Voedingswaarden uit voer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Mirra

Voedingswaarden uit voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 20:47

Hallo,

Ik ben bezig met een tabelletje op te stellen per paard hoeveel die nodig heeft van mineralen/vitaminen,...

En nu ben ik de basiswaarden aan het ingeven. Ik gebruik de waarden van voervergelijk.nl

Kan het nou dat er zoveel voedingswaarde in het hooi zit?
VB: een gemiddeld paard heeft van calcium 0,054gram nodig per 100kg paard.
En per kg gemiddeld hooi zit 4,2gram calcium.

En zo is het met redelijk veel. Kan dit nou? Dat een paard van nature uit al een overschotje krijgt aan die dingen?

Of lees ik dit echt helemaal verkeerd? Ben in de war :o?

troi

Re: Voedingswaarden uit voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:18

Je kunt je hooi laten analyseren. Dan weer je het zeker.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 21:30

troi schreef:
Je kunt je hooi laten analyseren. Dan weer je het zeker.

Ja dat komt ook nog. Maar nu zitten we met hooi van een andere hooiboer. VOORLOPIG omdat de normale hooiboer tijdelijk niet kan komen door (langer-durende) ziekte.
Wanneer we ons normale hooi weer hebben, doen we dat ook. Maar ik wil nu vooral weten of ik het wel juist bekijk :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:41

Je leest het inderdaad een stukje verkeerd, maar goed dat je je erin verdiept. Ze hebben 0.054 gram nodig per kg paard, of 5.4g per 100kg paard nodig. Volgens het cvb tabellenboek (Link 8):
http://www.cvbdiervoeding.nl/pagina/100 ... loads.aspx

Zit er in hooi gemiddeld tussen de 3.3 en 4g calcium per kg hooi (afhankelijk van soort hooi: fijn, middel of grof), maar het zou kunnen dat voervergelijk per kg droge stof aangeeft en dat is ongeveer 20% hoger dus tussen de 4 en 4.8g calcium per kg droge stof ruwvoer.

Ik ben pas voor 1 van mijn paarden het rantsoen aan het doorrekenen geweest omdat hij ruwvoervervangers krijgt vanwege een tandprobleem en hij komt uit op 3x zoveel calcium als minimaal nodig. Minimaal nodig is niet per se hetzelfde als optimaal en de grens tot maximaal is nog eens zoveel verder. Alleen met selenium moet je echt opletten voor toxiciteit en bij een aantal andere mineralen en spoorelementen moet je opletten op de verhoudingen.

De meest bekende daarvan is Ca:P:Mg, die idealiter in de verhouding 2:1:1 is. In mijn geval gaat het om een groot paard (ideaalgewicht tussen de 800-900kg) die 135g calcium binnenkrijgt, 60g fosfor en 50g magnesium. De verhouding is dus 2.6:1.2:1, wat nog binnen de grenzen valt. Ik hou zelf aan dat er maximaal 4x zoveel calcium als magnesium in het dieet mag zitten (overdoseren kan ik niets over vinden anders dan dunne ontlasting, maar niet meer magnesium dan calcium lijkt me verstandig) en de calcium:fosfor verhouding wil ik tussen de 1.5-2.5:1 hebben, maar eventueel wijk ik uit naar 1.2-5:1.

Het andere grote samenspel is ijzer:koper:zink:mangaan. Idealiter zit deze verhouding 4:1:3:3. Waarbij ijzer wel naar 10:1:3:3 mag gaan bij een gezond paard. In Nederland is het zo dat je vaker een kopertekort ziet dan een ijzertekort, maar een kopertekort kan er wel voor zorgen dat een paard alsnog bloedarmoede krijgt doordat de verhoudingen niet op orde zijn. Meer ijzer voeren helpt dan maar beperkt, eigenlijk moet er dan vaak juist meer koper bij.

Deze verhouding is bij mijn paard nog niet helemaal in orde en ik moet op zoek gaan naar hoe ik hem beter kan krijgen. Hij krijgt namelijk zowel absoluut als relatief te weinig mangaan binnen en dat trekt de verhoudingen uit elkaar.

Ijzer Koper Zink Mangaan
1260 315 972 528
832 184 832 832

De bovenste regel is wat hij binnenkrijgt, de onderste regel is wat hij binnen moet krijgen. Als hij 400mg mangaan meer binnen zou krijgen zouden de verhoudingen perfect zijn, namelijk 12:3:9:9 = 4:1:3:3. Nu is 4:1:3:1.5. Wat het effect is van een tekort is nog niet bekend, wel zou een flink overschot de opname van fosfor kunnen belemmeren, waardoor je dus weer gaat schuiven in de eerste set verhoudingen.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 22:11

Mizora schreef:
Je leest het inderdaad een stukje verkeerd, maar goed dat je je erin verdiept. Ze hebben 0.054 gram nodig per kg paard, of 5.4g per 100kg paard nodig. Volgens het cvb tabellenboek (Link 8):
http://www.cvbdiervoeding.nl/pagina/100 ... loads.aspx
.

Och jaaah! Nu zie ik het inderdaad. Stom van me ;)

Dank je voor de andere informatie ook!