Simpel bijvoeren oudere pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nandos

Simpel bijvoeren oudere pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 21:13

Hoi allemaal,

Ik heb een oudere pony van 23 jr. Omdat ze wat strammer is krijgt ze sinds een tijd Glucosamine bij, dit gaat super. Voorheen stond ze altijd op gras en hooi, verder dus geen brokken etc. Omdat ik de Glucosamine wilde gaan voeren had ik iets nodig om deze poeder over te verdelen. Op aanraden van een stalgenoot ben ik Pavo 18+ gaan geven, ongeveer 2/3 handjes per dag zodat ze de Glucosamine kon binnen krijgen. Ik ben niet tevreden met 18+, ze wordt te dik en ik ben niet van alle suikers.. Na deze zak wil ik het dus anders doen. Ik ben nu op zoek naar iets simpels dan ik kan gebruiken om ervoor te zorgen dat ze haar supplement kan binnen krijgen. Zelf zat ik te denken aan luzerne, luzernebrok, vitaminebrok, compact gras? Wat raden jullie mij aan?

Ze kan soms flink nerveus zijn en heeft een gevoelige maag. Ik ben dus echt op zoek naar iets met weinig bijproducten en iets dat niet te zwaar valt op haar maag. Ik merk dat ze na het eten van 18+ meer likt, hieruit maak ik op dat het haar zwaar op haar maag valt.

De Glucosamine moet ik nat maken anders blaast ze het weg, het product moet dus ook nat gegeven kunnen worden (vochtig). Dit ook omdat ze stofallergie heeft.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen! :)

Shirley

Re: Simpel bijvoeren oudere pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:15

Simpele bietenpulp?
Slobbertje van maken en poeder erdoor?

Bevat geen suikers meer, alleen vezels en is in kleine hoeveelheden geen dikmaker!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:22

Ik denk dat geen enkel product bij de voerboer vandaan in de hoeveelheid van 2-3 handjes per dag een dikmaker is. Ik vraag me ook af of je dit dan dus oplost door iets anders te kopen dan de 18+.

Paarden eten de 18+ overigens graag, als ik mijn merrie een handje geef dan likt ze ook na. Zo houdt ze de smaak van het voer nog even vast.

Luzerne en compactgras zijn lastig nat te maken. Bietenpulp, grasbrok' lucernebrok of wiesencobs is juist wel heel handig in zo'n geval maar ook niet calorie-arm.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 21:25

Shirley schreef:
Simpele bietenpulp?
Slobbertje van maken en poeder erdoor?

Bevat geen suikers meer, alleen vezels en is in kleine hoeveelheden geen dikmaker!

Heb nog Bietenpulp nog niet overwegen omdat het hier op stal vooral gebruikt wordt als flinke dikmaker. Ze is al wat steviger.. Daarnaast wordt het weken lastig, ik werk veel en wil er andere niet te veel mee belasten (zou dan door andere klaargemaakt moeten worden).

Maar wil het eventueel in overweging nemen als er geen betere oplossingen zijn.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:27

Zemelenpapje dan?

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:30

Ik zat zelf aan luzerne te denken. Maar is misschien inderdaad lastiger met nat maken.
Bij mij op het werk doen we luzerne, brok en dan het supplement erdoor.
Wellicht luzernebrok dan (beter nat te maken)?

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 21:32

Hilli schreef:
Ik denk dat geen enkel product bij de voerboer vandaan in de hoeveelheid van 2-3 handjes per dag een dikmaker is. Ik vraag me ook af of je dit dan dus oplost door iets anders te kopen dan de 18+.

Paarden eten de 18+ overigens graag, als ik mijn merrie een handje geef dan likt ze ook na. Zo houdt ze de smaak van het voer nog even vast.

Luzerne en compactgras zijn lastig nat te maken. Bietenpulp, grasbrok' lucernebrok of wiesencobs is juist wel heel handig in zo'n geval maar ook niet calorie-arm.

Het gaat me niet perse om het feit dat het geheel calorie-arm is. In 18+ zit voor mijn (en haar) zin toch nog te veel suiker, zetmeel en vooral bijproducten waar ik niet zo'n fan van ben.

Het likken gaat hier niet om het vasthouden van de smaak, is puur om meer speeksel aan te maken en zo maagzuur te neutraliseren. In het begin heeft ze ook wel eens gegaapt namelijk.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:36

Heb je uitgerekend hoeveel suiker en zetmeel er in je ruwvoer en die 3 handjes mueslu zit en hoeveel suiker er in je glucosamine zit? Hoeveel verschil maakt dan die 3 handjes muesli?

Mocht je een prettig product zoeken 'zonder troep' dan kun je ook nog eens kijken naar Equifyt Zupa. Dat moet je ook weken, maar met lauwwatm water kun je het na een minuut of 20 wel voeren. Ook Vitalbix heeft zoiets in het assortiment zitten, maar dan zonder bietenpulp. Dat kun je sneller voeren nadat je er water bij hebt gedaan.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 21:48

Aan zemelen had ik nog niet gedacht, bedankt voor de tip Shirley. Neig toch nog iets meer naar Lucerne omdat het een maagzuur neutraliseerde werking heeft. Even afwegen.

Hilli, het gaat me meer om de bijproducten die Pavo gebruikt dan om suiker en zetmeel. En ja ik weet hoeveel suiker er in mijn hooi zit (heb ik laten testen) en je hebt gelijk die 3 handjes muesli zullen maar een beetje verschil maken. Toch zit het me dan net in het beetje (vooral omdat ze slecht op krachtvoer reageert door haar maag en nu voor de winter haar spekjes niet makkelijk kwijt raakt). Product dat je noemt ken ik niet, bedankt voor het meedenken ik ga eens het een en ander lezen! :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:58

Tarwezemelen hebben dat ook :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:04

Subli dieetmix?
Krijgt mijn 24 jarige ook voor de supplementen, weinig suiker, geen graan, heel geschikt denk ik :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 09:51

Dieetmix kan je prima slobbertje van maken.
Anders wat grasbrok?
Of wat vitamine korrel?