudig onverzadigde vetten (PUFA). In deze situatie is minder pufa beter omdat juist die meervoudig onverzadigde vetten veel vitamine E verbruikt.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:05

Pianissimo zit volgens mij geen suiker in

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:26

Mizora schreef:
Kijk even wat op de verpakking staat aan meervoudig onverzadigde vetten (PUFA). In deze situatie is minder pufa beter omdat juist die meervoudig onverzadigde vetten veel vitamine E verbruikt.

Interessant. Ben dus wel tegelijk met de extra olie ook vitamine E gaan voeren om die reden.

Over de omega gold olie van de Paardendrogist, met een scheutje per dag ga je een paard niet dik krijgen. Dan zal je op moeten bouwen naar 250-300 ml of iets in die richting. Tenzij je zin hebt om €3 per dag aan olie te geven dus niet een heel logische keuze om het paard aan te laten komen/op gewicht te brengen en houden, denk ik. Of je moet het weer mengen en dan is die verhouding weer zoek.

mirrex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 06:57

Ze is nog niet volop aan het werk omdat ik vond dat ze daar nog niet klaar voor was, ze is aan laatbloeier zeg maar. Wel longeer ik haar en doe grondwerk. Ze staat s'nachts op stal en het hooi voer ik op de grond (dus geen slowfeeders etc) Overdag staat ze zo lang als kan op het land..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 07:22

Je zou je hooi nog kunnen vervangen Door mooi voordroog!

mmvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:21

Ik voer onderhoudsbrok icm luzerne en maisgrutten. Laatste om hem op gewicht te houden. Hij wordt nergens drukker van. Luzerne zodat ie rustig eet en niet alles naar binnen slokt (en niet gelijk alles uit zn voerbak gooit want hij zoekt de brok tussen de maisgrutten uit. Wel altijd netjes de bak leeg in de ochtend xd) en dus de maisgrutten zodat hij lekker op gewicht blijft omdat hij erg gevoelig is voor de vele weerswisselingen hier in nl.

Densij2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:24

Mijn eigen paard ben ik na een paar jaar haver vrij biks gaan voeren, was een wereld van verschil. Ik voer hem nu pavo condition