De titel zegt het al, moet je luzernebrok weken? Het zou om een halve schep droog product gaan...
Ragdollcat
Geplaatst: 05-01-17 18:37
Staat er niets hierover op de zak van de luzernebrok?
Vaak staat er op van hoe je het geven moet en naar mijn eigen weten zo uit mijn hoofd kun je het gewoon zo geven.
Maar ik weet niet of je paard gevoelig is voor de slokdarmverstoppingen en of hoe je paard het opeet, normaal en goed kauwen en of naar binnen schrokkend............dat is ook daarvan afhankelijk of het wel goed is voor je paard.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 05-01-17 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik heb de havens lucerne brok en meng dit door de gewone brok, voer het dus droog. Zodat ze net iets langer over het voer doen en het meer volume krijgt. Doe dit al jaren en nog nooit problemen mee gehad
Er staat niks op de zak. Ik dacht ook dat het gewoon droog kon, maar las dan allemaal mensen die het weekten en google hielp me niet verder Paard eet normaal en kauwt nog goed
Op de eak staan enkel de ingrdienten, het is een blanco plastic zak met een papiertje met de naam lucernebrok en ingredienten opgekleefd, voor de rest niks meer. Zak is ondertussen ook al weg.
Als je twijfelt: een paar brokjes in een glas water en kijken of het opzwelt of gewoon uiteenvalt... Ik week ze hier gewoon mee met de slobber en de bietenpulp.
Anoniem
Geplaatst: 05-01-17 21:53
Ik heb grove lucerne van Hartog, een witte zak. Die hoef je niet te weken, dat is gewoon gehakseld spul. Ik meng 'm echter wel bij de bietenpulp die ik klaarmaak met warm water zodat de smaak meer over de hele slobber verspreid wordt.
Dan heb je ook nog een soort van lucernepellets. Ziet eruit als geperste bix of bietenpulp pellets. Toen ik die nog gebruikte heb ik ze ook te week gezet, maar meer dan een groene spinaziesoep wordt dat eigenlijk niet. Kan me niet herinneren dat dat ging uitzetten, het viel alleen uit elkaar.
Wil je dat ze meer kauwen, dan zou ik het droog of de gehakselde door het voer mengen. Is het voor een paard met een kauwprobleem maar die heeft de bouwstoffen nodig, dan kan je weken. Of je kan gewoon afwisselen...
Brainless
Geplaatst: 05-01-17 21:57
maximuss schreef:
Als je twijfelt: een paar brokjes in een glas water en kijken of het opzwelt of gewoon uiteenvalt... Ik week ze hier gewoon mee met de slobber en de bietenpulp.
Gewoon bix zwelt ook (iets) op en valt daarna uit elkaar.
Voorheen deed ik ze bij de pulp, maar dat voer ik maar een 3 a 4 keer per week. ze is er nu 20, kan nog prima kauwen, maar valt in de winter in en verliest spiermassa. Vandaar dat ik het bijgeef om extra eiwitten te geven. ze krijgt ook al linamix bij voor extra vet. Als het droog kan gevoerd worden kan ze gewoon een halve schep bij haar rantsoen krijgen, daar ik zelf niet dagelijks voer Het viel inderdaad gewoon uit elkaar. zette wel een beetje uit maar niet zoals pulp. Dus dan zal het wel goed zitten. Dankjulliewel!
pretty
Geplaatst: 16-01-17 14:38
Ik heb dezelfde lucernebrok denk ik. In doorzichtige zakken. Ik geef gewoon een halve schep bij aan mijn oud paard van 25 en ze doet het er heel goed op. Ik geef trouwens ook nog wat handjes gewone lucerne van Hartog erbij en dan nog wat handjes kuilmais door haar krachtvoer en zo heeft ze een mooie hoeveelheid gemixt eten. Ik moet zeggen ze heeft het nog nooit zo goed gedaan als deze winter. (tot nu toe-hout vasthouden) Daarnaast nog voordroog/hooi/bieten.
Hier is de ervaring ook dat luzernebrok in de meeste gevallen ongeweekt kan. Grasbrok in de regel altijd weken tenzij er melasse in zit, en esparcette ook altijd weken. Ik weet niet wat luzerne zo anders maakt, maar blijkbaar kunnen ze daar prima een brokje van maken zonder dat het explodeert of met melasse vastgekleefd moet worden.