Wat te voeren voor spieropbouw?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Beebiepaard
Berichten: 40
Geregistreerd: 15-12-16

Wat te voeren voor spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 20:06

Betrefd een 27jarige cob.

3 x per week wandelen we nu.
Maar dit zal 3 keer weeks een buitenrit worden met stap draf en galop.
Gemiddeld anderhalf a 2 uur. Evt tegen 3 uur aan maar dat zal sporadisch zijn.

Krijgt nu 1 kilo (nat aangemaakt 1 kilo) seniores priores. Onbeperkt hooi.

Ik zoek een brok die ondersteund kwa energie en spieropbouw.

Daar ze al wat ouder is heb ik haar liever wat ronder dan ze nu is. Is nu wat schraal.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Wat te voeren voor spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:21

Kijk naar eiwitrijk voer, bv. Merriebrok.

Anoniem

Re: Wat te voeren voor spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:25


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:28

Ik zou zelf geen brok geven gezien daar vaak veel suiker in zit en ze daar jeuk en ellende van krijgen maar eerder lucerne(zonder melasse) gaan voeren.

Dniekje
Berichten: 4679
Geregistreerd: 20-08-06

Re: Wat te voeren voor spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:29

Hier hele goede ervaringen met Pavo 18+ muesli. Werkt echt super. Ken ook meerdere mensen die dit ook voeren en die er ook heel tevreden over zijn.

PreciousViva

Berichten: 1605
Geregistreerd: 14-09-08
Woonplaats: Achel en Melle (Gent)

Re: Wat te voeren voor spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:32

Sixteen plus van Dodson & Horrel icm Build up van Dodson & Horrell, heb ik al meerdere oudere paarden op zien herstellen en goed blijven!

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:37

Wat krijg de pony nog meer? Aan ruwvoer enzo? Want dat moet je basis zijn.

Je zou de hoeveelheid Senior Priores natuurlijk gewoon kunnen verhogen. Dat is een prima product ook om paarden wat te laten aankomen. Meer eiwitten zou je ook kunnen voeren door luzerne toe te voegen. Iets aan olie of de omega 369 mix van subli kan ook helpen.

Zelf geef ik mijn 24 jarige 18Plus muesli van PAVO maar ik zou eerst de hoeveelheid van het voer wat je nu geeft verhogen. Ze mogen van senior priores tot 1 kg per 100 kg (gewenst) lichaamsgewicht.

Op de site http://www.voervergelijk.nl kan je ook opzoek naar meer informatie over de verschillende soorten voer en wat goed is voor senioren en wat schrale paarden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:38

Ik zou voor de zekerheid even bloed prikken en spierwaardes nagaan. Bij onze ong 20jarige welsh bleek ze een tekort aan vitamine e te hebben (dit halen ze uit gras, zit amper in hooi, dus in de winter speelt dit probleem vaak op). Met chevivit helemaal opgelost, ze ging van bottig naar mooi kontje. :)

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:44

Begrijp ik het goed dat je de trainingen/buitenritten qua intensiteit en duur nu nog op aan het bouwen ben?
Ik vind het nogal wat om te verwachten van 27 jarig paard.
Vraag me af wat het dier tot nu toe gewend was te doen?

Wat betreft voer, merriebrok vind ik altijd prettig werken voor net dat beetje extra.
Ook luzerne is prettig om als extraatje te geven, evenals wat olie met de juiste omega-verhoudingen.
En vanuit een heel andere hoek: bloed prikken om eventuele tekorten na te gaan, en eventueel een dekentje opleggen als het paard schraal blijft.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:03

Ligt wel aan welke merriebrok je neemt, die van subli bevat minder voedingsstoffen dan bijvoorbeeld de pavo 18 plus.
De site van voervergelijk is daar heel handig voor.

Hier een 24 jarige, vorig jaar ging het allemaal niet zo goed,maar zit nu super in zijn vel,ben ook aan het opbouwen wat rijden betreft...al vind ik anderhalf uur wel erg lang, zou het toch echt korter gaan houden.
Zeker mdt een schraal paard, eerst dikker zijn,dan pas uitbouwen

De mijne krijgt de senior mineraal van lexa bij,ben daar uitermate tevreden over
https://www.kifrahorse.nl/webshop/lexa/ ... 25-kg.html
Is bij hen ook in kleinverpakking te verkrijgen

Beebiepaard
Berichten: 40
Geregistreerd: 15-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 16:57

different1 schreef:
Begrijp ik het goed dat je de trainingen/buitenritten qua intensiteit en duur nu nog op aan het bouwen ben?
Ik vind het nogal wat om te verwachten van 27 jarig paard.
Vraag me af wat het dier tot nu toe gewend was te doen?

