kleine gras balen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

toan

kleine gras balen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 23:38

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Hallo allemaal
Ik zit wel eens te denken een kleine grasbalen pers te kopen voor kuilgras maar nu was mij vraag is daar ook vraag naar en zo ja de ronde of de vierkante pakjes

Anoniem

Re: kleine gras balen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 23:47

Ik voer ronde midi balen, maar hetgeen erin zit is wel bijna zo droog als hooi. Kuilgras zou ik niet durven voeren, heb hier paardjes staan die snel te dik worden en gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Mijn hooiboer heeft verschillende vaste klanten voor zijn midibalen. Kwa prijs is het voordeliger als de kleine gewikkelde pakjes, zeker als je zoals ik je paarden volledig bijvoerd.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 23:54

Denk zomaar eens dat hier best vraag naar is en mijn voorkeur zou uitgaan naar de vierkante pakjes ivm opslag.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 23:55

Vierkante pakjes stapelt handiger. Ik geef kleine pakjes kuilvoer op de paddock overdag en goed droog hooi 's nachts in de stal, dus in mijn geval is er zeker vraag naar. Maar niet elke paarden-eigenaar wilt kuil voeren (vooral omdat een groot deel van de Nederlandse paarden toch al te dik zijn)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 00:19

Als hooi in folie en dan maatje hanteerbaar zonder machine (rollen/op krui te kantelen) zal er zeker interesse zijn, maar veel hangt ook af van de prijs. De kleinere ronde balen zijn te verplaatsen in je uppie. Lastige met kleine balen is dat je of moet kunnen stapelen (en weer makkelijk er af pakken) of je hebt fors meer ruimte nodig voor je opslag.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 00:32

Wij voeren ook Midi baaltjes. Maar wij voeren wel alleen voer wat bijna hooi is ipv kuilgras. Wij voeren deze baaltjes omdat we ze buiten op kunnen slaan ivm ruimtegebrek binnen en we geen grote machines hebben om grotere balen te verplaatsen.
Hoe groot de vraag is heb ik geen idee van als ik heel eerlijk ben.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 06:40

De vraag zal er best zijn, alleen is de prijs over het algemeen in verhouding duidelijk hoger dan bij de grotere balen. Dit weerhoudt toch veel mensen.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 07:31

Is het hobby of heb je een bedrijf?

Naar met name de ronde variant is wel vraag. Of je daarmee de pers rendabel krijgt is natuurlijk wel de vraag; Een midi-rondebalenpers kost maar zo €60000,-. Dan komt er nog een tweetal trekkers, een wagen en een shovel of voorlader bij.

Daarnaast laten de vierkante pakjes zich lastig met de hand verplaatsen. Je kunt immers niet meer bij de touwtjes en de balen zijn zwaarder. De investering is ook groter door de wikkelaar en extra trekker.
Ook kosten kleine balen naar verhouding meer plastic en tijd. Dat zorgt ervoor dat ze wat duurder worden.

toan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 09:48

Loonwerker schreef:

Naar met name de ronde variant is wel vraag. Of je daarmee de pers rendabel krijgt is natuurlijk wel de vraag; Een midi-rondebalenpers kost maar zo €60000,-. Dan komt er nog een tweetal trekkers, een wagen en een shovel of voorlader bij.

Daarnaast laten de vierkante pakjes zich lastig met de hand verplaatsen. Je kunt immers niet meer bij de touwtjes en de balen zijn zwaarder. De investering is ook groter door de wikkelaar en extra trekker.
Ook kosten kleine balen naar verhouding meer plastic en tijd. Dat zorgt ervoor dat ze wat duurder worden.

Ja ik ben stro en hooi handelaar en dacht dat dat mischien mooi bij baantje was maar hartelijk bedankt

toan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 10:01

Bedankt allemaal voor jullie advies

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:55

toan schreef:
Loonwerker schreef:

Ja ik ben stro en hooi handelaar en dacht dat dat mischien mooi bij baantje was maar hartelijk bedankt

Mogelijkheid om te kunnen wikkelen is misschien interessant, ik zou bv best stro bij willen voeren, maar kan niet genoeg in de schuur opslaan om dat practisch te kunnen doen. Al is het dan handiger om met een loonwerker een net prijsje af te spreken zodat je dat als extra dienst kan leveren als gevraagd. Mogelijkheid om dat plastic weer gratis in te leveren (recycling) zou ook leuk zijn, nu zit elke keer de kliko overvol.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 10:29

Stro wikkelen is bijna niet te doen. De scherpe stengels prikken door het folie heen. Op de hoeken en randen krijg je dan allemaal kleine gaatjes.

Het stretchfolie kun je inleveren bij verschillende bedrijven. Veelal vragen ze daar een vergoeding voor. Er is echter een bedrijf uit Duitsland dat het gratis komt ophalen. Je moet het dan natuurlijk wel opsparen. Ik kan alleen niet op de naam komen, ik zal het eens nakijken.