Paard met lekkende dunne mest alleen in de winter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esthelle

Paard met lekkende dunne mest alleen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 18:33

Ik weet niet zo goed hoe ik het netjes in de titel kan zetten :Y)

Er is een dierenarts bijgehaald, maar misschien herkend iemand het probleem

Een stalgenootje heeft een paard met in de winter een soort van lekkende dunne mest dat aan de benen blijft zitten. Dit is natuurlijk niet hygiënisch maar ook lastig om dagelijks zijn benen te wassen, dit lost het probleem ook niet op.

- Over het paard, een ruin van 19
- In de zomer staan ze altijd lang op de wei staat en s'avonds op stal
- In de winter staan ze altijd op stal en per dag 2/3 uur op de paddock *hij heeft het alleen in de winter
- Staat al een paar jaar op dezelfde stal, met dezelfde brokken, hetzelfde gewicht etc.
- Hij mest verder normaal (dikke mest) maar het blijft een soort van nalekken, waar hij in de zomer geen last van heeft

Ik ben benieuwd!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:17

Denk ik dat het van het ruwvoer komt.
Misschien te grof,of juist te fijn.
Word er hooi gegeven of kuil?

Elisa2

Re: Paard met lekkende dunne mest alleen in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 08:45

Dit zie je weleens bij het voeren van kuil inderdaad..ben benieuwd wat hij te eten krijgt.

Classico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 08:48

ik volg even, herken dit probleem van een andere stalgenoot.

Kan idd door het kuil komen.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 08:55

Wat voor ruwvoer voeren ze bij jullie op de stal ?

Kuil(gras)/voordroog of hooi ? Hoe zit het kuil(gras) / voordroog eruit ? En het hooi ? Is de ruwvoer van de eerste snede geweest e hoe is het bemest voor het in het pak ging ?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 08:55

Ik dacht ook aan ruwvoer uit plastic.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:00

Geen oplossing voor je helaas, maar wat goed werkt voor de vieze benen is ze na het wassen dagelijks insmeren met baby olie. Je poetst de mest dan zo van de benen af zonder schrobben.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:03

Mijn Shetlander heeft het ook in de winter. Krijg gewoon hooi uit kleine baaltjes.
Heeft het op dit moment ook. Wat bij mijn Shet wel aan de orde is dat zijn gebit weer nagekeken moet worden. Hij maakt weer proppen. Morgen komt de tandarts.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:06

Die van mij heeft het ook... hangt bij hem puur samen met de kou. En zijn darmen die nogal wat littekenweefsel in zich hebben na een koliekoperatie met perforaties.

Buiten staan, ruwvoer, voer... alles blijft gelijk, enige veranderlijke factor is dus de kou. Als het de eerste nachtvorst is heeft die zelfs krampkoliek. Waar colosan dan wel tegen helpt, maar de diaree blijft.
Pavo Daily plus bijvoeren samen met NAF gastriaid helpt altijd wel bij hem. Maar voorkomt de diarree dus niet helemaal.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:13

Mijn ruin heeft dit ook, maar dan bij de overgang van het weideseizoen terug naar de paddock voor de wintermaanden. Alleen dan bij de overgang heeft hij het een bepaalde periode.
Ze krijgen bij mij op de paddock alleen hooi onbeperkt gevoerd wat ik al jaren haal bij dezelfde leverancier, kies mijn eigen perceel uit waar het vanaf komt.
Om het niet de hele winter te laten duren help ik onze ruin door ruwe spelt bij te voeren voor zijn darmen en eventueel nog wat zemelen bij zijn voer. Dit werkt voor hem heel goed.
Hier ook in het begin de dierenarts er bij gehad maar deze kon niets vinden.
Onze dierenarts denkt dat het komt dat de darmen over moeten schakelen van gras en daarna de overschakeling naar het volledig op hooi staan.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:18

met minder beweging (=op stal staan) worden de darmen minder op gang gehouden, zou hem eens proberen in de winter hele dagen buiten te laten lopen met vriendjes en voldoende ruwvoer (=droog hooi, niet uit plastic)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:23

Veel topic over te vinden, is nagenoeg niet op te lossen....het hooi arm bemest, geen granen bijgeven ivm de verstoorde koolhydraatstofwisseling..ik geef G2 en dat werkt goed, maar dat los ik op in een kruidemix van grassen. Dierensrtsen kunnenhier niets mee, zonde van het geld..het is echt de voeding waar de meesten last van hebben...te commercieel en te suikerrijk

Esthelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 13:01

Bedankt voor jullie antwoorden!

Hij krijgt inderdaad kuil (de hele stal, hij is de enigste die er last van heeft). Hij komt ook regelmatig bij de tandarts en is 3 weken geleden voor het laatst geweest.

Ik dacht zelf aan een vitamine/mineralen te kort uit het gras oid.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:02

Esthelle schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden!

Hij krijgt inderdaad kuil (de hele stal, hij is de enigste die er last van heeft). Hij komt ook regelmatig bij de tandarts en is 3 weken geleden voor het laatst geweest.

Ik dacht zelf aan een vitamine/mineralen te kort uit het gras oid.

Hier ook 1 paard wat aan de dunne gaat van kuil en haar moeder krijgt een opgeblazen buik maar geen andere mest.
Zou toch goed daar aan kunnen liggen hoor, de ene reageert wel en de andere niet of anders..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:04

Doorgaans komt dit door te rijk ruwvoer.
DA kunnen er idd niks mee. Is een veel voorkomend probleem. Hier 1 merrie die het ook heeft. Dit jaar zijn we ervan bespaard gebleven want het hooi is hier pas half juli gemaaid. Een gigantisch verschil, maar helaas is dit niet elk jaar het geval.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 13:06

Heel fijn spul om te geven hiervoor is Algae Vitalis van Equiprotecta. Stalgenootje gebruikt het ook, haar paard heeft ook altijd mestwater en sinds ze dit gebruikt, niet.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:02

Ik vind het maar een lastig ding, eigenlijk helpt niets en wat je zegt, het hangt vaak samen met te rijk ruwvoer. Ik heb bij die van mij alles eigenlijk al wel geprobeerd, heb hem verdacht van maagzweer, behandeld en daarna bij nieuwe verdenking alsnog gescoped. Niks brandschoon! Ik heb hem een tijd de gastro+ van havens gevoerd. Eigenlijk heb ik alles gedaan, mengen met luzerne zonder luzerne wel brok geen muesli wel suiker geen suiker alles. Nu heb ik de gastr reset erop, omdat ik dacht dat helpt hem maar ook dat is niet zo. Dierenarts heeft geen antwoord, en geeft aan dat hij er minder last van heeft dan ik.
Uitgesloten is wel kuil is een NO go. Luzerne zelfde verhaal, wij hebben zeer rijk hooi, dus eiwitarme muesli maar niet teveel, paard is 1.85 en krijgt een kilo muesli en drie handjes gastro brok. Over de dag verdeeld in voer beurten, is niks maar meer verdraaid ie niet, hij komt nu wel aan in bespiering en is voorwaarts onder zadel. Zou misschien nog wel meer energie mogen, maar vet is geen optie. Dus ja soms moet je denk ik gewoon maar streven naar de ideale situatie. Ruwvoer wisselt, kan net een plantje of kruidje in zitten of wat dan ook wat de boel weer overhoop trekt.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:17

Paddock is misschien meer zand? Psylium kuur geven en dat even goed volhouden.