Wat betreft voer, merriebrok vind ik altijd prettig werken voor net dat beetje extra.
Ook luzerne is prettig om als extraatje te geven, evenals wat olie met de juiste omega-verhoudingen.
En vanuit een heel andere hoek: bloed prikken om eventuele tekorten na te gaan, en eventueel een dekentje opleggen als het paard schraal blijft.


Merrie heeft een maand of 3 enkel gewandeld en aan de fiets gelopen. En met mijn dochtertje gereden.

Nu moet ik erbij zeggen. IK wandel. Madam loopt als opgefokte chihuahua in piaffe voor me uit. Draf op de plek. Ze is in der koppie nog zo jong!

Wat ik met schaal bedoel is dat ze spieren mist. Ze is we op gewicht. Maar ze mist spieren waardoor haar bovenlijn niet zo mooi is.


Kwa ruwvoer krijgt ze onbeperkt hooi. En dan een kilo seniores priores. Ook altijd een scheutje maisolie.

Ik twijfel tussen;

Seniores ophogen. 3x daags. Dit vind ze lekker en mag ze kwa gewicht makkelijk hebben.

1 kilo seniores met daarbij halve kilo merriebrok. Verdeeld over 3 voertijden. Brok wil ik niet hoger ivm suikers en ze nog weleens jeukerig is.

1 kilo seniores met daarbij 18 plus muesli.


Ik durf niet te overvoeren.
Gezien ik een aantal keer lucerne aangeraden heb gekregen. Ik ken dit enkel al boerenlucerne. (Een blok van 1 bij 1 meter). Is dit ook in kleinere hoeveeheden verkrijgbaar? Wat zou een rantsoen zijn? Is dit te combineren met een van mijn eigen ideen?

Ik lees ook over vitamine e tekort. Dit heeft ze niet. Maar kan dit kwaad om bij te geven?

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: Wat te voeren voor spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 17:58

Als je qua bespiering meer nodig hebt dan zou ik het niet zoeken in verhogen van SP, maar in verhogen van eiwit.
Dat kan o.a. met luzerne. Je kunt luzerne gewoon in zo'n grote zak van een kilo of 20 krijgen en kost meestal rond de 12 euro, als je daar een paar handjes van geeft door bv de SP heen, vindt ze vast lekker!

Beebiepaard
Berichten: 40
Geregistreerd: 15-12-16

Re: Wat te voeren voor spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 19:57

Is luzerne bij bijv boerenbond te koop?
Dan haal ik dat morgen direct even!

Kan dat een paar uur tevoren al gemengd worden?

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Wat te voeren voor spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:01

Is bij de bb te koop, maar waarom zou je het mengen? Wordt het zo natiig.
Ik gooi het op de sp als deze uit geweekt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:02

Beebiepaard schreef:
Is luzerne bij bijv boerenbond te koop?
Dan haal ik dat morgen direct even!

Kan dat een paar uur tevoren al gemengd worden?


Jawel. Van hartog en van subli als ik het goed heb.

Nog wel iets om rekening mee te houden: http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... digen.html
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-12-16 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:06

Om spieren op te bouwen heb je eiwitten nodig. Brok/muesli ophogen is nogal inefficient want dan krijgt ze weliswaar meer eiwitten, maar die eiwitten zijn niet allemaal even goed opneembaar en bovendien krijgt ze er ook automatisch een extra lading zetmeel en suiker bij.
Als je echt 'puur' eiwitten wilt voeren zonder de rest van het systeem met ongewenste extra's te belasten zou je kunnen kijken naar luzernebrok of (nog beter qua eiwitten en soorten eiwitten) esparcette. Voordeel hiervan is dat je gewoon een betere soort eiwitrijkere ruwvoer in brokvorm erbij geeft en dus geen krachtvoer, want energie heeft ze blijkbaar al genoeg. ;)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:23

Poeh, wel een pittig programma voor een 27 jarig paard.
Wat is de rede dat je deze keuze maakt?

Beebiepaard
Berichten: 40
Geregistreerd: 15-12-16

Re: Wat te voeren voor spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 20:44

Geen pittig programma. Lijkt heel intensief. Echter laat ik op momenten de teugels los en gaam we vanzelf in fikse middendraf of galop ervandoor.
Ze kwijnt weg als ze niks doet..

Ik ben begonnen met wandelen en fietsen. En ze werd echt een stuk vrolijker.

Toen na advies vragen hier op bokt vd week erop geklommen. Ze werd ontzettend heet en vrolijk en wou enkel voorwaarts.

