Voeradvies PRE nu de training intensiever wordt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_r20

Voeradvies PRE nu de training intensiever wordt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 19:32

Wat zouden jullie doen....

Toen ik mijn pre 3 jaar geleden kocht heb ik hem op sportbrok van Pavo gehad. Hij kreeg hier enorme jeuk van. Vervolgens Subl gegeven maar dat was het ook niet helemaal. Een fouragehandel in de buurt gevonden en samen kwamen we uit op Havens.

Nu staat hij al 2 jaar op Havens Coolmix. Perfect voor mijn altijd willen werken typje. Hij heeft niet zo zeer extra energie nodig, Temperament heeft hij al van zichzelf genoeg. Wel moet het voer laag in suiker zijn ivm jeuk, tenminste ik vermoed dat dat de oorzaak is geweest.

Hij krijgt nu dus na het rijden een schep coolmix en 3x daags voordroog hooi. Goede kwaliteit, maar niet te rijk/vet

Nu vind ik hem iets schraal in de bespiering worden naarmate de training intensiever wordt. 2 scheppen coolmix doen hier niets tegen, dus wat is nou fijn om bij te voeren waar hij geen jeuk en teveel energie van krijgt, maar waar hij wel voldoende uithaalt om zijn spieren van te "voeden"....

Ik heb wel een idee, maar ben leek op voergebied dus zou graag jullie mening ernaast willen leggen.

Alvast bedankt

troi

Re: Voeradvies PRE nu de training intensiever wordt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 19:41

Ik zou het zoeken in vet en eiwit. Voor het vet kan je olie aan het eten toevoegen voor het eiwit kan je aan luzerne denken. Wel even goed de verpakkingen luzerne lezen, sommige merken voegen er suiker aan toe.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 19:42

Misschien de nieuwe vitalbix muesli icm lucerne en lijnzaadolie...

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 19:55

Heb je al geprobeerd om hem op onbeperkt ruwvoer te zetten? En anders eventueel scheutje lijnzaadolie door zijn voer

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 20:12

Hij krijgt nagenoeg onbeperkt. Als er een nieuwe voerronde komt (pensionstal) dan is de voorgaande net op of net niet op.

Vitalbix heb ik inderdaad al eens eerder voorbij zien komen. Ben benieuwd naar ervaringen daarmee.
Ik zat zelf inderdaad aan luzerne(zonder melasse) en wat olie te denken.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:22

Er loopt een topic over vitalbix hier op bokt, de muesli is nog vrij nieuw.

Ik vind zelf het enige nadeel dat er zonnebloem in verwerkt zit, omdat daar omega 6 in zit. Maar er zit ook veel lijnzaad in wat weer veel omega 3 toevoegt. Ik vind het tot nu toe nog wel de meest geschikte muesli die ik vinden kan.
Helaas staat mijn paard nu op rust ivm een blessure. Die krijgt nu de vitalbix daily complete voor de vitamines en wat lijnzaadolie voor de omega 3. Maar in de toekomst mocht ik hem weer kunnen rijden in de sport denk ik erover om de muesli te gaan gebruiken.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:49

Ok ja dan kan je dat idd niet meer gaan geven. Olie is een goede energiebron idd. Verder qua krachtvoer weinig advies. Ik voerde fibra aan mijn tinker. Is laag in suikers en daar deed hij het super op. Genoeg energie maar werd niet mega fanatiek gereden

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:49

Lucerne en omega 369 mix werken goed voor wat aanzetten in de bovenlijn

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:59

In de havens zit best veel suiker en zetmeel zie ik.
Ik heb het even naast mijn eigen voer gezet, de subli dieetmix, op de site van voervergelijk
Linkje
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... /dieetmix/

En mijn voer zit lager in suiker en zetmeel,maar over het algemeen dus wel hoger in vitamines en mineralen.
Ik zou dus van die coolmix af gaan en gaan zoeken naar een voer wat lager in suikers zit en hoger in vitamines.
Op hun site kun je dat heel mooi uitzoeken.
Wat je ook nog kunt doen is inderdaad lucerne erbij geven en kijken naar een supplement wat hoog in eiwitten en aminozuren zit voor zijn bespiering.

