Voeding samenstellen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Voeding samenstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 23:45

Hallo!

Ik wil graag voor mijn paard(152; pony) een 'nieuw' dieet, maar zelf samenstellen(of iets nieuws uitzoeken).
Hij krijgt nu gewoon de goedkoopste muesli en brok van vente en dan zo'n driekwart schep per dag, als we hebbe getraind een hele schep.

Ohz loopt hij hard, maar niet per se met veel energie. Hij zou wat meer energie mogen, en evt iets mogen aankomen(hij is wat schraal en staat nu zonder deken). We trainen nog vrij rustig, maar zijn aan het opbouwen naar zo'n 4x per week erop, waarvan 2x in de bak en 2x bUiten. Veel bewegen en verzamelen en spieren kweken. Hij lijkt de laatste weken wat sloom, vandaar de extra energie. Hij krijgt voldoende ruwvoer uit een slowfeeder.

Hebben jullie adviezen over wat ik kan geven?
Ik zat zelf te denken aan iets van vitaminebrok of granen, of een goede muesli. Daarbij luzerne en dan misschien bietenpulp(speedibeet?) of maïsmeel voor het aankomen en evt wat olie. Liever geen biks meer(of het moet goede zijn).

Euh, ik hoop dat het duidelijk genoeg is. Alvast bedankt! :)

Jetta

Re: Voeding samenstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:52

Goed en genoeg hooi en een granenvrij vitaminebrokje zoals Vitalbix Daily Complete. Evt lijnzaadolie. Is ie echt te dun, dan geen mais, maar wel Speedibeet. Speedibeet kan je onder het ruwvoer scharen. Veel vezels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 23:56

Jetta schreef:
Goed en genoeg hooi en een granenvrij vitaminebrokje zoals Vitalbix Daily Complete. Evt lijnzaadolie. Is ie echt te dun, dan geen mais, maar wel Speedibeet. Speedibeet kan je onder het ruwvoer scharen. Veel vezels.

Dankjewel! Verder niks? Wat is de reden van het granenvrij houden?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 00:01

Zou hem op onbeperkt hooi (in een slowfeeder) zetten als hij dat al niet staat. Vitalbix heeft een nieuwe sportmuesli maar dan geconcentreerder, laag in suiker etc. Echt een top voer. Wat je anders kan doen is een vitaminenbrok (vitaminen en mineralen) voeren, samen met lucerne (eiwitten) en wat lijnzaadolie (omega's en energie). En dan wel even opletten of ie wel genoeg vitamine E binnen krijgt.

Meer energie kan je het beste in de vorm van ruwvoer geven. Dus meer hooi, of bijvoorbeeld bietenpulp. Of via olie, maar dan wel een olie hoog in omega 3 zoals lijnzaadolie.

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 00:04

Misschien is Vitalbix active+ wat? :) is deels dezelfde samenstelling als de daily complete, maar dan met extra (langzaam vrijkomende) energie. Evt kan je het nog aanvullen met luzerne en/of lijnzaadolie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 00:06

Geryon schreef:
Zou hem op onbeperkt hooi (in een slowfeeder) zetten als hij dat al niet staat. Vitaalbix heeft een nieuwe sportmuesli maar dan geconcentreerder, laag in suiker etc. Echt een top voer. Wat je anders kan doen is een vitaminenbrok (vitaminen en mineralen) voeren, samen met lucerne (eiwitten) en wat lijnzaadolie (omega's en energie). En dan wel even opletten of ie wel genoeg vitamine E binnen krijgt.

Meer energie kan je het beste in de vorm van ruwvoer geven. Dus meer hooi, of bijvoorbeeld bietenpulp. Of via olie, maar dan wel een olie hoog in omega 3 zoals lijnzaadolie.

Top, dankjewel! Zou vitaalbix zonder toevoegingen zijn? Ik ga ernaar kijken. Bietenpulp ga ik denk ik wel geven, ik vind speedibeet erg interessant en makkelijk klinken. Is dit gewoon gedroogde bietenpulp? Is het evt mogelijk om pulp in een bakje met andere dingen te doen en dan als geheel te weken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 00:06

Just_bo schreef:
Misschien is Vitalbix active+ wat? :) is deels dezelfde samenstelling als de daily complete, maar dan met extra (langzaam vrijkomende) energie. Evt kan je het nog aanvullen met luzerne en/of lijnzaadolie.

Dat klinkt ook interessant! Ik ga daar ook naar kijken. Zou je voor de schraalheid nog iets aanraden?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 00:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 00:11

Jetta schreef:
Paarden zijn inwendig niet gemaakt om granen te verteren. Hier staat veel info.
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... oeding.htm

:+

Nog meer denkstof, haha. Ik ga eerst kijken naar de vitaalbix en dan je link doorlezen.

Wat is er ont-zet-tend veel voer, zeg. En iedereen vindt zichzelf de beste.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 00:34

De vitalbix active (de muesli waar ik het ook over had) is echt een voer zonder onnodige toevoegingen inderdaad, maar wel met genoeg eiwitten etc. voor paarden die werken :)
Als je het zelf samen wilt stellen heeft vitalbix een hele lijn. Vitaminenbrok, lucerne, lijnzaadolie en slobber.
De muesli is meer een alles in een zegmaar. :) daar ga ik nu ook op over ipv op de lijn.