Ik wilde haar naast het wandelen en fietsen nik meer laten doen.
Maar nu ze 2 keer gereden is heb ik ineens een ontzettend vrolijk paard waar ze voorheen echt zuurpruimig was.

De reden vn het doormengen is dat ik voor de avond het voer klaar zet. Sochtends en smiddags voer ik zelf. Savonds mijn stalgenoot.
Dat voer zet ik smiddags klaar.

Beebiepaard
Berichten: 40
Geregistreerd: 15-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 20:47

safina schreef:
Beebiepaard schreef:
Is luzerne bij bijv boerenbond te koop?
Dan haal ik dat morgen direct even!

Kan dat een paar uur tevoren al gemengd worden?


Jawel. Van hartog en van subli als ik het goed heb.

Nog wel iets om rekening mee te houden: http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... digen.html

Oef!! Maar het is ook in brok verkrijgbaar las ik. Ga ik daarachterheen!

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Wat te voeren voor spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 20:56

Bedoeld onderzoek was bij veulens. Veel paarden doen het gewoon goed op luzerne.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:31

Beebiepaard schreef:
Geen pittig programma. Lijkt heel intensief. Echter laat ik op momenten de teugels los en gaam we vanzelf in fikse middendraf of galop ervandoor.
Ze kwijnt weg als ze niks doet..

Ik ben begonnen met wandelen en fietsen. En ze werd echt een stuk vrolijker.

Toen na advies vragen hier op bokt vd week erop geklommen. Ze werd ontzettend heet en vrolijk en wou enkel voorwaarts.

Ik wilde haar naast het wandelen en fietsen nik meer laten doen.
Maar nu ze 2 keer gereden is heb ik ineens een ontzettend vrolijk paard waar ze voorheen echt zuurpruimig was.

De reden vn het doormengen is dat ik voor de avond het voer klaar zet. Sochtends en smiddags voer ik zelf. Savonds mijn stalgenoot.
Dat voer zet ik smiddags klaar.



Geen betere rede dan dit :D

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:36

Welke beweging krijgt je pony nog meer naast alleen een wandeling? Staat hij verder op stal, dan zal er geen spieropbouw komen. Ook niet met voedingssupplementen. Staat hij op het land, dan heeft hij veel meer beweging en zou eventuele voedingsondersteuning nog kunnen bijdragen (geen garantie). Een VA kan je hierbij het beste advies geven, aangezien niet elke pony hetzelfde is. Eventueel zou je PAVO nog kunnen bellen/mailen voor advies.

Beebiepaard
Berichten: 40
Geregistreerd: 15-12-16

Re: Wat te voeren voor spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 22:47

Ze staat van 9 tot 6 buiten. (Kan het zelf indelen. Ook 24 7 buiten. Maar dit vind ze zelf het prettigst).

Ze rent regelmatig rondjes door het land heen met haar maatje.

Mijn 2 jonkies zijn veel slomer


Mijn veearts komt over een week a 2 weken weer op controle voor een ander paard. Dan laat ik haar zeker even meekijken! :D

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat te voeren voor spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:24

Onze merrie van 23 was 20 en verwaarloosd. We verwachtte toen ook niks meer, maar ze knapte zo goed op, dat we ook zijn gaan opbouwen. Moest haar echt tegen haar zelf beschermen, want het is een doodloper, zoals ik dat noem.

Ze mist ook wat bespiering, omdat we haar niet meer echt trainen en hoofdzakelijk in het bos rustig rijden of als handpaard meenemen, of aan de hand wandelen.

Eerst stelde ik haar eten zelf samen, maar ben toch de pavo 18+ gaan proberen, ook al ben ik zelf niet voor de granen etc. Ze kreeg eerst lucerne erbij, maar ze staan nu nog ''maar'' ong 10 uur buiten en krijgt snel dikke benen.

Voor de winter dus weer bietenpulp. Dat hebben wel tot nu meer winters gegeven. Ook krijgt ze weer wat tegen artrose.

In de winter heeft ze dat nu net even nodig, maar straks in het voorjaar is het weer een jonkie om te zien ook. Mocht het later nodig zijn, passen we ons het hele jaar rond weer aan.

Ze staan bij ons op 24/7 hooi.

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Wat te voeren voor spieropbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 12:08

Senior priores bevat in verhouding met sportbrok redelijk weinig eiwit. Wat ik zou doen is dus een gedeelte vervangen door sportbrok met hoog eiwit gehalte, of iets met veel eiwit toevoegen. Bijvoorbeeld gedroogd biergist. Dit hoeft maar een paar gram per dag te zijn.

Equitop myoplast bevat voor 40% algen en de rest is suiker dus als je dat wil geven raad ik je aan om een puur algen supplement te kopen. (dit bevat ook veel eiwit)