En toch even vragen...hoe bouw je je training op, en hoe lang rijd je per keer?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:03

ellepel schreef:
In de havens zit best veel suiker en zetmeel zie ik.
Ik heb het even naast mijn eigen voer gezet, de subli dieetmix, op de site van voervergelijk
Linkje
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... /dieetmix/

Wel mee eens trouwens. Coolmix is een prima voer maar voor een paard dat echt gevoelig is voor suiker kan je nog makkelijk een stapje terug doen.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-16 21:05

Nadat hij jeuk kreeg van PAVO heb ik subli geprobeerd. Ook daar kreeg hij jeuk van (of dat was een restje Pavo dat kan ook) Daarom vind ik het zo spannend om over te stappen......

een week is bij ons
1x dressuurles 30/45 min
1x training 45 min
1x loswerken onder het zadel 45 min
2x naar buiten 1 tot 2 uur
1x longeren 30 min en over de weg uitstappen 15 min
1x compleet vrij

Training is instappen. loswerken, 15 min echt de punten uit de les oefenen en dan weer uitdraven etc.
Daarnaast staat hij in de paddock of land als deze droog genoeg is

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:09

Soms moet je best vaak van voer wisselen hoor om er achter te komen wat goed werkt.
Die van mij kreeg jeuk van brokken, op de meeste mueslis doet hij het goed, al kwam ik er later achter dat hij zo min mogelijk graan moet hebben
Kwa training, ..je stapt wel voldoende tuseendoor he.

Heb het net in een ander topic gezet,maar ik ben inmiddels echt fan geworden van de supplementen van lexa.
Heb een 24 jarige die ik met een van hun supplementen er weer bovenop heb gekregen.
Misschien kun je eens op hun site kijken
https://www.kifrahorse.nl/webshop/lexa/ ... mine-brok/

Staat grootverpakking,maar is ook kleiner te bestellen

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 21:39

Ik heb mijn hardwerkende pre op cavalor fibre force staan. Is zeer laag in suiker en zetmeel en energie uit omega 3 olie. Daarnaast krijgt hij na het werk de nutrimash van vitalbix met rijstolie en onbeperkt ruwvoer. Hij is fit zat en zit heel mooi in zijn spieren. Ik voer heel bewust met weinig suiker omdat onze vermoedelijk IR is.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 23:02

Kijk eens naar marstall condicion .

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 23:42

Toen ik mijn Lusitano die wat meer voor de bespiering kon hebben en ik alleen maar de Cool-mix voerde heb ik vitamine korrel er doorheen gedaan. Dit was de Lexa Amino mineraal. Deze ondersteunde hem echt goed toen hij wat spiertjes moest gaan kweken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 01:25

Mijn pony die zeer heet wordt van bijna al het voer deed het als je dat effect zoekt erg goed op pavo energy control vond ik.
Een sportbrok, maar dan voor paarden die snel te heet worden.
Ook bij verdubbelen werd hij niets heter.
Hier zit sowieso meer vet in en volgens mij ook eiwit. :)

Ik ben er mee gestopt omdat ik hem net niet fel genoeg vond, hij was vrij vlak maar mijn pony is erg lastig qua voer.
Maar voor een paard als jij noemt zou ik dat zonder twijfel als eerste proberen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 01:46

Probeer eens suiker en graan vrij te voeren? Werkt bij mijn PRE geweldig, geen kriebels of humeur swings meer.

Verder misschien eens contact opnemen met feralhorsecare de bedenkers van vitalbix, die kunnen een passend dieet voorschrijven, top voer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 02:48

Esparcettebrok wordt hier aangeraden door dierenartsen voor paarden met een gevoelige stofwisseling (bijvoorbeeld paarden met mok en andere jeukproblemen) en doordat het een hoog eiwitgehalte heeft is het ook een goede basis voor spierversterking. Bovendien is het ruwvoer, geen krachtvoer dus zit je niet met suiker en zetmeel.
Hier werkt het ontzettend goed en ook snel om spieren te kweken in de bovenlijn. :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 02:54

Esther_r20 schreef:
Nadat hij jeuk kreeg van PAVO heb ik subli geprobeerd. Ook daar kreeg hij jeuk van (of dat was een restje Pavo dat kan ook) Daarom vind ik het zo spannend om over te stappen......

een week is bij ons
1x dressuurles 30/45 min
1x training 45 min
1x compleet vrij

Training is instappen. loswerken, 15 min echt de punten uit de les oefenen en dan weer uitdraven etc.

