Liksteen, eerst heel snel op en nu niet meer...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horses1990

Liksteen, eerst heel snel op en nu niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 23:43

Hi Bokkers :)

Ik heb echt een schat van een haflinger *\o/* Ze eet alleen echt alles! Maakt haar niks uit, je kan dan ook echt alles geven.

Wat mij alleen opviel is het volgende:

Ik kocht wel eens een himalaya liksteen voor haar. Niet te vaak, want ik hing het in de stal op en 2 dagen later was deze op... en lijkt me toch niet goed zo'n heel blok binnen twee dagen helemaal opeten :(

Nu heb ik er weer een opgehangen 3 maanden geleden, maar de steen leeft nog steeds!

Waar kan dit mee te maken hebben? Het is wel zo dat ik van stal ben veranderd in mei 2016 en toen heeft ze heel lang geen liksteen gehad, maar nu dus sinds begin oktober wel weer één.

Zou ze nu beter voer krijgen o.i.d. dat ze er geen behoefte meer aan heeft? Of heeft het meer met verveling te maken? Op de oude stal stond ze met 4 andere paarden, maar daar had ze helemaal geen klik mee. Nu heeft ze echt veel vriendjes.

Waarschijnlijk blijft het een raadsel, maar toch... zo'n liksteen gebruiken ze toch als ze een tekort aan zouten binnen krijgen? Lijkt me dan toch het voer?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 00:26

Een himalaya liksteen is niks meer dan zout.
Sommige paarden vinden het gewoon erg lekker, als je een goede liksteen wil waar ze wel mineralen en dergelijke mee aan kunnen vullen moet je niet deze hebben.

TurdusMerula

Re: Liksteen, eerst heel snel op en nu niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 00:31

Niks mis met deze steen hoor - zo een steen is bedoeld voor het zout immers.
Het kan best zijn dat je pony daar eerst behoefte aan had, en nu niet meer.

IK zou mij er geen zorgen om maken ieg. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 00:39

Himalaya stenen lossen moeilijk op, ze moeten er dus lang aan likken en samen met geen vriendjes kan het best een stalondeugd geworden zijn. Je nieuwe stal is kennelijk een goede keuze geweest voor haar.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:41

Op de website van Paardnatuurlijk staat een artikel over likstenen.

Van de himalaya moet een paard al kilo's likken willen ze aan de benodigde dagelijkse hoeveelheid komen.
Wellicht dat hij daarom zo snel op was.

Ik koop die dingen niet meer, hier hangt gewoon een wit blok.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:45

In oktober bij het ruien naar wintervacht heeft een paardmeer behoefteaan extra zout

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:59

Mijn paard vrat haar eerste liksteen ook gewoon compleet op :=
Inmiddels weet ze dat hij er altijd hangt dus nu likt ze alleen als ze er behoefte aan heeft.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:04

Mijn paard heeft er 2 hangen, een simpele rode en eentje waarvan ik geen idee heb wat het is, cadeau gekregen.
Op de vorige stal likte die af en toe aan de Himalaya steen en de rode daar ging vrij vlot op.
Nu kijkt ie er niet naar om. Maar staat veel buiten, krijgt veel ruwvoer en vitamine brok. Ik heb altijd gehoord dat ze alleen likken als ze het nodig hebben. Dus zal er van uit gaan dat het nu niet meer nodig is.

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-17 21:03

Oké, nog bedankt voor de reacties :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:08

kan met veel zaken te maken hebben. Soms zie ik de steen (wel een rode van NKZ) van mijn paard duidelijk slinken op enkele dagen tijd en soms is hij weken onaangeroerd. De nood/behoefte kan door veel beinvloed worden: warmer weer, ander lot hooi, meer arbeid, verveling of stress...
Kan ook dat het "nieuwe"/interessante er nu af is voor je haf...

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:35

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:46

tamary schreef:
Himalaya stenen lossen moeilijk op, ze moeten er dus lang aan likken en samen met geen vriendjes kan het best een stalondeugd geworden zijn. Je nieuwe stal is kennelijk een goede keuze geweest voor haar.

Dat denk ik ook :j

Polle_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:39

Dat hangt af of je paard er de behoefte of "nood" aan had om het zout op te likken, als hij het nu niet meer razendsnel doet wilt dat gewoon zeggen dat hij die behoefte niet meer heeft.

Daar is dus niks ergs aan! ;)

DaniqueM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:07

De behoefte van je paard naar bijvoorbeeld zout kan erg verschillen. Het kan dus goed dat je paard zijn liksteen de ene keer heel snel op heeft en dat hij d'r de volgende keer veel langer mee doet. Ook zou het kunnen dat je paard zich eerst wel eens verveelde op stal en dit nu minder heeft.