Ik bedoelde trouwens vitalbix ipv vitaalbix :P

Wat betreft de bietenpulp, die zou ik wel eerst in z'n eentje weken. Tenzij je er dingen bij doet die geen water opnemen. Het is namelijk belangrijk dat de pulp genoeg water opgenomen heeft voordat je het voert.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 29-12-16 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 00:36

Voor de schraalheid zal ik bietenpulp geven of seniores priores (is dacht ik gewoon bietenpulp maar dan met extra toevoegingen qua vitaminen) en de lijnzaadolie langzaam wat ophogen :) en natuurlijk onbeperkt hooi, eventueel zonder slowfeeder als dat mogelijk is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 00:44

Hmm, ik heb de paardnatuurlijk link doorgenomen en denk dat ik toch wil proberen om iets te doen met luzerne(voor het kauwen) en bietenpulp, beetje lijnzaadolie erover. En dan evt iets van een kruidenmueslimix? Of vitaminebrok.

Ga toch echt stoppen met biks, zeker dat stukje over melasse vond ik erg boeiend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 08:48

Ik geef vitamine korrel door wat grasbrok.
Helaas vindt hij die vies en moet ik t opleuken met olie en kruiden..
Maar dus allemaal wel graanvrij en geen melasse.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 09:38

Leuk al die deftige merken die hier voorbij komen....

Vraag is eerst: krijgt het dier nu sportbrok of onderhoudsbrok?
Dat alleen al kan een wereld van verschil maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:49

Jetta schreef:
Paarden zijn inwendig niet gemaakt om granen te verteren. Hier staat veel info.
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... oeding.htm

Dat is onzin en wetenschappelijk echt niet onderbouwd. Ook in de vrije natuur eten paarden granen en zaden.

Paarden kunnen prima granen verwerken. Er is wel een verschil tussen snelle (ontsloten) en langzaam (hele) verteerbare granen. Ontsloten granen leveren sneller meer suikers en is voor paarden met een suikerintolerantie niet zo goed. Hele granen hebben een langer verteringsproces en meer gelijkmatige energieafgifte en kunnen ook door paarden met een suikerintolerantie worden verwerkt.
Bijgaand artikel over het voeren van hele granen. Het gaat even om de inhoud; niet dat je per se dat voer moet kopen. Ook Subli heeft een prima "hele granen mix".

http://www.bio-ron.com/producten/diervo ... ranen.html

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:52

JoskaH schreef:
Ga toch echt stoppen met biks, zeker dat stukje over melasse vond ik erg boeiend.

Ik zou niet zomaar gaan experimenteren. In brok zit een uitgebalanceerde hoeveelheid vitaminen en mineralen die je paard in ieder geval nodig heeft.
Als je paard geen suikerintoleratie heeft, hoeft het ook niet suikerloos.
Die suikerlooshype is echt onzin voor paarden die daar geen problemen mee hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 10:53

Dees schreef:
Leuk al die deftige merken die hier voorbij komen....

Vraag is eerst: krijgt het dier nu sportbrok of onderhoudsbrok?
Dat alleen al kan een wereld van verschil maken.

Inderdaad. En hoeveel krijgt hij, hoeveel werk staat daar tegenover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 20:31

Pfoeh wat is het lastig, haha.

Ik ben vandaag bij een voerhandel geweest, en ik ben geïnteresseerd in pavo, in de vorm van speedibeet, een kauwmengsel(geloof daily plus?) en sportsfit.

De brok die hij nu krijgt is onderhoudsbrok. Dit dus icm muesli, gewoon zonder haver. Beide van vente, 1 schep per dag. Hij werkt nu zo'n 5 dagen in de week, waarvan 1 a 2 buitenrijden(stap en soms stukje draf, niet veel draf) en 1 a 2 dagen in de bak waarin hij veel draaft, stapt en heel af en toe een stukje galop. Vaak een training van ongeveer een halfuur a drie kwartier. De andere dagen longeer ik of ga ik buiten wandelen en dan 2 dagen totaal rust(alleen in de paddock).

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:50

Als je het merk Vente los wilt laten, probeer eens om al je krachtvoer te vervangen door 2x een volle schep Equiral Stud per dag. En als je dat niet kunt vinden, dan Havens Draversbrok.
Dan krijgt je paard veel meer voedingsstoffen binnen dan nu. Denk dat je dan binnen 14 dagen al een heel verschil kunt voeren.

Gouden regel: hoe moeilijker je het voeren van je paard maakt, hoe meer je de plank misslaat. Keep it stupidly simpel gaat hier ook zeker op!

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:54

Ik ben van de pavo sportsfit / allsports over gegaan naar havens dravers brok. In de pavo zat heel veel eiwit wat mijn paard gewoon niet nodig had. Nu ze op de draversbrok staat doet ze het veel beter, is ze beter in conditie en zit ze mooier in haar vacht.

Edit: ook ik zocht naar meer energie, maar mijn paard kon dit niet uit de pavo halen, wel uit de havens dus. Loopt op Z1 niveau in de sport

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 16:41

Dees schreef:
Als je het merk Vente los wilt laten, probeer eens om al je krachtvoer te vervangen door 2x een volle schep Equiral Stud per dag. En als je dat niet kunt vinden, dan Havens Draversbrok.
Dan krijgt je paard veel meer voedingsstoffen binnen dan nu. Denk dat je dan binnen 14 dagen al een heel verschil kunt voeren.

Gouden regel: hoe moeilijker je het voeren van je paard maakt, hoe meer je de plank misslaat. Keep it stupidly simpel gaat hier ook zeker op!

Bedankt voor je reactie, ik wil ook echt van vente af en was meer omdat er zoveel was, uk dacht: ik neem gewoon de goedksoopsge en dan muesli en brok. Niet mijn beste ingeving, haha.