Vergeet niet dat spieren groeien in rust... Zes dagen per week aan de bak is heel pittig voor het lichaam en het zou me niks verbazen dat hij daarom inteert op de bespiering. Zou het werkregime terugvoeren naar 4 x lopen in de week, 3 dagen vrij (waarvan desnoods een dag nog even 10 minuten aan een halster longeren of gewoon lekker aan de hand stappen maar beslist niet meer).

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 04:27

Mijn voer en jeukgevoelige Connemara's doen het erg goed op Pavo Care for Life, en ook subli natures best gaat goed. Een half jaartje geleden van Subli over gegaan op de vernieuwde Care for Life omdat daar toch iets meer inzit( en uiteindelijk minder suikers ed)

Pony moet best aan de bak ( M2+6 tussen de paarden), maar we hebben het werk wel echt verdeeld. Hij werkt 2 x per week echt hard ( met mijn vooruitrijdster), 2 a 3 keer per week rij ik hem en dan krijgt hij beweging ( ben vooral nog met mijn eigen ontwikkeling bezig :D ) en 2 (of 3) keer per week heeft hij volledig vrij. Hierbij heeft hij dan ook tussendoor nog wel eens even een paar dagen/ een weekje achterelkaar volledig vrij

Spieropbouw gaat hier góed, pony heeft zich in een jaar tijd enorm ontwikkeld

Ik kan me voorstellen dat je het misschien inderdaad ook moet zoeken in even wat minder belasting. Focussed heeft daarvoor best een mooi voorstel gegeven!

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 06:22

Focussed schreef:
Esther_r20 schreef:

een week is bij ons
1x dressuurles 30/45 min
1x training 45 min
1x compleet vrij

Vergeet niet dat spieren groeien in rust... Zes dagen per week aan de bak is heel pittig voor het lichaam en het zou me niks verbazen dat hij daarom inteert op de bespiering. Zou het werkregime terugvoeren naar 4 x lopen in de week, 3 dagen vrij (waarvan desnoods een dag nog even 10 minuten aan een halster longeren of gewoon lekker aan de hand stappen maar beslist niet meer).

Dat snap ik ergens wel. Maar zoals ik het zie heeft hij 2 echt "zware" dagen in de bak met dressuurtraining. Buiten is lekker rondhobbelen waarvan er veel gestapt wordt. Ik heb er nooit echt bij stil gestaan dat dit teveel kan zijn.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 06:54

Ik voer mijn PRE die ook behoorlijk in training staat nu een volledige granenmix. Hij werd helemaal kriegel van suiker. Ik voer Sport & Recupe + van Action Quality en gewoon Fibra premium zodat hij meer op de granen moet kauwen. Ik voer geen luzerne omdat daar iets in zit wat je paard uit onbalans kan halen. Hij zit super in zn vel en mega in de spieren. Ik weet niet precies waar je woont maar je kan altijd contact opnemen met mn voermannetje. die heeft veel ervaring met voeren van Pre's. PRE moeten niet te rijk aan suikers ed in het voer hebben, moeten eigenlijk sober gevoerd worden. Vandaar dat ik zo natuurlijk mogelijk voer zodat hij geen last van zn voer krijgt. Je kan me altijd Pb'en.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:08

Opzich is de echte intensiteit van de overige dagen niet eens zo heel erg van belang. Als jij tijdens je twee zware dressuurtrainingen genoeg spierschade opwekt (en dat is de bedoeling, spieren gaan zich namelijk sterker herstellen na schade. Dus je wilt net over dat randje gaan) dan heeft het lichaam normaal gesproken 24 tot 48 uur nodig om dit te herstellen en een sterkere spier te bouwen.
Als jij in die eerste 24 uur alweer beweging aanbiedt (al is het niet eens zo zwaar) dan is het lichaam daar weer mee bezig en krijgen die 'beschadigingen' geen aandacht meer. En zo beschadigt de spier steeds zonder te herstellen = intering op de spieren.